Uppväxthändelser, Livsvägar & Livsvägshändelser, etc

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Uppväxthändelser, Livsvägar & Livsvägshändelser, etc

Inlägg av Grisodlar'n »

I de regler jag håller på att knåpa ihop, så har jag tänkt att ha med Uppväxthändelser och Livsvägshändelser. Systemet påminner starkt om det som t ex finns i Mutant Chronicles (där det kallas Uppväxthändelser och Särskilda händelser). I viss mån påminner det också om Särskilda förmågor i Dod 4.0.

Uppväxthändelser
är händelser som ägt rum under rollpersonens tidiga år. Det kan också röra sig om medfödda eller tidigt utvecklade talanger och förmågor (t ex Vild magi). För en människa skulle det handla om livsperioden upp till 14-15 års ålder ungefär.

Livsvägshändelser
är något liknande, men har starkare relation till rollpersonens valda Livsvägar (ersätter Yrken). Livsvägssystemet är för övrigt inspirerat av Lifepaths från Burning Wheel och Bakgrunder från Mutant Chronicles.

Vad jag skulle vilja ha lite synpunkter på är huruvida slumpmässiga händelser är önskvärda eller inte? Eller ska händelser kunna köpas för t ex Bakgrundspoäng? Själv tycker jag att slumpmoment kan vara rätt kul, så länge det inte förstör spelarens bild av den rollperson han vill försöka skapa. Jag har skissat på några tabeller som kan användas. De innehåller inga extrema resultat i stil med Handikappad, Benskörhet eller liknande och målet är att de ska vara hyfsat anpassade till Livsvägskategorin.

Ett mellanting mellan slump och fria köp är t ex att tillåta omslag av oönskade resultat för en viss kostnad i BP. Vad tycker ni rent allmänt? Är slumpresultat förkastliga? Bör alternativa metoder finnas med i reglerna? Vad skulle vara tänkbara alternativa metoder?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

JAg har alltid varit kluven i frågan. Å ena sidan tycker jag att delvis slumpmässigt framtagna RP är större utmaning och mer spännande, men samtidigt kan en spelare ha väldigt detaljerad bild av sin RP och då får ju inte slumpen förstöra. SL får ju också i viss mån försöka styra så att RP passar med övriga karaktärer och äventyret.

(Det ska väl sägas att avs vissa spelare krävs slumpmässiga drag för att inte deras RP ska bli allt för superduper och helt ren från mörka fläckar)
Skriv svar