Ereb i nya DoD23/Dragonbane

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Ereb i nya DoD23/Dragonbane

Inlägg av anders »

Jag skapar en tråd här för att diskutera Ereb i det nya Drakar och Demoner (från Fria Ligan). I dag har beta-reglerna släppts, och vi kan börja diskutera hur vi kan anpassa gamla smakprov från Ereb Altor i det nya systemet.

(T.ex. raser, yrken, förmågor, vapen, besvärjelser, osv...)
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Ereb i nya DoD23/Dragonbane

Inlägg av gtjorgo »

Bra idé. Har ett ex på ingång:-)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ereb i nya DoD23/Dragonbane

Inlägg av birkebeineren »

I skapandet av Rollpersonen väljs Släkte (Kin) och Yrke (Profession) med respektive Naturliga förmågor (Innate Ability) och Yrkesförmågor (Profession Ability).

Kanske kan vi sammanställa tillägget Kultur (Culture) och här beskriva det som kännetecknar länder och folkslag i vårat Ereb Altor?

Ransard
Zorakin
Caddo
Grynnerdvärg
Nordadvärg
Landori
osv

Eventuellt även försöka beskriva Kulturella förmågor (Culture Ability)?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Ereb i nya DoD23/Dragonbane

Inlägg av anders »

Då kan man ju tänka sig samma undergrupperingar för dvärgar och alver.

Släkte: Dvärg
Kulturer: Grynnerdvärg, Norddvärg, Nidadvärg

Släkte: Alv
Kulturer: Skogsalv, gråalv, grottalv, osv.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ereb i nya DoD23/Dragonbane

Inlägg av birkebeineren »

Klurigt det med olika dvärgkulturer och alvkulturer...

En grynnerdvärg som lever i Klomellerbergen skiljer sig kanske från en som lever kvar i Grynnerbergen, och en nordadvärg som lever i Kardbergen från en som lever i Rung på Trinsmyra? De tre dvärgvarianterna kan då liknas de större människovarianterna i Ereb så som jorer, nargurer och dalker, många gemensamheter men de bor på olika platser.

De klassiska varianterna av alver har vi inte använt i EA-projektet utan heller låtit alver vara alver som lever i olika kulturer. Dessa skiljer sig istället geografiskt och det finns alver i Landori, alver i Goiana, alver på Orghin osv. I princip alla det skrivits något om på forumet är skogslevande, inga är grottlevande eller havslevande även om det är tänkt att sådana finns.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ereb i nya DoD23/Dragonbane

Inlägg av birkebeineren »

Efter att att ha läst mer av betareglerna samt diskussionen på FL:s forum och rollspel.nu tror jag det finns en hel uppsättning tillägg och små tabeller som kan utformas för att spela en RP från Ereb Altor. Åtminstonde de olika människofolkens kulturer, även om det säkert går att göra något med de andra icke-mänskliga folkslagen också.

Korta beskrivninar med typiska namn, färdigheter, föremål, motiv, förmågor osv.

Barbier
Berendier
Cerevalier
Dalker (Caddo)
Erebosier
Felicier
Hynsolgier
Jordukaerlar
Jorpagnier
Kardier
Klomellier
Krunier
Ljusnier
Magiller
Mirelier
Monturier
Nargurier
Nidlänning
Palinorier
Pandarealier
Ransarder
Trakorier
Zorakier
m.f.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Ereb i nya DoD23/Dragonbane

Inlägg av anders »

Där har vi lite att göra! :D

Jag tänker vänta lite på nästa beta-version innan jag försöker mig på att slipa på dessa, men kommer börja fundera på det. Vad utmärker dessa kulturer? Vad är en kort mening som sammanfattar vad som är speciellt med envar av dessa kulturer?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Ereb i nya DoD23/Dragonbane

Inlägg av anders »

Dessa människokulturer kan väljas istället för det generella människosläktet i grundregel-boken.

Människa, Dalk (Caddo)
Dalkerna är inte av joriskt härkomst. De är oftast högvuxna och ljushåriga, med ljusblå eller grå ögon. De är solbrända eftersom de lever på en varm och solig ö. En stora skillnad mellan dalker och jorer är dalkernas totala oförmåga att se färger.

Dalkerna är ett flitigt och arbetsamt folk, i bland på gränsen till påfrestande energiska. Detta leder till en häpnadsväckande effektivitet bland hantverkare och köpmän. Walker är kända på fastlandet för deras starke tro på solguden Etin, och att deras bågskyttar är några av Erebs absolut bästa.

Språk: Dalkiska, Jori

Släkteförmåga: Mästerskytt
♦ Viljepoäng: 3
Trots att dalker är färgblinda har de ett enastående ögonmått och avståndsseende. De får fördel på attacker med skytte, och kan därför också ignorera nackdel på grund av avstånd.

T6 - Förnamn
1 - Hassia
2 - Ario
3 - Dímus
4 - Katósin
5 - Eriamma
6 - Veridea
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Ereb i nya DoD23/Dragonbane

Inlägg av gtjorgo »

Som navelskådande klomellier så undrar jag hur vi ska tänka kring motsvarande…
1 kultur? (Unionen)
11 kulturer? (Stadsstaterna)
20 någonting kulturer? (alla folk i klomellien)
Dalkerna ser bra ut:-) dessa skulle ju eventuellt utgöra en av kulturerna i Klomellien.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ereb i nya DoD23/Dragonbane

Inlägg av birkebeineren »

Ser väldigt lovande ut med dalkerna. Känns som en bra stil. :)

Angående klomellier så skrev jag precis klart en redan påbörjad text anpassad för EA-projektet: https://erebaltor.se/forum/viewtopic.php?p=49439#p49439

Såg det lite som en övning i att skriva samlande om ett så osamlad folkslag som klomellierna.

Och som en utgångspunkt till att sen skriva något anpassad till stilen använd här om dalkerna.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Ereb i nya DoD23/Dragonbane

Inlägg av anders »

Känns nästan som att klomellier inte borde ha ett eget "släkte" då de varken delar kultur eller genetiskt ursprung. Däremot kan en klomellier välja att spela dalk, nargurier eller "vanlig jorier" (dvs. "Människa" från grundreglerna).
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ereb i nya DoD23/Dragonbane

Inlägg av birkebeineren »

Vi har börjat i den svåra ändan. :lol: Dalker som hade kunnat vara "caddier" (en beteckning som dock inte existerar) och klomellier som består av minst tre olika "kulturer" (jorer, nargurier och dalker).

Det går att göra en relevant beskrivning av dalker då de består av en kultur (pandarealier och nyarnoer undantagna) men hur relevant blir en jorier som består av minst 8-9 rätt olika kulturer? Och hur blir det med nargurier som både är en unik kultur inne i själva Nargurs skogar i tillägg till 5-6 andra kulturer som härstammar från den ursprungliga?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Ereb i nya DoD23/Dragonbane

Inlägg av anders »

Jag skulle först och främst säga att man ALLTID kan spela "Människa" från grundreglerna, men vissa människosläktet har (valfria) specialregler. Målet bör inte vara att täcka samtliga människokulturer/riken/folkslag, utan jobba på dem som naturligt sticker ut som unika. Trakorier, t.ex., blir inte särskilt logiskt - medan Paratornier kanske har en specifik smädesförmåga. Däremot kan man ända helt enkelt spela "Människa," även som Paratornier.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ereb i nya DoD23/Dragonbane

Inlägg av birkebeineren »

Finns det inte då en risk att dessa naturligt utstickande kulturer blir väldigt spesifika? Vore det inte bra om de kan rymma lite mer? Det går ju att låta även en Trakorier ha förmågan Smädeskonst och sen förklara den som härstamande från Paratorna, eller kanske förmågan Vildeldsmakare kan härstamma från Trinsmyra. Alla Trakorier har inte dessa förmågor men de ryms inom den överordnade kulturen.

En Klomellier skulle förövrigt vara perfekt för att kunna ha förmågan Mästerhantverkare eller liknande.

Att ge kulturerna namn efter länderna de kommer från sätter också fokus på just landet. Borde även vara lättare att koppla samman för den som är obekant med Ereb Altor.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9021
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ereb i nya DoD23/Dragonbane

Inlägg av birkebeineren »

En kulturs olika "underkulturer" skulle också kunna listas i en liten sidotabell där en förmåga kopplat till just denna anges. Förmågan är då endast tillgänglig för en RP som från denna underkultur. På så vis framkommer tydligheten med en kultur som heter som landet och det naturligt utstickande för en underkultur kan läggas till som kopplade till förmågor. Alla kulturer delas heller inte upp där det inte finns underkulturer, så som med Dalker på Caddo. Eller vissa andra kulturer så som Berendier, Erebosier och Hynsolgier där inga spesiella underkulturer finns (men enkelt kan lägga till om någon vill skapa dessa och då ges speciella förmågor).

Exempel på kulturer och underkulturer:

Trakorier
-paratornier
-palamoxier
-trinsmyrier
-saphynier
(-kargomit)

Kardier
-echter
-faltrakier
-losdriv
-nordmarkare
(-penter)

Felicier
-kîmzoner
-tolan
(-slav)

Ransarder
-ran
-sard
Skriv svar