Tackar! Trevligt forum, härligt att se att DoD lever än! Och folks regelvarianter till DoD har ju alltid varit de mest spännande att läsa igenom
Ob-tärningar verkar ok, då de kan göra en vanlig dolk ett dödligt vapen (annat än bara 1T4+1 i skada), men hur löser ni det när en dolkbeväpnad kämpe möter ett gigantiskt monstrum, t ex en drake? Med ob-tärningar och lite tur går det väl att döda en drake med en dolkhugg rent teoretiskt? Och hur fungerar Rustningsvärde kontra Ob-slag?
Rustning fungerar som vanligt. Vi har något lägre rustningsvärden än regelboken också, helrustning skyddar 6 och resten klättrar upp ditåt, men detta kompenseras då evt med en stor sköld +2.
Om någon skulle dra en 74 i skada med en dolk och på detta sättet döda en drake skulle detta ju vara episkt coolt och inte motarbetas av SL (draken hade en ytligt beliggande aorta precis under det fjället eller fick en nervchock då dolken träffade i ögat) eller liknande.
Dödandet av drakar på detta sätt underlättas något av Mutants system för Traumatröskel som vi har snott. Drar man in halva någons KP i en träff blir denne Kritiskt skadad och måste klicka ett PSY-slag för att få fortsätta striden. Klickar man det har man ändå halverade FV på allt. Oviktiga SLP:er har en tendens att få huvuden avhuggna och annat då de missar sina PSY-slag. Drar man in hela någons KP i en träff är det alltid omedelbar död.
För att undgå orsakandet av Kritiska och Dödliga skador på RP eller viktiga SLP: er har man såklart Hjältepoäng och Nidingspoäng.
Dessa är både mindre och mer mäktiga än i grundreglerna. Man kan för en spenderad HP/NP:
-Slå om vilket färdighetsslag som helst, det nya gäller
-Halvera tagen skada (efter att rustning dragits av etc)
-Utföra en Hjälteparad, vilken endast är användbar om någon har slagit ett perfekt anfall mot en. Det krävs då bara att man lyckas med slaget för att klicka pareringen.
-Få till andra begränsade förmånliga effekter, exempelvis minska sin blödningstakt om man är kritisk skadad och ingen kan hjälpa en, spela död så motståndarna lämnar en efter att ha slagit ner en och liknande.
Vi har sedan också infört T12-an igen, efter att ha legat och slöat i tärningspåsen i många herrans år. Iden är att få vapen skall ha mer än en tärning i slaget. T10-an används nu till slagsvärd och liknande, medan bastardsvärdet har uppgraderat sig till 1T12+1. Tvåhandsvapen, armborst och annat är de som har flera skadetärningar nu.
Krossvapen är pansarbrytande. Rustning skyddar bara hälften mot kross-skada. I gengäld gör de också lite mindre skada och lämpar sig inte för snitsiga stridskonstmanövrar och annat.