Alla länder i wikin inleds med Landsfakta inspirerad av hur det ser ut i Ereb Altor-boxens Spelledarbok. Informationen är fyllt i under olika perioder av EA-projektets utveckling och skiljer sig lite i stil och omfattning. För att skapa större enhetlighet och samtidigt försöka hitta svar på vad som eventuellt saknas av information tänker jag samla alla länders Landsfakta i den här tråden. Jag utgår från vad som står i nuläget och redigerar efter vart som ny information hittas eller kan skapas.
Invånarantal har diskuterats många gånger och har visat sig svårt att bestämma. Officiella siffror finns för vissa länder men dessa har ibland ändrats efter forumdiskussioner. För att visa utgångspunkten grönmarkerar jag därför de orginala siffrorna där sådana finns. EA-boxens siffror gångas med 10 enligt vad som sägs i Magilre-modulen.
Befolkning är fördelat med de samma prosentandelar som ges i källorna men jag har flyttat 1% från människor till övriga i de fall det finns andra kända folkslag i landet som inte uppgets. Detta mest för att visa att de förekommer i landet. I Zorakin exempelvis finns det både svartfolk (Torilskogen) och reptilmän (Grimmaniträsket) inom landets gränser och dessa har jag då listat innom parentes under övriga.
Invånarantal: 3 200 000 Befolkning: 99% människor, 1% övriga (halvlängdsmän, råttmän, vättar) Huvudstad: Arkhaz (200 000) Statsöverhuvud: Keshar (kejsar) Karhram Kutsal Zur Ashihaman Styrelseform: Kejsardöme med en stark ämbetsadel Exportvaror: Kryddor, metaller, köttprodukter Importvaror: Tyger, slavar, livsmedel Välstånd: Fattigt Armé: Stor men svag kejserlig armé, stor vältränad flotta Religion: Ashînas lära, Golwyndiska gudar Övrigt: Landet är en blanding av jorisk och akrogalisk kultur, huvudstaden Arkhaz är Erebs största stad
Kardien
Invånarantal: (1 600 000) 4 000 000 Befolkning: 92% människor, 4% halvlängdsmän, 2% ankor, 1% älvfolk, 1% övriga (svartfolk, reptilmän) Huvudstad: Ekeborg (7 000) (13 000) Statsöverhuvud: Kung Vidar VI Echte Styrelseform: Feodal monarki Exportvaror: Ull, linnetyger, spannmål, malm och järn Importvaror: Tyger, salt, ädelmetaller Välstånd: Fattigt Armé: Svag flotta, liten armè, starkt riddarkavalleri Religion: Lysande Vägen (aidniska grenen 100%) Övrigt: Kardiens adelsklass är ytterst stark, exarken för Lysande Vägens aidniska gren har sitt säte i Ekeborg
Magilre
Invånarantal: 1 800 000 Befolkning: 99 % människor, 1% övriga (dvärgar, reptilmän, svartfolk) Huvudstad: Munzga (36 000) Statsöverhuvud: Kung Cerebuz II Långnäsa Styrelseform: Monarki med självstyrande adel Exportvaror: Vete, majs, torkad och saltad fisk, skaldjur (främst musslor) Importvaror: Allt utom livsmedel och timmer Välstånd: Mycket rikt Armé: Liten riksarmé, medelstark flotta, riddarkavalleri, adliga styrkor Religion: Lysande Vägen (aidniska grenen 100%) Övrigt: En dvärgbyggd spårväg kallad Låga linjen korsar landet, magillerna är kända för sin talkonst
Trakorien
Invånarantal: 1 600 000 Befolkning: 79% människor, 10% svartfolk, 5% ankor, 5% halvlängdsmän, 1% övriga (tolgulder, fågelmän, vargmän, dvärgar, alver, sälingar) Huvudstad: Tricilve (9 000) Statsöverhuvud: Kejsar Radassabar den Store Styrelseform: Kejsardöme med starkt adelsråd (Bodâken) Exportvaror: Metaller, tyger, jordbrukprodukter, salt, svavel Importvaror: Timmer, ädelmetaller, kryddor, lyxvaror Välstånd: Rikt Armé: Liten med stark kejserlig armé, stark flotta, legostyrkor utgör 75% av totala armén Religion: Kastyke, Shamash, Golwyndiska gudar, Inashtar Övrigt: Trakorien är Västerhavets största handelsmakt, svavel från kolonin Marjura är mycket inkomstbringande
Jorpagna
Invånarantal: 1 600 000 Befolkning: 84% människor, 7% halvlängdsmän, 8% svartfolk, 1% vargmän Huvudstad: Argald (3 000) Statsöverhuvud: - Styrelseform: Kejsardöme splittrat i ett otal självständiga små furstendömen Exportvaror: Vapen (argaldisk stål), fisk, metaller Importvaror: Spannmål, lyxvaror, slavar Välstånd: Fattigt Armé: Riddarkavalleri, legosoldater Religion: Lysande Vägen (dalkiska grenen 45%, aidniska grenen 55%), Unga Gudarna, Oktagonen Övrigt: Kärnlandet i det gamla Kejsardömet Jorpagna
Ransard
Invånarantal: (1 300 000)1 600 000 Befolkning: 85% människor, 15% svartfolk Huvudstad: Kaphalt (4 500) Statsöverhuvud: Vortiger Argald den Yngre Styrelseform: Klanbaserad monarki Exportvaror: Bergssalt, metaller, pälsverk Importvaror: Ädelmetaller, spannmål, plundringsbyte Välstånd: Medel Armé: Mycket stark armé, stark flotta, flygande gripkavalleri Religion: Æsír Övrigt: Ransarderna är beryktade för sin hänsynlöshet i strid
Mirel
Invånarantal: 600 000 Befolkning: 85% människor, 10% halvlängdsmän, 4% jättar, 1% övriga (reptilmän, kentaurer, högmän) Huvudstad: Mirhamn (2 000) Statsöverhuvud: Olika tronpretendenter, hästdrottningen Amasitha Styrelseform: Tidigare kungadöme, nu konfliktartat klanstyre Exportvaror: Vildeld, ylle, hampa, salt Importvaror: Slavar, järn, tabak, vete Välstånd: Fattigt Armé: Ingen gemensam, klanhirder Religion: Björnkult, förfäderdyrkan, Golwyndiska gudar Övrigt: Dimma täcker nästan alltid Mirel
Hynsolge
Invånarantal: 1 100 000 Befolkning: 100% Människor Huvudstad: Orkovia (1 500) ? Statsöverhuvud: Kung Mefimor IV Styrelseform: Feodal monarki Exportvaror: Boskap (avelshingstar), hantverk Importvaror: Metaller, lyxvaror, tyger, slavar Välstånd: Fattigt på grund av krig Armé: Liten armé, liten svag flotta, adliga trupper, legosoldater Religion: Fingalkulten, Parbagerna, Andedyrkan, Demonkulter Övrigt: Hynsolgeupproret har orsakat inbördeskrig med folket och kungen mot adeln
Felicien
Invånarantal: (1 700 000) 4 900 000 Befolkning: 99% människor, 1% övriga (svartfolk, alver, ankor, kattmän) Huvudstad: Tyros (14 000) Statsöverhuvud: Kung Kuthegil Halvskägg Styrelseform: Monarki Exportvaror: Vin, marmor, färgämnen, olivolja, färgad ull, hantverk, fisk, kryddor, skepp och skeppsutrustning, likör. Importvaror: Metaller, salt, slavar, spannmål, tyger, kryddor, pälsar, hantverk, lin, timmer, hudar, hampa, tjära, hästar, nötboskap. Välstånd: Rikt Armé: Stor mycket stark flotta, liten armé Religion: Kimzonska gudar, Golwyndiska gudar, andedyrkan Övrigt: Nästan halva befolkningen är slavar, kaparverksamhet bedrivs i Kopparhavet
Kasyr
Invånarantal: 8 500 Befolkning: 94% människor, 6% ankor Huvudstad: Kasyr (8 400) Statsöverhuvud: Stadsmästare Atprik Hög Styrelseform: Plutokrati Exportvaror: Slavar, fisk, hantverk Importvaror: Slavar, timmer, spannmål, lyxartiklar Välstånd: Rikt Armé: Stort antal legosoldater, liten flotta Religion: Mångreligiöst Övrigt: Kasyr ett centrum för handel med slavar mellan östra och västra Kopparhavet, banden med
Erebos är många
Monturerna
Invånarantal: Befolkning: 100% människor Huvudstad: Timar (5 000) Statsöverhuvud: Hertig Mauritz VI Bergenswäärd Styrelseform: Monarki Exportvaror: Mullbärsvin, bly, svavel Importvaror: Lyxvaror Välstånd: Fattigt Armé: Liten armé, liten stark flotta Religion: Solguden Sbintor (en avart av Lysande Vägen), naturanden Mokylider, odöda kulter Övrigt: Monturierna är kända för sitt skeppsbygge och sina många sjöfarare
Jorduashur
Invånarantal: 300 000 Befolkning: 50% människor, 7% dvärgar, 10% alver, 33% svart- och stenfolk Huvudstad: Halle (1 000) Statsöverhuvud: Storjarl Elfhelm Korp Styrelseform: Union av fyra jarladömen Exportvaror: Salt, bärnsten, metaller, dvärgahantverk Importvaror: Lyxartiklar, tyger, "plundringsbyte" Välstånd: Fattigt Armé: Ingen stående armé, mycket starkt sjöburet folkuppbåd Religion: Æsir, Ohtaur, drakkult Övrigt: Jordukaerlarna är kända som Nordfolk i länderna söderut
Nidland (Lhassu)
Invånarantal: 2 400 000 Befolkning: 100% människor Huvudstad: Khaanikel (18 000) Statsöverhuvud: Vicotnik Ärkemagikern Styrelseform: Magokratisk diktatur Exportvaror: Tyger, ädelmetaller, kryddor, hantverk Importvaror: Järn, slavar, vapen Välstånd: Fattigt Armé: Okänt, troligen stark Religion: Kuzherismen (extrem form av monoteism) Övrigt: Mur omger hela riket, främlingar släpps inte in, handel strängt reglerat
Klomellien
Invånarantal: 1 250 000 Befolkning: 69% människor, 15% halvlängdsmän, 8% ankor, 5% dvärgar, 2% vargmän, 1% övriga (svartfolk, reptilmän, råttmän) Huvudstad: - Statsöverhuvud: - Styrelseform: Union av elva självständiga stadsstater Exportvaror: Timmer, salt, järn, hantverk, pärlor Importvaror: Tyger, livsmedel Välstånd: Varierar mellan de olika stadsstaterna Armé: Varierar mellan de olika stadsstaterna Religion: Lysande Vägen (båda grenarna), Aesir, Olem Övrigt: Unionen domineras för närvarande av stadsstaten Mercana
Palinor
Invånarantal: 118 500 Befolkning: 96% människor, 3% dvärgar, 1% svartfolk Huvudstad: Kartotum (40 000) Statsöverhuvud: Ghaerît (Stormästare) Frankeituz II Cel af Salbad Styrelseform: Ordensstat Exportvaror: Stridshästar Importvaror: Vapen, salt, tyg Välstånd: Fattigt Armé: Stark och vältränad riddarhär, odisciplinerat folkuppbåd, odöda Religion: Lysande Vägen, Palins Ordensregel (Kättersk) Övrigt: Styret i Palinor idkar nekromanti och stridsmagi
Invånarantal: 800 000 Befolkning: 75 % människor, 25 % svartfolk Huvudstad: - Statsöverhuvud: - Styrelseform: Självständiga stadsstater löst styrda av ett råd (Jehennin) Exportvaror: Fisk, kött, alkemiska föremål och elixir Importvaror: Timmer, metaller Välstånd: Fattigt Armé: Ingen stående armé, vältränat folkuppdåd Religion: Mångudinnan Ihenni, olika drakkulter, omfattande naturdyrkan. Övrigt: Månsilver förekommer i Cereval, landet ett centrum för drakstudier
Nargur
Invånarantal: 800 000 Befolkning: 70% människor, 20% svartfolk, 6% dvärgar, 3% vargmän, 1% övriga (blodsalver, råttmän) Huvudstad: - Statsöverhuvud: - Styrelseform: Självständiga stammar Exportvaror: Timmer, skinn, bärnsten, örter, honung, slavar Importvaror: Metaller, spannmål, salt, plundringsgods Välstånd: Fattigt Armé: Inga stående styrkor, stamkrigare Religion: Gudinnan Nahriguhr i olika aspekter, förfäderdyrkan Övrigt: Nargur är inget land utan en kultur som bebor centrala Erebs enorma skogsområde
Torshem
Invånarantal: 6 000 Befolkning: 98% människor, 2% svartfolk, 1% vargmän, 1% övriga (älvfolk, råttmän) Huvudstad: Torsborg (1 000) Statsöverhuvud: Stadsmästare Laberkus Sagbon Styrelseform: Berendisk koloni med stor grad av självstyre Exportvaror: Dvärgvaror, pälsvärk Importvaror: Livsmedel Välstånd: Fattigt Armé: Stadsvakten i Torsborg Religion: Wegildyrkan, Unga Gudarna, Lysande Vägen, Nahriguhr Övrigt: Torshem omges av det narguriska Sjölandet som bebos av ovaterstammen
Morëlvidyn
Invånarantal: 2 500 000 Befolkning: 88% människor, 10% ankor, 2% övriga Huvudstad: – Statsöverhuvud: – Styrelseform: Piratdominerade stadsstater Exportvaror: Slavar, stöldgods, droger, örter, gifter, oliver, frukt, fikon, dadlar, keramik, salt Importvaror: Stöldgods, spannmål, vapen, textilier, vin, kött, kameler Välstånd: Fattigt Armé: Piratflottor och klankrigare Religion: Många olika (Lysande Vägen, Otaur, Zinn, Anktro) Övrigt: Svarta piratankor från Morëlvidyn är särskilt fruktade
Mereld
Invånarantal: 30 000 Befolkning: 98% människor, 2% älvfolk Huvudstad: Kimbertand Statsöverhuvud: - Styrelseform: Republik Exportvaror: Citrus, glasvaror, klepsyder (vattenur) Importvaror: Metaller, salt, svavel Välstånd: Rikt Armé: Ingen, ön skyddas av diplomati och krigsmagi Religion: Enki, Tigwalvan Övrigt: Merelds magiker är kända som mycket framstående
Till Berendien lade jag till lite, från vad som skrivits här och var. Alvernas antal är en fråga här också, bor verkligen nästan 200 000 innanför landets gränser?
birkebeineren skrev:Till Berendien lade jag till lite, från vad som skrivits här och var. Alvernas antal är en fråga här också, bor verkligen nästan 200 000 innanför landets gränser?
Berendien tycker jag ska vara relativt rikt på alvfolk, det har fler orörda skogar än det finns på Aidne.
Krun har för lite folk i det nya systemet, liksom Trakorien, men ska vi inte lämna dem öppna för de som kommer utveckla länderna? Ange det som står i EAx10 och ange (EA) där vi inte ännu ändrat. Vad tror du om det Birke.
Krun har kanske lite för få invånare, särskilt om man jämför med länder som Caddo och Zorakin (ännu inte hittat källan) som har uppgraderats efter forumsdiskussioner. Tror det är Bergdahl som uppgett 3,2 mil för Krun då han (delvis) beskrivit landet men det var möjligen innan andra länder justerades. Inga siffror ges för Krun i EA-boxen men i någon Sinkadus tror jag huvudstaden Arkhaz ges en befolkning på 200 000 vilket då för oss över på stadsbefolkningsfrågan. Kanske det är ett skrivfel och egentligen skall vara 20 000?
Mikael skrev:... Ange det som står i EAx10 och ange (EA) där vi inte ännu ändrat. Vad tror du om det Birke.
Du tänker att vi uppger siffran från EA-boxen inom parentes följt av EA?
För Zorakin som justerats blir det då:
Invånarantal: 7 000 000 (2 500 000 EA)
Och för Trakorien som inte justerats:
Invånarantal: (1 600 000 EA)
Hur gör vi med länderna som inte getts några siffror varken i källorna eller på forumet? Lämnar vi en tom parentes?
Det här med %-indelningen var ju något som Äventyrsspel redan på sin tid ångrade då det blev fel känsla, även om tanken kanske var god.
Mirel är ett exempel ovan: 4% jättar? 24 000 jättar!!! Att det finns gott om jättar i norra Mirel är riktigt, men redan 1 000 jättar är en enorm mängd, och redan så många blir märkligt i mitt tycke. Låt jättarna omfattas av "övriga" så att alla blir ca 4 %.
Likaså 1 %/7000 sharger i Barbia?
Detta samtidigt som Magilre endast har 18 000 ickemänniskor?
Är dvärgarna i Ransard mycket färre än 16 000, eller?
På intet sätt ditt fel Birke, du är berömmansvärt ambitiös…sifferstirrandet blir dock fel.
Alla folk som finns behöver inte nämnas i %-angivelsen, det gjorde inte ens Äventyrsspel. Låt % endast omfatta de som faktiskt når upp i antal för det, låt resten hamna under Övrigt.
Erebos ett bra exempel, Människor och ankor (+ 1% övriga?). Dvärgar och andra folk når inte upp.
Personligen skulle jag hellre se en uppdelning Människor% / Ickemänniskor%, och att detaljerna istället framgick i texten. Men detta är ingen viktig angelägenhet för mig så jag vill inte bråka.
Medveten om att det ser tokigt ut. Både där Äventyrspels siffror står angivna och där det gjorts ändringar. Även där det kan se rimligt ut för ett land enskilt, exempelvis Erebos, blir det ofta konstigt när man jämför med andra länder. Olika ändringar ät gjorda i olika länder efter olika diskussioner. Och i vissa fall har jag nu när jag postat här bara hittat på siffror och prosentfördeling där detta inte diskuterats.
Tanken är att visa upp konstigheteterna samlat och förhoppningsvis få fram lösningar som kan tillämpas på alla länder.
TILLÄGG
Om vi bara skall ange Människor och Övriga är det fortfarande ett problem att vi inte vet hur stor landets totala invånarantal är. Oavsett lösning måste detta bestämmas först tror jag.
Ett alternativ skulle kanske vara att ange Invånarantal med en enkel femgradig skala:
Först måste vi veta varför och vad vi vill berätta med informationen.
Invånarantal=hur många bor inom landets gränser, en siffra som kan jämföras med andra länder för att bedöma storlek och eventuellt ekonomi och befolkningstäthet.
Befolknings%= vad ska dessa uppgifter berätta? hur ska de användas? finns det bättre sätt att berätta detta?
Huvudstad= Hjälper att skilja ut kungens säte om det finns större städer. Statsöverhuvud= snabbinfo om VEM som styr. Styrelseform= snabbinfo om HUR. Export/Import/Välstånd= lite handelsinfo Armé=storlek och styrka Religion= för att binda ihop allianser/kulturell samhörighet? Övrig= kul unik krydda att kittla fantasin