Egna besvärjelser

Övriga diskussioner som rör regler
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Egna besvärjelser

Inlägg av birkebeineren »

Gillar dessa dockmästare bara mer och mer. :) Bra att de beskrivs i stil med Magiboxen, gör det lättare att förstå hur du tänkt och de blir jämförbara med övriga magiker. Stort pluss för hur de kan passa in i Ereb Altor. Klomellien med sin starka hantverkskultur borde passa utmärkt för Dockmakare.

En fråga: måste dockmästaren alltid vara i fysisk kontakt med dockan genom antingen trådar eller stavar för att utöva magin?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2419
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Egna besvärjelser

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev: 2022-04-30 06:46 Gillar dessa dockmästare bara mer och mer. :) Bra att de beskrivs i stil med Magiboxen, gör det lättare att förstå hur du tänkt och de blir jämförbara med övriga magiker. Stort pluss för hur de kan passa in i Ereb Altor. Klomellien med sin starka hantverkskultur borde passa utmärkt för Dockmakare.

En fråga: måste dockmästaren alltid vara i fysisk kontakt med dockan genom antingen trådar eller stavar för att utöva magin?
Kul att dockmästarna kanske fungerar! :) Jag har ju givetvis en baktanke med koppling till Bosza i Klomellien där ett av magikerhusen med visst inflytande, Huset Trombetta är dockmästare.Goda hantverkare och hyfsat fria magiker är väldigt fördelaktigt för dockmästare i klomellien. (dock inget krav, i det gamla Grekland och antika Egypten gjordes enkla stavdockor av lera)

Svaret på frågan är JA. dockmästaren måste antingen använda trådar, stavar eller hantera den "inifrån" (handdocka av "kaspertyp"). Detta är deras främsta handikapp. :)
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Egna besvärjelser

Inlägg av Snibben »

Kul med dockmästarskolan :)

Själv har jag skissat på en Mekanikskola eller Urmakarskola. En magiskola liknande Alkemi men med att man bygger maskiner som genom att maskindelarna ställs mot varandra skapar magiska fält. Kugghjul i olika sorters metaller skapar magiska krafter och strängar som resonerar med den magiska bakgrundsstrålningen och andra mystiska kontrapptioner som inte har en logisk mekanisk förklaring om man inte beaktar magin. Skolan är tänkt för dvärgar men kan även ha "stulits" av vättarna. Man behöver alltså inte vara magiker för att lära sig denna skola.

Dessutom funderade jag på varför inte Häxkonster och Mentalism har några helande besvärjelse? Känns som att häxa verkligen skulle ha användning av någon form av helande besvärjelser när folk bryter ben eller hugger sig i handen osv...
Mentalism som till stor del sysslar med förbättring av sinne och kropp är också en sådan där skola som man undrar vart de helande besvärjelserna är? Lånat friskt från Mutannt Chronicles med M Egosurergi (4) Magikern kan hela sig själv 1T4 KP per E. Besvärjelsen kan inte påverka andra än den som lägger den.M Surergi 14 Som Hela men med högre skolvärde.

Finns det intresse för att utveckling så är jag öppen för förslag.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Egna besvärjelser

Inlägg av skaraborgarn »

När man tänker efter så borde kanske mentalisten kunna hela sin kropp?
Att man inte tänk på det förut?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2419
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Egna besvärjelser

Inlägg av gtjorgo »

Snibben skrev: 2022-05-01 11:09 Kul med dockmästarskolan :)

Själv har jag skissat på en Mekanikskola eller Urmakarskola. En magiskola liknande Alkemi men med att man bygger maskiner som genom att maskindelarna ställs mot varandra skapar magiska fält. Kugghjul i olika sorters metaller skapar magiska krafter och strängar som resonerar med den magiska bakgrundsstrålningen och andra mystiska kontrapptioner som inte har en logisk mekanisk förklaring om man inte beaktar magin. Skolan är tänkt för dvärgar men kan även ha "stulits" av vättarna. Man behöver alltså inte vara magiker för att lära sig denna skola.

Dessutom funderade jag på varför inte Häxkonster och Mentalism har några helande besvärjelse? Känns som att häxa verkligen skulle ha användning av någon form av helande besvärjelser när folk bryter ben eller hugger sig i handen osv...
Mentalism som till stor del sysslar med förbättring av sinne och kropp är också en sådan där skola som man undrar vart de helande besvärjelserna är? Lånat friskt från Mutannt Chronicles med M Egosurergi (4) Magikern kan hela sig själv 1T4 KP per E. Besvärjelsen kan inte påverka andra än den som lägger den.M Surergi 14 Som Hela men med högre skolvärde.

Finns det intresse för att utveckling så är jag öppen för förslag.
Visa gärna mer ingående vad du tänkt med dessa arkana Urmakare/ingenjörer. Kan det vara så att den är regionsspecifik eller är kunskapen spridd?
Har inte häxor tillgång till animism eller har jag drömt detta?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Egna besvärjelser

Inlägg av skaraborgarn »

Häxor kan besvärjelser som förknippas med animism och nekromanti men HELA kan de inte vad jag vet.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Egna besvärjelser

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev: 2022-05-01 11:09 Själv har jag skissat på en Mekanikskola eller Urmakarskola. En magiskola liknande Alkemi men med att man bygger maskiner som genom att maskindelarna ställs mot varandra skapar magiska fält. Kugghjul i olika sorters metaller skapar magiska krafter och strängar som resonerar med den magiska bakgrundsstrålningen och andra mystiska kontrapptioner som inte har en logisk mekanisk förklaring om man inte beaktar magin. Skolan är tänkt för dvärgar men kan även ha "stulits" av vättarna. Man behöver alltså inte vara magiker för att lära sig denna skola.

Dessutom funderade jag på varför inte Häxkonster och Mentalism har några helande besvärjelse? Känns som att häxa verkligen skulle ha användning av någon form av helande besvärjelser när folk bryter ben eller hugger sig i handen osv...
Mentalism som till stor del sysslar med förbättring av sinne och kropp är också en sådan där skola som man undrar vart de helande besvärjelserna är? Lånat friskt från Mutannt Chronicles med M Egosurergi (4) Magikern kan hela sig själv 1T4 KP per E. Besvärjelsen kan inte påverka andra än den som lägger den.M Surergi 14 Som Hela men med högre skolvärde.

Finns det intresse för att utveckling så är jag öppen för förslag.
Mekanikmagin lät intressant. Fick mig att tänka på den såkallade "Marble Machine" som verkar (och låter) rätt magisk: https://www.youtube.com/watch?v=IvUU8joBb1Q

Att Mentalism kan innehålla helande magi verkar inte helt orimligt, kanske högre Skolvärde och lägre effekt än inom Animism men ändå fullt möjlig?

Letade runt i Magiboxen efter vad som står om Häxkonster och helande magi. I Formelboken och Spelarboken framstår Häxkonster som rätt "ond" men i Regelboken s. 42 står det lite om hur skolan förenar magi från både Animism och Nekromanti. Häxan har där tillgång till flera formler från båda dessa skolor utöver Häxkonsternas egna, och framstår som lite mer "god".

Animism
RENA
VÄXTKUNSKAP
MINSKA
KURERA SJUKDOM
TILLKALLA VARELSE
TALA MED VARELSE

Nekromanti
BESUDLA
ONDBLICK
PARALYSERING
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2419
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Egna besvärjelser

Inlägg av gtjorgo »

Tack för klargörandet:-)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2419
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Egna besvärjelser

Inlägg av gtjorgo »

Har ritat lite Dockmästare. :)

Någon som vet hur man lite snajdigt gör en pdf?
Inget fancy men ändå:)
Bilagor
66FC0E53-8F08-4004-A67F-59053A1ACE69.jpeg
939328EF-45AB-4DCC-9036-B35BA21A6A57.jpeg
A445F14C-8B88-4886-9625-95E71DC991F0.jpeg
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2419
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Egna besvärjelser

Inlägg av gtjorgo »

Två till
Bilagor
016CE609-9060-4521-BB97-0132A0D31CD5.jpeg
474A363A-234C-4BD7-A22F-F5AA3DDABB29.jpeg
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Egna besvärjelser

Inlägg av birkebeineren »

Snyggt! Gillar särskilt den sista bilden och dockmästarens lite blasé min. :)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2419
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Egna besvärjelser

Inlägg av gtjorgo »

Kul!

Jag ska försöka paketera Dockmästaren på något vis när jag vet hur man gör:-)
Skriv svar