BESTIARIUM: LIKÄTARE (Kroppsliga odöda)

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

BESTIARIUM: LIKÄTARE (Kroppsliga odöda)

Inlägg av Grisodlar'n »

Med jämna mellanrum (när jag inte vet vad jag ska göra typ) så sitter jag och knåpar på Bestiarium till Redux. Just nu håller jag på att beskriva likätaren. Jag använder både officiella källor (Monsterböcker, Gigant, etc) och forumet, men det är lite kring likätare som jag skulle behöva lite input kring.

Det här är inledningen till likätaren:

Likätaren är något av ett unikum bland de kroppsliga odöda då den fortfarande besitter egenskapen FYS. Den kan egentligen ses som ett mellanting mellan odöd och levande. Visserligen delar den de odödas immunitet mot sjukdomar och gifter, men till skillnad från andra odöda måste den äta, dricka, sova och andas för att upprätthålla sin existens. Likätaren påverkas inte av besvärjelser avsedda för odöda, vilket kan bli en obehaglig överraskning för nybakade magiker.

Likätaren kan uppstå på två olika sätt. Det första och vanligaste sättet är att en levande person smittas genom en likätares bett. Det andra och mer sällsynta sättet, som också är själva ursprunget till likätaren, är genom att en död kropp ansätts av svampsporer som sakta förvandlar den till en likätare. Dessa svampsporer kommer från skrethsvampen (Lömsk legionärhjälm på joriska) som är extremt sällsynt men som finns i små bestånd i Nargurs skogar. Endast intelligenta humanoider kan bli likätare (älvfolk undantaget).


Ok, likätaren är ett mellanting mellan en odöd och en levande varelse. Då har jag några frågor:

1. Kan likätaren läka skador?
2. Kan den bli skrämd?
3. Kan den drabbas av Blödning? Känner den smärta?
4. Den behöver näring och har FYS. Behöver den sömn? Kan den bli utmattad?

Likätare förekommer ju i äventyret Torshem, I Monsterboken och Monsterboxen, i Gigants regler kring odöda, etc, men jag hittar inget svar på mina frågor.

Logiskt sett, eftersom den har FYS, behöver näring och annat, så torde den också behöva sömn. Den verkar ha en fungerande ämnesomsättning. Den borde också kunna förblöda men även läka skador. Vad tycker ni?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

En annan, potentiellt cool sak, är att likätare (som är tämligen ointelligenta) mycket väl kan tänka sig att knapra på odöda varelser, t ex vampyrer i dagdvala. Vampyrer förefaller ju vara välbevarade lik.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Inga tankar?
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

1. Kan likätaren läka skador?
Den bör ju ha någon form av regeneration om än en ints så snabb sådan.
2. Kan den bli skrämd?
Det tycker jag. Dom bör ju va lite oftast va lite skygga och kanske drar sig undan andra varelser?
3. Kan den drabbas av Blödning? Känner den smärta?
Ja men bör inte drabbas av den lika mycke som en människa. Vi kanske bör göra någon sorts Smärt-system som kan avgöra om man kan köra vidare om man blir skadad eller utsäts för smärta? (detta kjan vi då göra när vi kört klart rollpersoner o tar oss an Strid lite mer seriöst )
4. Den behöver näring och har FYS. Behöver den sömn? Kan den bli utmattad? Någon sort sömn tycker jag, kanske mer dvala på dagarna (antar den ogillar solljus?) Men är det mörkt eller iaf inte direkt solljus så kan den va vaken hur länge som hälst nästan, eller iaf dagar.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Alendor skrev:Vi kanske bör göra någon sorts Smärt-system som kan avgöra om man kan köra vidare om man blir skadad eller utsäts för smärta? (detta kjan vi då göra när vi kört klart rollpersoner o tar oss an Strid lite mer seriöst )
Ok, tack för dina tankar kring likätare. Vi kör enligt det du har föreslagit.

Stålsättning (medelvärdet av FYS och PSY) är det som används när man blir skadad, för att se om man lyckas bita ihop och fortsätta strida.

En allmän tanke kring strid med djur, bestar och andra vidunder

När det gäller stora rovdjur, bestar och liknande (troll, bärsärkar, etc) så bör de ha lättare att bita ihop och klara smällar. När man t ex ser varg jaga stora bytesdjur som t ex bison, så ser man vilka oerhörda smällar de tar emot, men ändå så fortsätter de att försöka bita sig fast. Samma sak med lejon och andra stora rovdjur. De har helt enkelt en helt annan frenesi än människor.

Om vi för in något regelmässigt när det gäller strid mot allehanda djur och bestar, så kommer det att göra att RPna får en helt annan respekt för motståndet. Det är inte längre en fråga om "ha, bara en björn. Jag drar mitt slagsvärd och anfaller. Ge mig tärningen".
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Likätare, jag har satt dem i nära förbindelse med zombien. De har en hel del gemensamt, glupsk aptit på rått kött, rör sig långsammare än en människa, allmänt "tröga". Kanske kan det vara så att Zombie är slutstadiet av virusinfektionen? Om man ser det ifrån virusets synvinkel så är det perfekt med en värdskropp som går runt och vill bitas.

1. Kan likätaren läka skador?
Alendor skrev: Den bör ju ha någon form av regeneration om än en ints så snabb sådan.
Eftersom att den har FYS så bör den kunna läkas. Kanske regenererar den KP genom att äta rått kött?
Jag tycker inte att den skall kunna regenerera förlorade kroppsdelar.

2. Kan den bli skrämd?
Alendor skrev:Det tycker jag. Dom bör ju va lite oftast va lite skygga och kanske drar sig undan andra varelser?
Jag har läst någonstans att djur analyserar allt utifrån tre olika "vinklar":
1. Kan jag para mig med det?
2. Kan det äta mig?
3. Kan jag äta det?
Om vi nu bortser ifrån likätarens fortplantningssätt(!) så bör ju de två andra gälla Likätaren. En Likätare går nog knappast fram och sätter tänderna i en Drake, men en Svartnisse bör nog se upp.
Om den skall gå att skrämma (alá Buh! vet jag inte), men den bör ju sky eld etc

3. Kan den drabbas av Blödning? Känner den smärta?
Alendor skrev:Ja men bör inte drabbas av den lika mycke som en människa. Vi kanske bör göra någon sorts Smärt-system som kan avgöra om man kan köra vidare om man blir skadad eller utsäts för smärta? (detta kjan vi då göra när vi kört klart rollpersoner o tar oss an Strid lite mer seriöst )
Jupp, precis som en Zombie bör Likätaren blöda, men som Alendor skriver bör den vara stryktåligare än en människa.

4. Den behöver näring och har FYS. Behöver den sömn? Kan den bli utmattad?
Alendor skrev:Någon sort sömn tycker jag, kanske mer dvala på dagarna (antar den ogillar solljus?) Men är det mörkt eller iaf inte direkt solljus så kan den va vaken hur länge som hälst nästan, eller iaf dagar.
Jag tycker oxå att den skall vara ljusskygg. Vad bättre än att vila sig när man ändå inte kan jaga? Sömnbehov, nja, kanske är det så att den regenererar KP snabbare i ett dvalliknande tillstånd?

PS
Lite OT, men det finns en bok "Vitals", skriven av Greg Bear som byggde på att bakterier har ett gruppmedvetande, vilket verkar vara delvis sant; http://www.sci.uidaho.edu/newton/math50 ... hapiro.pdf
DS
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Ok, ni får gärna läsa igenom det jag har skrivit hitills om odöda varelser (finns i Dropbox). Kom med synpunkter om ni har tid. Det kan röra texten jag har skrivit, urvalet av varelser, egenskaper, etc. You name it.
Tobald Lättfot skrev:Likätare, jag har satt dem i nära förbindelse med zombien. De har en hel del gemensamt, glupsk aptit på rått kött, rör sig långsammare än en människa, allmänt "tröga". Kanske kan det vara så att Zombie är slutstadiet av virusinfektionen? Om man ser det ifrån virusets synvinkel så är det perfekt med en värdskropp som går runt och vill bitas.
Jag förstår ditt tänk, men zombien som du beskriver är mer i stil med Dawn of the dead-zombies än ÄS zombie, som är ett själlöst reanimerat lik i en nekromags tjänst. Eller nekromantiker som det hette i ÄS. Det är kanske lite OT, men nekromanti är egentligen en spåmetod där de dödas andar kontaktas, mer i linje med Spiritism än magi som reanimerar lik. Därav namnändringen till nekromag (från nekromagi).

Vill du ha med något i linje med zombiefilmernas zombie i Bestiarium? T ex bland de kroppsliga odöda?
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Grisodlar'n skrev:Ok, ni får gärna läsa igenom det jag har skrivit hitills om odöda varelser (finns i Dropbox). Kom med synpunkter om ni har tid. Det kan röra texten jag har skrivit, urvalet av varelser, egenskaper, etc. You name it.
Skall fippla lite med InDesign i veckan, får förhoppningsvis igång det på kladdatorn där hemma
Grisodlar'n skrev: Jag förstår ditt tänk, men zombien som du beskriver är mer i stil med Dawn of the dead-zombies än ÄS zombie, som är ett själlöst reanimerat lik i en nekromags tjänst. Eller nekromantiker som det hette i ÄS. Det är kanske lite OT, men nekromanti är egentligen en spåmetod där de dödas andar kontaktas, mer i linje med Spiritism än magi som reanimerar lik. Därav namnändringen till nekromag (från nekromagi).

Vill du ha med något i linje med zombiefilmernas zombie i Bestiarium? T ex bland de kroppsliga odöda?
Nja, jag tror att det räcker med Likätaren. Smittande motståndare är egentligen väldigt svåra motståndare. De kan lätt fördärva en rollperson så att säga. Så de bör användas sparsamt.
Skriv svar