Vildhjärta i Kardien, Gladaskogen

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
crilloan
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 57
Blev medlem: 2019-01-16 09:23

Vildhjärta i Kardien, Gladaskogen

Inlägg av crilloan »

Hej!

Jag "kom över"en pdf till den engelska versionen av Vildhjärta (idioterna från Riotminds såg tidigt till att du inte kunde köpa något av deras svenska material som pdf).

Jag har precis satt igång introt till äventyret för mina spelare och jag tänkte beskriva hur jag anpassat det till mytologin och Kardiens historia.
(Mycket saxat från en gammal engelsk bloggpost men satt i Ereb perspektiv)

Först en fråga om någon av er spelat vildhjärta. I äventyret så är det beskrivet att allt intelligent liv som dödas i skogen kan komma att skapa vandöda.
Jag ser dock inte så mycket som en grupp tänkande spelare skulle döda ?
(min grupp är inga murderhobos)

Vildhjärta, den korrumperade skogen, är beläget i Gladaskogen.
Ingång: Penter, druid. En av mina spelare är Penter, hövdingason men vill inte ta över så hans syster kommer efterträda. hon har gett sig av från deras läger i för att besöka en helig plats och andra druider för at få deras väldignelse. En förfädersande är vred på honom och ger honom i uppdrag att hämta henne för att han ska med gott samvete kunna lämna över sina plikter..

I alla fall, en koppling till Penter och deras druider tror jag på

Ändringar i hemligheter.
Spelarna behöver lista ut vad det är som skapat skogen VIldhjärta och när de listat ut det, hur de ska påverka det.

Tallerin är draken som dräptes och som förändrat skogen.
Spelarna behöver förstå (Om de är någorlunda bildade och kommer ifrån Aidnehalvön så vet de att det var spjutet Drakdräpe)

Spjutet kan de få från Basilisken genom att lura den, sno den eller bekämpa den (de vet inte att det är det SPJUTET)
De behöver den demondräpande yxan från det blödande trädet.

I Tallerins grotta växer ett sjukligt träd upp mellan revbenen från Tallerins skelett. De hör ett långsamt dunkande i grottan.
Yxan behövs för att hugga in i det sjukliga trädet, där avslöjas det odöda hjärtat från draken som sedan kan förintas med spjutet.
I ögonblicket det görs väller det upp en bunt vandöda skapelser ur jorden.

Historik:
Brand hade med sig sina riddare från korstågen i Efaro, okänt för de flesta och garanterat inte med i hjältekvädena)
De riddarna bekämpade Talerin gemensamt med både spjutet och den ledande riddarens svärd.
Draken var döende och riddarna begravdes av Brand och några väpnare. Brand gick till drakens håla och stötte spjutet i den döende Tallerin.
Spjutet var tungt som ett spett i Brands hand och han kastade det i forsen. Ingen som såg han hantera spjutet skulle kunna tro att han hade bekämpat draken med det.

Så de frågor och svar som ska lösas är. (har en ungefär idé om hru de frågorna och svaren kan formuleras)
Draken behöver dödas igen, det krävs antingen Spjutet drakdräpe eller riddarens svärd.
Brand var en hjälte, men han byggde sin posistion och blivande kungaskap på en lögn.

Om allt löser sig så sitter spelarna med Spjutet drakdräpe (och komemr det ut att spelarna sitter på det kan det bli intressant..)
De sitter på hemligheten om Brand och drakriddarna. Hur ska den hanteras? Bäst att hålla tyst om det?

C
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Vildhjärta i Kardien, Gladaskogen

Inlägg av birkebeineren »

Har inte spelat äventyret men att placera det i Kardien borde fungera bra. Den mystiska Gladaskogen med penterna som urbefolkning är en mycket användingsbar miljö. Och att låta historien om hjälten Brand och draken Tallerin ha utspelat sig lite annorlunda än vad som är allmänt känd tycker jag låter som en utmärkt idé, oavsett äventyr.
Skriv svar