Alver

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Alver

Inlägg av gtjorgo »

Jag är ju av skolan att alver är alver, fast med kulturella skillnader. :-)
Skogsalver är, för mig, alver som levt i skogen. Sedan ser jag alverna i exempelvis Goina, Landori, Melukha och Sivoa som väldigt skilda kulturellt och delvis även teknologiskt, trots att alla de nog till största del kan klassas just som skogsalver. Skogsalver i Goiana är absolut duktiga på att kämpa i skogen. Detta på grund av att de tvingats till att lära sig gerillakrigföring på grund av Häxmästarens (samt kardernas) angrepp. Man har tvingats till detta i Goina. Sedan får de ju hjälp av Skogsanden Enlil Telanen vilket inte skadar (De slåss med fältradio med frekvens till en halvgud!). Skogsalver på Melukha kan i mina ögon inte strida bättre än sina mänskliga grannar. De är ovana vid våldsamheter, har inga framstående strateger eller taktiker.

Jag kan tänka mig att Goiana, som har mest kontakt(samt konflikt) med sin omgivning också står för mycket av bilden kring alver som ”oövervinnerliga skogskrigare”. Det är i mina ögon bra pr men inte särskilt sant.

Silveralver kan jag för lite om men jag undrar om de ens är ”alver” eller om de likt irrbloss och älvor är en annan variant av älvfolk? Annars är ju örnmän och svanmöer flinka i luften de med! Och harpyor!:-)

Frostalver är väl alver från månskensskogen i barbia (eventuellt då kända som skogsalver?) vilka följde gudinnan norrut? Vill man se dem som att de blev en ny grupp (med nya egenskaper etc) i och med detta är det upp till SL. Eventuellt kan det förklaras med att de blev välsignade av tevatenu där uppe? Så blev det väl med de blåhudade om jag minns rätt (fast av isherrarna i det fallet)?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Alver

Inlägg av Mikael »

Ja, alver är alver - men silveralv är sannolikt en felaktig beteckning även om andra alver betraktar dem som närmare besläktade än andra älvfolk.

Alver har av Moder Jord inspirerats/placerats i vissa miljöer. De har därefter anpassat sig och välsignade av Gudinnan utvecklats över tusentals år.

En teori på Lyceeplan är dock att Moder Jord efter att ha placerat sina barn i skog, under jord, på hav och i kontinenternas olika hörn, försåg hon några med vingar och befolkade de legendariska flygöarna. Flygöarna är inte legender, de är myter liksom "silveralverna", menar andra. Inte då, men silveralverna var de Första, Gudinnans första barn vars avkomma hon sedan placerade runt Altor där de förlorade förmågan att flyga. Trams, "silveralverna" är enbart hedningars fantasier när de signats med en syn av Etins serafer. (etc)

Frostalver ser sannolikt 0 grader som 20 grader, det är inte så att de springer nakna i -20, men de behöver inte mer än lättare klädsel. Vid riktigt kyliga temperaturer, eller de inte sällan förekommande vindar orsakar värre köldfaktor så behöver även de tjockare kläder - men fortfarande inte som en människa.

1045 f.O., efter flera år av strider, lyckades Haieg-hamu ena Morëlvidyns alla klaner, pirater och morelver. År 1038 f.O. invaderade han Sivoa och Melukha som båda erövrades. När hans rike föll samman efter hans död blev alvrikena fria och insåg vikten av försvar. Detta gemensamt med en slags "kustvakt" från släktingarna till havs har begränsat hoten till kusträder. Man vet vad man gör, krigarna lever oftast länge nog att få erfarenhet, men har naturligtvis inte samma spetskompetens som i skogarna i Ereb.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Alver

Inlägg av gtjorgo »

1045 f.O., efter flera år av strider, lyckades Haieg-hamu ena Morëlvidyns alla klaner, pirater och morelver. År 1038 f.O. invaderade han Sivoa och Melukha som båda erövrades. När hans rike föll samman efter hans död blev alvrikena fria och insåg vikten av försvar. Detta gemensamt med en slags "kustvakt" från släktingarna till havs har begränsat hoten till kusträder. Man vet vad man gör, krigarna lever oftast länge nog att få erfarenhet, men har naturligtvis inte samma spetskompetens som i skogarna i Ereb.
Absolut har de förstått att det finns en vikt i ett försvar på Melukha sedan Haigh-hamus dagar men inte finns väl någon vidare erfarenhet av storskalig krigskonst hos dem? Mer än att köra bort närgångna Raugoner och en och annan pirat som hittar dit? Trots tusen år av erfarenheter så blir ju dessa på Melukha av en annan karaktär än på härslag och storskaliga belägringar. Lite som när Frankrike försökte utkämpa första världskriget under andra världskriget eller när Sverige gick från invasionsförsvar till insatsförsvar. Erfarenheten som samlas kommer vara av en annan sort.
Tänker jag:-)
Skriv svar