Vad vet Erebierna om sin historia egentligen?

Ereb Altors övergripande historia
Akklokk
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 32
Blev medlem: 2007-05-03 19:57

Vad vet Erebierna om sin historia egentligen?

Inlägg av Akklokk »

Vad jag alltid brukar störa mig på i fantasyvärldar är att historien (som den egentligen gick till, typ) är såpass välkänd och framförallt att den kända historien sträcker sig så långt bak i tiden. Ser man till vår egen värld så har vi (efter några hundra års omfattande forskning) viss koll på vår egen kontinent ungefär 2,5 tusen år tillbaka och hos de allra äldsta civilisationerna så har man såvitt jag vet ingen större kunskap om politiska skeenden längre tillbaka än sissådär 4-5 tusen år.

Skillnaden mellan kontinenterna är dock en del:

-Köttbitarkonfluxen torde varit långt mer traumatisk än romarrikets fall (antar jag?). Ffa så överlevde inte den östra delen som senare kunde (via ombud) föra över en del av den antika historieskrivningen.
-Här bor alver. Alverna borde dock vara synnerligen ointresserade av mänsklig politisk historia och därför är dom nog en bristfällig och svårtillgänglig källa. Dessutom så är ju alverna ett synnerligen lömskt folksslag varför erebiska lärde har svårt att svälja om alverna skulle presentera fakta som bestrider existerande historiskt allmängods.

Alltså tycker jag att historieskrivningen om allehanda länder bör iaktta en viss måtta (alternativt skilja ut vad som är spelar/SL-material) med avseende på vad som är allmänt/i lärda kretsar känt. Hur långt tillbaka historien man har någotsånär korrekta kunskaper om (att det sedan finns myter i överflöd är en annan femma) är naturligtvis beroende på vilken litterär/akademisk tradition man har (i områden med låg skrivkunnighet och som skriver i sten (?)/är analfabeter, torde denna inte vara så värst många mansåldrar medan den mot Kopparhavet kan vara betydligt längre).

Tankar/funderingar?
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Re: Vad vet Erebierna om sin historia egentligen?

Inlägg av Psipo »

Akklokk skrev:Vad jag alltid brukar störa mig på i fantasyvärldar är att historien (som den egentligen gick till, typ) är såpass välkänd och framförallt att den kända historien sträcker sig så långt bak i tiden. Ser man till vår egen värld så har vi (efter några hundra års omfattande forskning) viss koll på vår egen kontinent ungefär 2,5 tusen år tillbaka och hos de allra äldsta civilisationerna så har man såvitt jag vet ingen större kunskap om politiska skeenden längre tillbaka än sissådär 4-5 tusen år.

Skillnaden mellan kontinenterna är dock en del:

-Köttbitarkonfluxen torde varit långt mer traumatisk än romarrikets fall (antar jag?). Ffa så överlevde inte den östra delen som senare kunde (via ombud) föra över en del av den antika historieskrivningen.
-Här bor alver. Alverna borde dock vara synnerligen ointresserade av mänsklig politisk historia och därför är dom nog en bristfällig och svårtillgänglig källa. Dessutom så är ju alverna ett synnerligen lömskt folksslag varför erebiska lärde har svårt att svälja om alverna skulle presentera fakta som bestrider existerande historiskt allmängods.

Alltså tycker jag att historieskrivningen om allehanda länder bör iaktta en viss måtta (alternativt skilja ut vad som är spelar/SL-material) med avseende på vad som är allmänt/i lärda kretsar känt. Hur långt tillbaka historien man har någotsånär korrekta kunskaper om (att det sedan finns myter i överflöd är en annan femma) är naturligtvis beroende på vilken litterär/akademisk tradition man har (i områden med låg skrivkunnighet och som skriver i sten (?)/är analfabeter, torde denna inte vara så värst många mansåldrar medan den mot Kopparhavet kan vara betydligt längre).

Tankar/funderingar?
Jag kan bara hålla med. Historisk noggrannhet har fått många fantasivärldar på fall. Många gånger är de kontraproduktiva och jag tycker även att Ereb lider av det problemet. Det tar fokus från samtiden.

Jag vill fortfarande banta ner historiekapitlet till några få övergripande rubriker.

Men, tanken är väl inte att texterna ska representera invånarnas vetskap utan att vi som skriver tycker att det är kul att gräva ner sig i detaljer. Eller, vissa av oss iaf. :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Hur mycket ereberna vet om sin egen historia varierar naturligtvis från mkt lite till Kronologin, dvs dräng i en grotta till Mandelordens historiker i Pendon. Majoriteten av befolkningen kan förmodligen endast det som berättats för dem lokalt. Liksom i fallet med de lärde innehåller den informationen en hel del gissningar, myter, halvsanningar och rena felaktigheter. Som SL har jag alltid utnyttjat detta när DDs historieskrivning inte passar min egen; den var helt enkelt fel, en missuppfattning. Detta är ett enkelt knep, och det blir också spännande för den mer påläste spelaren som kan Erebs historia och undermedvetet utgår från den när han spelar. När jag skrev Kronologin, med en del detaljer om tex Imperiet så var utgångspunkten en information till SL och forumets författare, en uppmaning om att försöka hålla sig inom dessa ramar. ABSOLUT inget förbud mot att lämna beskrivningen, i alla fall inte när det gäller mindre sammanhang som vem som var kejsare när och vem som gjorde vad (Konfluxer och köttbitare är ju svårare att rucka på om än inte omöjligt). Om det uppstår historiska krockar är det ju inte hela världen bara de inte blir allt för iögonfallande.
Medeltidens historiker hade nog inte heller så stort behov av äkta källor...hänvisningar till äldre lärda skrifter och teorier, existerande eller inte, brukade väl räcka. Även medeltidens historiker som ju ofta hade koppling till kyrkan på något sätt räknade med att Bibelns beskrivning av jordens historia var sann, från skapelsen, via A&E, Faraoner, Moses, antika legender m.m. Vissa superkristna hemsidor på nätet beskriver fortfarande historien enligt dessa vägar (sökte på min egen historia och fann celbra förfäder (förutom A&E) som Spartas sista kung, en farao mfl.). Man hade heller inte samma syn på bevisning av historien som idag, källhänvisningen var ju lite hoppsan. Om någon ifrågasatte kan man ju alltid slå till med "av Gud sagt". Med andra ord är det helt upp till SL att bestämma vad i historien som är sanning och hur mycket som folk och RP känner till av den. Det är därför onödigt att skilja på sanning och fantasi.

Att mandelorden lyckats så väl (?) i sin forskning beror på ett nästan religiöst intresse för vetenskap och kunskap. I flera århundraden har de grävt i kummel, ruiner, läst överlevande skrifter och dragit slutsatser och pusslat. Äventyrliga munkar har besökt alver, dvärgar och jättar. Drakmagiker har nedtecknat information om drakarna vilket någon tursam och rik munk kunnat ta del av. På långa resor har upptäcksresande munkar kommit i kontakt med grannkontinenternas källor och historiker vilka kunnat ge ytterligare pusselbitar.

HISTORIEN/Kronologin är en sammanställning av vad de 10 mest insatta lärde i Ereb anser sig veta. Sant eller falskt?

PS. jag har försökt belysa Mandelordens kamp att under LV skriva "sanningen" utan att stöta sig med LV:s "sanning". Religionernas histroiebeskrivning är säkert den som dominerar folkets ev. kunskaper.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Kort kort HISTORIA

Inlägg av Mikael »

Kort kort om vad folk i allmänhet kan tänkas känna till om Erebs historia utanför den egna socknen och kungariket.

Altor skapades av Gud/Gudarna. Vår Gud var viktigast och gjorde bäst ifrån sig. I urtiden ledde folks hedendom till sorg/gudfruktan till lycka. Barbarerna/sörlänningarna och det onda var ett hot tills Jorernas kejsare grundade Imperiet och besegrade barbarerna (alt. Jorernas girighet och ondska gav vårt folk mycken sorg).

Men jorerna var inte gudfruktiga och gud/arna skickade sitt straff genom sina köttätande jättegräshoppor. (alternativt Den onda guden skickade köttbitarna och krossade imperiet.) I spåren följde frihet för de förtryckta/mycken mörker, barbari och ondska.

Efter århundraden kunde vårt folk åter resa sig och med den vise Kungen kunde vår ära och framgång återuppväckas.

Efter mörkret har olika riken dominerat: Först riddarna i Aidne, sedan Caddo och den nya tron Ljuse Odo, sedan Erebos köpmän, för att nu utmanas av Felicien och det fjärran Trakorien. Utanför de civiliserade rikena/sörhavets valpar finns andra storheter som Ranserna och Ärkemagikern Nidingen Vicotrik. Längst i öster innan man når sagornas Akrogal lär finnas trenne bildade hednafolk.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Först..
Vad i hela friden är "köttbitarna" får några?

Sen..
Som ni säger, historien bör ju inte va allt för detaljerad iaf inte mer än några 100 år kanske.
För detaljerad gör det ju svårt för spelledaren att göra nå eget men framförallt för spelare att göra en intressant bakgrund.
För mycke namn och exakta platser och beskrivning av dom platser och personer gör ju det mycket svårt att skapa tex en krigare som är son till en RIK adelsman i Zorakien tex då det ej går att gå in ens egna historia i den som redan är skriven.

För en kortare tid tillbaks kan man ju enbart göra en kortare beskrivning och kanske lite mer flexibel.
Men självklart bör det finnas stora världförändrande händelser som står skrivet ganska exkakt så som det hände.
Sen bör ju historier variera beroende på plats.

Den förlorande sidan i det stora kriget berättar säkert historien helt annorlunda än den vinnande tex.
Akklokk
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 32
Blev medlem: 2007-05-03 19:57

Re: Kort kort HISTORIA

Inlägg av Akklokk »

Mikael skrev:Kort kort om vad folk i allmänhet kan tänkas känna till om Erebs historia utanför den egna socknen och kungariket.

Altor skapades av Gud/Gudarna. Vår Gud var viktigast och gjorde bäst ifrån sig. I urtiden ledde folks hedendom till sorg/gudfruktan till lycka. Barbarerna/sörlänningarna och det onda var ett hot tills Jorernas kejsare grundade Imperiet och besegrade barbarerna (alt. Jorernas girighet och ondska gav vårt folk mycken sorg).

Men jorerna var inte gudfruktiga och gud/arna skickade sitt straff genom sina köttätande jättegräshoppor. (alternativt Den onda guden skickade köttbitarna och krossade imperiet.) I spåren följde frihet för de förtryckta/mycken mörker, barbari och ondska.

Efter århundraden kunde vårt folk åter resa sig och med den vise Kungen kunde vår ära och framgång återuppväckas.

Efter mörkret har olika riken dominerat: Först riddarna i Aidne, sedan Caddo och den nya tron Ljuse Odo, sedan Erebos köpmän, för att nu utmanas av Felicien och det fjärran Trakorien. Utanför de civiliserade rikena/sörhavets valpar finns andra storheter som Ranserna och Ärkemagikern Nidingen Vicotrik. Längst i öster innan man når sagornas Akrogal lär finnas trenne bildade hednafolk.
Snyggt! Typ något sådant tror jag är intressant ur rollspelssynpunkt och det är ungefär det som behöver skrivas om historien pre 400 E.O., annat än i undantagsfall. Att skriva långa kronologier om historien innan dess ser jag egentligen ingen poäng i (ett tydligt exempel är Barbia-modulen...).

Sålunda: Att skriva att händelse x ägde rum år y F.O har ett begränsat värde (det snarare försvårar inlevelsen, då det är information som i stort sett ingen bör känna till). Att hitta på myter (med varierande sanningshalt) och allmänna bevarande propagandalögner är däremot mycket bra och synnerligen praktiskt att ha när man spelar. Beskrivningen bör vara "här och nu" där deltagarnas uppfattning om historien och hur denna påverkar mer aktuella skeden.

(Ber om ursäkt om jag eventuellt trampar på några tår hos någon som gillar att pränta ned årtal. Gillar man det (vilket är en smaksak) så bör man naturligtvis fortsätta så.)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Re: Kort kort HISTORIA

Inlägg av Peter »

Mikael skrev:Kort kort om vad folk i allmänhet kan tänkas känna till om Erebs historia utanför den egna socknen och kungariket.

Altor skapades av Gud/Gudarna. Vår Gud var viktigast och gjorde bäst ifrån sig. I urtiden ledde folks hedendom till sorg/gudfruktan till lycka. Barbarerna/sörlänningarna och det onda var ett hot tills Jorernas kejsare grundade Imperiet och besegrade barbarerna (alt. Jorernas girighet och ondska gav vårt folk mycken sorg).

Men jorerna var inte gudfruktiga och gud/arna skickade sitt straff genom sina köttätande jättegräshoppor. (alternativt Den onda guden skickade köttbitarna och krossade imperiet.) I spåren följde frihet för de förtryckta/mycken mörker, barbari och ondska.

Efter århundraden kunde vårt folk åter resa sig och med den vise Kungen kunde vår ära och framgång återuppväckas.

Efter mörkret har olika riken dominerat: Först riddarna i Aidne, sedan Caddo och den nya tron Ljuse Odo, sedan Erebos köpmän, för att nu utmanas av Felicien och det fjärran Trakorien. Utanför de civiliserade rikena/sörhavets valpar finns andra storheter som Ranserna och Ärkemagikern Nidingen Vicotrik. Längst i öster innan man når sagornas Akrogal lär finnas trenne bildade hednafolk.
Det där låter ju snarare som en sammanfattning av historien än vad den (högst lokalt rotade) standard ereb-altoriern skulle tro på. Dessutom så är konfliken melllan nargurerna och jorerna inte så intressant för alla och envar: det finns många andra utvecklingar i Ereb. Antagligen så är det rimligare att skriva en kort "världsbild"-text till varje land.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Alendor skrev:Först..
Vad i hela friden är "köttbitarna" får några?

Sen..
Som ni säger, historien bör ju inte va allt för detaljerad iaf inte mer än några 100 år kanske.
För detaljerad gör det ju svårt för spelledaren att göra nå eget men framförallt för spelare att göra en intressant bakgrund.
För mycke namn och exakta platser och beskrivning av dom platser och personer gör ju det mycket svårt att skapa tex en krigare som är son till en RIK adelsman i Zorakien tex då det ej går att gå in ens egna historia i den som redan är skriven.

För en kortare tid tillbaks kan man ju enbart göra en kortare beskrivning och kanske lite mer flexibel.
Men självklart bör det finnas stora världförändrande händelser som står skrivet ganska exkakt så som det hände.
Sen bör ju historier variera beroende på plats.
Den förlorande sidan i det stora kriget berättar säkert historien helt annorlunda än den vinnande tex
Jag ser inte problemet. Varför kan du inte ha en rik adelsman i Zorakin? Vad är det i Zorakins historia som hämmar beskrivningen av din RP/SLP? Närhistorien och vad RPna vet är det ju SL som bestämmer, inte vad spelarna läst på wikin. Om SL vill tillåta något en kreativ spelare hittat på så är det ju fritt fram. Vill du ha en kort beskrivnin så utgå från min kortkorta ovan. Jag gillar att ha en massa årtal, delvis för att vi ibland spelar i det historiska Ereb, på tex Imperiets tid. Jag kan dock inte se att något av materialet hämmar. Klart man angav årtal för händelser äldre än hundra år så fort man infört historisk tideräkning och ville tala om när något skedde. Om det var sant eller inte är en annan fråga. Är det någon kungs namn som är annorlunda byt, DU är SL. Någon händelse som är osann myt, byt DU är SL.

Akklokk. Tack för uppskattningen, men jag tror inte du läst vad jag skrev innan, så läs det igen. Liksom Alendor verkar du frukta att spelarna känner till saker om historien de kan kasta i ert ansikte som SL: "så står det inte i wikin, gnäll gnäll". Har också haft sådana spelare, gäller bara att få dem att fatta vem som är SL. "Wikin har fel", histroia är ett levande ämne och som SL, större än skaparna, besitter jag SANNINGEN. Du som SL berättar den historia du vill skapa stämning runt. Naturligtvis varierar historien. Är det en ransarders eller en trakoriers historieberättande (bra start till krogslagsmål). Du avgör. Wikihistorien är endast inspiration grundat på källorna.

Att jag skrivit så här mycket, eller snarare samlat det på en plats är för den som VILL ha det, alla andra kan ju välja att bortse från det. Jag gillar att ha historiska flöden jag kan väva ihop, ibland med exakta årtal och ibland utan.

Om ni tänker skriva om ett område på forumet så anmäl det till Spelknepe och om ni då vill att jag skall ersätta vissa händelser så diskuterar vi det. Mina tår förblir intakta.

Köttbitarna är namnet på de grähoppor som gjorde slut på Imperiet.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Det va enbart ett exempel på vad för problem som kan uppstå om men gör en allt för detaljerad historia om en plats eller person.

För övrigt är ja inte SL utan enbart intresserad över en så intressant värld som möjligt.
Akklokk
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 32
Blev medlem: 2007-05-03 19:57

Inlägg av Akklokk »

Nja, jag har dessbättre förskonats från sådana spelare, så några eventuella wiki-fetischister är inte vad jag ser problem med. Vad jag menar är att en alltför "officellt korrekt" historieskrivning riskerar att sätta hämsko på fantasin och är dessutom tämligen onödig (med tanke på att ingen borde ha någon sådan insikt) - en historieskrivning med en mer relativ inriktning är mer inspirerande och användbar. Fram för postmodernism alltså! :wink:

(Detta egentligen mest med avsikt på enskilda historieavsnitt i beskrivningen av länder.)
Senast redigerad av Akklokk den 2007-05-28 18:57, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Absolut är det SL som bestämmer men jag som spelare vill gärna ha en någorlunda kontroll på vad som finns.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Peters förslag på en kort "världsbildstext" till varje land för spelarna att läsa låter som en strålande idé. Tillsammans med "Legosoldaten säger..."-texterna är det en utmärkt start för spelarna.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Forumets syfte, tror jag, är att fylla ut Ereb, att ge djup och färg. Detta kan vara med namn, historia, geografi, kultur, varelser, religion, personligheter, storpolitik, osv. Detaljerna hämmar bara om man låter dem göra det, men visst kan för många detaljer strypa rörelsefriheten. Bortse då från de hämmande detaljerna och låt fantasin flöda. Krockar resultatet med någon annans skapelse så får vi diskutera vad som skall göras. Kanske gör det inget?

När vi gör gubbar (RP) i min grupp brukar vi prata igenom vad den RPn känner till vid spelets början. Vad är dess bakgrund? Hur ser världen ut enligt RP? Vilka historiska sammanhang och missuppfattningar känner RP till? Vilka varelser har RP en uppfattning om? Vilka har han träffat/sett och vilka har han bara hört talas om? Vilka texter kan det vara bra för spelaren att läsa inför spelandet av sin nya RP? Varje ny RP har ju ett individuellt utgångsläge.
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

Mikael skrev:Forumets syfte, tror jag, är att fylla ut Ereb, att ge djup och färg. Detta kan vara med namn, historia, geografi, kultur, varelser, religion, personligheter, storpolitik, osv. Detaljerna hämmar bara om man låter dem göra det, men visst kan för många detaljer strypa rörelsefriheten. Bortse då från de hämmande detaljerna och låt fantasin flöda. Krockar resultatet med någon annans skapelse så får vi diskutera vad som skall göras. Kanske gör det inget?
Trodde att forumets syfte var att fylla ut Altor som helhet iallafall till slut, men nu när du säger det skvallrar ju titeln om annat.. vilket är typiskt då jag älskar de Solundska lejonmännen och verkligen vill ha ett finger med i spelet när vi ger oss på Akrogal! Vore inte alls fel att påbörja lite "korståg" i en avlägsen kontinent snart =)

2. Har du inte hut i kroppen pojkvasker?! Du kan inte påbörja nåt så coolt som Mandelordern och sen inte avsluta den!! Om det nu var så att du inte tänkte utveckla den så är det skam på torra land men då placerar jag gärna ett underhus (de bör ha en del sådana även om Pendon är högsäte) i Gringul.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Lindén skrev:Har du inte hut i kroppen pojkvasker?! Du kan inte påbörja nåt så coolt som Mandelordern och sen inte avsluta den!! Om det nu var så att du inte tänkte utveckla den så är det skam på torra land men då placerar jag gärna ett underhus (de bör ha en del sådana även om Pendon är högsäte) i Gringul.
:cry: Jag skäms, har varit mycket de sista månaderna och saknat den inspiration som tidigare kunde komma över mig...därför har ankor varmt men vemodigt lämnats vidare. Lovar att återkomma med mer om Mandelorden innan månaden är slut. (Naturligtvis kan det finnas ett Lycée eller ordengrundat Universitet i gringul, det finns ju inte i Nohstril). Och något mer till Morëlvidyn innan dess hoppas jag. Och så skall Historien på wikin gås igenom mot Aidnehalvöns utveckling m.m. Och så skall stian skuras och locket läggas på brunnen, och... :oops:
Skriv svar