Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2419
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Grå läroverket
Grå Läroverkets spiritister förvaltar en av Bozsas främsta magiska underverk, den halvt osynliga Himlatrappan som höjer sig ovanför akademin. Med denna kan man, med vissa svårigheter, fysiskt träda in i Astralplanet och till och med närma sig själva gudarnas verklighet.
Hur ser trappan ut?
Frågar åt en kartritande kompis ;)
Klagar de på en för tung arbetsbörda antyds det att det finns värre platser än Grå Läroverket att hamna på – hamuritiska observationsstationen till exempel.
Var ligger den Hamuriska observationsstationen? Hamurerna lär inte tåla trollkarlar på sin mark gärna så ligger den uppe i monstinerna med utsikt över Hamur?

KOVEN
KOVEN är Bozsas och Klomelliens enda skola för häxkonster.
Kan det vara så att häxkonsten är så illa uppskattad magiskola i klomellien (när nekromanti, spiritism och demonologi tillåts) eller är det just Koven med sina irrationella medlemmar som är problemet? Alltså inte magiskolan utan underakademin?

PORTALAKADEMIN,
Portalakademin av sig själva även kallade DEN FÖRSTA AKADEMIN, är Bozsas äldsta överlevande akademi, om än knappast den första.
Magikerhuset Sinneslyran har ju Grundaren Yara som upphovsman så kanske sträcker sig portalakademin ännu längre? Den kanske till och med är äldre än Bozsa? Med ett arv från Diamor och Joraga?
Halvalven, var kommer hen ifrån? Klomellien har ju under en procent alver så sannolikt är denna inflyttad.:-)


I övrigt vill jag bara tillägga att detta ju är briljant!:-)
Senast redigerad av gtjorgo den 2022-08-16 09:21, redigerad totalt 2 gång.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Arena och labyrint - låter kul.

Skogen i norr är mer än tillräckligt stor, så lite mer mellan husen.

Fursten sitter tillsvidare, låter bra.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Magiskolan OCH underakademin upplevs som ett problem. Demonologi är egentligen inte tillåtet heller, utom i rent defensiva kapaciteter, men tex Sursovs Skola ägnar sig hemligen åt det.

Trappan är halvgenomskinlig, går rakt upp, enskilda svävande trappsteg utan några som helst räcken, viss krökning, ibland ser den ut att vara gjord av moln. Inte allmänt känd för övrigt, okänd för utomstående och för en hel del av pensionärerna i Grå Läroverket.

Hamur gillar inte Bozsa så värst, men har inget emot magi i sig. Observationsstationen ligger vid Hamurs yttre gräns och spanar utåt, så Hamur ser den inte som ett verkligt intrång, utan som viss hjälp.

Nordpolens Isfurstar slöar verkligen i år. För att råda bot på denna olidliga hetta föreslår jag en expedition rakt söderut för att slå ihjäl några salamandrar på sydpolen. Aktiv klimatpolitik på Altor!
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Amxis är förstås invandrare under Joragas dagar, på den tiden var Portalakademin mest ett halvdussin magiker som satt och läste pergament och spekulerade.

Hade glömt Sinneslyran, mea culpa.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2419
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Torquemada skrev: 2022-08-16 09:10 Arena och labyrint - låter kul.

Skogen i norr är mer än tillräckligt stor, så lite mer mellan husen.

Fursten sitter tillsvidare, låter bra.
Grett!:-)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2419
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Torquemada skrev: 2022-08-16 09:27 Magiskolan OCH underakademin upplevs som ett problem. Demonologi är egentligen inte tillåtet heller, utom i rent defensiva kapaciteter, men tex Sursovs Skola ägnar sig hemligen åt det.

Okej. Jag tänker att ett fåtal välklassificerade och renommérade demoner samt demonetter är godkända i Bozsa. Huvudbiblioteket har dessa väl betecknade och nedkallning av dessa sköts med övervakning och rigorösa säkerhetsarrangemang. Kanske att Surovs skola är mer experimentella och fuskar med nya individer av demonsläktet?


Trappan är halvgenomskinlig, går rakt upp, enskilda svävande trappsteg utan några som helst räcken, viss krökning, ibland ser den ut att vara gjord av moln. Inte allmänt känd för övrigt, okänd för utomstående och för en hel del av pensionärerna i Grå Läroverket.

Så de kommer inte synas på en karta då gissar jag:-)

Hamur gillar inte Bozsa så värst, men har inget emot magi i sig. Observationsstationen ligger vid Hamurs yttre gräns och spanar utåt, så Hamur ser den inte som ett verkligt intrång, utan som viss hjälp.

Det kan jag köpa:-)
Var ligger denna station?


Nordpolens Isfurstar slöar verkligen i år. För att råda bot på denna olidliga hetta föreslår jag en expedition rakt söderut för att slå ihjäl några salamandrar på sydpolen. Aktiv klimatpolitik på Altor!
:-) den kom aldrig till Jämtland;)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2419
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Torquemada skrev: 2022-08-16 09:34 Amxis är förstås invandrare under Joragas dagar, på den tiden var Portalakademin mest ett halvdussin magiker som satt och läste pergament och spekulerade.

Hade glömt Sinneslyran, mea culpa.
Låter bra!
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Vet inte riktigt var i Hamur stationen bäst placeras - var finns det mest svartfolk och barbarer?

Demonförslaget låter bra - så länge man håller tyst utåt. Sedan ska väl sägas att jag kör med alla demondefinitionerna parallellt - alltså inte nödvändigtvis att det finns vissa definierade demoner som frammanas, utan lika ofta att man frammanar kaosmateria som tar from, eller att man frammanar och ser vad man får.

Trappan syns inte alls på en karta.

Apropå crossover - på den tid då vi spelade plågade helgastar Altor - och inte blev det bättre av att helgastarna var RP!
Riktigt knäppt blev det när helgastarna gjorde sitt intrång i CHOCK.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Tillägg till Portalakademin:

År 251 fick Amxis besök av självaste Dödsängeln, och avgav löften om försiktighet och återhållsamhet. Dessa löften bröt hon under Cirkantens styre, och nu fruktar hon Världsväktarnas vrede. Det faktum att hon hotades till livet tror hon väger lätt. År 601 fick hon så ett besök av Gadirm, vars kryptiska uttalanden lugnade henne något, men inte helt.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

ATLETISKA AKADEMIN, AA, grundades 510 och bedriver huvudsakligen undervisning i mentalism. Man betonar starkt nyttan av sunt och aktivt leverne, och har både en löparbana och en liten arena. Politiskt stöder man huvudlinjen, och ekonomiskt går det runt. Dock åtnjuter man ingen respekt från övriga Bozsa, utan kallas ”muskelhuvuden” och hånas för sina fina frisyrer och rakade kinder. Zemniterna är inte intresserade av AA. Akademin understöds av Hisskov, Hamur och, nära nog ett unikum, Brikho. Det sistnämnda beskyddet har lett till diverse stridigheter i det förflutna, då svartfolk är ovanliga i Bozsa, då de inte behövs som arbetskraft och sällan kvalificerar sig som elever (även om en del lyckas ta sig in på Likkistan). Numera genomför man dock stränga tester av kandidaternas självkontroll och tolerans innan de antas, både bland svartfolk och dvärgar, och problemen har därför avtagit. AA har integrerat den numera avsomnade FLYGANDE AKADEMIN, även de mentalister, som hade som ide att flyga runt över Klomellien i ballonger och luftskepp. Deras kvarvarande färgglada ballonger finns nu förankrade över AA. Ett hägrande mål för AA är att bryta Bozsas långa rad av förluster och äntligen ta hem några medaljer i Hisskovitiska Spelen, givetvis utan magiskt fuskande. Stödet från övriga Bozsa är minst sagt svagt.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

SANNINGENS MELLERSTA PARADOX, SMP, är en akademi för illusionister, med vissa inslag av mentalism. Grundad av avfällingar från Sinneslyran sätter den en stolthet i att förvirra och väcka nya tankar. Det är okänt var akademin ligger, då den skyddas av starka illusionsbesvärjelser. De som vill bli elever har som sin första uppgift att hitta akademin. SMP underhåller den väldiga Fata Morgana-illusionen av Krilloans palats i Bozsa. Akademin ligger inte där, men det är allmänt accepterat att illusionen innehåller ledtrådar till hur man tar sig vidare. Politiskt är man oförutsägbara. Akademin stöds av Mercana, Hisskov, Sanzas och, något oväntat, Yolev. Man har även goda förbindelser med Hoxoh. Zemniterna har lyckats infiltrera SMP, men efter några månader utsattes de nya eleverna för ett test där de trodde sig drömma om ett möte med sin gud. Då zemniterna drömde om Zemnus avslöjade de sig direkt och hasplade ur sig en massa känslig information i drömruset. Efter infiltratörernas offentliga avrättning har zemniterna lämnat SMP i fred. Akademin sägs vara en psykedelisk Escherliknande mardröm olämplig för vanliga magiker att vistas i. Deras stolta motto är: ”MOT BÄTTRE VETANDE!”
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2419
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Uppdaterad version! Nu med mer växtlighet och en labyrint samt den lilla arenan. Även gimdis östra strand syns nu.

Det krilloanska palatset… var i stan ligger det? Hur stort är illusionen? :-)
Bilagor
41DDCE16-5019-43CD-97FC-F65AAEB3AEFC.jpeg
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Nyfiken ... vad är den stora runda saken som vägen går rakt fram till? Rådssal eller undinbad?

Illusionen är lika stor som palatset i Krilloan - eller till nöds så ser det ut och känns så. Inte så kinkigt var det ligger.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2419
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

”Bollen i bollarna ” är överakademin ’de hundra och ens’ huvudbyggnad. Här sammanträder man har undervisning i magiteori, alkemi, gamla språk, diplomati och magihistoria. Här hitt Man oftast Rectorn Mor Invil.

Rådssalen tänkte jag var den stora byggnaden nära porten med innergård och tre torn.

Undinbaden föreslår jag vara byggnaden nära bron på ’yttersidan’ av muren.

Obs ingenting är nödvändigtvis spikat för min del utan endast förslag! :D

Det krilloanska palatset kräver ju en del yta då… ligger det på fastlandet månne? Eller ska jag utvidga ön lite i nordöst?
:-)
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Jag har alltid tänkt mig ön som ganska rejält stor, rejäla grönytor mellan stenhögarna, utrymme för att bygga nytt. Samtidigt är jag direkt fientligt inställd till att binda mig vid siffror om jag inte måste.

Avståndet mellan Helgedad och Kaag? En vecka på utvilad kraan.
Hur många giaker kommer rusande mot dig? En hord.
Vad får du i lön? Ditt uppehälle och så du klarar dig. Vill du ha mynt får du knycka dem själv.
Vilka som är dina närmsta överordnande? Är du kanske en spion som försöker kartlägga Mörka Landen?

Ja du hör. Krilloanska palatset passar bra som bara väldigt för sinnena, inte på riktigt. Fördelen med illusioner.
Skriv svar