Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Adragoor skrev: 2022-12-08 15:44 Ordet för reptilman är íloideippo (ordagrant ”kallblod” i analogi med ordet för svartblod - lunadeippo).
Sköldpadda är évionosíbo, jättesköldpadda är évionosíbo tallei. För klomull föreslår jag ett inlånat celómulõ.
:D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Torquemada skrev: 2022-12-08 16:57 1. Förekommer vigvatten och sakrament alltså i LV?
Står om vigt vatten och heliga källor här (en bit ner i texten): https://erebaltor.se/forum/viewtopic.php?p=14760#p14760
Och om högtiden Heliga Källors Dag här (en bit ner i texten): http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 054#p11054

Sakrament tror jag inte är ett ord använt inom LV men det står om seder och traditioner här: https://erebaltor.se/forum/viewtopic.php?p=17365#p17365
Torquemada skrev:2. Jhoulsekten, vilka var det nu igen?
gtjorgos skapelse så det kan nog han svara på.
Torquemada skrev:3. Bozsa får av Nya Arno lov att anlägga det blivande K’Trssh på sin mark, men på kantonkartan ligger K’Trssh på Yolevs territorium.
Hmm... Kanske det har varit en gränsändring mellan Nya Arno och Yolev någon gång efter avtalet ingicks? Tidigare låg K'Trssh innanför Nya Arnos gräns men har sedan år xxx hamnat inne i Yolev?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2440
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Torquemada skrev: 2022-12-08 16:57 Ser bra ut.

Tre frågor:

1. Förekommer vigvatten och sakrament alltså i LV? Hmm inte säkert. Jag fick ingen kommentar från Anders kring det men han kanske hann läsa så noga. Jag kan kolla igen!:-)
2. Jhoulsekten, vilka var det nu igen?
Dessa gynnare är en grupp demondyrkare som levde halvofficiellt i Hisskovs träskmarker. Sannolikt var de från början en motreaktion på LVs inflytande kring Jaggaracksjön (och dyrkade eventuellt den kejserliga panteonen). Ju längre tiden gick blev de intresserade av den ”första magiska högkulturen” på Joraga. Bland annat fan de en artefakt, en spegel, varmed de kom i kontakt med den fallna guden Jhoul (en obetydlig guddom som ett tag anses ha rått över avfallshögar och delvis även glupskhet). Kort sagt så gav Jhoul dem de sanna namnet på demonen Scatzim na’ghol, även känd som ”den blå ängeln”. Detta mot att kulten sökte efter en grupp artefakter som eventuellt skulle kunna kalla Jhoul till altor. (Guden hade suttit i halvlimbo i en angränsande dimension sedan den magiska högkulturens dagar). Kulten sökte dessa artefakter överallt där de trodde att högkulturen verkat men finansierade sig även genom diverse ”smutsiga jobb”.Deras sista jobb vad vi vet var att näpsa ätten Vitsippa efter att de plundrat för hårt på Jaggaracksjön.
3. Bozsa får av Nya Arno lov att anlägga det blivande K’Trssh på sin mark, men på kantonkartan ligger K’Trssh på Yolevs territorium.
Helt korrekt! Missade detta! Ändrar i historien:-)
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1182
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Har dessa gynnare intresserat sig för Melorgh månntro? Alla dyrkare vill ju inte värva...

Och det är klart, en dyng-gud skulle ha svårt att hävda sig i den näst renligaste staden i Klomellien...
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1182
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Var är man hungrigast? Förslag:

Triska - matbrist
Melorgh - undernäring
Brikho - svält
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2440
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Triska varvar ju mellan bra skördar, då man säljer överskottet, till svält där oligarker mer eller mindre tvingar delar av befolkningen att plundra grannarna (oftast andra trisker). Tyvärr är ju dessa inte mycket rikare skördar men några munnar färre kommer hem som ska mättas…

Melorgh - sannolikt ja
Brikho- samma problem som triskerna fast sämre egna skördar. Kan nog ofta räkna med några skickningar rutten mat från Mercana dock?

Hamur- svårt att försörja, framförallt under kriget som nu pågår. Beroende av hjälp från Mercana med att vakta mattransporten och priset är kanske hutlöst billigt järn för Mercana i gengäld?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Sanzas - överskott :wink:
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2440
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev: 2022-12-09 20:13 Sanzas - överskott :wink:
Nej de är nog inte så drabbade:-)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2022-12-09 16:30
1. Förekommer vigvatten och sakrament alltså i LV? Hmm inte säkert. Jag fick ingen kommentar från Anders kring det men han kanske hann läsa så noga. Jag kan kolla igen!:-)
Byt sakrament med livsriter, det borde passa. Står om dessa i länken ovanför. Vigvatten används också på sätt som det också står om i länkarna ovanför. Och mer innom den dalkiska grenen av LV än den aidniska kan det verka som.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1182
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Funderade på Hamur. De borde väl ha råd med matförråd?
Brikho har usla skördar, lever mest på kreatur.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Hamur har mycket goda kontakter med Sanzas och har en säker källa till mat därifrån. Även om dessa transporter kan vara lockande för både trisker och svartfolk. Även andra stadsstater som har handelskontakter med Hamur, och kanske även särskilda avtal med de många hantverksmästarna som arbetar i här, och är av den anledning måna om att hålla åtminstonde Hamurstaden väl försörjd med mat. Kanske har detta blivit ett problem för hamurerna uppe i Hamervathnadalen efter att den stora silverådern upptäcktes 417 eO, att handelskaravaner med mat inte kommer länger än till Hamurstaden där de bokstavligen äts upp? Men hamurerna har också djupa visthusförråd och vet hur en lång vinter måste överlevas. De hade klarat sig uppe i bergen i fjortonhundra år innan Hamurstaden växte fram och även om vissa fina vanor under de senaste två århundradena vuxit fram även i små konservativa sidodalar har de inte glömt hur det var förr. Hamurerna har också gamla kontakter med de olika vargmannastammarna som rör sig nomadisk upp och ner genom huvuddalen och byter regelbundet till sig kött mot metall med dessa. Dalkerna i Nya Arno kanske också kan vara en livlina över bergsryggen ner mot Baxarträsket men ser före mig att dessa färdselsvägar endast är farbara under sommarhalvåret och därför inte så relevanta då eventuell matbrist uppstår under senvintern och tidig vår.

Brikho har troligtvis små skördar i den salthaltiga jorden stora delar av stadsstaten består av men det bor brikombarer (tillhörande samma människofolk som även finns i norra Sanzas och nordöstra Mercana) som håller sig med får och bergsgetter uppe på bergsluttningarna. Att kreatur är det vanligaste livsmedlet (kanske i kombination med vätteodlad svamp?) kan passa bra. Ser före mig att en viktig del av den betalning svartfolken kräver av handelshusen från Mercana och staden O för att släppa dessa genom Karkazrapasset består av levande oxkött. En gammal idé om "Vättekungens tre tullar" väcks till liv... Återkommer om den. :)
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1182
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Jag hittade ju på krolgerna och saltgräset för att orcherna skulle ha nåt att äta.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2440
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev: 2022-12-09 20:18
gtjorgo skrev: 2022-12-09 16:30
1. Förekommer vigvatten och sakrament alltså i LV? Hmm inte säkert. Jag fick ingen kommentar från Anders kring det men han kanske hann läsa så noga. Jag kan kolla igen!:-)
Byt sakrament med livsriter, det borde passa. Står om dessa i länken ovanför. Vigvatten används också på sätt som det också står om i länkarna ovanför. Och mer innom den dalkiska grenen av LV än den aidniska kan det verka som.
Lägger till det:-)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2440
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Jag tänker nästan tvärtom kring hamurerna. Att de som bor runt om på landsbygden i stadsstaten har större chans att klara sig under kriget men att man i staden kan få vissa försörjningsproblem. De gör ju sin egen mat så att säga (även om överskottet är litet). Även djupa förvaringsbodar i Hamur stad sinar ju tillslut och nu har konflikten påverkat matleveranser i fyra år (jämför med hur det såg ut i exempelvis Tyskland under första världskriget då städernas befolkning var de som tidigast fick slut på mat). Just staden Hamur är ju helt beroende av försörjning utifrån.
I vanliga fall håller jag med om att Hamurs matförråd är finfint fyllda av Sandzas men under konflikten så riskerar skeppen att attackeras av triskerna av ätterna Vildbete och Cudda.

Handeln med vargmännen är nog betydelsefull men jag har en känsla av att bestfolket generellt inte tar så mycket byten att de har ett överflöd nog att täcka Hamurs behov. ”Circle of life” -känslan ni vet:-)

Men jag kan ha tänkt fel här.:-)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Torquemada skrev: 2022-12-10 12:25 Jag hittade ju på krolgerna och saltgräset för att orcherna skulle ha nåt att äta.
Just det, krolger. En typ av ko var det? Kanske något den vanlige orchen på slätten äter, när kungen och hans hov får importerat kött?
Skriv svar