Gorgoner

Kända eller nämnvärda karaktärer i Ereb Altor. Allt från elaka svartalfshövdingar till fagra alvdrottningar.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Gorgoner

Inlägg av skaraborgarn »

I Monsterboken fanns gorgoner med. Dessa kvinnliga varelser som har ormar som hår och vars blick kan förstena de som tittar på dem. men har någon haft med dem i något äventyr?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Gorgoner

Inlägg av gtjorgo »

Vi hade en som jagade runt efter oss på Fokaleslätten på Palamux i början av kristalltjuren. Det är enda gången. En i vår spelgrupp hade stulit något av henne om jag minns rätt..
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Gorgoner

Inlägg av skaraborgarn »

Finns massa intressanta men oförklarliga stenformationer där?
Användarens profilbild
Wolfhart
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 157
Blev medlem: 2009-01-02 17:45
Ort: Hässelby

Re: Gorgoner

Inlägg av Wolfhart »

Min spelgrupp mötte också Euryale när vi spelade Kristalltjuren. Vi var j-t noga med att hålla ögonen i marken så vi kan inte säga mer om henne än att hennes fötter var välformade och sandalklädda, och hennes vader var vackert musklade. Högre upp än så tordes ingen titta. Hon hade en j-a röstvolym, mycket gap och skrik minns jag, innan vi lyckades smita tack vare Wafna.

Senare, när min rollperson bröt med skapargudarna och svor att bekämpa deras inflytande så blev han uppsökt av Stheno, den äldsta och mest vildsinta av de tre gorgonerna, och hon sade att hon hade hört min ed och att om jag höll den så skulle hon vaka över mig då hennes bitterhet över vad gudarna gjort mot henne och hennes systrar var avgrundsdjup. Om jag inte höll den... hon behövde inte förklara. Hon var den mest fruktansvärda skyddsängel man kan tänka sig.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Gorgoner

Inlägg av skaraborgarn »

Häftigt!
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Gorgoner

Inlägg av gtjorgo »

Var det så att Euryale var placerad på Fokale i någon av källorna?
Annars är det ett lite väl stort sammanträffande:-)
Användarens profilbild
Wolfhart
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 157
Blev medlem: 2009-01-02 17:45
Ort: Hässelby

Re: Gorgoner

Inlägg av Wolfhart »

Ja, Euryale kan påträffas i grottorna bortom Woddamporten vid Fokalerslätten enligt både Kristalltjuren och Trakorienhäftet.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Gorgoner

Inlägg av Mikael »

Jag har för mig att jag placerade de tres hem på en ö norr om Lasutyp. Rena skulle förlisa där men lyckades hela tiden undvika det på de mest märkliga vis...så jag gav med mig mot ödet.
Skriv svar