Äventyr till Gigant/Expert: I grevens tjänst

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Äventyr till Gigant/Expert: I grevens tjänst

Inlägg av skaraborgarn »

Äventyr: I grevens tjänst

Förord
Äventyret är till Expert/Gigants regler. Spelledaren får själv välja och anpassa äventyret och förlägga det var han nu tycker det är lämpligt. Det utspelas dock i ett feodalt område där det är si och så med centralmakten.
Rollpersonerna bör vara människor. Inga älvfolk eller svartfolk.
Övertala lär vara en färdighet som kommer till användning områdeskännedom likaså samt rida.
Det blir en del strid så riddare, krigare och kanske jägare är bra yrken. Magiker kan kanske tänkas men inga lista tjuvar eller lärda män. Det blir såväl strid som ”grisodling”.

Bakgrund
Rollpersonerna är i greve Tronskydds tjänst. Namnet kommer av att konungen en gång i tiden ansåg ättens förfader bar en god livvakt och rådgivare. Nu har ättlingen till denne fått ärva ett landområde. Efter en del oklarheter om och vem som hade rätten till att ärva Troskydds släkting Berggenyx ägor blev det så att Tronskydd nu fått en del områden i väster. Alla har accepterat grevens rätt till länet förutom en herre vid namn Vonfinn Fågelskiöld. En herre som dock inte har något eget län eller några resurser och anses inte kunna påverka grevens besittningsrätt.

Greve Tronskydd låter en av sina män riddaren Askjim Stensvärd samt rollpersonerna bege sig till området och ta det i besiktning för grevens räkning. Låta folket som bor där veta vem som är dess nye herre men också kartlägga vilka som bor där, resurser, tillgångar samt mycket mera.

Herr Stensvärd ger sig av tillsammans med rollpersonerna och en skrivare Cinzih och Lutohr vägvisare och spejare, båda är född i trakten ni ska resa till. Uppdraget borde ta ungefär 3 månader.

Belöning blir om rollpersonerna utför uppdraget till belåtenhet 100 GM var. Visar rollpersonerna duglighet kan de kanske få styra länet som läntagare?

Innan resan får alla som ska deltaga svära en trohetsed till greven samt får av denne var sitt intyg med grevens sigill att de är i hans tjänst.
Vidare får alla ett livré i grevens färger gult, svart och vitt. Grevens vapen är en krona i guld flankerad av två sköldar i silver på en svart bakgrund.

Har rollpersonerna inga riddjur så får de låna var sin lätt häst. Reskassan som består av 30 GM och 250 SM tar riddar Stensvärd hand om. Förutom en del brev och andra juridiska papper får ni även fem fanor som ska tas med. De ska hissas vid köpingarna. Karta över länet medföljer. Tiden äventyret utspelas är i början av maj. Väder och vind får SL avgöra.

Länet
Om man anser det är för mycket människor i länet kan man alltid minska siffran.
Man kan med fördel använda Gigants länsregler. Det är inte helt nödvändigt. SL får bestämma exakt hur stort det är men det tar cirka 3.5-4 dagar att resa frän öst till väst och 3 dagar att färdas från söder till norr samt förstås om resan börjar i andra änden. Det finns fem broar i länet men vägarna är mest upptrampade stigar och så kallade hålvägar.

Det finns 306 gårdar utsprida på 23 byar. Totalt lever det 1836 människor i dessa. Köpingarna Västköping 188 invånare och den mindre Länsköping med 118 är det enda större orterna.
Lättare vapen och rustningar samt hjälmar kan införskaffas i köpingarna men inga tyngre och märkvärdiga saker finns. Inte heller stridshingstar eller andra ovanliga djur.

Religionen finns förstås men den spelar ingen större roll. SL får avgöra vilken/vilka religioner som finns i området. Av de 23 byarna har 11 helgedomar av något slag samt 2 i Västköping samt 1 i Länsköping. Totalt finns det fyra byar som har värdhus se Expert fattig. Det är bönder som har det som extra inkomst. Västköping har 2 värdhus och Länsköping har 1.

Området är på det hel taget inte överdrivet rikt. För cirka hundra år sedan fanns det få människor här men med skattelättnader samt att man erbjudit folk att bosätta sig här har det blivit efter tre, fyra generationer en hyfsad bördig trakt. Inga mineraler eller metaller finns vad man vet. Skogen är blandskog eller barrskog. Folk har djur som kor, grisar och enstaka får samt höns men det är mest spannmål som produceras och skatt tas främst ut i detta. Lite fisk finns i vattendrag som sjöar, åar och bäckar men spelar inte någon större roll mer än att folk får lite ombyte i kosten.

Jakt på harar och annat småvilt är fritt för alla men större bytesdjur ska bara länsherren få jaga, det är lite si och så med den saken, särskilt sedan det blev oklart vem som hade rätt till länet. Rådjur är hyfsat vanligt men sällan man ser någon älg. Hjortar finns inte förutom en men mer om det sedan. Björn har setts och vildsvin likaså.

Använder man Gigants regler betalar en gård 0.5 talenter eller 500 silvermynt i spannmål i skatt varje år och köpingarna betalar 61.2 talenter eller 6120 silvermynt i skatt. Några personer skogshuggare som även bedriver 2 sågverk samt en del jakt ger total 1.5 talenter i pengar eller material i intäkter. Det finns nästan 2120 personer boende i området. De flesta är människor men två byar och 108 personer är halvlängdsmän och i den större köpingen finns en handfull vita ankor samt några bruna de är omkring 25 personer.

En liten grupp vargmän, 9 vuxna och två barn finns de har varit sysselsatta med att vara en slags skogsvaktare samt jagat för den förre länsherrens räkning. De betalar ingen skatt men har som uppgift att hålla ordning på skogen samt rapportera vad som sker. Efter att oordningen kom har det varit si och så med deras åläggande men de är villiga att börja arbeta igen. Vargmännen håller sig mest för sig själva men har ganska gott rykte i länet. De har bland annat hittat barn som gått vilse samt skrämt iväg en och annan rövare.

För cirka 20 år sedan fanns det några svartfolk i takten men de är nu borta. Förutom resen. Inga älvfolk förutom hjortiden.

Folket är främst bönder. De har lite vana med vapen och det är främst lätta armborst samt yxor. Få har rustningar, kanske någon har något harnesk och någon annan en hjälm men det är ovanligt. Få har några större FV kanske mellan 5-8.

En del av uppgifterna är ju att se vad länet har för ekonomiska möjligheter. Lyckas Cinzih med färdighetsslag i zoologi kommer hon upptäcka att det finns musslor som har pärlor i sig i vattendragen. Lyckas hon med botanik hittar man några sällsynta växter som kan användas i olika droger, SL får avgöra vad. Lyckas hon med geologi kanske man hittar något inom det också men det får SL också avgöra.

I den större köpingen finns ett stort stenhus. Detta användes som som bostad av länstagaren förut. Huset används idag också när folk behöver en samlingslokal men det finns få inventarier kvar efter de sex år som gått. Några tunga ekbord och stolar finns.
I källaren finns en slags arrestlokal.
I den mindre köpingen finns ett stort trähus som fyllt samma funktion. En stor jordkällare har där använts som fånghåla vid behov.

I Västköping finns en helare vid namn Elfton Grundegenskaper 13 i alla. Första hjälpen FV 17, Drogkunskap 10 och Läkekonst FV 15 och i båda köpingarna finns det smeder hantverk B4.

Uppgifter och scenarion
De första fyra är det tänkt att spela i följs de andra kan spelas i annan ordningsföljd om SL finner det lämpligt en del kan kanske slåss ihop?

Trohetseder
Besöka alla köpingar och byar och förkunna att greve Tronskydd blivit länets herre. Få folk att svära trohetsed samt insamla synpunkter, klagomål samt döma i mindre brottmål. Uppdrag: Lätt. Folk vill ha ordning och reda och välkomnar beskedet. Då greven låter förstå att skatter ska tas upp först nästa år blir folk ännu gladare.

Vargmännen
Vargmännen undrar om de ska åter tag i tjänst. Uppdrag: Lätt. Vargmännen är nöjda för de får anställning och vet vad som ska ske i framtiden. Tronskydd är känd för att vara en god och rättvis härskare.

Äventyrarna i Västköping

En grupp äventyrare har skött ordningen och skyddat Västköping i några år. De har gjort det mot mat och husrum men nu när länet fått ny herre uppstår problem. De vill inte ge sig av. Uppdrag: Lätt. De fem unga äventyrarna är mellan 19-20 år. De har stadsvakt/soldats erfarenhet se Expert sidan 73. De kan anställas som knektar i grevens tjänst. De har läderrustningar kortsvärd, kortbågar och kortspjut som vapen.

Ambiormar
Byn med halvlängdsmän har problem med två ambiormar, se Monsterboken I. Uppdrag: Lätt. De småväxta är rädda för ormarna men de är ganska lätta att besegra. Svårare är att överleva festen efteråt som hålls i 1T4+2 dagar...

Tjurmännen
Tre minoutarer sprider skräck i öst och tvingar folk ge dem mat. Uppdrag: Medelsvårt. De tre är bråkiga men kan övertalas om någon kan det att istället gå i grevens tjänst. De ställer dock en del krav. Mat, lön bostad med mera. De är ganska respektlösa.

Bron
En Bro skulle repareras för sex år sedan. Läget är akut. Måste åtgärdas snarast. Uppdrag: Lätt. Folk vill förstås att bron lagas och är villiga att hjälpa till. Kan vara lite svårt att få tag i virke men inte är det något överdrivet svårt uppdrag. Lyckas man med administration/juridik borde det vara väldigt enkelt.

Skogsrået
Skogsrå i väster skapar problem. Uppdrag Svårt. Vargmännen rapporterar att de sett ett skogsrå. En del människor erinrar sig att en och annan försvunnit. Skogsrån kan bara besegras med avståndsvapen och magi. Hon kan fly in i skogen och fortsätta vara problem.

Tunnelmasken
Några drängar upptäcker en tunnelmask i en ruin. Uppdrag: Svårt. Ruinen har varit obebodd i nästan sextio år. Tunnelmasken är en mycket stor variant av detta släkte men också ganska ofarlig om man inte kommer i närheten. Kan dock vara bra att dräpa odjuret så folk blir lugna. Det finns ingenting av värde i tunnlarna men det får RP lista ut själva, eller att någon med färdigheten geologi slår med tärningen.

Rövarna
Stråtrövarna. Uppdrag: Svårt. Problem som blivit värre de senaste åren. De rör ofta på sig samt har ibland lämnat länet för att komma tillbaka. De har hästar också vilket försvårar förföljelse.

Här får SL en hel del valmöjligheter:
Lutohr vill hämnas. Han är väldigt energisk och vet påfallande mycket om hur rövarna resonerar och vet var de hållit hus.
Men han vill inte bara hämnas. Finns det en möjlighet att han kan bli ledare för dem igen så tar han den chansen. Ett sätt att ställa in sig är att kidnappa någon och kräva lösensumma. Riddaren borde man kunna pressa på minst 2000 SM och den kvinnliga skrivaren på 750. RP är nog bara värda en si så där 150 om igen är adlig.
Vidare kan rövarna tänkas slå sig ihop med Fågelskiöld, framför allt om de fått stryk och några lyckas fly sin väg.
Det finns en intern konflikt inom rövarbandet. De som är från trakten och som har hästar samt de som kom med Gravhlina. Hon favoriserar ryttarna vilket gör att hennes gamla medlemmar är besviken men resen gör att de inte kan visa missnöjet fullt ut.
Rövarna i sin tur kommer förstås avslöja Lutohr och berätta vad han är för en figur.
Det kan finnas risk att rövarna börjar bråka inbördes. Hur det går får förstås SL bestämma men det kan bli bra om det spelas på rätt sätt.

Rövarna vet att det är något konstigt med byn där dödsriddaren huserar. De vet bara att det är något skumt med byn och därför undviker de den.

Arga grannar
Byborna i Adhult och de som bor i Adryd är arga och bråkar. Uppdrag: Lätt. De är oense om gränsdragningar och vem som är ansvarig när djur rymmer och smiter till andra sidan. Övertala fungerar bra för att få folk sams.Fummle på tärningen leder dock till att folk beväpnar sig och börjar slåss. Även sällskapet rollpersonerna tillhör kan drabbas.

Insektoider
En mindre grupp insektoider håller på att bygga ett samhälle i söder. Uppdrag: Medelsvårt. För några veckor sedan anlände insektoiderna. Det är en ung drottning som lämnat sitt hem och ska bygga ett nytt samhälle. Insektoiderna vill inte ha strid och vill förhandla. Det är en drottning, 3 ledare, 2 budbärare, 10 krigare, 5 grävare och 33 arbetare.

Dödsriddaren
Byn Ortlunda har varit isolerad och utan kontakt med omvärlden i nästan nio månader. Byn ligger i nordöst och långt från annan bebyggelse. Åkt dit. Dödsriddare har tagit över byn och förslavat byborna. Uppdrag: Mycket svårt. Det blir strid och fienden är farlig.

Kärleksbesvär
Hjortiden har förälskat sig i en människokvinna de har tagit sin tillflykt till området. Kvinnan väntar barn men hennes far och 10 män som han hyrt letar efter dem. Uppdrag: Medelsvårt. Fadern är sur som ett bi. Men kan lugnas med 100 guldmynt. Dottern blir inte glad om fadern dräps.

Arg adelsman
Vonfinn Fågelskiöld med medhjälpare börjar åka runt i trakten och hävda att han är dess rättmätige herre. Uppdrag: Svårt. Fågelskiöld är farlig och har stridsmän med sig. Han vägrar vika.

Spelledarpersoner
Kort presentation av några v de viktigaste SLP följer nedan:

Riddar Askjim Stensvärd
Stensvärd är trots sitt namn inte den mest krigiske av de unga riddarna i grevens tjänst. Istället är han en ganska skicklig administratör och är mycket boksynt. Uppdraget är han lämpad för och greven tror han är rätte man för arbetet.
Stensvärd är dock mycket bördsstolt och är nog med etiketten från ofrälse och andra folkslag. Han är ingen ”varm” person. Han kommer dock tina upp om han får dela faror och strider med rollpersonerna.
Ålder: 21
Livsmål: Stolthet
Utseende: 180 cm lång, bruna ögon, brunt axellångt hår med en väsande röst. Ingen vacker och stilig prins, men heller ingen orch säger greven om sin riddare.

STY 12 SMI 15 KAR 8
STO 12 INT 13 KP 11
FYS 9 PSY 11 SB -

Administration/juridik 12
Heraldik 6
Historia 5
Läsa och skriva B4
Räkning B4
Lans 5
Medelstor sköld 10
Slagsvärd 13
Taktik 6
Tala allmänspråk B4
Överklasstil 5
Rida 10

Slagsvärd
Medelstor sköld
Öppen hjälm nitläderharnesk och arm och benskenor i metall.
Har en lätt ridhäst vid namn Porthius.

Stensvärd vapen är ett svärd som ligger på en sten. Svärdet i silver, stenen i svart och bakgrunden är röd.

Cinzih
Kvinnlig skrivare i grevens tjänst. Cinzihs föräldrar var fattiga egendomslösa. Men de märkte att dottern hade läshuvud. När sedan deras tre äldre barn dog i en epidemi bestämde de sig för att flytta för att dottern skulle få en chans att studera. Det lyckades och dottern har nu blivit skrivare hos greven. Hon är ingen krigare men eftersom hon är född i området fick hon uppdraget att hjälpa Stensvärd. Hon har dock inte varit i länet på sju år. Det är en ung vacker och begåvad dam, hon har lite svårt för riddaren men det borde inte vara några större problem.
Ålder: 24 år
Livsmål: Kunskap
Utseende: Blå ögon, axellångt brunt hår, mjuk stämma.

STY 12 SMI 12 KAR 16
STO 14 INT 16 KP 13
FYS 12 PSY 12 SB -

Administration/juridik 5
Botanik 10
Geologi 10
Heraldik 6
Historia 10
Generell Kulturkännedom 6
Läsa och skriva B4
Områdeskännedom 15
Räkning B2
Zoologi 10

Inköpt såväl en dolk som kortspjut och ett läderharnesk. Har en lätt springare. Har flera skrivböcker med sig samt kläder.

Lutohr
Stråtrövaren som låsas vara vägvisare och lojal till greven.
Ålder 33 år
Livsmål Hämnd, rikedom
Utseende: 2 meter lång med gyllene ögon, väsande röst, stålgrått snaggat hår och skägg i samma nyans.

STY 14 SMI 12 KAR 12
STO 16 INT 10 KP 16
FYS 15 PSY 15 SB -

Områdeskännedom 12
Dolk 15
Handyxa 15
Lätt armborst 15
Slagsmål 6
Tala allmänspråk B4
Smyga 12
Undre världen 4
Jaga 10
Kamouflage 10
Orientering 12
Rida 10
Simma B1
Spåra 10

Handyxa, lätt armborst, dolk läderharnesk.

Greve Gard Tronskydd

Ålder: 38 år
Livsmål: Ridderlighet, harmoni och barmhärtighet
Utseende: 185 cm lång Blå ögon mörkbrunt hår och skägg och mustasch i samma färg som dock börjat gråna. Kraftfylld stämma som hörs bra på ett slagfält.

STY 13 SMI 12 KAR 19
STO 14 INT 15 KP 13
FYS 12 PSY 15 SB -

Administration/juridik 17
Geografi 8
Heraldik 12
Historia 10
Läsa och skriva B4
Räkning B3
Lans 13
Långbåge 15
Medelstor sköld 17
Slagsvärd 17
Stridsgissel 18
Taktik 21
Tala allmänspråk B5
Övertala 12
Överklasstil 15
Jaga 11
Kamouflage 8
Rida 17
Rykte 2

Ringbrynja samt arm och benskydd i metall. Bacinet med visir.
Vid behov kan greven sända en grupp soldater men det tar minst 14 dagar för att de ska komma. Greven är upptagen med mycket och han kan max undvara 10 man utan större problem. SL får bedöma hur lång tid det tar. Hans övriga domäner ligger inte i närheten av länet och hans grannar är inte alltid villiga att han sänder trupper genom deras områden.

Unelakh
Vargmännens ledare. Varit spejare i olika arméer och kan lite människospråk. En gladlynt och vänlig herre. En något ovanlig vargman men de flesta som träffar honom tycker han är trevlig, vargmännens humor är det lite svår att förstå för människor, ankor och halvlängdsmän. Han är och se sig själv vara något av en godlynt lurifax, men när det gäller då är det andra bullar!
Ålder 33
Utseende: Stark och stor, tjusig enligt det egna folkslagets värderingar.
Livsmål: Nyfikenhet, skämt

STY 20 SMI 18 KAR 14
STO 13 INT 14 KP 14
FYS 15 PSY 13 SB 1T4

Kulturkännedom människor 8
Områdeskännedom 15
Zoologi 12
Dolk 10
Handyxa 15
Långbåge 17
Långspjut 17
Slagsmål 15
Taktik 6
Tala vargspråk B5
Tala människospråk B3
Övertala 7
Finna dolda ting 8
Lyssna 18
Provsmaka 3
Upptäcka fara 12
Smyga 15
Jaga 18
Kamouflage 17
Simma B1
Spåra 17
Orientering 15
Överlevnad generell 5

Vid behov har Unelakh en helrustning med en bacinet med visir som gör att han kan ha hjälmen på sig. Används dock sällan. Ett minne från tiden när han var spejare i någon krigshär. Är någon villig att köpa den kostar den 1000 sm!

Gravhlina
Den kvinnliga stråtrövaren som utmanövrerade Lutohr. En tuff dam som inte är så noga med ett liv eller två.
Ålder 25 år
Livsmål: Makt, rikedom och stolthet
Utseende. 185 cm lång, nötbruna ögon, långt, ända ner till axlarna hår i rödorange nyans. En kraftfylld stämma som hörs långt.

STY 11 SMI 13 KAR 14
STO 14 INT 13 KP 12
FYS 10 PSY 15 SB -

Områdeskännedom 10
Kortsvärd 15
Liten sköld 11
Lätt armborst 15
Liten sköld 11
Tala allmänspråk B4
Undre världen 6
Upptäcka fara 10
Smyga 13
Jaga 10
Kamouflage 10
Rida 13
Spåra 10

Kortsvärd, lätt armborst och en liten sköld. Läderrustning på hela kroppen.
Har en lätt häst att rida på. Har en börs med 20 SM.

Storluns
Ja han heter inte så resen som sällat sig till gänget. Men han är stor och farlig, den kvinnliga ledaren har ofta pli på honom. Han är lite korkad men inte genuint dum. Klädd i en slags höftskynke hopsytt av olika plagg, rött, blått, grönt och brunt är dess färger. Har ett par stora rejäla sandaler på fötterna.
Ålder: 23
Utseende: En ganska typisk rese, något större, starkare men också fulare.
Livsmål: Kunskap (vill utveckla sin skicklighet med yxan)

STY 39 SMI 9 KAR 4
STO 24 INT 5 KP 40
FYS 15 PSY 10 SB 2T6

Slagsmål 17
Stor träklubba 15
Tvåhandsyxa 10
Tala svartiska B3
Tala allmänspråk B1
Upptäcka fara 6
Klättra 5
Överlevnad generell 1

Vapen träklubba men har sedan han fick tag i en minoutars dubbelyxa denna som favorit. Han är kanske inte har överdrivet FV i detta vapen, men han behöver ofta bara träffa en gång...
Har en något överdimensionerad ”romersk” hjälm ABS 6 på huvudet annars 1 poäng naturligt skydd.

Stråtrövarna 12 stycken

STY 13 SMI 12 KAR 9
STO 12 INT 8 KP 13
FYS 13 PSY 10 SB -

Områdeskännedom 13
Kortsvärd /handyxa 10
Liten sköld 10
Kortbåge/lätt armborst 10
Finna dolda ting 6
Upptäcka fara 8
Jaga 6
Kamouflage 6

Kläder i brunt och grönt som ger +2 på kamouflage. Vapen har de men inga rustningar.
Alla har 2 SM och 2 KM på sig.

Beridna stråtrövare 6 stycken

STY 14 SMI 12 KAR 10
STO 12 INT 10 KP 13
FYS 14 PSY 11 SB -

Områdeskännedom 17
Kortsvärd /handyxa 13
Liten sköld 13
Lång spjut 13
Kortbåge/lätt armborst 13
Finna dolda ting 9
Upptäcka fara 10
Jaga 13
Kamouflage 13

Läderharnesk samt skydd på armarna i samma material. Öppen hjälm
Medelstora hästar.
Alla har en börs med 1T2 GM, 2T10 Sm 2T4 KM.

Dödsriddaren
Den tappre officeren Mimbronn var hyrsvärd i olika arméer. Det var Omfold också. Sistnämnde var kamrat till Mimbronn. Omfold märkte att sin vapenbroder hade samlat på sig en ansenlig förmögenhet och planerade att gifta sig. Omfold som var inbjuden på bröllopet tog tidigt dagen efter och stal allt vad Mimbronn ägde samt satte eld på huset där de nygifta precis hade somnat. Makarna samt 12 bröllopsgäster omkom. Mimbronn hade dock varit i kontakt med en mäktig nekromantiker som lovade att hjälpa honom att hämnas mot att denne utförde vissa tjänster. Mimbronn blev en dödsriddare. När tjänsterna var utförda berättade svartkonstnären var Omfold tagit vägen.

Denne hade begett sig hem till byn han kom från och hade just gift sig. Hämnden blev plågsam och många brändes ihjäl. Omfold tog sitt och sin nygifta makas liv när han förstod vem som låg bakom. I vrede över att ej kunna göra Omfold till baneman dräpte dödsriddaren alla som överlevt.
Dödsriddaren som nu hämnats vet inte riktigt vad han nu ska göra så han är kvar i byn. Ingen har besökt byn förutom några av stråtrövarna som flydde då de såg att det varit strid där.
(Visst vore det guld och mithril om man kunde få resen att slåss mot denne magre herre?)
(Visst vore det mithril och diamant om dödsriddaren förvandlade honom till baneman))

STY 35 SMI 12 KAR -
STO 12 INT 28 KP 24
FYS - PSY 39 SB 1T6

Bredsvärd 17
Hillebard 17
Långbåge 17
Medelstor sköld 17
Tala allmänspråk 5
Finna dolda ting 20
Upptäcka fara 18
Animera död 20

Bredsvärd, hillebard samt långbåge. Nitläderharnesk arm och benskydd i läder samt en ”romersk” hjälm.

I fem kistor förvarar dödsriddaren 200 guldmynt var samt i en stor kista 1250 silvermynt och 200 kopparmynt. Bär en stor smaragd i en kedja av guld. Var en present till frugan som stals men nu åter är i hans ägo värd 1300 sm.

Att besegra denne odöde borde ge några hjältepoäng, SL får avgöra.

Banemän
Alla i byn dödades. En del bybor 12 stycken för att vara exakt brann inne och resterna av dessa brydde sig dödsriddaren sig inte om. Även 6 barn som är för små för att vara till nytta som banemän miste livet.

9 män, 5 kvinnor och 3 barn inom parentes

STY 21 (11) SMI 8 (10) KAR 11 (8)
STO 11 (7) INT 5 (4) KP 24 (9)
FYS - (-) PSY 16 (10) SB 1T6 (0)
Slagsmål 6 barnen 4
Koncentrat mörker 20 se Monsterboken II.

Skogsrået Zyndigh

Bortjagad från sin hemtrakt av några arga älvor begav hon sig till denna trakt. Har lockat fem män i fördärvet.
Ålder: Man frågar inte damer efter deras ålder!
Utseende: Blå ögon, långt lockigt gyllene hår, sammetslen röst. Baksidan ska vi inte tala om.
Livsmål: Egoism

STY 9 SMI 21 KAR 14
STO 12 INT 12 KP 12
FYS 11 PSY 14 SB 1T6

Tala allmänspråk B4
Tala älviska B4
Övertala 10
Kamouflage 20

Charmattack se monsterboken I.

Hjortid Efendeindraniheli
Efendeindraniheli är hjortiden som förälskat sig i en människa. Efendeindraniheli kallas av någon anledning bara för Hjort eller av sin älskade Efe. SL får avgör varför hans namn sällan används.
Ålder: 88
Utseende: 180 cm lång, svart hår och svartmuskig. I hjortskepnad en ståtlig uppenbarelse.
Livsmål: Kärlek

STY 12 SMI 13 KAR 13
STO 12 INT 16 KP 14
FYS 15 PSY 11 SB -

Slagsmål 13
Tala älviska B5
Finna dolda ting 7
Lyssna 14
Upptäcka fara 12
Kamouflage 10
Orientering 14
Spåra 10
Överlevnad skog 10

Strider förstås helst i skepnad av en hjort. Han har FV 13 i alla former av strid. Se Monsterboken II.

Mihdella havande kvinna
Ålder: 18
Utseende: Liten 145 cm lång, Stålgrå ögon, orangerött långt hår som går ner till axlarna, bruna och gröna skinn kläder. Ganska högljudd av sig. Börjar få bebismage. Lyssna modifikation +2 om hon är i närheten.
Livsmål: Kärlek

STY 13 SMI 13 KAR 15
STO 8 INT 12 KP 14
FYS 13 PSY 10 SB -

Matlagning B2
Sömnad B2
Tala allmänspråk B4
Tala älviska B3
Upptäcka fara 10
Orientering 8
Kamouflage 10
Överlevnad skog 10

Kläderna som hon delvis fått av sin älskare ger +2 på kamouflage. Har en dolk som vapen.

Fadern Behron
Grinig gammal gubbe som är arg att dottern stack med en slags ”alv”.
Ålder 70
Utseende Sur som en citron.
Livsmål: Hämnd

STY 8 SMI 9 KAR 9
STO 8 INT 11 KP 9
FYS 9 PSY 10 SB -

Läsa och skriva allmänspråk B3
Räkning B2
Tala allmänspråk B4
Rida 8

Busar
Gubben Behron har anlitat en del typer som ska klå upp den där ”alven” som stulit hans dotter. De är drängar och daglönare som ser det som en möjlighet att tjäna en extra hacka. De är inga mördartyper men kan vara farliga ändå.

STY 13 SMI 11 KAR 10
STO 12 INT 10 KP 12
FYS 12 PSY 10 SB -

Knölpåk 7
Slagsmål 10
Tala allmänspråk B4
Dricka öl 12
Gräva diken 10
Bråka på auktioner A
Rida 8

De är beväpnade med vad som kan klassas som en liten träklubba.

Riddar Vonfinn Fågelskiöld

Anser sig ha rätt till området och tänker ta det med våld om så krävs. Stark, snygg, inte onödigt begåvad.
Ålder: 25
Utseende: Blå ögon, mjuk röst, blont hår ner till axlarna samt mustasch. Stark och snygg och över medellängd, synd bara att hans röst är helt malplacerad. Talar därför sällan.
Livsmål: Stolthet, makt

STY 17 SMI 12 KAR 16
STO 13 INT 8 KP 16
FYS 18 PSY 13 SB -
Lans 15
Medelstor sköld 15
Slagsvärd 15
Taktik 10
Tung armborst 10
Tvåhandssvärd 15
Tala allmänspråk B3
Överklasstil 10
Övertala 6
Rida 15

Förstärkt ringbrynja som täcker hela kroppen ABS 7 Bascinet med visir
Lans, slagsvärd armborst och tvåhandsvärdet som är favoritvapen.
Medelstor stridstränad häst.

Fågelskiölds vapen är en röd och en blå fågel på vit bakgrund som omges av en röd bård.

Mirkon
Vonfinn Fågelskiölds rådgivare som vill grunda ett eget rike. Ingen överdrivet mäktig person a la Gadirim, Häxmästaren eller Vicotnik, men man måste ju börja någonstans. Dessvärre har hans magi lett till att han håller på att bli odöd sed nedan så han vill så fort som möjligt förverka sina planer.
Ålder: 30
Utseende: En normalbyggd herre, något blek, alltid klädd i svart. Blå ögon, hes röst, brunt hår som går ner till axlarna och skägg i samma nyans.
Livsmål: Makt, egoism
Underligheter: Utvecklat fobi för heliga platser hagiofobi. Börjar så sakta förvandlas till en slags odöd se underligheter nekromantiker nr 13 sidan 51 i Magi regelboken. Han är i början av fasen och har cirka 7.5 månader på sig innan han är odöd.

STY 12 SMI 10 KAR 10
STO 11 INT 18 KP 12
FYS 12 PSY 16 SB -

Administration/juridik 12
Geografi 8
Läsa och skriva allmänspråk B4
Bluff 10
Tala allmänspråk B5
Övertala 12
Rida 8

Magi
Nekromanti 10
Besudla 13
Dövhet 12
Förstumma 7
Blindhet 8
Chock 8
Fobi 3
Kontrollera lägre odöd 6
Rädsla 7

Klädd i ett nitläderharnesk där nitarna är av brons. Har kommit över ett kortsvärd smid av en dvärgsmed. Gjord i mithril. Skada 1T6+3 BV 21.
Rider föga förvånande en svart häst.
Har 60 SM i en börs.

De tre riddarna
Det är inte överdrivet många som tror på Vonfinn Fågelskiölds rätt till länet. Men han har tre unga ädlingar med sig, gamla kamrater som är i samma sits som han, inga större utsikter till arv.
Badon, Girfo och Samul är deras namn. De är alla 19 år. De ser alla upp till sin starke och karismatiske ledare men ”gamle svarten” som de kallar Mirkon är de inte så mycket för.

STY 14 SMI 13 KAR 12
STO 12 INT 11 KP 12
FYS 14 PSY 11 SB -

Bredsvärd 13
Medelstor sköld 13
Lans 13
Tala allmänspråk B4
Överklasstil 8
Rida 13

Ringbrynja som täcker hela kroppen samt tunnhjälm. Medeltunga stridshästar.
Var sin börs med 1T8 GM, 2T10 SM och 1T20 KM.

Tre minoutarer
Herrar tjurmän kom till trakten för cirka två och ett halvt år sedan. De tog anställning att arbeta som skogshuggare men de kom på att det var mycket lättare och roligare att ”beskydda” folk.
De är kusiner med varandra och heter Rul, Murk och Bulte. Ursprungligen var de fyra men en Botto försvann för en tid sedan. (resen har dräpt honom och tagit hans yxa.)

STY 35 SMI 13 KAR 9
STO 23 INT 10 KP 18
FYS 13 PSY 11 SB 1T10

Områdeskännedom 6
Slagsmål 13
Tvåhandsyxa 15
Hoppa 13
Klättra 13
Smyga 13
Kamouflage 8
Spåra 10
Överlevnad generell 5
Vapen är förstås den berömda yxan...
3 poängs naturlig skydd
Har tillsammans 2T8 SM och 2T4 KM.

Insektoider
De är exakt de som beskrivs i Monsterboken I.

Tunnelmasken
En ovanligt stor men också klumpig och långsam tunnelmask hittas i ruinen. Folk är rädda för den och RP med vänner förväntas ta hand om den.

STY 44 SMI 1 KAR -
STO 38 INT 3 KP 36
FYS 34 PSY 3 SB 3T6

I bett FV 12 skada 1T8

3 poängs skinn som skydd.

Se Monsterboken I.

Ambiormar
Se Monsterboken I.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Äventyr till Gigant/Expert: I grevens tjänst

Inlägg av Adragoor »

Karta till äventyret:
KARTA-ÖVER-LANET(min-version).jpg
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Äventyr till Gigant/Expert: I grevens tjänst

Inlägg av skaraborgarn »

Vid Sbintor vad vackert!
Geografi FV 21 = med HP?
Skriv svar