Äventyr till EDD: Drakmagikern

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Äventyr till EDD: Drakmagikern

Inlägg av skaraborgarn »

Äventyr till EDD: Drakmagikern

Förord
”Jag ser att ni är äventyrare. Ja jag kan knappast ha fel, den djärva uppsynen, den beslutsamma minen och blicken, blicken som säger att jag inte viker för en rejäl utmaning. Lyckoriddare som är bereda att svinga yxan och hugga med svärdet för ära men också guld.

Om ärade hjältar vill lyssna på mig Draghul tre minuter av era liv så ska jag berätta följande. Jag är som ni ser en drakmagiker. Drakar dessa märkvärdiga men också vördnadsbjudande bestar som ingen förutom vi drakmagiker kan förstå ömsom förhärjar ömsom bestjäl Altor har vi alla hört talas om. Men nu ska ni få höra. Jag vet var det finns en.

Jag ser intresse i era ögon. Visst vore det härligt med en vagn lastad med mynt i guld och silver? Att klä sig i rustning av dess skinn? Att låta de tappraste krigare och de vackraste damer beundra er vart ni än kommer? Kanske rentav få en adelstitel av någon nådig regent som förstår sig på att visa ädelmod för de tappraste av de tappra?

Jag vet var draken finns, jag som är drakmagiker vet hur den ska besegras. Intresserade, så följ med mig. Sa jag att jag hette Draghul mina vänner?”

Skåda karta jag har med mig mina tappra vänner, skåda. Se här, här har ni den usliga staden Karakh-Khun, men dit ska ni inte som ni förstår. Nej följ fingret ner till kanten så ser ni några berg. De benämns Tájosbergen. Strax bortanför dessa finns draken. Den har sin vilotid nu, mina vänner, vi kan med lite tur ta oss fram till den innan den vaknar och då, då mina vänner är lyckan gjord!

SL-information
Draghul, ja han hette egentligen något annat när han föddes, var sedan han föddes fascinerad av drakar. Han lyssnade på alla berättelser och ballader om dessa vidunderliga varelser, när man väl lärt sig läsa slukade han allt han kommer över om dessa bestar. Då han även märkte att han tillhör de som har förmågan att lära sig magi beslutade han sig för att bli drakmagiker. Den inriktning inom magin som nu ägnar sig åt detta är dock en svår och mycket komplicerad skola och den lämnar sällan dess brukare opåverkade. Draghul tillhör de som gått vilse i magins labyrint.

Draghul är inte bara fascinerad av drakar, han vill bli en. Han ser sig själv som en drake som av ett oblitt öde låtit honom födas som människa. Troligen ligger en annan drake eller mäktig magiker bakom detta! Men hur ska han då bli en drake? Jo genom att besegra en. Men det är ju lite problem. Dels så är det inte så lätt att hitta en. Vidare så är de ganska farliga och Drakmagikern har inte någon större praktik på våld. Drakmagi eller magi i största allmänhet är ju ganska meninglös mot drakar.
Lösningen är ju att ta med några tappra och dumma idioter (rollpersonerna) och låta de ta hand om problemet. Draghul tror sig veta att bara han tar sig in i den döde draken så kommer han automatiskt bli draken och sedan kan han börja leva på riktigt. (Ja mäktige spelledare, han är inte riktigt klok denne Draghul men det vet ju inte han eller spelarna heller.)

Var finns då drakar? Ja det är förstås inte tal om att dräpa en urgammal best som kan alla knep och finter, nej det får vara en yngre variant. Draghul har efter en tids letande och forskande hittat en lämplig drake. Denne bor sedan en tid vid Tájosbergen och är en påfallande ung drake.
Draken har plundrat och rövat en tid och varit hyfsat framgångsrik. Nu har den bestämt sig för att ta en paus och sova några år. Dels för att vila men också för att njuta av det som hittats.

Draghul vill ha stridsmän i sin sold. Stora starka herrar. Inga kavata piratankor, godmodiga halvlängdsmän, inga små råttmän. Inga listiga tjuvar som slåss med dolk och sparkar. Lärda män kan åka hem till sina bibliotek och vinträffar. Nej krigare, stråtrövare eller riddare ska det vara. En stor minoutar med yxan beredd får anställning. Magiker är han skeptisk till. Men kan de ”pang och bom” så kan de måhända få vara med. En stark rese går för sig men knappast en listig vätte. Älvfolk lär knappast ta order av drakmagikern och dvärgar är inte vad han vill ha med. Är någon redan hjälte så är ju det inte att förakta. Vidare så vill han helst inte ha med folk som han tror är smartare än han själv. För en gångs skull så belönas spelare som vill spela stora, starka krigare!

Spelledaren bör läsa Drakar och demoner Magi samt boken om drakar för att äventyret ska bli bra.

Resan
Spelledaren får en mycket stor frihet i att avgöra var man startar som utgångspunkt. Ett tips är att man låter äventyret börja vid Samkarnas norra kust mot Kopparhavet som heter Morëlvidyn. Det är inte riktigt realistiskt att man börjar att för långt bort, drakmagikern åker inte runt hela Ereb Altor för att få tag i några hyrsvärd. Var man börjar är upp till SL. Kommer man västerifrån kan man måhända använda floden Habonez att färdas på. Almeria såväl stad som flod kan användas om resan börjar öster om bergen. Kan man använda någon form av flyg, varelser eller magi.

Anser den allsmäktige spelledaren att gruppen behöver hamna i några deläventyr eller strider om inte annat för att RP ska få lite extra EP på sina vapen så står det fritt att ha med dessa.

Drakmagikern Draghul har inte riktig planerat resan. Man ska åka dit och se till att draken besegras. Man får nog komplimentera utrustning med mera under resan gång. SL får se till att rollpersonerna får ta det mesta av ansvaret. Kan ju bli upphov till irritation och spänningar då magikern inte är så lätt att samarbeta med. Att stjäla och röva är magikern inte främmande för, men det får ju inte riskera uppdraget.

Tájosbergen
”Mest herdefolk som vallar svin, får och getter. Kanske några enstaka kor. Bergen har en del lejon, björn och andra rovdjur som gör att man undviker den.
Någon udda älva eller örnman kanske. Strövande alver, spanare. Inga samhällen. De har under årtusenden dragit sig undan till Sivoa. Inga dvärgar lever i dessa berg.
Svartfolk, inga större grupper av dem heller. (Mandelmunkarna anser dock att havsorcherna har sitt ursprung från Samkarnas norra kust, bortdrivna när ankor och morelvidynerna tog över.) Men, i de mest avlägsna och svårtillgängliga delarna av bergen där skogen är tät och ravinerna djupa...där dväljs ännu vättar – kanske.”

Vid mitten av T i Täjobergen finns draken. Den har sin håla cirka 400 meter upp på en bergstopp. Det finns en avsats framför grottan som ursprungligen var naturlig men som draken gjort större. Vidare så är grottan dåld från marken på grund av att en klippa är placerad framför ingången. Man kan dock ta sig förbi denna stenbumling utan större problem.

SLP

Draghul
Drakmagikern har blivit rejält påverkad av sin magi. Han är mycket mottaglig för smicker. Han har svårt att samarbeta. Det är hans idéer som gäller. Kommer någon annan på något bra förslag eller lösning kommer han ta åt sig äran. Det är ju han som tagit initiativ till resan så han är ju i alla fall indirekt hjärnan bakom planen eller förslaget. Vidare har han mycket höga tankar om sig själv, inte helt taget ur luften, han är intelligent har lyckats bli en skicklig magiker inom en svår magiskola. Han håller gärna vad som bäst kan liknas vid tal eller framföranden där han prisar sin duglighet och kraft.

Han älskar gåtor och vill gärna briljera med sin kunskap och intelligens. Lyckas någon lösa gåtorna eller ställer en gåta han inte kan lösa blir han sur. Han vill bekräfta att han är smart och alla andra är dumma. Han vill inte lära sig något nytt av någon underhuggare.
Blir folk sura eller tröttnat inser han att han måste försöka en ny väg. Han är bra på smicker och kan om han vill eller måste berömma och vara vänlig. Det kan han kosta på sig, när han blivit en drake ja då kommer de få smaka eld...

Vid striden mot draken håller han sig i bakgrunden. Dumt att riskera något eller hur?

SL kan om denne önskar få inspiration genom att läsa eller se någon film med någon jobbig och otrevlig person som har huvudroll. Exempelvis Aguirre i filmen Agurre guds vrede.

Länk till illustration som inspirerat till karaktären: https://gallerix.org/storeroom/646911897/N/1476/

Utseende:
Man i yngre medelålder, ser ut att vara runt 45. Svart skägg och mustasch, lång smalt ansikte, tjocka ögonbryn samt medellångt hår bakåtkammat. Klär sig i en dräkt gjord av mörkröda läderbitar samt stövlar i samma färg. Har vid behov en svart hatt på huvudet. Mörka, nästan svarta ögon med en ”stirrig blick”.

Grundegenskaper
STY 12
STO 11
FYS 13
SMI 13
INT 16
PSY 16
KAR 13
KP 12
SB -

(Allt är relativ, så ock grundegenskaper. Draghul är väl inte direkt sinnesrubbad men heller inte så förnuftig och sansad man borde begära av någon med hans höga värden i INT och PSY. Han har gått vilse i magins labyrint.)

Färdigheter
Botanik 8
Drogkunskap 7
Geografi 9
Historia 8
Kulturkännedom drakar 15
Kulturkännedom generell 5
Läsa/skriva modermål B4
Läsa/skriva drakspråk B3
Bluff 13
Tala modersmål B5
Tala annat människospråk B2
Tala drakspråk B5
Övertala 12
Finna dolda ting 10
Upptäcka fara 15
Rida 8
Simma B1
sjökunnighet 5

Magi
Drakmagi 13
Telepatisk påverkan 15
Telepatisk sondering 15
Namnlös fasa 12
Paralysering 13
Syn 10
Sannhörsel 10
Terror 9
Varseblivning 12

Kläderna motsvarar läderrustning och täcker hela kroppen utom huvudet ABS 2.
Vid strid håller han sig i bakgrunden och lägger en besvärjelse.

Spelledaren få bestämma hur mycket pengar han har samt vad han har för utrustning med sig.

Draken Merduzalem
Vill man använda boken Drakar så klassas Merduzalem som elddrake. Annars är det Monsterbokens I version av drakar som gäller. SL får avgöra. Draken har inget skattpansar.

Denne Merduzalem har varit hyfsat framgångsrik och nu tagit en välförtjänt paus. Han kommer ligga och gotta sig på sin skattbädd i flera år till, kanske ett decennium kanske två. Då draken redan vilat ett tag, cirka 30 år så folk i den mån de kände till honom har börjat glömma. Draken utvecklade en ganska smart teknik, anfall enskilda fartyg till havs på natten. En bieffekt av detta är att det faktisk finns en del utrustning och bråte från fartyg vid grottan. Gamla rostiga ankare, delar av master med trasiga segel, åror, fiskenät,block och taljor samt en gammal livbåt. En del gamla tunnor och kistor finns och de kan användas.
Resterna av en och annan död människa, anka men även två troll finns. Några rester av trasiga och rostiga vapen samt rustningar som inte är lönt att laga kan hittas.

Skatten

2703 guldmynt
45001 silvermynt
34947 kopparmynt

Draken har lagt kopparmynten underst sedan silver och högst upp guldmynten.

Guldring, slät med inskription ”jag älskar dig” på älviska värd 200 sm.
Guldring med två små safirer värd 800 sm.
Guldring med tre diamanter och inskrift på forntunga (SL får avgöra) värd 1000 sm.
Halsband i silver som mörknat men har tre opaler, värd 800 sm.
Diamantdiadem, tre små stenar på förgyllt silver, värd 900 sm.
Guldkrona med 8 rubiner värd 4000 sm.
Silverbägare 2 st, värda 125 sm styck.
Försilvrat dryckeshorn värd 100 sm.
Silverplunta, kan pustats och är då värd 300 sm.
Påse gjord av syrödleskinn, innehåller 12 små rådiamanter värde cirka 400 sm.
Helig relik i silver tillägnas Sbintor värd 40 sm.
20 mantikoratänder i en liten ask. Gjorda att användas som pilspetsar. Värde 20 sm styck.
I tacka mithril (Svårt att bestämma pris på men en järntacka kostar 75 sm och denna borde vara värd minst 1500.)
Tre drycker står i ett litet schatull av ädelträ som dock påverkats av drakens utsöndringar, deras innehåll står på dem:
1 magisk dryck HELA E1
I magisk dryck HELA E2
1 magisk dryck ÖKA E3

Vad händer nu?

Ja vad händer om draken besegras? Magikern tar sin in i den livlösa kroppen men märker att ingenting händer. Han väntar en stund kanske. Men sedan? Troligen får han ett vredesutbrott. Han anklagar rollpersonerna för att ha skadat drakens kropp så mycket att det inte går att använda. Ett annat troligt scenario är att han får en knäpp. Han blir helt tokig och kanske bryter ihop. Men troligast är nog att han vänder sig mor rollpersonerna för att hämnas.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Äventyr till EDD: Drakmagikern

Inlägg av skaraborgarn »

Röd markering är platsen för drakens tillhåll.
Bilagor
drakmagikern karta.jpg
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Äventyr till EDD: Drakmagikern

Inlägg av Adragoor »

Draghul?
Draghul.jpg
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Äventyr till EDD: Drakmagikern

Inlägg av skaraborgarn »

Ja lite åt det hållet.
Skriv svar