Framtida Historia

Ereb Altors övergripande historia
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Framtida Historia

Inlägg av Albrekt »

:?: :?: Skulle vara kul med en uppdatering från både Jeb och Leinder om hur det gått (går?) med att jonglera alla historiska händelser i kampanje-luften samtidigt. 8) 8) Vad har funkat, vad har inte det? Vad har varit kul? Är det fortfarande en approach som rekommenderas?? :mrgreen:
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Framtida Historia

Inlägg av Jeb »

Albrekt skrev: 2021-06-21 06:11 :?: :?: Skulle vara kul med en uppdatering från både Jeb och Leinder om hur det gått (går?) med att jonglera alla historiska händelser i kampanje-luften samtidigt. 8) 8) Vad har funkat, vad har inte det? Vad har varit kul? Är det fortfarande en approach som rekommenderas?? :mrgreen:
Absolut kära vänner! Jag ska läsa lite här och komma i kapp själv. Vill man följa fortsättningen just nu kommer det hamna här:
http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 884#p47884

Gruppen som är involverade i Hysolgiska frihetskriget dör till stora delar i en neslig strid med vargar. (inte särdeles hjältemodigt). Vi fortsatte därefter med nya karaktärer som startade i Slättebo (Zorakin) där spelarna fick rensa upp i de konsekvenser deras tidigare rollpersoner skapat. Vi körde på ett tag, men började spela Westernrollspelet istället. Vi var nog lite trötta på kampanjen vid detta laget.

Nu startar vi igen. Vi kommer att få följa några av de som överlevde vargarna och på sikt lite nya bekantskaper. Klockan tickar hela tiden närmare mot Konfluxen.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Framtida Historia

Inlägg av Jeb »

:?: :?: Skulle vara kul med en uppdatering från både Jeb och Leinder om hur det gått (går?) med att jonglera alla historiska händelser i kampanje-luften samtidigt. 8) 8) Vad har funkat, vad har inte det? Vad har varit kul? Är det fortfarande en approach som rekommenderas??
Svarade aldrig på dina frågor...

Det mesta har funkat. Låter man en världshändelse som konfluxen vara motorn till alla handlingar och sprinklar lite klassiskt konspirationsteoritänk över det hela vävs det ihop fint. Jag skulle säga att inget direkt inte har funkat. En del har man fått bända och nödrimma sig fram till annat har bara passat in direkt. Speciellt på toppnivå (Siratsia, Vicotnic och liknande) blir det till och med enklare att förstå deras handlingar om man lägger in konfluxen som morot. Sedan har jag haft stor hjälp av flera här på forumet. Först som inspiration och kunskapskälla innan jag själv gav mig till känna här. Sedan som diskussionspartners på forumet. Mycket av det bästa jag i mitt tycke skrivit är tack vare andras input.

Under resans gång har omständigheterna gjort att en sak har blivit tydlig. Det hade varit svårt att följa samma rollpersoner från start till mål. Ibland behöver spelarna vara baronessor och ärkemagiker. Ibland behöver de vara pöbel. Lyckligtvis ( :evil: ) har vi flera gånger dött, bytt spelare eller bara insett att karaktärens tid i kampanjen är över och de har fyllt sitt syfte. Ska man se till spelbarheten rekommenderar jag att man gör just så. Följer flera olika grupper och konstellationer på vägen till konfluxen.

Under Corona spelade vi mycket via Skype. Det funkade förvånansvärt bra och öppnade för att gamla spelare som flyttat runt i världen åter kunde vara med. Dessutom behövde man inte ändra så mycket i livspusslet. Vi spelar i stället för TV-kväll. På med datorn och dra igång kameran så är vi igång.

Totalt sett har kampanjen hittills varit superkul. Tanken om att knyta ihop äventyren fanns tidigt. Jag startade tillsammans med några kompisar under 90-talets slut och idag (efter flera uppehåll) är vi framme vid Nidlänska reningen. Vilket jag placerat strax före konfluxsviten även om vissa delar händer samtidigt (med andra karaktärer). Äventyret jag alltid fruktat. Jag har alltid tyckt att det är fullspäckat med goda idéer som sedan blev dåligt genomförda. Stämningen, om man läser mellan raderna, speglar tiden det skrevs på och är lite sunkig idag. Det är också det äventyret som i mitt tycke har väldigt stor potential. Episkt med jäkligt mycket cool grafik. Älskade pansarnäven med blixtarna när det kom och även om den är lite cheesy idag är den fortfarande en perfekt logga.

Långt svar, men jag rekommenderar egentligen inte att spela i denna formen. Det är galet mycket jobb och sett till tidsåtgången totalt finns det massor av andra saker som är vettigare att ta sig för. Är man då som jag en rollspelsälskare med skiftjobb som innebär mycket övervakning och stand by. Älskar att skriva och har en hjärna smockfylld av intriger och karaktärer. Då rekommenderar jag det alla dagar i veckan. Förhoppningen är att mitt och andras arbete skall bli så pass färdigställt att kommande spelare och spelledare inte behöver uppfinna hjulet utan kan starta direkt med hjälp av våra texter här. Jag gissar att det även var tanken hos de som en gång skrev äventyren.
Skriv svar