Vem är Ereb Altors störste skurk?

Kända eller nämnvärda karaktärer i Ereb Altor. Allt från elaka svartalfshövdingar till fagra alvdrottningar.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Vem är Ereb Altors störste skurk?

Inlägg av Jeb »

Ja det är nog bara du som tycker som du!
:roll:
Tacka vet jag gamla westernfilmer där skurken har svart hatt och hjälten vit hatt så man vet vem som är vem på direkten. :mrgreen:
Även de skurkarna var ju inte bara skurkar. De hade oftast både motiv och bakgrunden för sina handlingar.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Vem är Ereb Altors störste skurk?

Inlägg av Jeb »

Inte bara skurkar, men det gnagde i bakhuvudet om att vi diskuterat detta tidigare.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Vem är Ereb Altors störste skurk?

Inlägg av skaraborgarn »

Jeb skrev: 2022-06-05 10:35
Om man suddar ut gränsen mellan hjälte och skurk försvinner idén med rykte och hjältepoäng samt vanrykte och nidpoäng.
Det är ju koncept som hör -91 DoD regler till. EA projektet tar väl inte hänsyn till dem? Sedan är det väl fantastiskt om man kan sudda ut gränsen och göra det mer till ett perspektiv? Åter igen blir forumets Häxmästare ett exempel. "hjälten" Brand är skurk i Häxmästarens syn på verkligheten.

Sedan kan ju själva dådet hjälte som niddåd skapa en skurk eller hjälte. Ambitionen var att göra ett hjältedåd som att döda draken. Det lyckas och hjälten överöses med ära och rikedom. Den nyrike lever i lyx och uppskattning. Denne blir med tiden van vid ja-sägare och lismande typer som vill åt vad det än hjälten har. Det blir svårt att se vem som är ens sanna vänner och hjälten blir paranoid mot sin omgivning. Vanan att folk säger ja gör att det inte går att tolerera ett nej. Inte heller vill man ha fler hjältar i landet som konkurrerar om dennes uppmärksamhet. Hjälten använder sin makt och rikedom för att behålla sin status och metoderna blir mer och mer extrema. Vips har en ny hjälteskurk fötts.

Jag tycker man ska skriva komplicerade både hjältar och skurkar och sedan låta spelare och spelledare avgöra vilket genre de tillhör, men det kanske bara är jag?
Du kan väl fundera om Härskarinnan i novellen Kullen ska ha nid eller hjältepoäng? :mrgreen:
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Vem är Ereb Altors störste skurk?

Inlägg av Jeb »

Du kan väl fundera om Härskarinnan i novellen Kullen ska ha nid eller hjältepoäng? :mrgreen:
https://erebaltor.se/forum/viewtopic.php?p=45355#p45355
Gissar jag att du menar.

För de då hon gör i novellen, inget av dem. Samhället de lever i verkar ha en envåldshärskarinna. Slaveri verkar vara tillåtet. Moraliskt med våra moderna ögon sett skulle man snegla åt nidpoäng, men det funkar inte.

Sedan hänvisar jag till mina tidigare poster att nid/ hjälteregler inte spelar roll i skapandet av mäktiga karaktärer. De mäts utefter betraktaren inte poängsystem. Jag låter er andra (smartare) utröna vem som är Erebs störste skurk. 8)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Vem är Ereb Altors störste skurk?

Inlägg av anders »

Jeb skrev: 2022-06-05 10:35
Om man suddar ut gränsen mellan hjälte och skurk försvinner idén med rykte och hjältepoäng samt vanrykte och nidpoäng.
Det är ju koncept som hör -91 DoD regler till. EA projektet tar väl inte hänsyn till dem? Sedan är det väl fantastiskt om man kan sudda ut gränsen och göra det mer till ett perspektiv? Åter igen blir forumets Häxmästare ett exempel. "hjälten" Brand är skurk i Häxmästarens syn på verkligheten.

Sedan kan ju själva dådet hjälte som niddåd skapa en skurk eller hjälte. Ambitionen var att göra ett hjältedåd som att döda draken. Det lyckas och hjälten överöses med ära och rikedom. Den nyrike lever i lyx och uppskattning. Denne blir med tiden van vid ja-sägare och lismande typer som vill åt vad det än hjälten har. Det blir svårt att se vem som är ens sanna vänner och hjälten blir paranoid mot sin omgivning. Vanan att folk säger ja gör att det inte går att tolerera ett nej. Inte heller vill man ha fler hjältar i landet som konkurrerar om dennes uppmärksamhet. Hjälten använder sin makt och rikedom för att behålla sin status och metoderna blir mer och mer extrema. Vips har en ny hjälteskurk fötts.

Jag tycker man ska skriva komplicerade både hjältar och skurkar och sedan låta spelare och spelledare avgöra vilket genre de tillhör, men det kanske bara är jag?
Håller med! Detta är alltid mitt perspektiv också.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Skriv svar