Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Det finns massor med smådetaljer (och några stora) vi kan rödmarkera och wikifiera. Gäller bara att leta fram dem ur forumsgömmorna. Några av mina om Sanzas är redan flyttade men det finns också flera av dessa som väntar.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2022-03-27 21:35 ...
funderar på att föreslå att de fyra huvudsakliga "partierna" i Bosza består av. Inte partier i vår mening utan snarare ickeformaliserade grupper.

1. Huvudlinjen. De som försöker framhålla Bosza som främst ett forsknings, och lärosäte som inte hotar någon. De vill att akademin ska få större inblick i de lika magikerhusen, att utbildningar delvis ska föra gemensamt för att minska fraktionalism (samt minska husens eventuella hemlighetsmakeri) och vill införa ett "magiväktargarde" likt Eretaz zables i Krilloan. Gillar generellt byråkrati och att ha inblick i magikerhusen. Dessa har officiellt störst stöd nu i Bosza.
2. Moderaterna. Vill värna om magikerhusens interna integritet och forskningssekretess. Anser att en stark byråkrati snarare kan skapa en ny ond magokrati och spela zemiter i händerna. Man vill inte tvingas till gemensam undervisning och verkligen inte bekosta eller utsättas för några "häxägare" likt Krilloan. Denna gruppering är oftast näst störst i rådsförsamlingen.
3.Radikalerna. Vill egentligen omforma Bosza från en magokrati till en 'vanlig' republikansk stadsstat. Denna grupp har tröttnat på det "orättvisa" elitstyret samt även misstänksamheten man möter från delar av övriga unionen. Man påstår att en stadgarna för rådsföramlingen bara borde gälla akademin och inte hela stadsstaten. Dessa är med marginal den minsta officiella gruppen men ganska populär av lekmän (hantverkare, köpmän,..ja borgarklassen i stort man propagerar inte för ren demokrati utan mera likt Hiskov och gamla Poane) i stadsstaten som anser sig mogna att delta i styrandeprocessen.
4.Återtagarna. Denna grupperingen finns inte officiellt utan verkar oftast som en del av moderaterna eller under falsk flagg bland huvudlinjen. De vill ha bort alla tyglar och pekpinnar...och återupprätta magins riktiga kraft i Boza...eller varför inte hela Komellien. De anser att dagens ledning kastrerar sig själv. Här finns alltifrån lättjefulla och blåögda libertiner till rena Zemniter. Deras åsikter är förbjudna och inga magikerhus eller individer står för dem officiellt...under ytan finns dock en kraft att frukta...

funkar som embryo?
Är det här något som kan putsas till och göras redo för wikin?

Även dina så långt samlade magikerhus, gtjorgo?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Det ska jag kunna göra:-)

Så knådar vi ihop något utifrån det:-)
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Av ingen efterfrågad: en högst skakig skattning av antalet aktiva anhängare (alltså organiserade och regelbundet utövande) för de olika religionerna i Melorgh. Vissa faller helt bort, då deras kulter inte är sådana att aktiv kultism ens är möjlig. Dessa är Hungrige Hugg, tröskeltrollen, Atle Barktunga, sluggen och glerkerna.

0 % Skaparguden
0 % Okranos
0 % Karkor
0,003 % (eller så) Pigi
0, 005 % Ögats mystiker
0, 05 % Olem
1 % Stymparsekten
2 % Nerxim
7 % Krokodilen
10 % Sfinxen
12 % Morguck
15 % Torm
15 % Saltgudinnan
25 % Nargiv
50 % Gamle Snabbhand
50 % Etin
70 % Ogim
90 % Puki
99 % Dunderugglan
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Mycket illustrerande.

Och för den som undrar lite över gudaflorans olika medlmmar finns följande att läsa: Melorghs Makter
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Kan man inleda wikiartikeln vi refererar till med en beskrivning av hur disparata/pluralistiska melorghierna är i sitt förhållande till de högre makterna?
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

De två första styckena om Skaparguden skulle kunna vara relevanta:

Melorghs befolkning tillskriver sina gudar stor makt och ett väldigt inflytande över deras liv. Samtidigt är de medvetna om att deras gudar råder över ganska små domäner. Den Store Puki härskar över stadsplatån, den Gyllene Ogim styr melorghiernas lycka och välstånd, och Nerxim, Syster Död, hjälper de döda in i dödsriket. Melorghierna inbillar sig dock inte, till skillnad från många andra människor över hela Altor, att just deras lokala gudar råder över hela världen. Nerxim hjälper dem, och sannolikt bara dem, över dödens flod. Puki har inte mycket makt i Magilre (om du inte befinner dig djupt under marken).

Eftersom melorghierna erkänner nästan alla gudar som verkliga och närvarande, så är de mycket noga med att ta reda på vilka gudar som härskar i ett nytt land eller en ny stad, och vilka regler som måste följas. Exempelvis kan nämnas att melorghier som besöker Addiaska uppvisar alla de yttre tecken på fromhet som även en mycket nitisk medlem av den Ljusa Handen kan begära, och att de besöker soltemplet i tid och otid – detta utan att nödvändigtvis tillbe Etin hemma i Melorgh. Detta är en av anledningarna till att melorghierna inte tycker om att lämna sin stad, och är absolut livrädda för att resa till helt främmande länder – man ger sig ut på okänt vatten i mer än en bemärkelse (kustens namnlösa havsgudar ses för övrigt som sällsynt kaotiska och farliga. Det enda effektiva skyddet man har hittat är att färdas i sällskap med yolevitiska sjömän, som måste besitta någon sorts hemlig helighet, trots sitt vanvördiga språk). Samtidigt tycker man om att importera nya gudar. Visserligen trasslar det till saker och ting, men staden får mer gudomligt beskydd. Gudar som Etin, som styr över så stora delar av världen, eller Aesir, som inspirerar så många framgångsrika krigare, är särskilt intressanta.

Samt några extra rader:

Nästan alla melorghier tillber flera olika gudar, bara ett fåtal ha svurit sig helt och hållet åt bara en - det ses som alltför riskabelt, som att lägga alla sina ägg i en korg. Man vill maximera sitt gudomliga beskydd. Då gudarnas läror och bud ofta står i strid med varandra känner sig kultisterna ständigt tvungna att göra bot. Ena dagen offrar man och festar till Ogims ära, för att nästa dag underdånigt banka pannan i golvet i Pukis tempel som bot för att man ätit sötsaker i Ogims tempel dagen innan. Dagen därpå bär man fram några silvermynt till Ogims altare som bot för att man "farit efter andra gudar", och så där håller det på. Etin påbjuder fridsamhet, Aesir påbjuder stridsduglighet, och slitna mellan de två blir mer än en kultist galen.
Senast redigerad av Torquemada den 2022-05-17 14:06, redigerad totalt 1 gånger.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

För den som är intresserad av metafysik, här en lista över gudarnas (några av dem) faktiska tillstånd:

Hungrige Hugg - existerar inte
Tröskeltrollen - existerar inte
Atle Barktunga - existerar inte
Sluggen - existerar, men är bara en lågrankande demon med djurisk intelligens
Glerkerna - några av dem existerar, eller har existerat, de är dock bara demoniska monster
Skaparguden - existerar sannolikt i någon form, någonstans
Okranos - existerar inte
Karkor - existerar Karkor? Vet någon?
Pigi - existerar alldeles väldigt påtagligt.
Ögats mystiker - de har ingen gud
Olem - Olem är en gud, men inte särskilt mäktig
Stymparsekten - de har ingen egen gud, utan använder sig av andra kulters
Nerxim - Nerxim är något så udda som en gud/gudinna som står i begrepp att bli till
Krokodilen - Krokodilen existerar, men är inte gudomlig.
Sfinxen - Sfinxen existerar, men är inte gudomlig. Däremot är den väldigt magisk.
Morguck - Morguck är en demon som lyckats bli en gud. Han har mycket svaga band till Altor, och inga alls till Inferno.
Torm - Existerar Aesir?
Saltgudinnan - inte bestämt mig
Nargiv - inte bestämt mig, existerar sannolikt i någon form
Gamle Snabbhand - existerar inte
Etin - den finns väl?
Ogim - existerar inte
Puki - existerar, men är ingen riktig gud utan en mäktig jordelementarande från tidernas begynnelse
Dunderugglan - existerar, men är bara en stor uggla, vars förfäder avlades på magisk väg.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Klomellien

Inlägg av Adragoor »

Karkôr existerar definitivt. Vem skapade annars stenfolken?
Æsir existerar sannolikt, åtminstone som undergudar.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Tackar. Får Aesirdyrkare några gudagåvor värda att nämna?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2022-05-17 12:11 Kan man inleda wikiartikeln vi refererar till med en beskrivning av hur disparata/pluralistiska melorghierna är i sitt förhållande till de högre makterna?
Torquemada skrev: 2022-05-17 13:08 De två första styckena om Skaparguden skulle kunna vara relevanta:

Melorghs befolkning tillskriver sina gudar stor makt och ett väldigt inflytande över deras liv. Samtidigt är de medvetna om att deras gudar råder över ganska små domäner. Den Store Puki härskar över stadsplatån, den Gyllene Ogim styr melorghiernas lycka och välstånd, och Nerxim, Syster Död, hjälper de döda in i dödsriket. Melorghierna inbillar sig dock inte, till skillnad från många andra människor över hela Altor, att just deras lokala gudar råder över hela världen. Nerxim hjälper dem, och sannolikt bara dem, över dödens flod. Puki har inte mycket makt i Magilre (om du inte befinner dig djupt under marken).

Eftersom melorghierna erkänner nästan alla gudar som verkliga och närvarande, så är de mycket noga med att ta reda på vilka gudar som härskar i ett nytt land eller en ny stad, och vilka regler som måste följas. Exempelvis kan nämnas att melorghier som besöker Addiaska uppvisar alla de yttre tecken på fromhet som även en mycket nitisk medlem av den Ljusa Handen kan begära, och att de besöker soltemplet i tid och otid – detta utan att nödvändigtvis tillbe Etin hemma i Melorgh. Detta är en av anledningarna till att melorghierna inte tycker om att lämna sin stad, och är absolut livrädda för att resa till helt främmande länder – man ger sig ut på okänt vatten i mer än en bemärkelse (kustens namnlösa havsgudar ses för övrigt som sällsynt kaotiska och farliga. Det enda effektiva skyddet man har hittat är att färdas i sällskap med yolevitiska sjömän, som måste besitta någon sorts hemlig helighet, trots sitt vanvördiga språk). Samtidigt tycker man om att importera nya gudar. Visserligen trasslar det till saker och ting, men staden får mer gudomligt beskydd. Gudar som Etin, som styr över så stora delar av världen, eller Aesir, som inspirerar så många framgångsrika krigare, är särskilt intressanta.

Samt några extra rader:

Nästan alla melorghier tillber flera olika gudar, bara ett fåtal ha svurit sig helt och hållet åt bara en - det ses som alltför riskabelt, som att lägga alla sina ägg i en korg. Man vill maximera sitt gudomliga beskydd. Då gudarnas läror och bud ofta står i strid med varandra känner sig kultisterna ständigt tvungna att göra bot. Ena dagen offrar man och festar till Ogims ära, för att nästa dag underdånigt banka pannan i golvet i Pukis tempel som bot för att man ätit sötsaker i Ogims tempel dagen innan. Dagen därpå bär man fram några silvermynt till Ogims altare som bot för att man "farit efter andra gudar", och så där håller det på. Etin påbjuder fridsamhet, Aesir påbjuder stridsduglighet, och slitna mellan de två blir mer än en kultist galen.
Det här kan även passa bra som en inledningstext under rubriken Religion i Melorghs wikiartikel där det nu ser ut sä här: https://erebaltor.se/wiki/index.php?tit ... h#Religion

Artikeln Melorghs Makter är tänkt som bok för att göra de ganska omfattande stämningtexterna tillgängliga men även den behöver redigeras mera.

Den metafysiska översikten över vilka gudar som existerar och inte borde även den passas in någonstans. Som en ren faktaupplysning för SL i Melorghs huvudartikel eller som en lärd åsikt i boken Melorghs Makter (och kanske även huvudartikeln)?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Torquemada skrev: 2022-05-17 15:48 Tackar. Får Aesirdyrkare några gudagåvor värda att nämna?
anders började en diskussion om Æsìrs gudagåvor här: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 722#p45722
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Björnhamn! Bärsärk har jag redan gett dem, men om de dessutom har varghamn skulle det i förlängningen kunna lösa problemet med vad jag ska göra med de vargmän som jag fick dumpade i Melorgh i början av tråden...

Vilken sorts redigering hade du tänkt vad gäller Melorghs Makter, birke?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Bozsas politik

Stadsstaten är en Magokrati, styrt av ett råd där representanter från magikerakademierna ’hundra och en’ utgör det styrande skiktet. Endast magiker kan sitta i rådet på grund av att de gamla stadgarna pålyser att just de ’hundra och en’ utgör ledamöterna. Det har sin grund i att stadsstaten Bozsa från början utgjordes av en grupp överlevare från den första magokratin på ön Diamor. Dessa samlades under ledning av mentalisten Yara som försökte återskapa och förvalta det arv som lämnats kvar i förödelsen av Joraga och Diamor. Dessa sökte sig till Ruinstaden Bozsa som tidigare varit en forskningsutpost till Joraga. Här sattes de nya stadgarna upp för hur magiska studier ska organiseras och hur forskningen och försörjningen av utbildningssätena skulle underhållas. Detta magiskt understödda jordbruk gav efter några misslyckade försök god skörd vilket var en förutsättning för att en andra magokrati skulle kunna ta form.
Hit kom även överlevare från svartfolksinvasionen av Klorosodium med omnejd år 250 eO (Ändras till 255 eO /Admin.) och de fick skydd och förnödenheter från magikerna. De beviljades dock inget tillträde till stadsstatens styre såtillvida de inte enrollerades till något av magikerhusen. Med tiden växte de olika inriktningarna inom magins mysterier och Bozsa fick ett rykte om sig att ha ett otal löst sammansatta skolor, även kallade för magikerhus. Ganska snart kom Bozsa att vara känt i regionen för sin mångfald av magins tolkningar och gestaltningar. Då antalet inriktningar är ett gytter och ständigt fluktuerar så fick de namnet ’De hundra och en’ vilket är uttryck i västerhavet som liknar andras ”sjuttielfte”.
Magikerhusen i Bozsa värnade om sitt egenbestämmande och en pluralism ansågs som bra för konkurrensen inom magiområdet. Något man bortsåg från var att detta även kom att leda till prestigekonflikter och fraktionalism magikerhusen emellan. Då inget regelverk på allvar kringskar magikernas forskning så fanns inget tillsynsorgan som direkt kunde se till att saker och ting inte spårade ur. Detta kom i sin tid att leda till Bozsas värsta form när cirkanten tog över kontrollen av stadsstaten (och sedermera stora delar av övriga Klomellien). Mäktiga akademier och kontaktnät byggdes upp och kanske var Yolev den enda stadsstaten som inte i var under inflytande av organisationen. Cirkanten var utåt Klomelliens då starkaste gruppering men internt bestod sammanslutningen av megalomana och misstänksamma individualister. Denna misstänksamhet och de gruppbildningar som skapats inom organisationen flammade till slut upp i ett inbördeskrig mellan cirkantens olika fraktioner samt deras allierade i andra stadsstater. Kriget utkämpades i nästan hela klomellien och inga krafter sparades i jakten på seger. Ett flertal av de ledande individerna inom cirkantens olika fraktioner förlorade sina liv i lönnmord, härslag och förbannelser. Magistormar, odöda härar, okontrollerade demoner och obetalda legoknektshärar härjade runt och stor ödeläggelse drabbade landet mellan Melashebergen och Gryppas vik. Detta tog till slut kål på den andra magokratin efter att stora delar av cirkantens ledarskap samt de institutioner de byggt upp runt om i Klomellien utraderas i striderna samt i olika attentat. När de olika fraktionerna försvagats på grund av den interna förblödningen får övriga stadsstater till slut nog på den förödelse inbördeskriget orsakat. Magiker lynchades på öppen gata och cirkantens och Bozsas få kvarvarande akademier och beskickningar sattes i brand runt om i Klomellien. Endast i Bozsa behöll de sitt inflytande och här förberedde sig magikerna på en sista kamp då Harald Krokig med anhang tagit sig in Klomellien. De övriga stadsstaterna fick värre saker att tänka på än den blindtarm som återstod av magokratin. Misstänksamheten mot Bozsa var dock alltjämt stor trots att stadsstatens nya ledning gjorde allt för att jaga rätt på och utradera cirkanten, både fysiskt och ut ur det klomelliska minnet. Bozsa överlevde och även det magokratiska statsskicket. Det ska dock sägas att svansföringen är betydligt modestare nu än under den andra magokratin.

Reformerna
När Bozsa togs upp som medlem i Klomelliska Unionen 415 e.O. vidtogs ett antal reformer av Hundraettrådet (Rådsförsamlingen?). Dessa var ett sätt för magikerna att kontrollera sina krafter och lägga band på sig själva. Man ville undvika det kaos och den förödelse som Cirkanten orsakat både stadsstaten och hela Klomellien. Reformerna och deras offentliga deklarerande var också huvudanledningen till att de övriga stadsstaterna godtog Bozsas medlemskap i unionen.

Nuförtiden är det inget fokus på att magikerna ska vara kraftfulla utan ’de hundra och en’ nedtonar detta för att snarare fokusera på politiska spelet. Många, både utanför och inom stadsstaten fruktar att någon maktgalen individ eller krets ska ta vid på samma vis som skedde under cirkantens ledning. En byråkrati har byggts upp där insyn och viss kontroll utgör en viktig grund.
Rådsförsamlingen presideras av en ’Rector’. Denna tillsätts på fem år och kan maximalt sitta i tre mandatperioder. Det är dock ovanligt att en rector valts om påföljande mandatperiod (har endast hänt tre gånger) utan av tradition tillsätts istället en annan kandidat. Då magiker tenderar att kunna bli tämligen till åren är det dock inte allt för ovanligt att någon duktig administratör trots detta har rectortitel 15 år om än nästan aldrig sammanhängande. Rectorn bedöms främst kring hur bra denna sköter sitt uppdrag som överhuvud för akademin och styret av stadsstaten överlåter de generellt till olika prefekter som utses av folkförsamlingen. Dagens Rector är ”Mor Invil”. En lugn och sansad kvinna kring 70 från huset Moränmark. Invil förvaltar arvet med saktmodig men metodisk nit (hon påminner mer om Angela Merkel än en megaloman ärkemagiker) och är utåt alltid korrekt och modest. Hon har gjort sig ett namn som duglig jordelementarmagiker med fokus på att forma sten till bra husgrunder och har även fuskat lite som landskapsarkitekt. Kritiker hävdar dock att hennes brist på fantasi tenderar att skina igenom då parkerna hon skapar oftast har ett tydligt fokus på funktion och inte skönhet.

Bozsa har fyra huvudsakliga "partier” Dessa är inte partier i vår mening utan snarare ickeformaliserade grupper. Bozsas partier är lösa sammanslutningar av magiker (församlingsedamöter) vilka ofta men inte alltid följer den linje magikerhusen stakar ut. Det finns dock ett flertal exempel på när medlemmar i samma magikerhus haft vitt åtskilda åsikter och därtill manifisterat dem högt och våldsamt i Bozsas folkförsamling.

En av de stora tvistefrågorna som idag dominerar stadsstatens politik är det eventuella skapandet av ett garde (likt Sabeltandsgardet i Krilloan) som är särskilt lämpade för att hantera magiska snedtändingar, felframkallade demoner och lössläppta gastar. Det finns dock ett visst motstånd i Rådsförsamlingen där representanter anser att kontrollen nu börjar gå för långt...

De olika partierna är:

Huvudlinjen. De som försöker framhålla Bozsa som främst ett forsknings, och lärosäte som inte hotar någon. De vill att akademin ska få större inblick i de lika magikerhusen, att utbildningar delvis ska föra gemensamt för att minska fraktionalism (samt minska husens eventuella hemlighetsmakeri) och vill införa ett "magiväktargarde" likt Eretaz zables i Krilloan. Gillar generellt byråkrati och att ha inblick i magikerhusen. Dessa har officiellt störst stöd nu i Bozsa..

Moderaterna. Vill värna om magikerhusens interna integritet och forskningssekretess. Anser att en stark byråkrati snarare kan skapa en ny ond magokrati och spela zemniter i händerna. Man vill inte tvingas till gemensam undervisning och verkligen inte bekosta eller utsättas för några "häxjägare" likt Krilloan. Denna gruppering är oftast näst störst i rådsförsamlingen.

Radikalerna. Vill egentligen omforma Bozsa från en magokrati till en 'vanlig' republikansk stadsstat. Denna grupp har tröttnat på det "orättvisa" elitstyret samt även misstänksamheten man möter från delar av övriga unionen. Man påstår att en stadgarna för rådsföramlingen bara borde gälla akademin och inte hela stadsstaten. Dessa är med marginal den minsta officiella gruppen men ganska populär av lekmän (hantverkare, köpmän,..ja borgarklassen i stort man propagerar inte för ren demokrati utan mera likt Hiskov och gamla Poane) i stadsstaten som anser sig mogna att delta i styrandeprocessen.

Återtagarna. Denna grupperingen finns inte officiellt utan verkar oftast som en del av moderaterna eller under falsk flagg bland huvudlinjen. De vill ha bort alla tyglar och pekpinnar...och återupprätta magins riktiga kraft i Bozsa ...eller varför inte hela Komellien. De anser att dagens ledning kastrerar sig själv. Här finns alltifrån lättjefulla och blåögda libertiner till rena Zemniter. Deras åsikter är förbjudna och inga magikerhus eller individer står för dem officiellt...under ytan finns dock en kraft att frukta...

Kända magikerhus knutna till ’de hundra och en’:

Subumbraviribus
Detta magikerhus verkar inom mörkrets elementarmagi och har ett nära band till de skuggvarelser som knutits till detta elementarplan. Under magikernas krig var huset aktivt och ett flertal hade framskjutna positioner inom cirkanten. De drabbades av visst manfall under kriget och sedan en del utrensningar efteråt då de ofta förespråkat en mer aktiv dominerande roll i Klomellien. Idag är de dock ganska accepterade och har innehaft rectorstiteln vid ett par tillfällen. Ses som handlingskraftiga excentriker.
Känd medlem:
Irda av Subumbraviribus lyfts som en av cirkantens mest framstående ledare efter att hon slagit ned Roegvolds resning strax före inbördeskriget. Hennes tid som levande hjälte blir dock kort då hon fälls i inledningen av cirkantens inbördes strider under ”magikernas krig”. Huset Subumbraviribus lever dock kvar och dess medlemmar har vid ett par tillfällen haft rectorstiteln i Bozsa.

Sinneslyran
En av Bozsas allra äldsta magikerhus. Deras specialitet är människans psyke och förmågan att med empati och telepati förstå andra varelser och deras tankevärld. Det har länge haft en ledande roll men hade en svaghetsperiod under cirkantens tid vid makten. Stadsstatens grundare Yara var även skaparen av detta magikerhus. Sinneslyran anses generellt vara en garant för att excesser inom ’de hundra och en’ inte går till överdrift.

Kända medlemmar:
Yara. Grundade stadsstaten Bozsa och dess akademi av spillrorna från katastrofen i Joraga på ön Diamor. Hon skrev stadgarna för akademin och därmed även stadsstatens konstitution.

Ha’Moshera av magikerhuset Sinnseslyran var en framstående forskare på mellanmänskliga kontakter och hade fått sin mästartitel efter studium av ’sambandet mellan helig hänförelse och mundan upphetsning’. Han var tillsammans med Irda av Subumbraviribus befälhavare för den trupp som bekämpade Roegvolds resning. Ha’Moshera föll dock tidigt i slaget.


Glyphton
Magikerhuset Glyphton har gjort sig kända för deras stora skicklighet inom symbolismens magiskola. De närde ett gott samarbete med vävargillet i Garrika vars vävar ofta inhandlades och användes av huset Glyphton för att bära deras laddade symboler. När ätten Cudda oavsiktligt tog över styret i Garrika så blev affärerna med Vävargillet lidande då kvaliteten sänktes. På grund av detta försökte huset Glyphton tillsammans med den landsflyktige vävarmästaren Voedet Linbädd ombesörja en motståndsrörelse. Efter vissa initiala framgångar så gick kampen allt sämre. Främst för att huset Glyphton och Voedet Linbädd motarbetades av Garrikas råd och Bozsas ledning då dessa var rädda för repressalier. Upproret rann ut i sanden efter att de båda ledarna, Amles och Voedet tagits av daga. Huset Glyphton är alltjämt en kraft i Bozsa och har ännu goda kontakter med exilgarriker i både Bozsa och Hisskov.

Känd medlem:
Amles av Glyphton. Försökte understödja exilgarrikernas upprör mot ätten Cudda. Amles motstod Rectorns förmaningar om att inte lägga sig i Triskernas angelägenheter vilket renderade i att han förolyckades vid en promenad efter att han ”hamnat” i floden Gimdis.

Trambetta
Huset Trambetta är en gammal institution i Bozsa. Deras magiker tillhör dockmästarnas magiskola och är både skickliga hantverkare, skådespelare och besvärjare. Dockmästare är ju som bekant en relativt lite magiskola men har en ganska stark position lokalt i Klomellien. Exempelvis finns det tre magikerhus i ’de hundra och en’ som är knutna till magitraditionen och Trambetta är det mest inflytelserika. Även om de inte innehaft rectorstiteln särskilt ofta så är det vanligt att de utses till prefekter ute i stadsstaten, oftast över Sjustaden i norra Bozsa som de har ett starkt band till.
Idag har de ett gott samarbete med ett flertal hantverkare i Hamur som kan vara behjälpliga med att ta fram delar till dockorna, vare sig det rör kroppen av lindträ, peruker samt för mer ljusskygga verksamheter, knivblad och avfyrningsmekanismer.

Känd medlem
Yakutiel Trambetta är idag överhuvud för magikerhuset. Han är en äregirig men ärlig man kring 50 som gärna skulle ta över rectorstiteln inom snar framtid. Yakutiel har flera bittra sammandrabbningar med Zemniter i sitt bagage. Därför är han i sitt ämbete som prefekt över Sjustaden en närmast fanatisk förföljare av dessa samt alla som kan kopplas samman med dem (hur lös än kopplingen är). Då han blivit utsatt för en mängd attentat som följd av sin iver har han utvecklat smått paranoida drag och litar på endast ett fåtal personer. Mer korrekt är att han endast litar på sina dockor och behandlar dem som levande varelser men detta är bara känt inom den närmaste kretsen inom huset Trambetta.

Moränmark
Jordmagikerna från huset Moränmark har ofta stått upp för en modest användning av magin och djuplodande forskning samt väl kontrollerade experiment. De stod i opposition mot Cirkanten då de med rätta fruktade excesserna som kan komma av helt okontrollerat användande av de arcana krafterna. Av andra hus sågs (och delvis ses) de som hämmade tråkmånsar utan kreativitet. De kallades exempelvis för magikerhuset ”Bälte, livrem, hjälm och flytväst”. Efter den andra magokratins fall växte deras prestige och deras teorier och angreppssätt ansågs gå i linje med det nya Bozsa. Så mycket har deras anseende växt att dagens Rector är från huset Moränmark, Mor Invil.

Känd medlem:
Mor Invil är magikerhusets nu stora stjärna. Detta samtidigt som hon har en anspråkslös framtoning med fokus på flit och nit samt noga underbyggda ståndpunkter. Kritiker anser att hon rör sig för långsamt och att hon aktivt (eller kanske snarare med en aktiv passivitet) hämmar fri forskning inom det arcana. Hon är väldigt uppskattad av de omkringliggande stadsstaterna då Bosza med henne fortsatt den försiktiga linje som dominerar sedan den andra magokratins fall.

Aperi portam
Sammanslutningen ’öppna porten’ har en lång tradition av att söka insikt kring vad som händer på den andra sidan, när döden lagt sin slöja. Magikerhuset har en ovanlig mix av magiskolor; Spiritister, nekromantiker samt ett par fritänkande animister (för att förstå livet måste du förstå döden). De håller stenhårt på forskningssekretess samt önskar mindre inblandning från myndigheterna och är mer eller mindre konstant på kollisionskurs med huvudlinjen. Aperi portam anklagas ofta för att vara zemniter men bevis för detta har aldrig uppdagats.

Känd medlem:
Mummlaren var en spiritist som vid tiden för magikernas krig var rådgivare åt Poanes styrande adelsfamilj. Via seanser tolkade han åt fursten då denne hade svårt att släppa sin döde mor. Dock filtrerade mummlaren kraftigt meddelandena från andra sidan...
Mummlaren var även medlem i cirkanten och under fraktionsstriderna inom organisationen så försökte han få Poane att spela en aktiv part. Framförallt genom att använda stadsstatens slusstrappa för att stoppa motståndarnas framkomlighet på Maure. Detta fungarade effektivt ett bra tag fram tills dess att en motståndarfraktion inom cirkanten intog Poanes hamn och förstörde slussen. Efter kriget lynchades Mummlaren av stadens uppretade befolkning som beskyllde honom för deras missöden.
Senast redigerad av gtjorgo den 2022-05-22 10:16, redigerad totalt 4 gång.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Vi har ju även Vidinia, Spelknepe och andra magiker från Bosza men deras magikerhus kanske du vill beskriva Torqemada?
Skriv svar