Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Jag har kallat dem handelsmästare, inte stadsmästare, fel av mig.

Vriggel är min, liksom Gombastur. Jag minns inte om det var jag eller någon annan som skapade Buacka.

Den här listan hade jag alldeles missat eller glömt. Ett mindre problem: jag har ju gett en plats åt Waliton. Fast den kan ju vara extra.

Har vi någon information om druvorna och tofsarna? Saltkompaniet, kan de ha både ankor och människor i ledningen?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Torquemada skrev: 2022-08-06 11:15 Jag har kallat dem handelsmästare, inte stadsmästare, fel av mig.

Vriggel är min, liksom Gombastur. Jag minns inte om det var jag eller någon annan som skapade Buacka.

Den här listan hade jag alldeles missat eller glömt. Ett mindre problem: jag har ju gett en plats åt Waliton. Fast den kan ju vara extra.

Har vi någon information om druvorna och tofsarna? Saltkompaniet, kan de ha både ankor och människor i ledningen?
Kanske handelsmästare kan vara titeln för alla de nio i Handelsrådet men att stadsmästare används av de två ledarna?

Buackabåtarna och Saltkompaniet har samma bakgrund och var de första ankor som bedrev handel i Mercana. Tror Albrekt skapade dessa. Sen har det lagts till att de ursprungligen kom från Bactulge tillsammans med ankor som bosatte sig i Ruhl på Paratorna i Trakorien.

Även Toftskompaniet och Handelsvägskompaniet tror jag är Albrekts skapelse. Möjligtvis med bistånd av Fafnir och Regil?

Alla dessa har egna artiklar i wikin.

Nusemang och Cusmar är officiella från EA-boxen tror jag men det som är sagt tror jag stort sett du är ansvarig för.

Drylska Druvan är min skapelse men inte utvecklat. Om du hemskt gärna vill så kan handelshuset ha röstats bort från Handelsrådet av Waliton nyligen men de gillar i isåfall inte detta.

Och människor bredvid ankorna i Saltkompaniet? Går väl att lägga till med en välgrundad förklaring?
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Saltkompaniet får lite människor i sekundär kapacitet, inget som kräver några ändringar.

Handelsmästare får bli titel för rådsmedlemmarna.

Handelsvägskompaniet störst? Ja, men inte med bred marginal i så fall.

Jag har inte ens tänkt på att Nusemang, Gombastur och Cusmar ska hålla sig mig med flottor för handel över haven, vilket de andra ju verkar ha. Alltid föreställt mig att de bygger sitt välstånd på handel inom landet och med utlänningar, men det är nog bäst att de får lite långtgående skepp.

Waliton får en extra, fullt officiell, tionde stol.

En sak jag reagerade på i wikin: Buacka har svartankseskortskepp. Fullt OK, men djupt problematiskt om de vill lägga till i själva Mercana.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Torquemada skrev: 2022-08-07 13:00 En sak jag reagerade på i wikin: Buacka har svartankseskortskepp. Fullt OK, men djupt problematiskt om de vill lägga till i själva Mercana.
Eskorten av svartankor brukar endast följa med på rutten till och från Bactulge. Och den ansluter/lämnar Buackas handelsskepp vid den såkallade "Ankudden" längst ut på landtungan som utanför Snoarskogarna går ut i Gryppas vik öster om Goiana. Mellan Ankudden och Mercana går Buackas skepp ensamma med endast brunankor ombord som skydd.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Bra.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

KARNEVAL I MERCANA – DEL 6

Under de kommande dagarna följde nu en stor mängd tilldragelser av stort intresse för mercanierna men av föga intresse för den utomstående eller bereste. Ett stort lotteri med väldiga vinster avhölls, och man hävdade att alla möjligheter till fusk eliminerats. Då man till och med anlitat några av mina kolleger från Bozsa kan det faktiskt ha stämt. En pikant detalj i sammanhanget är att officiella livvakter ingår i priset. En natt avfyrades ett väldigt fyrverkeri, delvis magiskt, men för den som regelbundet besökt Kragenspitz imponerade det inte. Vid en annan ceremoni utdelades priser för de bästa dräkterna och de vackraste dräkterna, sponsrade och bedömda av det yolevitiska kungahuset och dess representanter.

Av visst intresse var klomullrallyt, eller man kanske borde säga den värdiga klomullmarschen. Även om mercanierna lever nära sina klomullerna så är det inte ofta flodens klomuller tas upp ur vattnet för att gå på stadens gator, så alla ville dit för att titta och känna. Klomullernas ägare hade smyckat, i mitt tycke förfulat, sina tävlande med påmålade vapensköldar. Inget våld eller skrikande tilläts, bara ett milt lock och pock, och bakifrån ett blockerande av flyktvägar. Då ingen väg är bred nog för att låta ett halvdussin fullvuxna klomuller löpa i bredd så får de gå längs olika gator för att sedan stråla samman vid målet framför Olems tempel. Flera omgångar hölls under flera olika dagar.

De olika gillena hade konstfärdigt utformade vagnar som de deltog med både i det stora tåget och i egna små utflykter. Träsnidarnas vagn var tre våningar hög och närmast ett litet tempel, medan fiskrensarnas vagn inte mötte någon större entusiasm (de är inte heller ett riktigt gille, men gillar att plåga sina medmänniskor, och de mäter sin framgång i antalet framkallade spyor). Smedernas vagn var en veritabel stridsvagn, medan vävarnas var ett fladdrande tält med flygande fanor. Gillena utkämpar små vänskapliga dueller med varandra, de springer ikapp eller kastar torr frukt på varandra och skriker milda glåpord.

Medan de Hisskovitiska Spelen är en nationell angelägenhet så intresserar karnevalen ungefär halva landet, mycket på grund av Mercanas läge långt uppe i norr. Arnier, yoleviter, hamuriter och mina egna Bozsabor har aldrig visat mer än ett ljummet intresse, medan sanzier, triskier och hisskoviter reser till Mercana längs med Maure för att delta med liv och lust, allt efter resurser och hur det ligger till med andra åtaganden. Till skillnad från under de Hisskovitiska Spelen så råder ingen allmän fred under karnevalen. Addierna brukade till kungahusets och kyrkans irritation resa till Mercanas karneval i stort antal, men sedan Musselkriget startade så har de börjat hålla en egen karneval istället. Ute på Waliton firas en så kallad ”Kvackeval” där ankorna klär ut sig till människor och beter sig fånigt å det grövsta. Mercanierna drar å sin sida gärna på sig anknäbbar under karnevalen. Brikho är inte det minsta intresserat, men har flera gånger, särskilt innan de blev medlemmar i Unionen, angripit Mercana under karnevalen. Mercanas egna orcher tar dock chansen att från sina egna kvarter smyga in i stadskärnan förklädda till människor, medan stadens människor som en spegelbild drar på sig groteska svartfolksmasker. Orcherna beter sig inte värre än någon annan, vilket inte är ett högt betyg åt Mercana.

Melorghierna är ett kapitel för sig. De firar inte karneval hemma i sin dystra stad, men kommer till Mercana i stora skockar. Om de klär ut sig så gör de det utan undantag till någon av sina udda gudar, för att därefter hoppa och skutta och låta med stor frenesi. Jag har sett benrasslande kultister utklädda till dödsgudinnan Nerxim eller demonguden Morguck, och bisarra krokodildyrkare med smällande käftar på sina reptilmasker. Andra drar runt med överdimensionerade knivar och gafflar, föreställande deras svältgud Hungrige Hugg, och försöker äta upp allt det kommer över, med resultat att de förstås får stryk, vilket inte stör dem nämnvärt. Väldigt många klär sig i vita fjäderdräkter och far runt och hoar och hoppar från lägre höjder och låtsas flyga som sin dyrkade Dunderuggla.

Konstigt nog verkar melorghierna betrakta den här aktiviteten som mission, trots att de inte brukar ropa något mer avancerat än ”Högt flyger Dunderugglan!” eller ”Stor är Huggs hunger!” Att de aldrig lyckas värva några nya proselyter är inget problem, bara det faktum att de försökt missionera i en främmande stad ger dem tydligen poäng i de himmelska räkenskapsböckerna hos deras gudar.

En del klär ut sig karnevalens huvudperson, Olem själv, och mercanierna vet inte riktigt hur de ska ställa sig till ett sådant tilltag. Sannolikt väntar de på ett vägledande järtecken, som att en olemit blir slagen med blixten eller råkar vinna lotteriet.

Mindre toleranta är triskier som träffar på melorghier utklädda till en parodi på Thorm, då är det gruppstryk som gäller. Tyvärr verkar melorghier som dyrkar Aesir betrakta blåmärken som en del av kulten, och är glada för all uppmärksamhet från triskierna, så deras fåniga tilltag och krav på ”mera mjöd” lär fortsätta tills någon dör.

Melorghierna verkar inte våga klä ut sig till Etin eller till sin egen chefsgud, stenguden Puki, men deras näst mäktigaste gud Ogim är populär, med lösarmar och allt. Då Ogim är ganska populär i Mercana, gud som han är för spel och dobbel och rikedom, så klär faktiskt en del mercanier ut sig till honom. Dessa ”dyrkas” alltid av melorghierna med kopparmynt, då de vet att deras guldglänsande gud älskar monetära gåvor, så fler mercanier lär klä ut sig till Ogim för varje år som går.

Jag blev vittne till en riktigt obehaglig scen då en mercanier utklädd till Ogim högt ropade ”Jag är den levande Ogim!” Knappt hade orden undsluppit hans läppar förrän ett halvdussin melorghier kastade sig över honom och misshandlade den utklädde till döds med bara nävarna. De slutade inte förrän stadsvakten släpade bort dem. Senare fick jag veta att stadsmästare Nusemang ingripit personligen för att få dem frisläppta. Inte bara ska han ha betalat borgen för dem, han ska till och med ha belönat dem ur egen ficka innan de återvände till Melorgh efter karnevalen. Jag misstänker att Mercanas ledning är ense med Pukis tillbedjare om att man aldrig mer vill se någon allsmäktig levande gud försöka ta makten över Klomellien!



I del 7 avslutas karnevalen och Vidina får äntligen sova ut.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Ett tillfälle att träffa melorghier alltså, om än maskerade. Borde också vara möjligt att enkelt klä ut sig till melorghier?

Fyrverkeri och Kragenspitz, hur hänger detta samman i en värld utan krut och cruta?
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Jag har tidigare nämnt att till exempel zemniter klär sig i svarta kåpor för att misstas för melorghier och passera under radarn. Inga andra än brottslingar skulle frivilligt klä ut sig till melorghier, inte ens under karnevalen...

Kragenspitz fyrverkerier, från vilka de i Bozsa tagits, är en kombination av teknik och magi, men de går inte att använda militärt, vilket jag skrev i beskrivningen av Kragenspitz - fast jag har aldrig definierat hur. Troligtvis är det fråga om pulver som glittrar när det antänds, men inte exploderar i egentlig mening.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

(Har inte varit så aktiv då jag fjällvandrat men jag gillar det som skrivits)
:-)
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

KARNEVAL I MERCANA – DEL 7

På karnevalens sista dag såg jag vad mercanierna menar med att nyåret är en tid för förnyelse, när jag gick över en gata där det för några dagar sedan legat ett hatat pengautlåningskontor. Jag vet inte hur genomtänkt det är, men folk river faktiskt hus under kaoset. Utöver kontoret hade ett lager för flodräkor (en delikatess), som även ryktades vara en smuggelgömma, samt ett mindre palats jämnats med marken, då folk stulit eller burit bort själva byggstenarna. I ankstaden hade man kommit undan med att få de flesta av sina fina glasfönster krossade. Det här är helt accepterat av alla (utom av ankorna och de direkt drabbade) och ses som ett sätt att hindra stagnation i stadsplaneringen.

Under karnevalens sista timmar sänker sig ett lugn och allvar över staden, ty nu är det dags att spå sin lycka inför det kommande året – eller åtminstone halvåret, då en mycket mindre karneval firas om sex månader, vid skördetiden. Folk spår koffasump, tittar i brunnar, studerar fåglarnas flykt, öppnar slaktdjurens inälvor och lägger tarotkort. Spåmännnen gör goda pengar, och en officiell siare deklarerar varje år att det kommande året kommer att bli det mest fantastiska som Mercana någonsin skådat. Cvyrdo kommer att rasa ihop, Addiaska kommer att kapitulera, skörden kommer att bli god, saltet man gräver fram kommer att vara rent och alla barn som föds kommer att vara friska och vackra. Och, viktigast av allt, alla kommer att tjäna ihop (eller få fallet från skyarna) väldiga mängder guld.

I skymningen ljuder sedan tempelklockorna igen, nu mera dämpat, medan man ropar på Olem och önskar honom god natt och god sömn. Man tackar för karnevalen och offrar en avbild av en vacker yngling och en vacker flicka framför templet. Till sist offras en högst levande påfågel, och karnevalen är slut.

Olem må sova sin gudomliga sömn, men Mercana, som borde vara utmattat och bakfullt, visar sig nu från sin bästa sida. Man börjar utan avbrott återigen handla, bygga, väva, hamra, smida, köpslå, garva, lasta, lossa och snickra. Med andra ord håller man igång både staden och landet, och som i förbigående röjer man undan spåren av karnevalen och reparerar det förstörda.

Vidina Ingaldiron, i Odos år 605.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Om inte birke misstycker så rödmarkera karnevalen. :-)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Hur var det.. hade vi någon karta över staden Bozsa på gång? Frågar åt en kompis…;)

Är det okej med er att Grundaren Yara har sitt mausoleum uppe i monstinerna? Eventuellt är detta en symboliskt viktig plats där initiationsriter bland annat sker ibland.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Gillar avslutet på Karnevalen i Mercana och lovar rödmarkera den, och annat, så fort semestern är över och jag har tillgång till en dator istället för endast mobilen.

Funderar lite över det där om att alla fönster i ankkvarteren skall ha förstörts. Hur kan ankorna som utgör minst en tredjedel av Mercanas styrande elit "tillåta" att detta händer, och det i den stadsdel där Klomelliens finansiella centrum Wals gata ligger? Kan det ha varit något extraordinärt som Vidina råkade bli vittne till just 605 eO? Kulminationen på en då pågående konflikt mellan ankor och människor i handelsvärlden? Eller en internt ankiskt uppgörelse? Huset Gombastur eller Cusmar som råkat komma över ett stort parti glas från Kandra som de behövde bli av med till ett extra bra pris? Magiller? Trakorier? QQQ?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2022-08-11 08:35 Hur var det.. hade vi någon karta över staden Bozsa på gång? Frågar åt en kompis…;)

Är det okej med er att Grundaren Yara har sitt mausoleum uppe i monstinerna? Eventuellt är detta en symboliskt viktig plats där initiationsriter bland annat sker ibland.
Finns ett kartförslag att utgå från men vet inte helt om Torquemada kan leva med det? Finns diskuterad här: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 963#p46963

Yara kan gärna få ha ett mausoleum uppe i Monstinerna (som väl blev namnet på den bergiga delen av Bozsa?).
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

OK med mausoleum.

OK med karta om det lämnas lite öppna ytor i söder och annorstädes, allt kan inte vara gator.

Ankorna är inte alls OK med att folk tränger in hos dem, men sådan är nu karnevalen. Cusmar har fått klotter på sitt palats och Nusemang har fått saker sönderslagna. Karnevalens folkmassor är helt enkelt svåra att stoppa. Det kan mycket väl ha legat lömska planer bakom fönsterkrossandet i ankstaden. Normalt sett får inte riktigt vem som helst gå in i ankstaden, men att försöka hålla grindarna stängda under karnevalen leder sannolikt bara till att de också blir sönderslagna. Alldeles för mycket vaktpersonal är till råga på allt ledig, så man gör klokt i att stuva undan rikedomar och ömtåliga saker någonstans säkert.
Skriv svar