Alver

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Alver

Inlägg av skaraborgarn »

Tänkte lite. Frostalver tål kyla bra. Behöver de då kläder? Man klär sig för att hålla sig varm men dessa varelser tål ju kyla men mår dåligt av hetta, ja de kan rentav dö om värmen blir för påfrestande.
Så använder frostalver kläder som skydd mot kyla eller är de väldigt lättklädda? i Monsterboken två finns en bild på en frostalv som inte ser särskilt påpälsad ut men i boken De humanoida varelserna ser man en som är ganska välklädd.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Alver

Inlägg av gtjorgo »

Jag har personligen aldrig varit något stort fan av alvboken eller uppdelning av alver i monsterböckerna. För oss fanns det bara olika varianter av alver på samma vis som att det fanns olika varianter av människor eller ankor. Skillnaden var kulturell och inte fylld med undergrupper.

Så alverna i Orghins motståndskraft hos vår spelgrupp förklarades som en kombination av magisk hjälp ( många alver kan ju trolla) och en viss motståndskraft/härdighet mot elementen samt kunskap om hur man skyddar sig mot kylan. De hade varma kläder, smörjde sig med ister och var inte dumdristiga i förhållande till klimatet.



För de som tolkat alverna mer som monsterböckerna kan man ju alltid leka med iden om att någon variant av forcerad evolution gett dem speciella egenskaper som ger dem möjlighet att palla kylan.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Alver

Inlägg av Jeb »

Jag har personligen aldrig varit något stort fan av alvboken eller uppdelning av alver i monsterböckerna. För oss fanns det bara olika varianter av alver på samma vis som att det fanns olika varianter av människor eller ankor. Skillnaden var kulturell och inte fylld med undergrupper.
Vi har alltid gjort samma. Ibland har kulturen varit delad så länge att det nästan verkar som olika typer (raser). Rasen är människa, alv, dvärg eller you name it, men de olika typerna är bara kulturella och lokaliseringsskillnader. Jag har funderat ganska mycket på detta. Hur gör ni andra och framförallt hur gör Erebaltor.se?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Alver

Inlägg av skaraborgarn »

Alltid varit fan av uppdelningen av olika alvsläkten.

Frostalvernas barn lekte nakna i snön, de vuxna satt och åt kött som ej var tillagat ty eld är ingenting de behöver. De värmde den dock i solen så mycket at de gick att tugga, ty fruset är svårätet. Man la sig på bäddar av djurhud, Inte för kylans skull utan för att marken var hård och även alvens rygg vill ha det lite mjukt.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Alver

Inlägg av Jeb »

Frostalvernas barn lekte nakna i snön, de vuxna satt och åt kött som ej var tillagat ty eld är ingenting de behöver. De värmde den dock i solen så mycket at de gick att tugga, ty fruset är svårätet. Man la sig på bäddar av djurhud, Inte för kylans skull utan för att marken var hård och även alvens rygg vill ha det lite mjukt.
Vackert
Användarens profilbild
Wolfhart
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 157
Blev medlem: 2009-01-02 17:45
Ort: Hässelby

Re: Alver

Inlägg av Wolfhart »

skaraborgarn skrev: 2022-08-04 17:38 Alltid varit fan av uppdelningen av olika alvsläkten. ...
Dito. Jag har valt att förkasta forumets tolkning som i mitt tycke avviker för mycket från majoriteten av källorna. I mitt DoD har Moder Jord alltid varit generös mot älvfolken för att hjälpa dem anpassa sig och behärska olika miljöer. Så alver har liksom metamorpher blivit en mångfald av inbördes olika folk med unika förmågor, men som ändå har de viktigaste egenskaperna gemensamt så att de inte kan misstas för annat än alver.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Alver

Inlägg av Jeb »

I mitt DoD har Moder Jord alltid varit generös mot älvfolken för att hjälpa dem anpassa sig och behärska olika miljöer. Så alver har liksom metamorpher blivit en mångfald av inbördes olika folk med unika förmågor, men som ändå har de viktigaste egenskaperna gemensamt så att de inte kan misstas för annat än alver.
Är inte det lite samma sak? Anledningen till att de skiljer sig är att de fått gåvor för att hantera de platser de väljer att slå sig ner på, men arketypen är fortfarande alv. Hade en frostalv och en gråalv flyttat in i samma grotta hade de med tiden blivit en grottalv. Silveralverna blir med den tesen lite krångligare :D .
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Alver

Inlägg av skaraborgarn »

Flyttar en frostalv till öknen dör Alven.
Senast redigerad av skaraborgarn den 2022-08-04 18:49, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Wolfhart
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 157
Blev medlem: 2009-01-02 17:45
Ort: Hässelby

Re: Alver

Inlägg av Wolfhart »

Jeb skrev: 2022-08-04 18:23 ... Silveralverna blir med den tesen lite krångligare :D .
Pft, hur svårt kan det vara i en magisk värld för en välvillig urgudinna att låta växa vingar på sina utvalda väktare av skyarna? :D Men ingen misstar en silveralv för någon annan alv, och grottalver tillhör också de med tydliga unika gåvor (sonarförmågan som majoriteten av källorna beskriver). Ett gemensamt ursprung motsäger inte flera unika, från varandra avgränsade folk idag (och kanske ännu fler i Altors framtid?).
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Alver

Inlägg av Jeb »

Pft, hur svårt kan det vara i en magisk värld för en välvillig urgudinna att låta växa vingar på sina utvalda väktare av skyarna? :D

Det var ju inte riktigt i deras fysiska förmågor svårigheten låg utan mer i bevisningen av teorin.
Men ingen misstar en silveralv för någon annan alv, och grottalver tillhör också de med tydliga unika gåvor (sonarförmågan som majoriteten av källorna beskriver). Ett gemensamt ursprung motsäger inte flera unika, från varandra avgränsade folk idag (och kanske ännu fler i Altors framtid?).
Sonar, vingar eller vadhelst egenskaperna må vara är enkla att förklara. Har man hjälp av en magisk värld med gudinnor som har ett hands-on tänk med sina skapelser. Jag menar bara att alla olika "lokala" förmågor hur fantastiska de än må vara fortfarande bara är nyanser på samma alv. Samma som att både en skåning och en sydamerikan båda är människor om än med lite lokala och oftast visuella skillnader. Jag tycker helt enkelt att det inte ska finnas olika raser inom alvsläktet. Bara olika nyanser av samma ras.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Alver

Inlägg av birkebeineren »

EA-projektet har kommit överens om att omtala och beskriva alver som ett folkslag men med olika kulturella säregenheter beroende på geografi och miljö.

Sen är det rätt enkelt för den enskilde SL att kalla de olika kulturerna för raser om så önskas.
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Alver

Inlägg av Jeb »

EA-projektet har kommit överens om att omtala och beskriva alver som ett folkslag men med olika kulturella säregenheter beroende på geografi och miljö.
Lite forskning på forumet gav den slutsatsen, men tack för att du förtydligar!
Sen är det rätt enkelt för den enskilde SL att kalla de olika kulturerna för raser om så önskas.
Det är det fina med rollspelsvärldar. Gillar man inte något som skrivs gör man bara om det till sitt.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Alver

Inlägg av skaraborgarn »

Frostalver har väl sällan varit med?
Förslag de är bäst i EA på tillverka och åka skidor.
De kan inte drabbas av snöblindhet.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Alver

Inlägg av gtjorgo »

Nej de nämns väl endast i en kort passus i Barbia? Och då inte med namn om jag minns rätt? De beskrivs väl som typ ”alver som följde gudinnan norrut” och inget mer? Detta var väl också före monsterböckerna kom och alver delades upp?

Kring skidåkningen är jag osäker. De finns ju flera andra folk som också bor i arktiska områden. Det som avgör vilka som är bäst torde vara antalet utövare samt eventuellt fysiska förutsättningar?

Till deras fördel är ju att de väger lite och är tämligen smidiga. Jag tänker på Terese Juhaug:-)

Till deras nackdelar är att alver har ju ingen exeptionell fysisk uthållighet och än mer att de är så fåtaliga. De är färre än de blåhudade och Tjugerna och betydligt färre än jorder, barbier och raner. På tellus har ju norrmännen väldigt många utövare och har ju även bevis på detta i prisskåpen. Både i utförsåkning men framförallt längdskidor.

Är immunitet mot snöblindhet en gåva från Tevatenu i så fall?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Alver

Inlägg av skaraborgarn »

De har ju en slags kattögon och det kanske är rent naturligt?
Om skogsalven är bäst i skogen och silveralven bäst i luften borde frostalven vara bäst i snön?
Skriv svar