Konfluxerna

Ereb Altors övergripande historia
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Konfluxerna

Inlägg av Mikael »

En kort sammanfattning.

Konfluxerna
Skaparnas ”inflationsvapen” att användas mot en skapelse som annars håller på att överhettas. Säkerhetsventiler som skall rädda Altor när det lutar åt fel håll. Konfluxklockorna som utgörs av himlasfärens stjärnors vandring styr även gudarna som dock försöker att använda konfluxerna till sina fördelar. Den som kan få en av de sina att ”kontrollera” konfluxen, dvs hamna närmast dess centrum och uppfyllas av den kraft som det genererar, har stora möjligheter att förändra Altor åt det håll han vill. Att hålla i minnet är att konfluxernas öga må ligga på en specifik punkt men dess efekter tycks likt vågor kunna sprida sig runt Altor.

Den första Konfluxen (ca 10 000 år sedan)
Död och återuppståndelse för hela Altor. Skaparna såg att vad de skapat var högfärdigt, skadligt och att det började utmana Skaparna. Altor renades från allt levande och andra skapande gudar gavs möjligheten att uppfylla den nya världen. Nya varelser tog sina första stapplande steg.

Den Andra Konfluxen (ca 1400 f.O)?
Denna konflux inträffade sannolikt i Valgussjön nära gränsen till det östra halvklotet. Ett högstående och fredsälskandefolk hade gjort något för att förnärma gudarna. Deras ö invaderades av ödlebestar som steg upp ur havet och fullständigt utplånade öfolket.
Konfluxen hade också andra effekter längre bort. På sydklotet försvagades eldens herrar som hittills dominerat Altor av att de ödlefolk som tillbad dem krigade inbördes. En del myter säger att ödlebestarna kom från sydligaste Samkarna på västra halvklotet. Denna försvagning innebar att Isherrarna i norr fick större makt, Altor blev kallare och på norra halvklotet bredde istäcke och Tundra ut sig.

Den Tredje Konfluxen (ca 600 f.O.)
Den Tredje Konfluxen drabbade i huvudsak det västra halvklotet. Två mäktiga imperier drabbades, Erebs Imperium Jorpagnum (mer står att läsa i Historien), och Yndar i Akrogal. På Yndar tycks gudarna mer handgripligen ingripit med konfluxens kraft medan i väster Jorpagna drabbades av att Tupagon, insektsdemonen, lyckades kontrollera konfluxen. Kontinenterna Samkarna, Akrogal och Ereb var skakade i grunden och det tog ett millennium innan kontinenternas folk hade återhämtat sig. Eldsalamandrarna återfår något av sin kraft från konfluxen.

Den Fjärde Konfluxen (ca år 0)?
Den Fjärde konfluxen har gått de flesta förbi då den till skillnad från de tidigare tycks ha gått i fridens tecken. Dess centrum antas ha legat ute i Västerhavet. En effekt som de lärde antar konfluxen fick var hur snabbt Odos lära om Etin spred sig över Ereb.
Sydpolen kunde återställa balansen mot Tundrans Isherrar, men Istäcket ligger där det ligger.

Den Femte Konfluxen (ca 615 e.O.?)
Den Femte Konfluxen förutspås inträffa i Västerhavet utanför Ereb någon gång mellan 610-620 e.O. Erebs lärde försöker fastställa dess exakta plats för att kunna varna folk och ge sina ledare möjlighet att ta kontrollen.

Ytterligare Konfluxer?
Sjätte och Sjunde konfluxerna har man anat i stjärnorna, men inget är naturligtvis säkert.

Den Sjunde Konfluxen förutspås vara Skaparnas omstart, Ragnarök, den slutliga återställaren. En enormt kraftig konflux i magnitud med den första. Definitivt slutet för de varelser som styr Altor idag, kanske hela världens undergång.


VAD MER?
Senast redigerad av Mikael den 2009-01-28 20:05, redigerad totalt 6 gång.
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Konfluxerna

Inlägg av Hans »

Mikael skrev: Den Sjunde Konfluxen förutspås vara Skaparnas omstart, Ragnarök, den slutliga återställaren. En enormt kraftig konflux i magnitud med den första. Definitivt slutet för de varelser som styr Altor idag, kanske hela världens undergång.
Jaha skit å då är det bara att börja om då :lol:

en fråga finns det klara och tydliga anledningar till varje konflux :?:
den första känns tydlig men de andra lite mindre tydliga :?:
The Artist Formerly Known as Boris
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Nej, några anledningar har jag inte sett med undantag av nr 1, nr 3 (Yndar) och nr 7.

Tycks finnas mycket utrymme kring konfluxerna, även när deras öga ligger på en annan plats påverkas stora delar av Altor.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Möjligen vi har diskuterat detta förut men skal vi verkligen binda den andra och den fjärde konfluxen till de kortfattade beskrivningarna som finns i Altors baksida?

Det fungerar väl, men att använda dessa i det Altor vi känner vore kanske bättre?
Å andra sidan kan väl en konflux ha effekter på olika ställen så om vi vil förklara historiska händelser i det Altor vi känner med en sådan, så skulle kanske inte det vara omöjligt?

Erik G som kom på det här med konfluxer har antytt något om att den andra konfluxen (tror jag?) gjorde "jordbruksrevolutionen" möjlig (Golwyndakulturen 3500 fO?).

Funderingar..
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag gillar idén med de pendlande konfluxerna. I EA talades det alltid endast om de udda numrerande konfluxerna så de jämna borde ha varit mycket mindre, eller infallit någon annan stans.
Men absolut kan de jämna konfluxernas effekter även synas på västra halvklotet.
Nr 2 sammanfaller med Kolonisationstiden när Golwyndakulturerna spred sig i alla väderstreck. Möjligen med kraften från D2K :P .
Nr 4 samanfaller med den stora schismen i Ereb, ca 300 eO. Klavykiska riket faller och Trakorerna träder fram. Riket Brandika (mitt påhitt) går under. Angusiasekten och ljusa Handen instiftas.

Konfluxens vågor kan rulla långt från sitt centrum...
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Jag skulle vilja se att vi gjorde något kreativt och spännande av den 5:e konfluxen, eller alternativt den 6:e. Egentligen tycker jag att det är en dålig idé att låta den 5:e ske på annat sätt än som val av den egna spelgruppen. Istället vore det fräckt om vi lät den 5:e konfluxen vara det som snart sätter hela Ereb (Altor?) i gungning och iställlet skriver en text om hur detta skulle kunna ske. Det vore ju asfräckt med ett konfluxverktyg som varje Sl kan använda till just sitt Ereb. Inte för att jag har läst Burning Empires men principen skulle vara lite samma, eller t.o.m. Polaris om man så vill. En förutbestämd katastrof och det finns en liten chans att bemästra den.

Så istället för att beskriva 5:e (eller 6:e) konfluxen så beskriver vi vad som driver en konflux och hur den kan hanteras.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Eftersom vi stannat år 610 hade jag inte tänkt mig några beskrivningar av D567K. Men det låter som en spännande idé.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Fjärde konfluxen: Är inte det där (Östra Halvklotet, Karon) kopplat till Chronopia? Eller?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Peter skrev:Fjärde konfluxen: Är inte det där (Östra Halvklotet, Karon) kopplat till Chronopia? Eller?
Jo, Altors baksida från erebiskt perspektiv. Inget hindrar dock att konfluxernas kraft i mer eller mindre utsträckning påverkar hela Altor. Jfr när Yndar går under och Kruri flyttas till Nordväst under D3K som kom ur Samkarna och drabbade Ereb. Eller för den delen hur konfluxerna påverkar kampen mellan isen i norr och elden i söder.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Mikael skrev:
Peter skrev:Fjärde konfluxen: Är inte det där (Östra Halvklotet, Karon) kopplat till Chronopia? Eller?
Jo, Altors baksida från erebiskt perspektiv. Inget hindrar dock att konfluxernas kraft i mer eller mindre utsträckning påverkar hela Altor. Jfr när Yndar går under och Kruri flyttas till Nordväst under D3K som kom ur Samkarna och drabbade Ereb. Eller för den delen hur konfluxerna påverkar kampen mellan isen i norr och elden i söder.
Vad jag undrade alltså varifrån själva _incidenten_ (och demonen Kalor) hämtats ifrån? Är det nyuppfunnet, från klassiska Ereb Altor, eller från Chronopia?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Demonen "Karon" kommer från Cronopia. Liksom "Kejsaren" (Ledaren). Jag har inget problem med dem så länge de håller sig på sitt halvklot. 8)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Mikael skrev:Demonen "Karon" kommer från Cronopia. Liksom "Kejsaren" (Ledaren). Jag har inget problem med dem så länge de håller sig på sitt halvklot. 8)
Det kanske vore bättre att referera till en lös "incident" på andra sidan halvklotet, och lämna händelseförloppet öppet för den SL som vill göra något av 4:e konfluxen. Tanken är väl att östra halvklotet skall vara tabula rasa: utan pekpinnar från oss.

P.S. Ah, nu när jag även läst om 6:e så vill jag understryka min poäng ännu mer. För det första tycker jag inte vi vinner något på att lägga ned ramverket för 6:e konfluxen. För det andra tycker jag att det är tråkigt om konfluxerna bara blir milstenar i en typisk "tusenårig konflikt"... 6:e konfluxen tycker jag alltså att vi inte behöver beskriva alls.
Senast redigerad av Peter den 2007-06-12 14:09, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Kaigon
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 36
Blev medlem: 2007-05-13 20:57
Ort: Chronopia, så ta det med en gnutta salt

Inlägg av Kaigon »

Peter skrev:
Mikael skrev:
Peter skrev:Fjärde konfluxen: Är inte det där (Östra Halvklotet, Karon) kopplat till Chronopia? Eller?
Jo, Altors baksida från erebiskt perspektiv. Inget hindrar dock att konfluxernas kraft i mer eller mindre utsträckning påverkar hela Altor. Jfr när Yndar går under och Kruri flyttas till Nordväst under D3K som kom ur Samkarna och drabbade Ereb. Eller för den delen hur konfluxerna påverkar kampen mellan isen i norr och elden i söder.
Vad jag undrade alltså varifrån själva _incidenten_ (och demonen Kalor) hämtats ifrån? Är det nyuppfunnet, från klassiska Ereb Altor, eller från Chronopia?
Karon existens (som skapargud) och att han bröt sig fri stötte jag först på i grundboken till Chronopia, men där omnämns det inte som en konflux. Konfluxidén lyfts först fram i just Altors Baksida.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Kaigon skrev: Karon existens (som skapargud) och att han bröt sig fri stötte jag först på i grundboken till Chronopia, men där omnämns det inte som en konflux. Konfluxidén lyfts först fram i just Altors Baksida.
Vet inte om det bara är i min kampanj, men nämns inte Karon i sin historiska roll: d.v.s. som färjekarlen. (Precis som att Kerberos finns i monsterböckerna... :P )

EDIT: Alltså, huruvida han nämns i de klassiska Ereb-texterna, inte i samband med Chronopia etc
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Visst kan det göras lösare hänvisningar till D2K och D4K då de inträffade på Östra Altor om vilket Erebs lärda känner till ytterst ytterst lite.

5-7 är ju öppna då vi slutar år 610. fritt fram alltså.
Skriv svar