Lysande Vägen

Information om religionerna och dess utbredning
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Lysande Vägen

Inlägg av birkebeineren »

Hur sköter egentligen Lysande Vägen mission i områden där Etin inte redan finns? Sker detta möjligen i stor grad genom solvandrare (altså resande munkar) och kanske eftervart nyetablering av kloster?

Och hur blir det sen när Odos budskap eventuellt fått fäste och församlingar börjar bildas? Då behövs det rimligtvis snart både riarker och även bontisâler?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Lysande Vägen

Inlägg av skaraborgarn »

Man sköter det lite olika. Först missionerande munkar. Man inriktar sig på personer som har någon ställning eller position i samhället, inte de svaga eller de som är lågt nere i hierarkin. Sedan man väl fått fäste i ett område så är man förstås intolerant mot oliktänkande.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Lysande Vägen

Inlägg av gtjorgo »

skaraborgarn skrev: 2022-10-14 14:41 Man sköter det lite olika. Först missionerande munkar. Man inriktar sig på personer som har någon ställning eller position i samhället, inte de svaga eller de som är lågt nere i hierarkin. Sedan man väl fått fäste i ett område så är man förstås intolerant mot oliktänkande.
Jag håller med om detta som första försök till ”mission”.
Misslyckas man omvända monarken och aristokratin (som hos germanerna och kelterna) så söker solvandrarna sig till de andra befolkningslagren och söker en omvändning via gräsrötterna (som i romarriket om än enormt förenklat)
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Lysande Vägen

Inlägg av skaraborgarn »

Minoutarer är ju skapta på magisk väg. Vad anser caddo-läran om dessa varelser?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Lysande Vägen

Inlägg av gtjorgo »

Min gissning är att de ser Minotaurer främst som monster. Detsamma gäller sannolikt större delen av aidniska grenen av LV (samt flertalet anhängare av andra kulter). Undantaget är nog främst Outardyrkare i Kard samt en del filurer i norra Samkarna (Sanritanien, Morälvidyn samt eventuellt Sivoa?)
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Lysande Vägen

Inlägg av skaraborgarn »

De lärde de tvistar.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Lysande Vägen

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2022-10-14 15:29
skaraborgarn skrev: 2022-10-14 14:41 Man sköter det lite olika. Först missionerande munkar. Man inriktar sig på personer som har någon ställning eller position i samhället, inte de svaga eller de som är lågt nere i hierarkin. Sedan man väl fått fäste i ett område så är man förstås intolerant mot oliktänkande.
Jag håller med om detta som första försök till ”mission”.
Misslyckas man omvända monarken och aristokratin (som hos germanerna och kelterna) så söker solvandrarna sig till de andra befolkningslagren och söker en omvändning via gräsrötterna (som i romarriket om än enormt förenklat)
Wikin är lite krånglig just nu men någonstans där tror jag det står att solvandrande munkar och nunnor är de som sköter missioneringen, åtminstonde att det var så under LVs storhetstid på 100-200-talet eO. Sen om det är de lägsta eller i de högsta i samhället de riktar sig emot kan kanske bero på, både solvandraren själv och var det missioneras? Behöver inte nödvändigtvis finnas en regel i vilka som är i den första målgruppen.

I Klomellien kan det tänkas att när S:ta Inneda började sprida Odos budskap på 190-talet eO var det lite olika vilka som först lyssnade. I Yolev dit hon först kom var det kanske monarken som inledningsvis lät sig omvända och sen många inom adeln och de ledande borgarna. Sen följde de de fattiga herdarna som helt nyligen lagt grunden till Hisskov. När Inneda grundat Erfavelklostret kom eftervar flera ledande familjer i de olika joriska städerna i södra Klomellien skicka sina barn hit för att skolas först och främst klassisk jorisk lärdom (Erfavelklostret byggde tidigt upp ett omfattande bibliotek) men även Gyllene Boken. Handelssonen Bito från staden Garrika var en sådan och han kom eftervart till att kröna sig som Prinshertig Bitovus av Garrika som sen alltid haft nära band med både Erfavelklostret och Lysande Vägen.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Lysande Vägen

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2022-10-15 18:34 Min gissning är att de ser Minotaurer främst som monster. Detsamma gäller sannolikt större delen av aidniska grenen av LV (samt flertalet anhängare av andra kulter). Undantaget är nog främst Outardyrkare i Kard samt en del filurer i norra Samkarna (Sanritanien, Morälvidyn samt eventuellt Sivoa?)
På Caddo dyrkades innan Odo spred sitt budskap ett panteon av djurgudar. En av dessa var tjurguden Earô som också spridit sig till ögruppen Pandarealia där han fortfarande dyrkas som guden Eá.

Kan detta, både förr och nu, ha påverkat synen på minotaurer?
anders skrev: 2007-11-10 20:31
Den gamla tron
När dalkerna först anlände till Caddo för över 2 000 år sedan förde de med sig en polyteistisk tro med en stark betoning på djurandar. Främst bland gudarna stod tjurguden Earô, vilken också sågs som himmelens och solens gudom. I vissa äldre myter bär Earô vissa likheter med Etin, men det är oklart om Odo uppfattade tjurguden som en avgud eller en förvanskad bild av Etin.

Havet var Earôs hustru, vilket var personifierat i bläckfiskgudinnan Taman. Tillsammans fick de hundratals barn som befolkade landen, och de alla tog djurform. Djuren sågs som dessa gudars tjänare.
Den gamla tron hade en utvecklad offerkult, som vid flera högtider under året paradoxalt nog offrade djur till gudarna. Dessa djur ansågs inte dö, utan deras andar steg som väldoftande rökelse inför Earô. De förenades med honom och blev till mäktiga djurandar vilka dalkernas präster kunde kalla på i trångmål.

Som regel skedde inte människooffer, men det nämns i legenderna att Caddo en gång hotades av ett hiskeligt sjöodjur, och det enda sättet att besegra det var genom att offra sju unga jungfrur till Taman. Allt tyder på att detta var ett undantag.

Den gamla tron var väldigt naturbejakande, något som den senare dalkiska grenen av den Lysande Vägen behållit. Dalkerna är ännu idag ett naturälskande folk som gärna skriver sånger och poem om bergens stillhet, vindens röster och trädens livgivande frukter.

På Caddo är det idag nästan ingen som fortfarande håller fast vid den gamla tron, och det är svårt att ens hitta spår efter dess kult. Däremot finns den kvar, om än i omvandlad form, på ögruppen Pandarealia. Pandarealia koloniserades på 100-talet av dalker som till stor del fortfarande höll sig till den gamla tron. Tjurguden Earô kallas där Eá, och Taman kallas Tachami, men i övrigt finns mycket av den gamla folktron kvar.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Lysande Vägen

Inlägg av birkebeineren »

I tråden för Klomellien skrivs det just nu om stadsstaten Nya Arno och den dalkiska grenen av Lysande Vägen. Det har varit lite oklart hur förhållandet mellan exarken i Arno och den lokala ledningen i Nya Arno ser ut. För länge sen skapades de såkallade kres-bontisâten med en kres-bontisâl som översta ledare för den aidniska grenen av LV. Så här står det i wikin:
Kres-bontisât
Administrativt område innom Lysande Vägen som motsvarar ett land eller en region som ännu inte fått status som kerisât. Ett kres-bontisât tillhör formellt ett kerisât men har ofta stor grad av självbestämmande gentemot Lysande Vägens ledning, kerîsariet, i Ekeborg. Ett kres-bontisât styrs av en kres-bontisâl.

För närvarande har den Lysande Vägen fyra kres-bontisât:

Morëlvidyn (Säte i Hixani, Zorakin)
Överordnat kerisât: Zorakin
Kres-bontisâl: Den högt äransvärde Fendrick Hoaskim av Hixani

Nordöstra Samkarna (Säte i Krilloan)
Överordnat kerisât: Efaro
Kres-bontisâl: Den högt äransvärde Laurits Huggard

Hynsolge (Säte i Orkovia)
Överordnat kerisât: Berendien
Kres-bontisâl: Den högt äransvärde Mesalkhar Krevesin

Trakorien (Säte i Tricilve)
Överordnat kerisât: Magilre
Kres-bontisâl: Den högt äransvärde Fimbilus Okvand
Hur det fungerar inom den dalkiska grenen av LV har dock inte avklarats men det finns ett förslag där kres-bontisât finns även här då men direkt underställda exarken och hans kyrkoråd på Caddo: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 953#p14953

Föreslår att vi bestämmer detta och skapar kres-bontisât för de platser där den dalkiska grenen har stora församlingar.

Nya Arno med säte i Nya Arno
Östra Zorakin med säte i Luksilo (tidigare kanske Fristaden?)
Berendien med säte i xxx
Jorpagna med säte i xxx
Efaro med säte i xxx

Vad sägs om det?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Lysande Vägen

Inlägg av anders »

Fast jag undrar varför det skulle behövas kallas "kres-bontisât?" Den Aidniska grenen är känd för sin administrativa komplexitet, medan den Dalkiska grenen är mycket enklare strukturerad. Varför inte helt enkelt kalla dem "bontisât"? Den Dalkiska kyrkan är mindre, mer centraliserad, och mycket enklare utformad.

Med andra ord har Arno helt enkelt utländska bontisât i:

Nya Arno med säte i Nya Arno
Östra Zorakin med säte i Luksilo (tidigare kanske Fristaden?)
Berendien med säte i Entika?
Jorpagna med säte i Valsábula?
Efaro med säte i Kwoske
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Lysande Vägen

Inlägg av birkebeineren »

Att bara kalla dem bontisât kan fungera det också men finns det inte ett behov av att särskilja dessa utländska myndighetsområden från de hemma på Caddo? Att de fungerar på ett lite annorlunda sätt med tanke på att de ligger ofta lång borta rent geografiskt, har andra ekonomiska förutsättningar med kanske färre troende som kan betala tempelskatt och att de i vissa avseenden blir en slags förlängd politisk arm i en utländsk omgivning och måste ha ressurser att hantera detta? Och hur blir det om de troende blir så många i ett utländsk bontisât att det egentligen bör upprättas fler bontisât sett i förhållande till antalet bontisât på Caddo och hur stora dessa är? Kan det varar tre bontisât i låt säga Jorpagna där alla måste förhålla sig till kyrkan på Caddo och inte ha någon form för lokal styrelse eller hierarki? Behövs det inte då en ...kres-bontisâl som kan kan samordna de olika bontisâlerna?

Jag är egentligen öppen för alla lösningar bara vi kan hitta ett svar på hur det ser ut inom den dalkiska grenen av LV farsegels Caddo. Det började med den gamla uppgiften i wikin om att Caddo skickar tre bontisâler till Nya Arno och en fundering kring hur detta fungerar i en relativt liten stadsstat. Sen tillkom det ett halvreligiöst såkallad Väktarråd som behöver passas in. Mitt senaste förslag finns här: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 362#p49362

Vill gärna få lite material spikad så vi kan gå vidare. :)

Städerna du föreslår som de olika bontisâtes huvudstad blir bra. Att det i Berendien är Entika passar som en motsättning till den aidniska grenen av LV som har sitt berendiska huvudsäte i Ventimiglia. Valsábula som staden i Jorpagna ger oss en bra utgångspunkt till at utveckla denna annars obeskrivan plats. I Kwoske borta i Efaro finns det redan en aidnisk kres-bontisâl men om det då tillkommer en dalkisk motsvarighet blir det bara lite religiös dynamik i staden.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Lysande Vägen

Inlägg av anders »

Finns ingen anledning till att det inte kan inrättas fler bontisât i ett annat land om flocken blir så stor. Varje bontisâl lyder då direkt under exarken i Arno. Eventuellt kan de forma ett lokalt råd i landet, som i sig också lyder under exarken (även om han aldrig personligen närvar vid dessa koncilier).

Kom ihåg att den dalkiska kyrkan (och hela Caddo) är väldigt demokratiskt driven i jämförelse med aidnisk hierarki. Det krävs ingen samordnande person - om det lokala rådet inte kommer överens är det exarken som avgör. Ett sådant avgörande kan dock ta tid, beroende på kommunikationsvägarna.

Jag föreställer mig också att det är sed att en utländskt bontisâl (precis som bontisâten på Caddo) väljs av områdets alla riarker (och utses inte direkt av exarken). Däremot måste kyrkorådet i Arno (med exarken) godkänna valet.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Lysande Vägen

Inlägg av anders »

Vad gäller det ekonomiska är nog den dalkiska kyrkan inte alls lika rik som Ekeborg. Det syns ofta (men inte alltid) på deras enklare tempel-arkitektur, och mer pragmatiska ämbetsskruder.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Lysande Vägen

Inlägg av birkebeineren »

Okej, det låter bra.

Kan du sammanställa denna information kort under lämplig titel som vi sen kan rödmarkera och wikifiera (när det blir möjligt)?

Väktarrådet i Nya Arno får redas ut utfrån detta. :)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Lysande Vägen

Inlägg av anders »

Utländska Bontisât

Den dalkiska grenen av den Lysande Vägen har inte samma strukturerade hierarki som den aidniska kyrkan. De har varken kerigasser eller kres-bontisâler, utan alla bontisâler är likställda under exarken. Kyrkan har etablerat flera bontisât utanför Caddo, och dessa ses på samma vis som vanliga bontisât - bara geografiskt frånskilda. De styrs av en bontisâl direkt under exarken i Arno (precis som alla bontisâler på Caddo). När Caddo kallar till kyrkomöte är alla utländska bontisâler också inbjudna att delta, men det är ofta i praktiken svårt för dem att resa så långt. Utländska bontisâler är oftast valda från lokalbefolkningen, och inte utsända från Caddo.

När en utländsk flock av Etins-troende växer sig större händer det att ett utländskt bonitosât delas till flera mindre bonitosât, och nya bontisâler väljs av de lokala riarkerna (dock alltid med exarken och kyrkorådet i Arnos slutgiltiga välsignelse). Skulle en konflikt uppstå mellan flera lokala bontisâler kallas ett lokalt kyrkoråd. Kan man inte komma överens där så får kyrkorådet i Arno döma (men det är mycket ovanligt).

Några nuvarande utländska bontisât:
Nya Arno med säte i Nya Arno
Östra Zorakin med säte i Luksilo
Berendien med säte i Entika
Jorpagna med säte i Valsábula
Efaro med säte i Kwoske
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Skriv svar