Ereb i nya DoD23/Dragonbane

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Ereb i nya DoD23/Dragonbane

Inlägg av gtjorgo »

Ser ut som en bra grund:-)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Ereb i nya DoD23/Dragonbane

Inlägg av anders »

Vad skulle vara ett utmärkande och unikt drag för Berendier (utöver andra raser och kulturer)? Diplomater? Sociala förmågor? Naturliga äventyrare?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ereb i nya DoD23/Dragonbane

Inlägg av birkebeineren »

Jag har påbörjat en egen lista övereventuella kulturella särdrag för Erebs länder och under Berendier har jag noterat:

Musikalisk/Sjunga & Spela
Gladlynt/Charmig

(ordalydelsen lite beroende på hur en förmåga kan kopplas till reglerna)

Tänker på det som sagts på forumet om att berendier är ett ganska trevligt folkslag och att de dessutom har en rik trubadurtradition.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Ereb i nya DoD23/Dragonbane

Inlägg av gtjorgo »

Berendier är även ganska toleranta i hänseende till religion och andra folkslag.

Öppenhet/tolerens/empati
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ereb i nya DoD23/Dragonbane

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2022-12-16 15:08 Berendier är även ganska toleranta i hänseende till religion och andra folkslag.

Öppenhet/tolerens/empati
Det här är saker som definitivt bör komma med i en kulturell beskrivning av berendierna. Om det även är möjligt att skapa en slags regelteknisk förmåga beror lite på hur reglerna är/blir.

Tycker det generellt är lättare att komma på särdrag för de olika länderna i Ereb men svårare att hitta på konkreta förmågor som kan anknytas till regler. Funderar på att dela upp Kulturförmågor i två typer. Dels allmäna som alla individer tillhörande culturen har, exempelvis dalkernas skarpögdhet och magillernas övertalningstalförmåga, dels speciella som endast några individer har (läs: RP) men som är utmärkande för just denna kultur, exempelvis gripryttare för ransarder och drakkunskap för cerevalier.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Re: Ereb i nya DoD23/Dragonbane

Inlägg av anders »

Fast å andra sidan är de förmågorna inte unika för t.ex. ransardier och cerevalier, bara typiska. Andra rollpersoner kan lära sig dem. Med andra ord tycker jag att de borde klassas som vanliga hjälteförmågor i nya regelsystemet, inte släkteförmågor.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ereb i nya DoD23/Dragonbane

Inlägg av birkebeineren »

Med en särskiljning mellan allmäna och speciella kulturförmågor tänkte jag att de speciella skulle vara just typiska, och inte unika. Även andra kan ha liknande förmågor eller färdigheter. Fårmågan blir egentligen som en färdighet men gratis från början för en RP från just denna kultur. Dessutom skulle olika kulturer i Ereb kunna ha samma speciella förmåga, exempelvis både felicier och jordukaerlar borde kunna vara Sjökunniga eller liknande.

Samma speciella förmågor/färdigheter kan även finnas för andra att uppnå. Har dock inte helt klart för mig hur det är tänkt i reglerna att de så kallade Hjälteförmågorna uppnås? Eller i vissa fall skillnaden på vad som kan vara en färdighet eller en förmåga? :?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ereb i nya DoD23/Dragonbane

Inlägg av birkebeineren »

Diskussion på Fria Ligans forum om konvertering av Äventyrsspels gamla äventyr till nya DoD: https://forum.frialigan.se/viewtopic.php?t=10400
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Ereb i nya DoD23/Dragonbane

Inlägg av Albrekt »

Med risk för att komplicera saker och ting vill jag nämna ämnet religion här också. När jag spelade som tonåring var religionerna i DoD inte viktiga alls för oss, men när jag spelar nu (inte ofta tyvärr) är religioner av avgörande roll. De är förstås jättebra för att leva sig in i en karaktär och få idéer om hur man rollspelar denne, men religioner kan också ha diverse viktiga speltekniska effekter (gudagåvor, ljusandar, livsmål, lojaliteter, etc.). Detta blir speciellt sant om vi vill utveckla speciella Yrken for DoD23 som Tigwalwan-munk, Riârk, Paladin, Druid, etc.

EA-projektet har gjort ett enormt arbete med att detaljera religionerna i Ereb Altor. Själv tycker jag faktiskt att detta är en av de mest värdefulla sakerna projektet gjort. Inte bara hur en speciell religion fungerar i sig, men hur religionerna relaterar till historien, politiken och till varandra.
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Ereb i nya DoD23/Dragonbane

Inlägg av Albrekt »

En tanke: Kan Klomelliens "Dimmiga dalen" vara samma plats som "Dimmornas Dal" i DoD23:s kampanj, Drakkejsarens hemlighet? Då skulle Eledain's drakimperium haft sitt centrum här...
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ereb i nya DoD23/Dragonbane

Inlägg av birkebeineren »

Albrekt skrev: 2023-10-09 13:56 En tanke: Kan Klomelliens "Dimmiga dalen" vara samma plats som "Dimmornas Dal" i DoD23:s kampanj, Drakkejsarens hemlighet? Då skulle Eledain's drakimperium haft sitt centrum här...
Den ligger väldigt lägligt till. Mellan två existerande länder, på gränsen till vildmark, inte alltför långt borta från havet, nära framtidens mest konfluxiska skeenden ...och en vit fläck på kartan!
Skriv svar