Hjälp med prästäventyr, lysande vägen

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
crilloan
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 57
Blev medlem: 2019-01-16 09:23

Hjälp med prästäventyr, lysande vägen

Inlägg av crilloan »

Vi håller så smått på att starta med Roll20 i pestens tid och tänkte tugga oss igenom en del gamla äventyr (Triangeldrama i Edelfara är näst på tur)

Brorsan ska med o spela och vi har inte spelat tillsammans på 30 år så jag skulle vilja göra något roligt för han.

Han har skapat en nyutbildat präst i lysande vägen (vi kommer vänta med magi ett bra tag, vi kör med Mythras regler)
Så här har han beskrivit sin bakgrundshändelse

Efter goda studieresultat vid ett solkloster utanför Pendon hade jag förväntat mig att skickas vidare för fortsatta studier vid solkatedralen i Ekeborg. En tidig morgon när jag utför mina sysslor med att städa och ställa ordning i klostrets skriptorium inför dagen finner jag en död man (förmodligen giftmördad eftersommaren var svart runt ögonen och munnen). Saken tystas ned, skyndsamt får jag genomgå ritualen för att bli färdig riark (motsv. Församlingspräst), och skickas iväg norrut för att ta upp en oansenlig tjänst (naturligtvis utan att passera Ekeborg).

Jag kan glädja de som skrivit om lysande vägen i Wikin, för han har läst igenom allt.(han är medeltidshistoriker med en avhandling om religion och politik så..)

I övrigt består gruppen av en fattig bonnlurk till tjuv från Inmark, en Penter som tjänstgjort som spejare hos tornriddarna och en smedslärling från Nordmark.

Så ett intrigfrö med lysande vägen som fond för några nybakade karaktärer vore tacksamt.

C :!:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Hjälp med prästäventyr, lysande vägen

Inlägg av birkebeineren »

En idé kan vara att det inte är en tillfällighet att RP-riarken skickas till norra Kardien. Väl framme är det sedvana att en nyutsedd riark besöker den bontisâl som företräder bontisâtet där riarkâtet ingår. Detta för att presentera sig själv och motta relevant information om sin tjänst. Bontisâlerna har vanligen sina huvudsäten i städer så i norra Kardien kan detta vara exempelvis Kastellien eller Kjostevi. Väl framme får RP-riarken veta att bontisâlen är informerad om mordet i skriptoriet och vill veta mer om just detta. Kanske visste han redan innan eller så får han veta detta genom förseglade brev RP-riarken för med sig från sitt prioren i solklostert utanför Pendon. Men vad är det egentligen dessa högre präster håller på med? Vet de vem den döde var och varför han befann sig i solklostret? Och kan det nu tänkas att RP-riarken får ett uppdrag tillsammans med några välvalda eller tillfälliga andra?

En annan idé kan även den börja med den döde mannen i skriptoriet utanför Pendon. På platsen hittades ett kort ur den mystiska Shaulkortleken, ett visst kort som använd som ett signal från Häxmästaren. Kanske hittade RP-riarken detta kort, som kanske sen bara försvann, och vet inte vad det betyr innan någon informerar honom om detta? Står Häxmästaren bakom mordet på mannen? Eller var mannen en agent som skulle lämna kortet och ett meddelande till någon i solklostret, fast mördades innan han utfört uppdraget? Vem står då bakom mordet? Vet RP-riarken något som någon inte vill att han skall veta?

Ytterligare en idé kan vara att RP med sina olika kopplingar till norra Kardien trasslas in i en konflikt där en grupp högre präster och ädlingar vill göra Tornriddarna till en orden direkt undelydande Lysande Vägen och inte som nu vara en värdslig och självständig med indirekt trohet till Kardiens kung? Central i denna konflikt är den mäktige tots-kerisgassen Hugil Strang som sitter i exarkens närmaste råd. Antingen som en av de som vill göra Tornriddarna till en andlig orden, eller som en som måste vinnas över till deras sida. Den döde i skriptoriet var ute i uppdrag för att lämna meddelande från tots-kerisgassen till prioren i solklostret men mördades. Nu vet inte prioren vad han skall göra så han försöker dölja mordet (som han kanske själv utförde?) och skickar RP-riarken till ett ledigt riarkat som råkar ligga i närheten av Kastellien med meddelanden till tots-kerisgassen som härstammar från staden och jämnligt besöker.

Allt detta kan säkert även flätas samman till en historia också. Hoppas det kan vara av intresse! :)
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Hjälp med prästäventyr, lysande vägen

Inlägg av skaraborgarn »

Det finn en hemlig rörelse inom den lysande vägen som anser att magi är acceptabelt om det är god magi. Den som mördats var anhängare till denna grupp som verkar i det tysta för att få fram sina ideal. Men personen i fråga ändrade sig och tänkte berätta om kättarna. Dessa tystade honom. De skyller dådet på häxmästaren som för en gång skull är oskyldig.

Nu vill kättarna som gillar magi få med prästen eller förgöra honom.
crilloan
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 57
Blev medlem: 2019-01-16 09:23

Re: Hjälp med prästäventyr, lysande vägen

Inlägg av crilloan »

Tack för idéerna!

Jag kan nog använda det mesta
(Fånigt nog så har jag bara SL:at färdiga äventyr så det kanske är dax att skapa ngt)


Är Shaulkortleken kopplad till shaguliterna?

(Både Svavelvinter och Marsklandet ligger i planeringen, )
/C
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Hjälp med prästäventyr, lysande vägen

Inlägg av Albrekt »

crilloan skrev: 2021-01-10 10:09 Är Shaulkortleken kopplad till shaguliterna?
Svar: nej.

Shaulkortleken upptäcktes av magikern Shaza Sahivann som nu befinner sig i Krilloan. Var och hur han fann kortleken tror jag är oklart, men det finns en diskussion här på forumet någonstans med början på en äventyrsidé om var shaulkortleken kommer ifrån.
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Hjälp med prästäventyr, lysande vägen

Inlägg av birkebeineren »

Shaulkortleken beskrivs i Magiboxen, Regelboken s. 30-33.

Äventyrsidén jag tror Albrekt syftar på är följande: viewtopic.php?p=10752#p10752
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Hjälp med prästäventyr, lysande vägen

Inlägg av skaraborgarn »

Någon misstänker att den nye prästen sett för mycket och sänder honom som missionär till orcher!
crilloan
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 57
Blev medlem: 2019-01-16 09:23

Re: Hjälp med prästäventyr, lysande vägen

Inlägg av crilloan »

birkebeineren skrev: 2021-01-11 09:16 Shaulkortleken beskrivs i Magiboxen, Regelboken s. 30-33.

Äventyrsidén jag tror Albrekt syftar på är följande: viewtopic.php?p=10752#p10752
Tack för tipset, vilken skröna!

Synd att det äventyret aldrig kom ut på forumet

/C
Skriv svar