Folkslag i wikin

www.erebaltor.se/wiki
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Människor

Inlägg av birkebeineren »

Det är lite klurigt med beskrivning av folkslag och hur detta bäst görs i wikin. Så som det ser ut finns det tre olika sätt eller platser på wikin där ett folkslag beskrivs (notera att detta inte är konsekvent genomförd i wikin och att det därför kan vara lite svårt att se strukturen :roll: ):

1) I ett lands huvudartikel beskrivs de olika folkslagen i landet under rubriken Befolkning och var sin underrubrik. Beskrivningarna ser olika ut eftersom det är olika skribenter och ingen exakt mal finns. Vissa beskrivningar är väldigt detaljerade, andra ganska kortfattade. Stor flexibilitet här altså. Oftast finns en länk till en Huvudartikel där folkslaget också beskrivs.

2) Sen finns det oftast helt en egen artikel, Huvudartikeln, där folkslaget också beskrivs. Oftast är det samma beskrivning som den i landsartikeln men inte alltid. Anledningen till detta är väl mest att informationen är har flyttats till wikin vid olika tillfällen, av olika skribenter och med olika tankar för hur det skall se ut. Ibland har denna huvudartikel utformats som en såkallad Aspubransk beskrivning.

3) En Aspubransk beskrivning är tänkt som ett spelhjälpmedel där en kortfattad beskrivning görs enligt den modell som finns i Monsterboxen:

Folkslag
Allmänt:
Utseende:
Uppträdande:
Religion:
Språk:

Det kan kanske synas komplicerad med dessa tre sätt men tanken är att 1 och 2 egntligen är samma artikel och att det är här all nödvändig information om ett folkslag ges, alternativt låter vi 1 vara kortfattad och 2 mera detaljerad. 3 är ett vallfritt tillägg för den som vill göra ett spelhjälpmedel för ett folkslag.

(Känner att jag förklarar det här dårligt :oops: )
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Människor

Inlägg av birkebeineren »

Den beskrivning som finns i artikeln Trisker är nu utformat som en aspubransk beskrivning.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Människor

Inlägg av birkebeineren »

Börjar nu fundera på om sätt 2 och 3 kan slås samman. Altså att sätt 3, den aspubranska beskrivningen, läggs som ett tillägg till den vanliga beskrivningen av folkslaget enligt sätt 2... :?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2419
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Folkslag i wikin

Inlägg av gtjorgo »

Hmm

jag tänker att 2 och 3 kan slås samman.

Men det är lite av en mardröm för er som lägger in texterna att sålla bland allt som skrivits.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Folkslag i wikin

Inlägg av birkebeineren »

Ovanstående inlägg flyttades hit från tråden Människor.

Anledningen till att jag tog upp frågan var en fundering kring vart en beskrivning gtjorgo gjort av triskerna i Klomellien bäst placeras.

Ett folkslag kan beskrivas på olika vis, på en överfladisk nivå så som exempelvis jorer eller nargurier, på en mellannivå som exempelvis ransarder eller klomellier, eller detaljerad som exempelvis echter, faltrakier eller trisker.

Med den detaljerade nivån som utgångspunkt undrar jag hur beskrivningen av ett folkslag bäst utformas rent strukturellt? För att ta folkslaget trisker som exempel:
Beskrivning av triskerna känns naturligt att placeras i artikeln för Triska. Samtidigt är det väldigt praktisk att det finns en egen artikel också för Trisker. Bör då denna beskrivning vara den samma i både Triska som i Trisker eller skall den ena vara ett sammandrag av den andra? Mycket information om ett folkslag kan ju ges lite här och var i en landsatrikel, så som religion, språk och kultur.

Och vart placeras bäst det som är kallad en Aspubransk beskrivning, altså en kortfattat introduktion av folkslaget skrivet enligt den mall som ges i Monsterboxen och som här på forumet fått bli Mandelordens egna? Skall denna stå som enda information under folkslagets egna artikel (Trisker i det här exemplet) eller skall den här komplettera den samma informationen som också ges i landsartikeln (Triska)?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Folkslag i wikin

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2022-02-14 15:19 ... lite av en mardröm ...
:lol: :( :wink:
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2419
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Folkslag i wikin

Inlägg av gtjorgo »

I mitt huvud så låter det bäst att vi på huvudsidan alltså exempelvis Ransard, Kardien, och Torshem (klomellien är ju lite extra plottrigt så där kanske vi snarare tänker oss stadsstatsnivån på wikin?) beskriver folken snabbt och kortfattat enligt Aspubransk beskrivning. Denna bör dock vara länkad till den längre beskrivningen?

Wikin (och inte minst forumen) kommer nog ha ännu mer information än exempelvis PDFen (i alla fall för utopin kring klomellien PDFen :)...annars blir den väldigt lång)
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Folkslag i wikin

Inlägg av Albrekt »

Jag tycker att principen generellt borde vara att detaljrikedom ökar ju längre ner i wiki-hierarkin man kommer.

T.ex.:
  1. Artikeln om Ereb nämner Klomellien kortfattat med en hänvisning till Huvudartikel: Klomellien där Klomellien beskrivs i detalj.
  2. Artikeln om Klomellien nämner Triska kortfattat med en hänvisning till Huvudartikel: Triska där Triska beskrivs i detalj.
  3. Artikeln om Triska nämner Trisker kortfattat med en hänvisning till Huvudartikel: Trisker där Trisker beskrivs i detalj.
  4. ...und so weiter, und so weiter...
Detta följs dock inte alltid för nuvarande, vilket är OK eftersom wikins huvuduppgift har varit att samla material till skapandet av långa pdf:er som inte är organiserade på samma vis som en wiki.

Jag tycker det är bra om vi fortsätter med pdf-skapande som teoretiskt huvudändamål, men utanför och utöver detta bör principen ovan gälla.

Det blir lite inkonsistent kanske, men det tycker jag att vi kan leva med... :P
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2419
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Folkslag i wikin

Inlägg av gtjorgo »

Medhåll!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Folkslag i wikin

Inlägg av Mikael »

Albrekts förslag tilltalar mitt ordningssinne.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Folkslag i wikin

Inlägg av birkebeineren »

Albrekt skrev: 2022-02-15 06:02 Jag tycker att principen generellt borde vara att detaljrikedom ökar ju längre ner i wiki-hierarkin man kommer.

T.ex.:
  1. Artikeln om Ereb nämner Klomellien kortfattat med en hänvisning till Huvudartikel: Klomellien där Klomellien beskrivs i detalj.
  2. Artikeln om Klomellien nämner Triska kortfattat med en hänvisning till Huvudartikel: Triska där Triska beskrivs i detalj.
  3. Artikeln om Triska nämner Trisker kortfattat med en hänvisning till Huvudartikel: Trisker där Trisker beskrivs i detalj.
  4. ...und so weiter, und so weiter...
Detta följs dock inte alltid för nuvarande, vilket är OK eftersom wikins huvuduppgift har varit att samla material till skapandet av långa pdf:er som inte är organiserade på samma vis som en wiki.

Jag tycker det är bra om vi fortsätter med pdf-skapande som teoretiskt huvudändamål, men utanför och utöver detta bör principen ovan gälla.

Det blir lite inkonsistent kanske, men det tycker jag att vi kan leva med... :P
Enkelt och översiktligt. Gillar också detta. När en eventuell pdf skall sammanställas kan den kortfattade beskrivningen ersättas av den mer detaljerade.

Det enda jag funderar över är hur vi sorterar mellan vad som skall stå i huvudartikeln för stat/land, Triska i det här exemplet, och artikeln för folkslaget, Trisker? Borde det inte stå om religion, kultur och samhälle i artikeln för stat/land eller skall allt detta stå i artikeln om folkslaget? Blir särskilt svårt om det finns flera folkslag i en stat/land.

Kan det vara en lösning att i huvudartikeln för stat/land ge den detaljerade beskrivningen av folkslaget/folkslagen och i artikeln för folkslaget ge den kortfattade?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2419
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Folkslag i wikin

Inlägg av gtjorgo »

Jag anser att det kan stå i båda.

Nedan kommer exemplet religion
I exemplet stadsstaten triska så lever i huvudsak fyra folk (Trisker, Lofernier, Garriker och Ahvaguhrer. Dessa folk är i enkelt sett uppdelade två religioner, Aesir och LV. Detta kan översiktligt beskrivas i artikeln Triska (stadsstaten).
Sedan kommer vi till Triskerna och här beskriver vi deras variant av Aesirdyrkan med yagor och dylikt.
Hos Lofernier är man mer lika Hamur (och jordashur), färre lokala gudar, mindre vaenir och här finns inga Yagor så för dem blir beskrivning annorlunda.
I beskrivningen av Ahvaguhrerna blir skillnaden ännu större då dessa ännu likt kaserna i Kasenu främst dyrkar vaenir och inte aesir. Sist har vi Garrikerna där majoriteten tillhör Den ljusa vägen.
Skriv svar