Lysande Vägen

Information om religionerna och dess utbredning
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Lysande Vägen

Inlägg av birkebeineren »

Fafnir skrev: 2022-04-22 00:40 De alver som frivilligt umgås med människofolk har nog sedan länge lärt sig slå dövörat till när det börjar pladdras om religon. LV är ju en ung religon i sin linda med sina dryga 600år.
Lärda som hört sig för om imperiets forna gudar bland alver som levt när det begav sig fick besviket lära sig att alver lägger föga vikt vid människors tro.

Få religoner skickar nog missionärer in i alvskogar för att med svärd i hand konvertera klentrogna alver.

LV överlag är nog mest nöjda över att alvers missriktade tro, liksom Anders säger, har flera gemensamma nämnare. Kanske är Tevatenu en okänd seraf eller en Etins inkarnation riktad för att tilltala skogsfolken? Bäst att låta det bero tills vidare. Det är ju inte som att alverna missionerar sin tro eller springer runt och kättar i tid och otid. Ett ickeproblem i jämförelse med många andra folkslag.
:D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Lysande Vägen

Inlägg av birkebeineren »

anders skrev: 2022-04-21 15:48 Den Lysander Vägen är knappast den enda religionen som missionerar eller söker konvertiter. Dessutom är ju den Lysande Vägen skapelsetrogen och håller med älvfolken i mycket vad gäller rätt och fel (odöda och demoner t.ex), så jag är rätt säker på att älvfolk stött på långt värre saker. Dessutom har de nog levt länge nog att de förstår hur korrupta människor är - oavsett tro.
Det skulle vara mycket intressant med en kort översikt över hur LV ser på de övriga stora religionerna i Ereb.

Gamla Gudarna
Æsír
Parbagerna
Ashinas lära
Unga Gudarna
Shamash
Frashikel
Tevatenu
Karkor
(och kanske även svartfolkens gudar?)

Även hur dessa ser på LV.

Någon med idéer och förslag som kan bidra till detta?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Lysande Vägen

Inlägg av anders »

Jag tror inte att den Lysande Vägen har en, officiell syn eller åsikt om detta. Kanske någon exark skrivit något om det någon gång, men det varierar enorm mycket beroende på plats och tid. I Kardien och på Caddo är man nog lite striktare, men i provinserna där man tvingas leva sida vid sida med andra religoner är man mer öppna.

Men jag kan ändå ta mig en funderare på just de trosinriktningar du nämner. Oavsett vilket så kommer det alltid finnas mer än en synpunkt.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Wolfhart
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 157
Blev medlem: 2009-01-02 17:45
Ort: Hässelby

Re: Lysande Vägen

Inlägg av Wolfhart »

birkebeineren skrev: 2022-04-22 06:29Det skulle vara mycket intressant med en kort översikt över hur LV ser på de övriga stora religionerna i Ereb.
...
Instämmer! Inte bara intressant utan också i högsta grad relevant för förhållandet mellan folk, mellan nationer!

Synsätt kan antingen vara teologiskt grundade: alla andra religioner är missuppfattningar eller skrock eller demondyrkan, frågan är vilken som är vilken och till hur hög grad?

Sedan finns politiskt grundade synsätt, där andra religioner i vänligt sinnade nationer kan motivera högre tolerans och snällare omdömen än sådana från fientliga stater.

Om jag tillåts tjuvstarta (förlåt, men jag tycker sånt här är kul!) så skulle jag förmoda att de ljusgudar som finns i Ereb Altor rent allmänt ses som lättare missuppfattningar av Etin, och därför motiverar en överseende respekt i relationerna i hopp om att med tiden kunna styra dem rätt.
Ex. på dessa ljusgudar: Tigwalvan som dyrkas på Mereld och missionerar i Trakorien, Wegil som är en jorisk gud och dyrkas i Torshem, Sholak som är den högste bland de Unga Gudarna i Berendien, Anyak som är överhuvud över Parbagerna i Hynsolge. Källorna nämner dessa likheter ibland:
Ereb Altor spelarboken s.17 [min fetstilning] ”Ja, nu när vi ändå är inne på Hynsolge så skall jag kanske påpeka att det finns en utmärkt skola för ljus- och eldbaserad elementarmagi, Cerpedus-Ib-Anyak i Ansorvia. Det är ju förstås egentligen ett kloster, så det är lite påfrestande att studera där, men deras lära verkar sund. Jag tror man dyrkar Anyak, en heliofigurativ deos, ja, en solgud alltså, och det ligger ju inte helt långt ifrån vår egen älskade Etin.”
Kandra s.43 [min fetstilning] ”Den helande magin kommer alltså ursprungligen från Sholak, medan Den Lysande Vägens präster istället kan välsigna helande örter och droger så att de blir dubbelt så effektiva som normalt. Båda har solen som symbol, och båda predikar godhet. Den som följer Den Lysande Vägen kan få en Solande i sin tjänst, medan magi kan bedrivas öppet inför de Unga Gudarna. Därför har människor svårt att avgöra vilken lära som tjänar dem bäst, och än svårare vilken som är rätt.”
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2421
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Lysande Vägen

Inlägg av gtjorgo »

Nu går jag händelserna i förväg men år 613 så kommer Shar Kishatin Manzanola hävda att shamash är samma sak som Etin (och allfader Wodur). Detta för att bygga allianser med Magilre respektive Ransard. Värt att notera är att vi inte kan läsa om att Magilre protesterar mot detta. Kanske på grund av deras svalare inställning till överdriven religiös nit? Inte heller Ransard svarar men de ser nog Manzanola mest som en högst tillfällig ”vän”.

Joblashersekten i Frand motsätter sig dock och besvaras med tortyr av Kishatets styrande.

Konklusionen från mig är att det ändå i vissa kretsar finns en viss jordmån i västerhavet för tankarna att Shamash och Etin är samma gud.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Lysande Vägen

Inlägg av Mikael »

Personligen har jag uppfattat Lysande Vägen att den likt våra monoteistiska läror ser sig som den Rätta Läran och Etin som den Enda Guden. Vissa liknande gudar/religioner kan säkert filosofiska LV munkar anse vara mindre upplysta missförstånd kring Etin, medan alla andra gudar är rena fantasifoster och skrock. Särskilt de religioner som delat upp alltet mellan olika gudomar, vilken barbarisk okunskap.
I kontinental-erebiska LV finns åtminstone begreppet kätteri om jag minns rätt, varför acceptansen säkert är begränsad och även missförstånd som inte ändras efter påpekande kan utgöra kätteri.

Men, detta är inte nödvändigtvis EA-LV. Etin är Störst kan vara en mer förlåtande religion som medger att det finns andra lägre gudalika väsen som Etin är Kung-Störst över. Att Etin är allsmäktig långt över dessa lägre "gudar" som bara kanaliserar hans kraft för att han tillåter det. Frågan blir då varför han tillåter detta som hindrar folk från att se Ljuset genom den Lysande Vägen? Avgudadyrkan och heresi utgör också budbrott inom läran - vilket jag likställt med kätteri.

LV är nära kopplad till makten där de finns och tycks även sträva efter makt. Tills man uppnår detta, genom att omvända en kung som i tur tvingar tron på undersåtarna har man lärt sig motvilligt acceptera de misshagliga villfarelser som ännu har världsliga maktens acceptans.

Både för att hjälpa Altors invånare och nyttja makten till Etins upplysande, nyttjas mission.

I Aidne, delar av Jorpagna, Magilre, Palinor tror jag acceptansen för avvikelser är liten.
I Berendien, Klomellien, Erebos, Trakorien och Efaro har man ännu inte makt att tvinga igenom följsamhet och får därför acceptera att samleva med andra religioner tills sådan makt vunnits, i folks hjärta eller genom härskarens vapenmakt.
Övriga länder är kättiska dalkister(?) eller barbarer.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Lysande Vägen

Inlägg av birkebeineren »

Följande trevliga ingame-text kan också indikera en viss kontakt mellan LV och Parbagerna. :)
Valgardur skrev: 2015-04-09 11:42 "Till den mest Högvälborne bontisal Fidalus av Argald,

Efter mitt besök hos prästerna i Kandor har efterforskningarna äntligen börjat ge resultat. Någon sann information angående dessa 'urgudars' härkomst har jag ännu inte kunnat klarlägga, men mycket information har börjat falla på plats, speciellt efter att ett par prästnoviser tog med mig till de uråldriga 'Veradistenarna' utanför staden. Dessa stenstoder, mäktigt höga och översållade med skrifter, berättar om Anyaks och Angusias giftermål och de avkommor detta giftermål ledde till. Ni är redan väl insatt i parbagernas panteon, min noble herre, så jag skall inte gå djupare in på den saken. Intressant är dock att Veradistenarna nämns i flera jorpagniska alster, bland an-nat i den berömda reseskildringen av Jorpigus av Orania, skriven 899 f.O. Redan här benämns stenarna som 'mycket uråldriga' och att dyrkan omkring stenarnas innehåll förekom på flera håll i Stryfariusdalen på den tiden. Med andra ord är antagligen parbagerkulten betydligt äldre än vad vi tidigare trott.

Med tanke på de gamla stentavlorna ni själv funnit i Krilloans katakomber, samt de underjordiska kulterna i Bylos och Harkarion som de första solriddarna tappert utplånade, pekar allt mer på att pargaberna en gång i tiden kan ha varit en betydande religion i stora delar av Kopparhavet. Vilket rike, eller vilka riken, var då religionens beskyddare? Min egen uppfattning, efter att ha begrundat Tergius Nazuurs skrifter i Krun, är att vi talar om ett vidsträckt pre-Jorpagniskt välde, styrda av ett folkslag med en högt utvecklad båtbyggarkultur. Detta förstärks ytterligare av de märkliga relieferna i Krilloans underjord. Ni har själv sett bilderna i er ungdom, bilder på detta okända sjöfararfolk som begravde sina döda stående, precis som Hynsolges präster gör än idag.

Jag skall inom ett par dagar söka mig västerut, mot det omtalade templet Pervus ib-Angusia, och återkommer då med ett nytt brev till er. Dessvärre har böndernas missnöje lett till att flera oroshärdar blossat upp i riket under de senaste månaderna, och jag måste därför ta en omväg längst med Grindarbukten.

Må Etins ljus lysa över er!

- Haldarius av Orania, Åttonde Mörkermånad, 604 e.O.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lysande Vägen

Inlägg av Fafnir »

Då Berendiens tro är delad och LV sannolikt hoppas vinna alltmer mark där kan relationen till UG bli intressant.

Nu är min tro att man går försiktigt fram då man redan ser ett ökat intresse för LV iom ett närmande till aidnekultursfären och därför tror att ett ståndande tros skifte är en eller max två generationer bort.

För att få de mer lågättade, envisa berendier att se ljuset är jag övertygad om att det finns väldokumenterade teorier om hur Sholak är ett urtolanskt begrepp för Solen och därmed Etin och hur de andra UG tydligt kan bindas till de olika solseraferna. Inget som predikas i tid och otid, men väl kan portioneras ut i lagoma doser till sökare och intressenter.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Lysande Vägen

Inlägg av skaraborgarn »

Har med en liten sekt som försöker blanda LV med tron på Moder Jord i detta äventyr: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic.php?t=1599
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2421
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Lysande Vägen

Inlägg av gtjorgo »

Profeten Valio.

Hej. I klomellientråden försöker vi förklara den heretiska profeten Valios rörelse i Nya Arno under 400talet. Jag har tyvärr lite dålig kännedom om vad detta kätteri skulle kunna bestå av så vänder vi oss till de kloka huvuden som finns här:-)
Nedan följer ett förslag på heresi som löst bygger på Sabbatei Zvi och Josef Francks alternativa(kätterska) tolkningar av judendomen.

Valios Heresi
Det sanna medvetandets förbund” (Idemússin údois ossá på NyArnisk dalkiska:-))


Valios följeslagare anser att Etin vid världens tillkomst försökte att skydda sina barn från de hemligheter om tillvaron, meningen med medvetandet och själens inneboende odödlighet. Etin visste att de skapade folken ännu inte var andligt mogna att möta dessa sanningar. Därför lät Etin den riktiga lagen/förbundet vara dolt för humanoiderna tills att de hade tillräcklig kunskap för att kunna vara beredda nog att förstå hur moral/etik och mystik i världsalltet är uppbyggda. Vad meningen med alltet är och hur man når samklang med Etins medvetande.

Innan Altors folk är mogna för detta riskerar den som ser in i medvetandet att drabbas av en andlig och sensorisk överbelastning ”på samma vis som personer som hör det höga språket fast tusenfalt värre!”. Därför gav Etin sina serafer i uppdrag att skydda Altors folk. Detta genom ett yttre skal bud, levnadsregler och ritualer som kunde agera som skynke för den yttersta sanningen innan de skapade folken var tiden redo.

Seraferna kunde dock inte heller greppa Etins spännvidd. Seraferna lade i sin iver att skydda de skapade folken (från sanningen) fåfängt till flera egna feltolkningar och onödiga förhållningssätt och levnadsregler för Altors folk. Dessa tillägg korrumperade i sin tur sakta men säkert världsalltet, tron, den lysande vägens kyrka och dess ritualer och dogmer. Enligt Valio så kom kyrkan att lägga vikt vid falska sakrament och inkorrekta, till och med ibland korrumperade doktriner.

Profeten Valio började i senare tonåren få uppenbarelser som han hävdade kom från Etin (via ombud i form av ångerfulla Serafer). Valio ansåg sig få insikter via ett flertal emmanueringar från dessa ångerfulla solserafer om hur korruptionen via de inkorrekta förkunnandena skulle stoppas och vilka påbud som var falska. Profeten hävdade att han fått en del av Etins medvetande och med hjälp av dessa insikter skulle han leda och rena Altor från villfarelser och skadliga dogmer.
Frälsaren (Valio) måste stiga ned i den fallna världen för att återlösa den inifrån, och en ny tidsålder ansågs ha börjat då runorna i den heliga skriften kastas om för att ge en ny innebörd och ritualerna och de falska och orättfärdiga buden måste brytas. Valios lärjungar hävdar att det förekommer en lag eller en tolkning av lagen, dold och hemlig men som kan nås genom mystiska insikter. Att denna dolda lag och inte buden i skriften är det viktigaste då dessa är misstolkningar eller rent falska.
De anser att Valios lära och kunskap är nyckeln till dessa riktiga insikter om Etin och skapelsen och för att nå dit måste man bryta mot de falska lagarnas påbud. Detta kan inte göras hur som helst utan i en viss ordning och endast med rätt kunskap. Annars riskerar man att bryta mot den äkta lagen. Valio förkunnade att seraferna sagt att Etin nu tror att hans folk är redo och att nu var tiden för att låta de utvalda ta del av hans medvetande.
Vad Valio inte berättade för andra än den innersta kärnan var atg han förberedde sig för nästa steg. När följarna var redo så skulle de upptas i medvetandet och lämna Altor medan Etin tar bort de falska lagarna och återställer en renare värld. Man gjorde sig alltså redo för en apokalyps. För att skynda på undergången och visa att man förstod i alla fall delvis Etins syfte med världsalltet så började kulten att bryta de falska påbuden allt öppnare. Valio praktiserade månggifte med redan vigda kvinnor, lät ovigda av alla kön och åldrar läsa ur de heliga skrifterna, tog in djur i templen för att låta dem ta del av sakramenten och bytte vigvatten mot vin för att ’med fest i sinne möta en gladare framtid’.

Valios anhängare började också ifrågasätta vissa av den lysande vägens firanden eller rituella skyldigheter. Dessa var ju falska påhitt av serafer som inte visste bättre eller från en missledd moderkyrka. Många av ceremonierna och de offer moderkyrkan genomförde ansågs av Valios anhängare vara primitiva ritualer seraferna lurat på samfundet för att hålla borta avgudadyrkan. Enligt kultens företrädare så skulle dessa förlegade traditioner och skyldigheter försvinna efter det sanna förbundets tillkomst. Detta ifrågasättande, oacceptabel för många dalker, ökade ytterligare splittringarna inom samhällena där Valios lära fick spridning.

Han lät påbud gå ut att ”alla som lyssnar är lika inför Etins ljus” och började förkunna att kyrkans tillgångar tillhör alla som hörsammar Etins ord. Detta motsatte sig givetvis templet själva (samt de moderata dalkerna) men med stöd från en ivrig skara anhängare tog rörelsen sig in i templen och fördelade tillgångarna till främst de fattiga. De som motsatte sig angreps och fördrevs av den euforiska folksamlingen. Därefter var de få som vågade gå emot samfundet. Snart hade man skapat en stat i staten där ett teokratiskt pöbelvälde tagit över det faktiska styret från folkförsamlingen som antingen var påverkade av Valios väckelserörelse eller för rädda för att göra motstånd. Profeten höll närmast dagligen långa anföranden från en oxkärra som dragits in på Nya Arnos störta torg. Härifrån angrep han de falska kyrkofäderna och förklarade att uppbrottet från de falska påbuden och bedrägliga riterna måste ske nu. Organiserade ämbeten och titlar kopplade till kyrkan tog ur bruk. Istället förkunnade Valio eller hans närmaste anhängare den nya sanningen man sade sig uppnått via Etins medvetande.
Då de rika dalkiska handelshusen såg vad som höll på att ske drog de sig tillbaka och många lämnade helt stadsstaten. När de lämnade lät Valio sina lojala följeslagare ta sig in i lagerlokalerna och beslagtog deras kvarlämnade varor i rörelsens namn.

Religiös upphöjelse nådde sin topp bland de ofta eländiga och utsatta massorna, oftast i de fattiga kvarteren i Nya Arno, bland utsatta pärlfiskare vid kusten ända upp mot Melorgh eller arbetarna vid gruvorterna i inlandet som drömde om andlig befrielse och ett förvandlat liv. Omvänt förblev huvudparten av den dalkiska religiösa och ekonomiska eliten i allmänhet ovilliga eller fientliga till kulten även on det förekom att medlemmar även ur denna grupp blev ivriga anhängare.

I dalkiska samhällen runt om i Ereb spreds en bild av Valio med otrolig entusiasm som profeten Odos sanna arvtagare, avsedd att föra dem tillbaka till den sanna vägen att leva och att återuppliva Etins äkta lagar och det slutgiltiga förbundet med sina troende. Hela samhällen förberedde sig för uppvaknandet genom att sälja sina varor och röra sig mot Klomellien. Detta, samt oroande rapporter från de dalkiska handelshusen, fick de styrande på moderön, Caddo, att vakna.

Caddo började undersöka skeendena i Nya Arno och sedermera agera för att stoppa väckelserörelsen. Detta misslyckades dock och antalet följeslagare till Valios rörelse bara växte när representanter från moderön kom och började kräva rättning i ledet tillsammans med den lokala religiösa eliten. Snart kontrollerade Valios även folkförsamlingen helt och Caddos representanter kördes på porten tillsammans med de ”korrupta” kyrkoledarna från före väckelsen. Opponenter till Valios rörelse fick klart för sig att det var bäst att vara tyst. De utsparkade rörde sig istället mot Yolev(som inte ville bli inblandade) och Mercana. Här väcktes som vi vet gehör.


År 492 hamnar Valio i konflikt med delar av Mercanas handelshus intressen kring pärlfisket på den sparsamt befolkade kusten i dagens Addiaska. Då han via syner trodde sig stå nära sitt medvetandes totala uppgång i Etin trodde han att detta var det sista hindret och lät Nya Arno gå i krig mot Mercana. Kriget går ganska bra de första åren men år 494 krossas Nya Arnos styrkor av en legoknekthär utanför pärlstaden (dagens Addiaska stad). Efter slaget tar Valio sitt liv för att slutligen uppgå i Etins medvetande (alternativt för att undvika repressalier från segrarna…)

Enligt följeslagarna ska Valio ha dolt kunskaper i texter, sånger och mantran som ska leda till insikter om de äkta lagarna. Detta ska ha gjorts innan han uppsteg (tog sitt liv).
Senast redigerad av gtjorgo den 2022-06-10 13:16, redigerad totalt 3 gång.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Lysande Vägen

Inlägg av Adragoor »

gtjorgo skrev: 2022-06-07 22:34Det sanna medvetandets förbund” (vad blir det på dalkiska?:-))
På standarddalkiska:
Ídomussin udois ossá

På nyarnoisk dialekt:
Idemússin údois ossá
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2421
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Lysande Vägen

Inlägg av gtjorgo »

Tackar 🙏:)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Lysande Vägen

Inlägg av anders »

Jag tycker att det du skrivit funkar bra. Tänk bara på att skriva "den Lysande Vägen" istället för "ljusa vägen" för att vara konsekvent.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2421
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Lysande Vägen

Inlägg av gtjorgo »

Tack för era snabba svar:-)

Nu när jag läst på lite på wikin så undrar jag om mitt svamlande om ”skapelsen” krockar med den dalkiska synen på Etin där iden är att alltet är lite mer integrerat/holistisk/sufiskt. Borde jag försöka tvätta bort lite av mitt tjat kring skapelsen och mer fokusera på etins medvetande och plats i ett nästan organiskt världsallt?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Lysande Vägen

Inlägg av anders »

Det är ju en heresi, så du har ganska fria händer... Men läs för all del texten on LV på wikin noga. Det kommer nog inte vara så svårt att hitta inspiration.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Skriv svar