Äventyr till EDD: Mord till havs!

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Äventyr till EDD: Mord till havs!

Inlägg av skaraborgarn »

Äventyr till EDD: Mord till havs!

Förord
Detta lilla anspråkslösa äventyr erbjuder inte så mycket. Inga skatter eller stora belöningar men väl gott valmöjligheter. Mer om detta senare.
Rollpersonerna är till havs mestadels och bör därför ha någon kunskap i färdighet som simma sjökunnighet med mera. Givetvis bör rollpersonerna vara av de intelligenta livsformer som passar till havs eller åtminstone inte av sådana som är direkt olämpliga såsom dvärgar.

Äventyret är till Expert Drakar och Demoner men kan anpassas till andra regler om så önskas. Kopparhavets kapare kan vara bra att läsa.

Till SL
Imgen Notvader är en köpman. En framgångsrik sådan men framgången kommer inte enbart av hans egen duglighet utan på att han gifte sig rikt. Frun Inmorta avled för några år sedan. Hon var änka och hade en son i tidigare äktenskapet. Sonen Bugohl har växt upp och vill ha arv efter modern. Notvader har hitintills varit i egenskap av styvfar förmyndare. Notvader är inte så särdeles förtjust i styvsonen. Denne har mer och mer velat lägga sig i affärerna och trots Notvaders försök att förmå den unge mannen att leva ett bekymmerslöst rikemansliv så att han själv kan ha kontroll över förmögenheten. Irritationen över att Bugohl vill ha mer inflytande ökar men nu har Notvader sett en chans att slippa styvsonen.

Ett fartyg vid namn Gakhain tillhörande Notvader skulle segla till Monturerna har förlist. Fartyget sjönk med man och allt förutom en svart anka som arbetade ombord. Notvader har gett styvsonen i uppdrag att med ett annat fartyg resa till platsen där vraket ligger för att undersöka om det finns chans att bärga lasten. I förtroende har styvfadern sagt till Bugohl att det fanns en del magiska föremål ombord och dessa är såväl mäktiga som värdefulla. Kan den unge mannen hitta vraket och få upp dessa föremål så kommer Notvader mer än gärna låta denne få del av förmögenheten som i själva affärsrörelsen.

Skeppet Svinja rustas för färden. Bland besättningsmännen finns även den svarta ankan som överlevde men också två lönnmördare. Notvader har dock ingen aning om att hans yngre halvsyster, de har samma far, Tivana blivit förtjust i sin halvbrors styvson. Hon vet att Notvader inte är så förtjust i denne men vet förstås inte att han planerar att denne råkar ut för en ”olycka”. Tivana beslutar sig för att smyga ombord och visa sig efter några dagar till havs. Ställd inför fullbordat faktum att de blivit ihop borde få ”brossan” som hon kallar halvbrodern att acceptera deras relation anser den unga damen.

Notvader märker snart att systern gett sig av med Svinja. Arg blir han men också rädd. Relationen mellan halvsyskonen, Imgen är ofta noga med att påpeka just detta är inte alltid den bästa men han vill inte att Tivana ska skadas. Han rustar ett mindre men snabbseglande fartyg för att resa efter. Han ångrar sina planer. Han gillar sin syster mer än han visste och inser att döda styvsonen är en ganska dum och grym idé.

Var utspelas äventyret?

Man utgår från hamnstaden Zan Ri och seglar sydväst om Monturerna. Man befann sig cirka sju dagars resa från denna önation. Detta är ett område i Västerhavet då sällan eller aldrig någon reser om man nu inte räknar med havslevande älvfolk.

Lasten på det förlista fartyget som mest bestod av järn i tackor och timmer är inte värt att bärga ens om man lyckas. Några magiska föremål finns inte alls ombord. Denna expedition ska inte försöka bärga skeppet. Man ska främst hitta vraket och sedan försöka beräkna djupet och avgöra om det går att bärga. Med propplod försöker man hitta vraket och bedöma djupet det ligger på. Bedömer man att det finns möjlighet att bärga de viktiga föremålen.

Till spelledaren: Vraket av Gakhain ligger på cirka 40 meters djup.

Rollpersonerna och deras plats i äventyret
Den lilla annorlunda tvisten på äventyret är att rollpersonerna kan vara vänner eller fiender, mördare eller offer, goda eller onda. Äventyret kan vara helt oblodigt men också sluta med att alla dör. Ja här får spelledaren lite att välja på. De kan vara följande:

Vänner till Bugohl Damaerh och följt med på resan. Styvfadern kan vara för detta då han har vittnen att styvsonen dör. Eller emot då deras närvaro försämrar möjligheterna för de som ska likvidera densamme.

Vänner till Tivana Notvader och tagit hyra på fartyget för att hjälpa henne att träffa den unge mannen. De kan har gömt henne ombord. Ger henne mat och vatten tills hon väntar med att ge sig till känna.

Rollpersonerna har lejts som lönnmördare och ska ta hand om Bugohl. Då kan man stryka de andra lönnmördarna eller så har den sluge Notvader sänt ut två grupper för att ta död på styvsonen.

Rollpersonerna är resenärer och ska av någon anledning till Monturerna. De har hyrt plats på fartyget.

Rollpersonerna är en del av besättningen. Hur de bli indragna i det hela kan spelledaren välja. De kan bli vänner med Bugohl, de hör lönnmördarna tala om mord eller ja vad nu den allsmäktige spelledaren kan komma på.

Tips och förslag

Några av dessa händelser och situationer kan förekomma. De är mest till att ge spelledaren inspiration.

Någon av besättningsmännen kommer lönnmördaren/lönnmördarna på bar gärning när de diskuterar mordet eller när de försöker hälla gift i mat. Besättningsmannen tystas och oavsett om denne bara försvinner i havet spårlöst eller hittas död borde det väcka misstänksamhet och ge en och annan kalla kårar på ryggen. Kvatrath kanske har några svarta piratankor i bekantskapen och de inser att utpressning kan ge pengar. Vill köpmannen betala?

Lönnmördarna är oense om det mesta. Trivatha anser sin kollega inte kan hålla tyst och väcker uppmärksamhet. Denne tystas på ett eller annat sätt.

Fartyget råkar ut för dåligt väder, storm eller stiltje. Kapten Rogmar vill dock fullfölja uppdraget men många ombord är emot. Lönnmördarna är bland de som vill fortsätta resan.

Lönnmördarna blir oense när de inser att deras arbetsgivares halvsyster är med. Kanske ska de avbryta uppdraget eller vill chefen att även halvsystern ska råka ut för något? Extra viktigt om det är spelarna som är lönnmördarna.

Skeppet råkar ut för skador och måste söka nödhamn. Detta gör att Porcus kommer fram till platsen där man tror förlisningen gjort först. Hur reagerar en skuldtyngd Imgen?

Några i besättningen kommer på den lysande idén att ta Imgens halvsyster och styvson som gisslan för att begära utpressning. Hur ställer sig rollpersonerna till detta?
Någon besättningsman blir kär i Tivana Notvader och börjar smida egna planer att rymma med henne.

Hur reagerar Imgen Notvader om han kommer och märker att lönnmördarna lyckats? Extra intressant om det är rollpersonerna som mördat styvsonen.

Bugohl Damaerh dör av naturliga orsaker, faller ombord eller får en mast i huvudet. Extra tvist om kärestan tror han mördats vilket han inte gjort.

Tivana anlitade rollpersonerna att smuggla henne ombord. En del av äventyret är ju att hålla henne gömd en tag. Men är det så lätt att hålla en magirisk dam gömd?

Övrigt
Mycket kan hända på en havsresa. Vill spelledaren ha med hädelser och annat smått och gott så få denne gärna infoga detta.

Spelledarpersoner och fartyg

Det är ganska få personer med i äventyret. Allt utspelas på ett fartyg långt från land. Vill spelledaren lägga till eller dra bort något så varsågod.

Imgen Notvader

Den pompöse och självsvåldige Imgen Notvader har redan presenterats. Han är ingen hjälte men heller inte nattsvart skurk han ångrar ju sitt beslut att likvidera styvsonen när han inser att halvsystern är kär i denne. Han är dock något feg och kan inte strid alls.
Ras Människa blandning mellan Magilre, Berendien och Erebos.
Ålder 45
Utseende Mager och något över medellängd. Klär sig gärna pråligt. Håret börjar gråna och gå upp över huvudet. Välansat pipskägg.
Svärdshand Höger

STY 8 SMI 12 KAR 14
STO 12 INT 14 KP 11
FYS 9 PSY 14 SB -

Administration/juridik 10, Första hjälpen 4, Geografi 5, Läsa och skriva jori B4, Räkning B5, Värdesätta generell 10, Tala jori B4, Köpslå 10, Muta 10, Övertala 13, Undre världen 10
Har i bältet ett bredsvärd. Han har aldrig använt detta.

Bugohl Damaerh

En stilig ung man ser ut att var några år äldre än sina 16. Förlåt, han ska snart fylla 17. Han gillar sin styvfars halvsyster men behöver nog en liten knuff i rätt riktning.
Ras Människa magilre
Ålder 16
Utseende En stilig yngling med blont hår och ljusblå ögon.
Svärdshand Höger

STY 13 SMI 14 KAR 15
STO 12 INT 11 KP 13
FYS 13 PSY 12 SB -

Första hjälpen 5, Läsa och skriva jori B2, Slagsmål 10, Huggare 13, Liten sköld 13, Tala jori B4, Upptäcka fara 12, Hoppa 6, Klättra 6, Navigera 5, Simma B2, Sjökunnighet 10

Kvatrath
En ganska genomsnittlig svart anka förutom det att han har ett ändlöst tålamod och inte är så temperamentsfull som de flesta av sina fränder. Undrar lite varför det är så viktig med att hitta vraket av Gakhain men då han fått en hel del betalt för att följa med på resan och visa var han tror förlisningen skedde så frågar han inte för mycket heller. Dumma människor är som de är.
Ras Svart anka
Ålder 18
Utseende ganska vanlig svart anka. Byxor och tunika i mörkblått.
Svärdshand Vänster

STY 8 SMI 14 KAR 8
STO 5 INT 11 KP 9
FYS 13 PSY 18 SB -

Värdesätta generell 4, Kortsvärd 13, Slagsmål 10, Tala jori B4, Hasardspel 10, Undre världen 10, Upptäcka fara 8, Fiska 6, Navigera 8, Simma B5, Sjökunnighet 15

Kortsvärd samt läderharnesk har piraten.

Tivana Notvader
En ung vacker dam som vet vad hon vill, impulsiv och egensinnig. Som äkta dotter av sitt land talar hon ofta mycket och gärna. Kan ses som lite impulsiv och tanklös men hon är ganska beslutsam, hon har ju följt med på resan för att bli ihop med Bugohl.
Ras Människa magilre
Ålder 19
Utseende Blont långt hår ofta uppsats i svans. Mörka ögon. Glad, piggögd och pladdrig. Har en del kläder med sig det mesta i blått och svart.
Svärdshand Höger

STY 10 SMI 19 KAR 17
STO 11 INT 16 KP 13
FYS 14 PSY 13 SB -

Första hjälpen 5, Läsa och skriva jori BB, Dolk 14, Slagsmål 8, Bluff 14, Tala jori B4, Övertala 14, Hoppa 10, Klättra 10, Upptäcka fara 10, Simma B2, Sjökunnighet 5
Har en dolk. Ett mycket fint och välgjort vapen skada 1T4+2 BV 12

Trivatha
Unge Trivatha ansåg livet skulle bli mer spännande om han blev lönnmördare än sjöman som resten av familjen varit i generationer. Har inte så många år i branschen men man måste börja nånstans. Haft ihjäl sju personer och hoppas detta uppdrag kommer ge honom nya erfarenheter och inkomster. Hans bakgrund och vana som sjöman kommer väl till pass. Han inser att en lönnmördare lever farligt och bär med sig gift. Inte bara för att avliva offer utan för att själv ta det om så behövs. Blir han trängd exempelvis tvingas fly ner under däck så kan han mycket väl sätta eld på fartyget.
Ras Människa Kardien.
Ålder 21
Utseende Ganska blekt intryck. Gör sitt bästa för att inte märkas och säger och gör inte något som väcker uppmärksamhet åt ena eller andra hållet.
Svärdshand Höger

STY 11 SMI 10 KAR 9
STO 11 INT 13 KP 13
FYS 15 PSY 14 SB -

Första hjälpen 7, Botanik 10, Giftkunskap 10, Läsa och skriva jori B2, Dolk 10, Slagsmål 10, Gömma sig 10, Smyga 12, Undre världen 14, Lyssna 10, Upptäcka fara 13, Simma B1, Sjökunnighet 5

Har tre dolkar en i bältet en gömd i kläderna och en i stövelskaftet.
3 doser svartblod styrka 14, 2 doser erisinon styrka 10, 1 dos dödshjärta styrka 20, 2 doser bendinon som kan göra den förgiftade permanent blind.

Mastuma
Urstarke Mastuma började sin karriär som slagskämpe, buse och nu blivit mördare. Styrka kompenserar förståndet. Syns och hörs. Gillar att spela tärning.
Ras Människa morsan var från stan och farsan han var nog från....
Ålder 31
Utseende Stark och något över medellängd. Halv långt blont lockigt hår och blå ögon. Tyvärr syns det nästan att han inte är så smart.
Svärdshand Höger

STY 18 SMI 13 KAR 13
STO 13 INT 8 KP 14
FYS 14 PSY 10 SB -

Dolk 15, Kastkniv13, Kortsvärd 7, Liten träklubba 15, Slagsmål 15, Stor träklubba 15, Tala jori B3, Gömma sig 12, Hasardspel 10, Hoppa 8, Klättra 8, Smyga 13, Undre världen 10, Upptäcka fara 10

Ganska vapenfixerad. Har i sin packning två exemplar av alla vapen förutom den stora träklubban. Han har ett fjällpansar nedstoppat i packningen.

Kapten Rogmar av Cvyrdo

Född i staden nära gränsen till Klomelien. Varit till sjöss i några år och tagit över faderns fartyg för två år sedan. Haft lite problem med att ta över dennes plats och har haft lite svårt med auktoriteten hos en del av de sjömän som seglar med fadern. Envis men ingen egentlig ledartyp.
Ras Människa magilre och klomeliskt påbrå
Ålder 31
Utseende Bruna ögon och ljusbrunt halvlångt hår, långsmalt ansikte ser ofta allvarlig ut.
Svärdshand Höger

STY 10 SMI 13 KAR 10
STO 12 INT 13 KP 15
FYS 17 PSY 15 SB -

Läsa och skriva jori B3, Områdeskännedom Västerhavet 13, Värdesätta generell 5, Huggare 13, Tala jori B4, Köpslå 10, Stadskännedom Cvyrdo 8, Undre världen 5, Navigera 13, Simma B2, Sjökunnighet 15

Vapen en huggare och har en öppen hjälm om det kommer bli strid.

Kapten Ilvarin
Vän med båda halvsyskonen. Brodern tyckte denne kunde vara bra att ha med på färden. Om inte annat för att han kan medla om det skulle behövas. Ilvarins närvaro kan också bevisa hoppas Imgen att denna har fredliga avsikter. Ilvarin vet ingenting om några mordplaner och ställer sig på systerns sida i konflikten men det vet inte Imgen Notvader.
Livet till havs har inte varit helt nyttigt för hälsan men det är en mycket intelligent och tålmodig karl. Pladdrar inte riktig lika mycket som sina landsmän men är desto mer intellektuell när han talar.
Ras Människa magilre
Ålder 41
Utseende Lugn och sansad, blå ögon mörkt halvlångt hår som fått ett och annat grått i sig.
Svärdshand Vänster

STY 10 SMI 7 KAR 16
STO 12 INT 19 KP 13
FYS 13 PSY 18 SB -

Geografi 10, Läsa och skriva jori B4, Kortsvärd 10, Tala jori B5, Övertala 10, Navigera 15, Simma B2, Sjökunnighet 15

Kortsvärd och vid behov öppen hjälm och läderharnesk.

Vanlig besättningsman båda fartygen 8 på Svinja och 7 på Porcus

Ras Människor
Ålder ca 20
Utseende varierar
Svärdshand Höger

STY 13 SMI 14 KAR 10
STO 10 INT 9 KP 10
FYS 13 PSY 11 SB -

Huggare 11, Kortspjut 11, Kortbåge 11, Slagsmål 8, Tala jori B4. Hasardspel 7, Fiska 8, Simma B2
Sjökunnighet 12

Svinja

Notvader har inte lämnat något åt slumpen. Skeppet är rustat och förråden fyllda. Nya segel och rigg. Ingen ska misstänka någonting. Förråd för fyra månader och besättningen har fått extra bonus. Fartyget är en galeon med tre master.

De enda ombord som bor i kajutan är kaptenen och styvsonen. De andra sover under däck. Hur man ska göra när den unga damen dyker upp kan bli diskussionston. Kanske av anständighetskrav får hon sova i kajutan och de två befälen får sova bland manskapet. Försvårar eller förbättrar detta för eventuella lönnmördare?

30 meter lång , 6 meter som bredast och djupgående 2.6 meter. Kan göra vid god vind 15 knop.
Skrovpoäng 36, Riggpoäng 6

Porcus
Skeppet som reser efter Svinja är snabbt rustat, kanske lite väl snabbt. Men man var tvungna att resa iväg så fort det gick. Förråd för maximalt tre veckor. Porcus är ursprungligen en trakorisk kavarell som tagits av pirater som sedan miste den till Notvader när de anfall ett av hans fartyg. Snabbseglande men som sagt förråden är ganska tomma.

26 meter lång, 4.5 meter som bredast och djupgående 2.9 meter. Kan göra vid god vind 18 knop.
Skrovpoäng 28, Riggpoäng 6
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2419
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Äventyr till EDD: Mord till havs!

Inlägg av gtjorgo »

Detta äventyret är ju riktigt bra det med:-)
Perfekt för spelgrupper som gillar att skicka lappar om några spelar vänner och andra eventuellt är mördarna. Jag funderar på om det är möjligt att bärga vrak på 40 meters djup med medeltida utrustning? Min kunskap om detta är obefintlig nen det låter mycket?

En liten notis är att du vid ett tillfälle råkat skriva magirer istället för magiller för Tivana. :-)
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Äventyr till EDD: Mord till havs!

Inlägg av skaraborgarn »

Ha ha du stavar fel du med. Ordet "nen" finns inte på svenska! :mrgreen:

Fartyget som sänds ut ska undersöka var vraket ligger samt vilket djup. Där är man lite osäker och det är ju bara SL som vet detta till att börja med i alla fall.

I EA finns det havslevande älvfolk och hajmän som kan rent teoretiskt kan om inte bärga så åtminstone ta upp last ur vrak på djupt vatten. Men magi finns. VATTENSYN och VATTENANDNING är ju guld värt i ett havsäventyr.

En tvist kan ju vara i äventyret om någon eller några rollpersoner har tillgång till ovanstående besvärjelser vare sig det är i magiska föremål eller om de är magiker själva. Då kan de kanske rentav börja dyka och inse att de blivit lurade för inga magiska föremål finns ombord.

Tackar för kommentaren. Alltid kul med respons.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2419
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Äventyr till EDD: Mord till havs!

Inlägg av gtjorgo »

skaraborgarn skrev: 2022-07-02 13:32 Ha ha du stavar fel du med. Ordet "nen" finns inte på svenska! :mrgreen:

Fartyget som sänds ut ska undersöka var vraket ligger samt vilket djup. Där är man lite osäker och det är ju bara SL som vet detta till att börja med i alla fall.

I EA finns det havslevande älvfolk och hajmän som kan rent teoretiskt kan om inte bärga så åtminstone ta upp last ur vrak på djupt vatten. Men magi finns. VATTENSYN och VATTENANDNING är ju guld värt i ett havsäventyr.

En tvist kan ju vara i äventyret om någon eller några rollpersoner har tillgång till ovanstående besvärjelser vare sig det är i magiska föremål eller om de är magiker själva. Då kan de kanske rentav börja dyka och inse att de blivit lurade för inga magiska föremål finns ombord.

Tackar för kommentaren. Alltid kul med respons.
Haha sant;) jag skyller på att det är dialektalt och på mitt jämtländska arv och hoppas att ingen synar mig:-)

Jag tycker det är bra att det endast är rykten med de magiska föremålen. Kan vara nyttigt för spelare att gå på en nit då och då:-)

Och du har ju helt rätt i att de inte på förhand vet på vilket djup lasten ligger!

(Vi ska faktiskt testa att köra ”handelsfursten” med en hajman som rollperson. Får se hur det går:-)
Jag tänker att den rollpersonen är en hajman som drabbats av ”driften” men inte hittat till någon hajmansgrupp och drev iland som en urlakad lax och räddades av fiskare. Nu försöker han hitta ett nytt sammanhang eller så riskerar han att tyna bort.)
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Äventyr till EDD: Mord till havs!

Inlägg av skaraborgarn »

Kul med en hajman.
Spela gärna några av mina äventyr eller äventyrsförslag.
Skriv svar