Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Torquemada skrev: 2023-01-24 18:13 Mea culpa - Caddo kan visst stötta, men någon flotta hinner inte fram och finns inte heller stationerad där - och man vill ju helst slå ransarderna ute till havs, inte till lands där de kan göra skada på allvar.
gtjorgo skrev: 2023-01-24 22:51Caddo stöttar nog framförallt ekonomiskt och kulturellt (samt administrativt även om väktarrådet inte är så uppskattat). Flottan behövs idag i konflikten med finicierna som är på uppsegling. Men de riddare som är stationerade i stadsstaten är en god hjälp. Jag kan även tänka mig att Nya Arno vid fredstid själva hyr ut medborgare som legosoldater (ofta bågskyttar) till andra krigsmakter. Bland annat då till moderön. Man är generellt lite mer vana vid vildmarksliv än på moderön.. samt fattigare vilket lär göra beredskapsviljan större för dylika äventyr.

Tänker jag :-)
Jag tänkta alltså inte att Caddo skickar några av rikets egna stridskrafter norrut till Klomellien utan att det är caddiska handelshus med kontor i Nya Arno som bidrar ekonomiskt till att hyra legosoldater på plats och i vissa fall även har egna krigsskepp som eskorterar husets handelsskepp. Huset Medicini verkar åtminstonde göra det i viss mån.

Sen funderar jag på om Nya Arno eventuellt kan ha börjat utfärda kaparbrev till djärva sjöfarare som "lagligt" attackerar stadsstatens förklarade fiender, exempelvis Ransard? Måste bara utreda hur Caddo och dalkiska grenen av LV ställer sig till kaparverksamhet först...
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Låter bra. Fast kapare som ger sig på Ransard? Skeppen är ju inte lastade med byte på infärden precis, och de färdas i grupp - låter inte som något för pirater...
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Eventuellt skulle ju Medicinifamiljen kunna svina på själva från en ”säker hamn” i Nya Arno? Med hjälp av allierade i väktarrådet så får man cart blanche att ta itu med ”stadsstatens fiender”. Även om gruppen fria kontraktörer som Medicini värvat hävdar sig bekämpa morälvidynska och ransksa plundrare så går inte heller erebosiska eller feliciska skepp säker från dessa kapare?

Om caddo klagar hävdar Medicini bara att man försöker rädda sin arma broder i klomellien?
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Skurkaktigt - men Addiaska, Yolev och Mercana kommer inte att gilla att deras handelspartners blir plundrade. Den gemensamma flottan bekämpar dessutom även pirater.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Torquemada skrev: 2023-01-25 04:35 Låter bra. Fast kapare som ger sig på Ransard? Skeppen är ju inte lastade med byte på infärden precis, och de färdas i grupp - låter inte som något för pirater...
Kapare är bara en idé som kanske inte passar för varken Nya Arno eller andra stadsstateri Klomellien. Tänkte att eventuella kapare från Nya Arno skulle vara något som stadsstaten börjat skicka ut efter 593 eO då det nittionio år långa handelsavtalet med Mercan upphörde. Tidigare hade Mercana ansvarat för sjöhandel till och från Nya Arno, något de troligen gjorde på et sätt som främst gynnade mercanska handelshus. Nya Arno står nu på egna ben och försöker olika alternativ varav utfärdande av kaparbrev är ett.

När det kommer till ransarderna så förekommer de ute på Gryppas vik med fientliga avsikter men omfattningen av deras plundringar har aldrig retts ut. Här gäller det att passa samman med vad som sagts i Ransard-tråden men det borde vara möjligt. Förmodligen försöker sig ransarderrna både på skepp till och från klomelliska hamnar samt i viss grad plundring av kustbosättningar. De flesta handelsskepp seglar till och från Mercana som är Klomelliens stora hamnstad och ekonomiska centrum. Rimligtvis är det då dessa som är ransardernas främsta mål. Om då några nyarnoiska kapare skulle råka lägga beslag på ett ransardisk skepp på väg hem till Kard fullastad med byte taget från mercanska ägare vem kan bevisa att detta inte är helt rätt? Men detta med kapare är alltså bara en idé som kanske inte alls passar med varken dalkernas kynne eller politik, för inte att tala om religion. Hoppas på en utredning i Caddo-tråden om detta.

Föreslår oavsett att Nya Arno främst försvarar egen kust och huvudstad med egna trupper och inhyrda legosoldater (som finansieras av olika källor). Och att de handelshus som väljer bort Klomelliens stora hamn i Mercana och istället seglar till och från Nya Arno för att handla litar på egna krigsskepp så som huset Medicini gör.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2023-01-25 07:24 Eventuellt skulle ju Medicinifamiljen kunna svina på själva från en ”säker hamn” i Nya Arno? Med hjälp av allierade i väktarrådet så får man cart blanche att ta itu med ”stadsstatens fiender”. Även om gruppen fria kontraktörer som Medicini värvat hävdar sig bekämpa morälvidynska och ransksa plundrare så går inte heller erebosiska eller feliciska skepp säker från dessa kapare?

Om caddo klagar hävdar Medicini bara att man försöker rädda sin arma broder i klomellien?
Börjar Nya Arno utveckla sig till en skurkstat under detta Väktarråd som egentligen skulle ha lämnat tillbaka all makt till det nyarnoiska Riksrådet 593 eO? :shock:
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Torquemada skrev: 2023-01-25 10:34 Skurkaktigt - men Addiaska, Yolev och Mercana kommer inte att gilla att deras handelspartners blir plundrade. Den gemensamma flottan bekämpar dessutom även pirater.
Precis. Det blir en källa till konflikt om det spårar ut :twisted:

Nej men Nya Arno är ingen skurkstat. Däremot är den skör och det finns risk att andra mörksinniga element utnyttjar detta. Väktarrådet gör ju även att beslut inte fattas öppet.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2023-01-24 22:45 Jag misstänker att folkräkningskontoret haft förfest medan de räknade just detta men tänker inte opponera mig. :-)
Det jag vill undvika är ett stort kluster någon stans…så om siffrorna tolkas som korrekta så tänker jag en jämn fördelning över stadsstaten. Halvisar har inget direkt inflytande i Vare sig Triska eller Lofernie men de är gott sedda om än att de bemöts mer som kuriosa än jämlikar.
Folkräkningkontorets beräkningsvägar aro outgrundliga. 8)

Är det ett alternativ att vi låter dessa 2 500 halvlängdmän bo i några små samhällen längst ut på Serafudden och i allt annat än namnet lyder under Erfavelklostrets solnunnor? Det har tidigare sagts att kontakten mellan solklostret och halvlingarna i Sanzas är goda men inte hur det artar sig i praktiken? De skulle ha kunnat bosätta sig här under Garrikas tid, förslagsvis under Ervela “Halvvän” (261-298-307 eO), systerdotter till Bitovius Garr som var Garrikas första regent?

gtjorgo skrev: 2023-01-24 22:45 Låter rimligt. Inga översittare direkt (även om Yolevs adel snart för en roll… tänker mig dessa dock dom betydligt bonnigare och mer jordnära än Addiaskas eller Poanes adel).
Låter bra. Har också sett före mig den joriska adeln i södra Klomellien som rätt jordnära och enkel.

gtjorgo skrev: 2023-01-24 22:45 Bara en sådan sak som att man har haft kontinuerliga arkiv att tillgå under en sådan lång tid kan vara själ nog.
(jag planerar att skriva in ett förslag i historien om Yolev hur furstinnan/drottningen som ledde motståndet mot jorderna även tog med sig arkivet i träsket..inget idealt förhållande för skrifterna men bättre än jordisk skövling).

Stangvaller samt de lörde i Yolev har: Kontinuitet, tillgång på äldre kunskap, regional status OCH en av Erebs få tryckpressar (eventuellt) !:-)
Ser fram emot denna historia. Kanske finns något av det hon gömde undan kvar ute i träsket för djärva äventyrare att leta efter?

Och kontinuiteten låter som en bra bidragande förklaring till Yolev som centrum för lärdom.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Ervelas tre årtal, är det födelse, tillträde och död?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Precis, födelse-tillträde-död.

Hittade henne i en gammal påbörjad men aldrig färdigskriven text om stadsstaten Garrikas regentlängd:

Prinshertigarna av Garrika

Bitovius (220-283-298 eO)
Ervela “Halvvän” * (261-298-307 eO)
Midelior I (288-307-317 eO)
Dovan ”Glade” (307-317-356 eO)
Ittelmang ** (318-356-373 eO)
Midelior II (343-373-406 eO)
Anovan (380-406-412 eO)

* Bitovius systerson
** Dovans yngre bror
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev: 2023-01-25 12:57
gtjorgo skrev: 2023-01-24 22:45 Jag misstänker att folkräkningskontoret haft förfest medan de räknade just detta men tänker inte opponera mig. :-)
Det jag vill undvika är ett stort kluster någon stans…så om siffrorna tolkas som korrekta så tänker jag en jämn fördelning över stadsstaten. Halvisar har inget direkt inflytande i Vare sig Triska eller Lofernie men de är gott sedda om än att de bemöts mer som kuriosa än jämlikar.
Folkräkningkontorets beräkningsvägar aro outgrundliga. 8)

Är det ett alternativ att vi låter dessa 2 500 halvlängdmän bo i några små samhällen längst ut på Serafudden och i allt annat än namnet lyder under Erfavelklostrets solnunnor? Det har tidigare sagts att kontakten mellan solklostret och halvlingarna i Sanzas är goda men inte hur det artar sig i praktiken? De skulle ha kunnat bosätta sig här under Garrikas tid, förslagsvis under Ervela “Halvvän” (261-298-307 eO), systerdotter till Bitovius Garr som var Garrikas första regent?

Det kan delvis fungera som förklaring för dessa siffror.
Det man kan lägga in i ekvationen är att antalet mänskliga Garriker i Triska är ca 10.800 (15% av befolkningen i stadsstaten). 2.500 halvlängdsmän som en ”subkultur” till dessa är ju en rätt betydande del:-)
I Lofernie finns ca 14.400 mänskliga Lofernier (20 % av befolkningen).
I Triska lever även ca 43.200 mänskliga trisker (60% av befolkningen)
De sista 5 % (ca 3.600) av befolkningen står som kategorin övriga. Här finns Soroehkier, ankor, halvlängdsmän, övriga människor etc. Det ska nämnas att jag är osäker på om vi här räknar in dvärgarna (som lever utanför triskernas gemenskap, dvs beskattning, och vargmännen. Tänker vi så så är 2.500 forfarande mycket men hanterbart.(?)

Kanske bor ca 1.000 halvisar i gamla Garrika(Serafudden och området närmast staden) sedan Prinshertig Ervelas dagar? Ca 500 finns utspridda i Lofernie och de sista 1000 lever i triska i övrigt?

gtjorgo skrev: 2023-01-24 22:45 Låter rimligt. Inga översittare direkt (även om Yolevs adel snart för en roll… tänker mig dessa dock dom betydligt bonnigare och mer jordnära än Addiaskas eller Poanes adel).
Låter bra. Har också sett före mig den joriska adeln i södra Klomellien som rätt jordnära och enkel.

Funkar det för dig Torqemada?
gtjorgo skrev: 2023-01-24 22:45 Bara en sådan sak som att man har haft kontinuerliga arkiv att tillgå under en sådan lång tid kan vara själ nog.
(jag planerar att skriva in ett förslag i historien om Yolev hur furstinnan/drottningen som ledde motståndet mot jorderna även tog med sig arkivet i träsket..inget idealt förhållande för skrifterna men bättre än jordisk skövling).

Stangvaller samt de lörde i Yolev har: Kontinuitet, tillgång på äldre kunskap, regional status OCH en av Erebs få tryckpressar (eventuellt) !:-)
Ser fram emot denna historia. Kanske finns något av det hon gömde undan kvar ute i träsket för djärva äventyrare att leta efter?

Inte alls omöjligt!
Kanske togs dessa av Reptilmännen?


Och kontinuiteten låter som en bra bidragande förklaring till Yolev som centrum för lärdom.
:)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev: 2023-01-25 21:32 Precis, födelse-tillträde-död.

Hittade henne i en gammal påbörjad men aldrig färdigskriven text om stadsstaten Garrikas regentlängd:

Prinshertigarna av Garrika

Bitovius (220-283-298 eO)
Ervela “Halvvän” * (261-298-307 eO)
Midelior I (288-307-317 eO)
Dovan ”Glade” (307-317-356 eO)
Ittelmang ** (318-356-373 eO)
Midelior II (343-373-406 eO)
Anovan (380-406-412 eO)

* Bitovius systerson
** Dovans yngre bror
Ser bra ut!
Lägger in Midelior II som Prinshertig vid Roegvolds resning:)
Användarens profilbild
Wolfhart
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 157
Blev medlem: 2009-01-02 17:45
Ort: Hässelby

Re: Klomellien

Inlägg av Wolfhart »

birkebeineren skrev: 2023-01-25 12:57
gtjorgo skrev: 2023-01-24 22:45 Låter rimligt. Inga översittare direkt (även om Yolevs adel snart för en roll… tänker mig dessa dock dom betydligt bonnigare och mer jordnära än Addiaskas eller Poanes adel).
Låter bra. Har också sett före mig den joriska adeln i södra Klomellien som rätt jordnära och enkel.
Kort fråga: ser ni i dagsläget (610 eO) Yolev som en feodal monarki, med det lilla landområdet uppdelat i förläningar? Finns betitlad adel i Yolev, kanske som resultat av kardiskt/zorakiskt/magilliskt inflytande? Eller är den yoleviska adeln mer av en rådsaristokrati?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Detta kom upp i en rätt rörig diskussion för ett tag sen men har inte sammanställts i någon färdig text. Mycket av det som sades står här: https://erebaltor.se/forum/viewtopic.php?p=49251#p49251

I grova drag så kom vi fram till att Yolevs adel består av ett antal familjer som från det jorderna drar sig tillbaka från Klomellien ca 100 eO bildare ett slags rådsförsamling. Sen, efter en stor svartfolksinvasion ca 250 eO, väljs en krigshjälte ur en av familjerna att bli monark. Hans familj sitter fortfarande på tronen 610 eO (endast avbruten under jordernas återkomst 400-450 eO) men det gamla rådet finns fortfarande kvar underlydande monarken.

Jag ser före mig en enkel feodal struktur där varje familj har sitt landområde och att de alla är monarkens vasaller. Familjeöverhuvudena är i rang jämställda även om deras betydelse varierar något genom makt och rikedom. Om de har en gemensam titel eller inte ställer jag mig öppen till men det skulle kunna vara så att de flesta tituleras likadant men att någon enstaka familj har en avvikande titel från band till andra feodala länder? Den gemensamma joriska riddarkulturen som är tänkt finnas i alla joriska länder med ett visst feodalt drag existerar också i Yolev. Några stora riddararméer kan dock inte Yolevs begränsade ekonomi bära fram tror jag.

Monarkens namn är förövrigt Tiridatiuz Tiride av familjen Tiride men jag är lite osäker på om vi enades om titel?

Vi har altså bestämt vissa detaljer angående Yolevs styre men det finns gott om utrymme för flera idéer. :)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Jag tycker att du gör en god redogörelse för vad vi sagt tidigare Birke.

Inflytandet utifrån är idag begränsat, till och med från övriga Klomellien. Det finns säkerligen adelsfamiljer med blod från Aidne men det är nog ovanligt. Dels har Yolev inte mycket att komma med internationellt (så det är ingen merit för viktiga adelsfamiljer i övriga ereb att knyta band till dem) och dels så är yoleviterna ganska isolationistiska så även om det skulle ske att en fin echtisk familj gifte sig med en yolevitisk riddare så skulle detta inte vara särskilt positivt i Yolev. Det som främst skulle ske är misstänksamhet jäntemot paret från både övriga landsmän och stadsstatens styre.
Det innebär dock inte att något sådant inte kan ske utan det är bara ovanligt. Inte omöjligt:-)

Jag tror vi sa att Yolevs furste idag titulerar sig Kung. (Korrekt?) Tidigare kallades han för prinzep men detta har med tiden förskjutits.
Skriv svar