Placering av gamla äventyr i EB?

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Användarens profilbild
Wolfhart
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 157
Blev medlem: 2009-01-02 17:45
Ort: Hässelby

Re: Placering av gamla äventyr i EB?

Inlägg av Wolfhart »

birkebeineren skrev: 2019-10-15 11:56 Nordöstra Kardien nära Goiana? Det borde också bli bra. :)

Vill du vara mer exakt för vart Peloma passas in finns den handritade kartan att tillgå: http://www.erebaltor.se/kartor/spelarka ... rkarta.jpg

Gillar mer och mer det här med en fruktbarhetsgudinna under lite olika namn i norra Kardien. Passar bra med andra gamla idéer...
Tack för länken till kartan, och mina komplimanger till kartritaren: fantastiskt snygg och stilenlig!
Ska klura lite på var Pelonia kan tänkas passa in.

Jag gillar också fruktbarhetsgudinnans många ansikten och de extra dimensioner hon ger Kardiens historia. Jag funderar på att den i Ivanhoeboxens medeltidshäfte nämnda animistakademin i Faltrax också borde ha någon koppling till henne, åtminstone historiskt!
skaraborgarn skrev: 2019-10-15 15:10 Skelletbyns hemlighet?
Om jag inte minns fel så är guden Eledain i Skelettbyns hemlighet densamme som i Ärans väg-trilogin (Döda skogen, Maktens portar, Mörkrets hjärta), och de senare har av denna sajt placerats i Akrogal så detsamma torde gälla Skelettbyn.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Placering av gamla äventyr i EB?

Inlägg av birkebeineren »

Wolfhart skrev: 2019-10-17 09:13
Jag gillar också fruktbarhetsgudinnans många ansikten och de extra dimensioner hon ger Kardiens historia. Jag funderar på att den i Ivanhoeboxens medeltidshäfte nämnda animistakademin i Faltrax också borde ha någon koppling till henne, åtminstone historiskt!
Det låter mycket troligt. Står i Aidne-modulen att Lysande Vägen spreds till norra Kardien först efter echternas maktövertagande 424 eO och det kan tolkas som att andra gudar dyrkades här innan. Inte att LV inte fanns eller var dominerande, men att Etin inte var den enda guden som dyrkades. Troligen var kungarna tillhörande både den Ovariska och den Brandiska dynastin etinstrogna men annan gudsdyrkan förekom och accepterades, om än motvilligt av många. Dyrkan av Khellillan och andra fruktbarhetsgudinnor, eller aspekter av henne, var såpass utbrett i norra Kardien att LV inte tidigare kunnat förbjuda eller förhindra dessa religioner. Först med echterna blev detta genomförd. Animistakademin i Faltrax borde därför logiskt sätt ha kopplingar till fruktbarhetsgudinnedyrkan. Animister generellt lär ju ha ett förhållande till alver och deras dyrkan av Tevatenu så akademin i Faltrax borde inte vara något undantag.
Wolfhart skrev: 2019-10-17 09:13Om jag inte minns fel så är guden Eledain i Skelettbyns hemlighet densamme som i Ärans väg-trilogin (Döda skogen, Maktens portar, Mörkrets hjärta), och de senare har av denna sajt placerats i Akrogal så detsamma torde gälla Skelettbyn.
Eledaintron har även funnits i östa Ereb och länderna Hynsolge, Nidland och Krun ligger. Skelettbyns hemlighet skulle därför kunna passas in här. Krun kan kanske vara mest passande?
SimonG
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2022-01-08 13:47

Re: Placering av gamla äventyr i EB?

Inlägg av SimonG »

Rösten från forntiden utspelar väl sig i Kardien pga att Faltrax ligger där?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Placering av gamla äventyr i EB?

Inlägg av birkebeineren »

SimonG skrev: 2022-01-18 06:43 Rösten från forntiden utspelar väl sig i Kardien pga att Faltrax ligger där?
Så tänkte nog Äventyrspel även om de inte gjorde några större anpassningar av äventyret till Ereb Altor-boxen eller Ivanhoe/Aidne när dessa gavs ut. EA-projektet har försökt åtgärde detta.

Bakgrundshistoria som passar med Kardiens historia: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 343#p42343

Geografisk placering i Kardien: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 662#p43662

Spelarkarta: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 692#p43692
Skriv svar