Svavelvinter

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Användarens profilbild
Didra
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-03-10 00:15
Ort: Umeå

Inlägg av Didra »

Reliken påverkar inte Ottar då han är vandöd och inte odöd. Du kan läsa mer om detta i "Den femte konfluxen".
Vad det gäller Ebharing så är det lite klurigare. Jag tror inte att författaren tänkte på möjligheten att reliken skulle kunna påverka Ebharing då det inte framkommer i Svavelvinter att det är en demon i svärdet. Måste erkänna att jag inte tänkte så mycket på det när jag läste äventyret heller. Om jag ska ge ett förslag så är det helt enkelt att reliken inte kan påverka Ebharing alls då det kan förstöra hela fortsättningen av kampanjen. Revidera relikens förmåga eller betrakta det så att Ebharing är av en större kraft än vad reliken kan påverka.
När jag var SL till äventyret så släppte Perrima aldrig ifrån sig reliken förrän vid järntornet då hon efter en strid blev av med den. Jag lät reliken återkomma i slutet av hela kampjen för att bespara lite tid då den var ett effektivt sätt att utplåna armeer av odöda med (dock rådde den förståss ej på de vandöda armeerna).

Hmmm.... när jag tänker lite mer på det så kan man faktiskt tolka det som att reliken skulle kunna påverka Ottar och de andra vandöda.... Detta är dock något som helt klart måste justeras i så fall. En stor del av äventyret går ju i stöpet om reliken kan göra något sådant.
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

I sista delen av äventyret så poängteras att varken Ebharring eller de Vandöda kan påverkas, de vandöda eftersom de inte är döda, och Ebharring eftersom att han är tokigt mäktig, mäktigare än Ezer.

nemas problemas
A fat man brings a cushion wherever he goes
Användarens profilbild
Henrik
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 11
Blev medlem: 2007-06-17 12:18
Ort: Gävle

Inlägg av Henrik »

Tack Didra!

Sopodlare> På vilken sida står det?
Mvh. Henrik Nordin
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Sid 21 Spelledarhäftet under Rubriken Perrima

Sid 54 Femte Konfluxen under rubriken Ezers huvud
A fat man brings a cushion wherever he goes
superunknown
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 37
Blev medlem: 2007-04-03 23:17
Ort: Linköping

Inlägg av superunknown »

Några tips på hur man kan göra Perrima mer intressant som karaktär? Jag tänkte göra henne lite allmänt världsfrånvänd och flummig, men något mer utmärkande?

Hon är ju snygg som attan, så inviter från manliga rp lär ju förekomma.. tänkte göra henne totalt oemottaglig för sånt.
Användarens profilbild
Henrik
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 11
Blev medlem: 2007-06-17 12:18
Ort: Gävle

Inlägg av Henrik »

Sopodlare> Ah, nu är jag med. Jag trodde du menade sista delen i äventyret Svavelvinter. Man ser att spelskaparna kanske sett den ev. buggen där. :) Tack för tipset!
Jag har tänkt fokucera helt på Svavlevinter, men det kan nog vara nyttigt att titta i de senare med då de ger kompletterande info (i allfall 5é konfluxen).

Superunknown> Det är kanske ett tips till dig med att kolla in Perrima i 5é konfluxen om du har tillgång till den. Jag läste inte så noga nu, men om man ser på hur hon är i den kanske man får lite idéer.
Om du vill så kan du försöka ta fram hennes andliga sida en del så att hon kanske hänvisar till kmorda eller rådfrågar kylan eller vinden under spelets gång. Rp kanske tror att hon lyssnar till dem då hon i själva verket lyssnar till Kmordas kyliga nordanvind.
Mvh. Henrik Nordin
Användarens profilbild
Excellentium
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 89
Blev medlem: 2007-08-05 04:01
Ort: Åkersberga

Inlägg av Excellentium »

Svar till Superunknown:
Några tips på hur man kan göra Perrima mer intressant som karaktär? Jag tänkte göra henne lite allmänt världsfrånvänd och flummig, men något mer utmärkande?

Hon är ju snygg som attan, så inviter från manliga rp lär ju förekomma.. tänkte göra henne totalt oemottaglig för sånt.
Precis så spelade jag henne som SL då vi äventyrade oss igenom "Svavelvinter". De flesta i gruppen var ju män, rentav råbarkade krigare vana att få som dem ville, så döm av deras förvåning när plötsligt den här ljuva rödtotten verkade fullkomligt omöjlig att flirta med. Perrima är ju en ung kvinna (22 år om jag minns rätt), så de flesta trodde hon skulle gå ner i spagat av att få träffa på välvuxna svärdsmän från det civiliserade södern... :lol:

Den Perrima jag spelade var inte inåtvänd eller märkvärdigt andlig i sitt sätt, utan var snarare övertygad om saker och ting. Om hon sedan sökte svar i vinden (som Henrik tipsade om) låter jag vara osagt, men hon var hela tiden mycket medveten om sin tillvaro. Hon var hela tiden obekymrad av vädret (tänk: Legolas vid Caradrhas-passet i filmatiseringen av Sagan om Ringen). Hon trippar ju baske mig omkring barfota i -20 grader Celsius. Hon var således ganska otålig eftersom rollpersonerna slet betydligt mer i snö och kyla (finns också en bra bild i Magi-kapitlet om Mentalism i Expert-boxen, om jag minns rätt). Av den anledningen var nog Perrima en rätt intressant karaktär redan från början, men så spelade vi "Svavelvinter" ganska tidigt också, så min grupp hade kanske inte vant sig vid så väldigt genomarbetade karaktärer... :wink:
"That is not dead which can eternal lie and with strange aeons even death may die".

- Necronomicon by Abdul Alhazrad
Användarens profilbild
Henrik
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 11
Blev medlem: 2007-06-17 12:18
Ort: Gävle

Svavelvinter 20 år!

Inlägg av Henrik »

Ah, såg just en mycket passande detalj för oss som just skall till att spelleda Svavelvinter.

Svavelvinter firar 20 årsjubileum i år! Hurrah! :D

Tror det var över tio år sedan jag spelledde det sist och det håller än!
Mvh. Henrik Nordin
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Hur fungerar det egentligen med Shaguls grav? Vad hindrar egentligen rollpersonerna från att öppna den innan de drar in i katedralen i vulkanen?

Ska dra igång kampanjen nästa vecka och man kan följa dess framfart på Rollspel.nu:s krönikeforum.

Antar att ingen märkte det, men länken funkade inte. Rollspel.nu har genomgått en uppdatering och alla länkar är knäppa. Har nu ordnat till det.
Senast redigerad av Rickard den 2008-08-20 13:15, redigerad totalt 1 gånger.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
superunknown
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 37
Blev medlem: 2007-04-03 23:17
Ort: Linköping

Inlägg av superunknown »

Rickard skrev:Hur fungerar det egentligen med Shaguls grav? Vad hindrar egentligen rollpersonerna från att öppna den innan de drar in i katedralen i vulkanen?

Ska dra igång kampanjen nästa vecka och man kan följa dess framfart på Rollspel.nu:s krönikeforum.
Som jag tolkar det så kan de inte öppna den. Och SL bör i vilket fall se till att de inte kan det.

Jag har påbörjat Svavelvinter med min spelargrupp nu. Började i Tricilve där spelarna fick snacka ihop sig och deras karaktärer bekanta sig lite.

De har precis anlöpt Arhem och verkar tycka att det är en äcklig liten stinkande håla och undrar om dom gjort ett misstag som åkte hit. Fryser gör de också.
Thnker
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 6
Blev medlem: 2008-03-04 16:15
Kontakt:

Inlägg av Thnker »

Min rollspelsgrupp spelade genom hela femte konfluxen för några år sedan, det hade gjorts försök att spela den från det släpptes, men ingen grupp hade kommit längre än halvägs genom Oraklets fyra ögon. Jag var inte SL.

Det finns absolut inget som rollpersoner inte kan ställa till. Det säger jag som SL och RP. Men samtidigt går det inte att förutsäga alla bra och idiot planer som visar sig fungera överförväntan och helt kan påverka historien.

Och för just svavelvinter och de följande äventyren bör SL läst hela femte konfluxen, och verkligen läst på respektive äventyr när det spelas. Det är mycket som påverkar enorm senare som kan ställa till det bra och dåligt. Döda blatifagus är en sådan sak. Men det finns annat också. Ibland måste man som SL hoppas som fan att gruppen inte kommer på något speciellt smart.

RP gruppen hade till viss del spelat ett äventyr innan, men de befann sig i Kardien hela bunten, med ytterst lite inflytande från SL i rollpersonens skapande så kan det bli väldigt lätt att samla RPs i nya som något erfarna för att skicka iväg dem till världens ände. Min RP var exempelvis en sjöman/smed från Mirel, men igentligen en Ransardisk krigare med lite magiska inlägg, (ingen gillar Ransarder).

När vi spelade löste gruppen problemet med syran i graven genom att släpa stenar och dumpa dem i syran och skapade en farlig men framkomlig stig.

Lika så undveks hela Blatifagus delen fullständigt, det var "lite" interna intriger i gruppen i allmänhet, en del ville hämta kvicksilver tunnorna för de hade ont om pengar, men de andra vägrade och ansåg det idioti ("fridlyst" drake, jävla jobb med tunga tunnor, farligt, kallt, dåligt betalt, säkert ingen viktig info osv). Så hela linjen med dvärgarna försvann.

Sedan var bland det första gruppen gjorde när de kom ner i källarvalvet på shagulfästet att hitta rummet med lilla silver städet. Som ett par klåfingriga halvgiriga rollpersoner försökte sno, och utlöser självförstörelsen av misstag. Oh oh... Ren instinkt som fick gruppen att fly som fan, utan att kollat ens halva stället.

Och ja, gruppen var fullständigt övertygad om att det gått åt helsike i slutet inför shagul. Det var inte kul när man spelar en rollperson vars mål i livet är att bekäma ondska, demoner osv.

Nu slutade ju själva Konfluxen jävligt bra, även för gruppen. Även om det delvis berodde på tur, rollpersoner med lämpade färdigheter på rätt plats, när man spritt ut sig. Sedan är det hyggligt intressant att lalla omkring som en fåne på isvidderna, käkandes snö, ledd av ett rep från gruppen efter en kraftig snedtändning (dålig på magi), hade det inte varit för Perrima skulle min RP dött, men det är en lååång historia.

Gruppen använda aldrig snöstjärnorna, de skulle bara användas när det var riktigt, riktigt kris... och när det uppstod så var givetvis inte rollpersonen som hade dem och kunde använda kaststjärnor inte på plats.

Tips är verkligen att skriva ner historien av som händer under spelandet. Det kan finnas så mycket som blir kul. Som att illusionisten framkallar en hund för att bita på skelett, vilket var ungefär så mycket han deltog i strider över huvudtaget.

Oraklets fyra ögon kan däremot bli kinkigare som SL.
This space intentionally left blank
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Jag ville mest säga att jag har nu spellett klart Svavelvinter och att man kan ta del av hur det gick på Rollspel.nu:s krönikeforum. Sista delen i Järntornet blev helt klart bäst av allt.

Antar att ingen märkte det, men länken funkade inte. Rollspel.nu genomgick en uppdatering och alla länkar blev knäppa. Har nu ordnat till det.
Senast redigerad av Rickard den 2008-08-20 13:13, redigerad totalt 1 gånger.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Henke
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 10
Blev medlem: 2008-08-18 17:59

ännu en kampanj i konfluxens tecken...

Inlägg av Henke »

Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Konfluxsviten

Inlägg av leinder »

Röstar starkt på att Brior tar sitt ansvar och spelleder konfluxsviten här i Uppsala :D haha. Det skulle va guld att uppleva sviten ur skaparens spelledande!

Handsken är kastad Erik :) Vad tror du? :twisted:
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

får man vara med!!! Jag bor visserligen i Östersund under sommaren men detta kan ju vara värt allt smör i småland!!!
Skriv svar