BESTIARIUM: DRAKAR

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

BESTIARIUM: DRAKAR

Inlägg av Alendor »

(Jag smyger in med minna tankar om drakar.)

För mig är drakar nå uråldrigt, något som fanns långt innan Människan, alver och dom flesta andra raser på Altor(?), något som gudarna skapa för att skydda deras skapelser i tidens början.

Dett finns drakar som lever kvar från den tiden, långt mäktigare än något annat. Dessa är då få och något som Rollpersoner aldrig kommer att få se.

Drakar tycker jag ska va unika, eller varje draka ska va unik till utseende och till viss del förmågor. En drakes utseende spegla mer dess personlighet och var den lever. Är det en drake som bor långt ner i underjorden så har denne kanske tjocka järnliknande "sköldar" som täcker kroppen. Är det en ond mörksinnad drake så har den säkert svart pansar, vassa taggar som sticker ut och rödglödande ögon. Medans om den lever ovan jord, kanske i en stor skog så har den mer grön/brun aktigt utseende, kanske lite längre hals.

gemensamt är dock att dom är "fyrbenta" men där frambenen mer är som armar och händer, dom kan stå på bakbenen men gör det mer som katter ch andra fyrfota djur. Vingar är ovkså något som alla har men dessa kan skilja i storlek. Vissa har gigantiska vingar i förhållande till kropp medans andra har så små så man knapt tror dom kan flyga. Storleken beror även ddet på var dom lever.

Storleken beror på åldern och kan va allt från 10m till dom uråldriga som kan va runt 100m. En "normal" drake kanske har en kropp som är i storlek som en elefant men sen med lång svns och kanske lång hals.

När det gäller hur dom föds upp så¨är det inget man vet, ingen har sätt en nyfödd drake eller om dom ens föds eller skapas på något annat magiskt sätt.
I "min värld" så finns inga drak-ägg.

När det gäller "drakmagi" så är det mer magiska förmågor och inte nå besvärjelser i sig, även om en drake mycke väl kan lära sig besvärjelser från dom olika magiskolorna. Detta gör att Drakamagi inte är nå som andra raser kan lära sig.

Drakmästare är också något jag är helt imot. En annan ras kan bli vän med en drake men denna kan aldrig bemästra den.


Jag funderar på att sno idén med att Drakar kan anta andra former, så som Alver och männikor. Detta för att dom kanske är intresserade av rasen i sig eller för att dom vill lura kringresande i någon fälla eller liknande.
Senast redigerad av Alendor den 2011-08-21 05:39, redigerad totalt 1 gånger.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Riktigt bra idéer, Alendor. Det där med att varje drake är unik, och har ett unikt utseende och förmågor är något jag har funderat på tidigare, då jag tänkte slopa alla högre drakraser som fanns i Drakar och istället använda t ex järndrakens utseende som en slags framslagen drakförmåga. Klassen lägre drakar hade jag dock tänkt låta vara mer eller mindre oförändrad, med drakormar, lindormar, sjöormar och djuriska stridsdrakar. De drakar som Cerevals mystiska drakherrar kontrollerar är just sådana lägre drakar.

Drakmästare är jag dock kluven till. I Drakar fanns det ju både falsk Drakmagi (besvärjelser som magiker kan lära sig) och Sann sådan (som utövas av drakarna). Denna indelning kan man nog ha kvar, med förändringen att magiker överhuvudtaget inte kan lära sig sann drakmagi, eftersom det är mer förmågor än besvärjelser. Den falska drakmagin (som dock bara kallas Drakmagi av magiker) är helt enkelt en billig efterapning av drakarnas legendariska sinneskrafter.
Skriv svar