Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Disney vad gäller det du sade alltså, inte visuellt, det vore alltför lustigt.

En yrkeskategori saknas uppenbarligen och avsiktligt i rådet, där finns inga magiker, trots att det finns magiker i staden/staten. En liten markering av historiska skäl.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Apropå godhet och ondska, så här rankar jag stadsstaterna:

1. Sanzas – uppriktigt välvilliga och plågar inte varandra.
2. Bozsa – reformisterna – försöker förbättra hela landet
3. Yolev – förtryckande konservatism, men inte så mycket intriger och illvilja och fejder.
4. Nya Arno – ingen aggression här
5. Hisskov – hjälpsamma och öppna, men samtidigt lite manipulativa och vinstlystna
6. Hamur – våldet är inbyggt i kulturen och man tolererar inte svaghet
7. Addiaska – högfärd och erövringslusta
8. Melorgh – paranoia och hysteri
9. Triska – plundring och mobbning
10. Mercana – egoism, njutningslystnad och penningdyrkan
11. Brikho – även som civiliserade är de väldigt brutala
12. Bozsa – zemniterna – skada alla andra för den egna lilla gruppens upphöjelse
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2023-01-31 22:49
Torquemada skrev: 2023-01-31 20:08
Nr 1: Om manlig arvinge saknas. (Ok låter rimligt. Är det jorisk eller aidnisk sed Birke?)
Utifrån diskussioner kring detta tidigare skulle jag tolka det som aidnisk rättspraxis i betydelsen att manlig arvinge går före kvinnlig i åtminstonde vissa länder med ett feodalt samhälle där LV dominerar. Avvikande från äldre jorisk rättspraxis, som visserligen den aidniska är en variant av, där kvinnor och män jämställs. Det finns även lokala varianter och tolkningar.

Det här med lag och rätt i Ereb är lite löst då mycket kan lämnas till det enskilda land och SL att tolka. Bakomliggande finns ändå två större kulturella ramverk att hänga upp saker på, det joriska och det narguriska, samt många mindre.
gtjorgo skrev: 2023-01-31 22:49
Torquemada skrev: 2023-01-31 20:08 Nr 18: Stryk Oxlard och följande. Det måste finnas bättre namn på två konkurrerande lärosäten…

Stangvaller klippa kanske är namnet på en av dem? Klipplärde kallar de sig själva (?)
Den i Yolev kanske är döpt efter staden eller grundaren (vad är kutym för medeltida akademier?)
För min del är det inget måste ett ha två konkurrerande parter men så länge det rör sig om mindre motsättningar tycker jag det fungerarj. För den utomstående ses de lärde i Yolev som en Lärd Skara, med de interna tvister och olikheter som är tänkt höra till en sådan. De stora motsättningarna, inriktningarna och åsiktsskiljaktigheterna kan heller riktas mot den mäktiga Mandelorden som finns i andra länder och Lysande Vägens stora kloster- och katedralskolor (varav den som solnunnorna i Erfavelklostret är den dominerande i Klomellien).

Vad sägs om att använda kollegium istället för akademi som vi ju har alla möjliga andra varianter av? De klipplärde tillhör klippkollegiet och de övriga ...tornlärde tillhör tornkollegiet, som fått sit namne efter tornet i Piran ...förlåt, Yolev. :wink:
gtjorgo skrev: 2023-01-31 22:49
Torquemada skrev: 2023-01-31 20:08
Nr 21: Angarion vill jag minnas är rättvisans ärkeängel (eller vad de nu kallas) enligt LV. Just ja! Krilloan!
Str att läsa i wikin om dessa Solserafer
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Torquemada skrev: 2023-02-01 06:23 En yrkeskategori saknas uppenbarligen och avsiktligt i rådet, där finns inga magiker, trots att det finns magiker i staden/staten. En liten markering av historiska skäl.
Spökjägaren på stol 15 är då troligtvis den som rådfrågas kring de magirelaterade saker som trots officiell statlig policy ändå måste lösas rent praktisk. Brukar alltid stå några rådsnotarier med oskyldig blick utanför hans kontor efter stängningsdags.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Låter bra.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Torquemada skrev: 2023-02-01 06:23 Disney vad gäller det du sade alltså, inte visuellt, det vore alltför lustigt.

Haha! där håller jag definitivt med dig:-)

En yrkeskategori saknas uppenbarligen och avsiktligt i rådet, där finns inga magiker, trots att det finns magiker i staden/staten. En liten markering av historiska skäl.
Kan det vara möjligt att man tidigare haft en hovmagiker men att denna position kom att korrumperas av cirkanten? Därefter har de inte återkommit? (Utöver eventuellt spökjägaren?)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Birke
Utifrån diskussioner kring detta tidigare skulle jag tolka det som aidnisk rättspraxis i betydelsen att manlig arvinge går före kvinnlig i åtminstonde vissa länder med ett feodalt samhälle där LV dominerar. Avvikande från äldre jorisk rättspraxis, som visserligen den aidniska är en variant av, där kvinnor och män jämställs. Det finns även lokala varianter och tolkningar.
Då är det Aidnisk sed i Yolev om vi tänker att sonen alltid ärver on en sådan finns. (Vad heter det när ingen kvinnlig succession/arvsrätt alls erkänns? Finns något sådant exempel i ereb. Alternativt tvärt om där inga män erkänns?)

Birke
För min del är det inget måste ett ha två konkurrerande parter men så länge det rör sig om mindre motsättningar tycker jag det fungerarj. För den utomstående ses de lärde i Yolev som en Lärd Skara, med de interna tvister och olikheter som är tänkt höra till en sådan. De stora motsättningarna, inriktningarna och åsiktsskiljaktigheterna kan heller riktas mot den mäktiga Mandelorden som finns i andra länder och Lysande Vägens stora kloster- och katedralskolor (varav den som solnunnorna i Erfavelklostret är den dominerande i Klomellien).

Vad sägs om att använda kollegium istället för akademi som vi ju har alla möjliga andra varianter av? De klipplärde tillhör klippkollegiet och de övriga ...tornlärde tillhör tornkollegiet, som fått sit namne efter tornet i Piran ...förlåt, Yolev. :wink:
Jag tycker detta flyger som Sputnik :-)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Apropå godhet och ondska så beror det nog på infallsvinklar. Melorgh är nog vidrigt att leva i men som grannar (statsmässigt) är det nog ganska uppskatrade…när de inte har en levande gud som kräver utrymme dvs :-D
Addiaskas aggressivitet upplevs nog som både farlig och inspirerande beroende på vem som tillfrågas.

Sandzas, Hisskov lär ligga högt upp absolut.

Triskerna, Brikho och Mercana är nog mindre nära hjärtat på grannarna.

Sedan kan ju Hamurerna vara minst lika grymma som triskerna men denna vrede riktas oftast mot svartblod, trisker, barbarinkräktare eller internt mellan storfamiljerna i stadsstaten. Andra drabbas inte lika hårt och plundringståg utanför Hamur (samt triska) ser väldigt sällan.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Väldigt subjektivt, javisst. Addiaska sätter ju till exempel Melorgh långt över Mercana och Brikho.

Yolev har både hovmagiker och magiker - allt annat vore att försvaga sig själva alltför mycket - men de har som ett minne av korruptionen under Cirkanten ingen officiell position.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev: 2023-02-02 22:10 Birke
Utifrån diskussioner kring detta tidigare skulle jag tolka det som aidnisk rättspraxis i betydelsen att manlig arvinge går före kvinnlig i åtminstonde vissa länder med ett feodalt samhälle där LV dominerar. Avvikande från äldre jorisk rättspraxis, som visserligen den aidniska är en variant av, där kvinnor och män jämställs. Det finns även lokala varianter och tolkningar.
Då är det Aidnisk sed i Yolev om vi tänker att sonen alltid ärver on en sådan finns. (Vad heter det när ingen kvinnlig succession/arvsrätt alls erkänns? Finns något sådant exempel i ereb. Alternativt tvärt om där inga män erkänns?)
Agnatisk tronföljd när endast manlig arvinge räknas, kognatisk tronföljd när kvinnor räknas med efter männen och full kognatisk tronföljd när äldsta arvinge oberoende av kön räknas.

Den enda detaljerade beskrivningen av detta i Ereb är för Kardien där det i Vidar II:s Rikslag står följande:
Ärvdabalk: Denna balk var den sista som skrevs och var den som var svårast ty arvsreglerna var olika i var domsaga. Man hade dock enats om några grundläggande punkter innan man presenterade utkastet till rikslag den 14:e öppne 426 e.O. Vidar II blev strålande lycklig över denna ”magnifika!” lagsamling och dagen efter, på Valentin Echthes dag, läste han upp Kardiens nya rikslag inför alla de som samlats vid Valentin Echthes grav, däribland de flesta av stormännen. Lagsamlingen möttes av stormande bifall och man deklarerade samfällt att Kardien nu i sanning fått en lag att leva efter. Alltsedan den dagen har Vidar II:s Rikslag betraktats som kanonisk och ärvdabalken kom aldrig att revideras. Detta gör att ärvdabalken tydliggör följande: 1) Vid faderns död går hela arvet, förutom moderns morgongåva, oavkortat till faderns äldste son; 2) Ifall ingen son finns går arvet istället till faderns äldsta dotter. Längre än så kom man inte. Detta har lett till ett oräkneligt antal arvstvister, men då Vidar II:s lagsamling av echter i allmänhet anses som ofelbar har inga ändringar gjorts. Det kan tilläggas att många hetsiga debatter har utkämpats på Lycéeplan över detta ämne, men då det ständigt finns ett flertal armstarka echtiska riddare och väpnare på plats i Pendon, har rikslagens förespråkare alltid gått segrande ur diskussionen.
Jag tänker mig att detta är en echtiska variant av aidnisk rätt. Aidnisk rätt kan då vara lite mer rättvis mot kvinnor, även om den inte är lika jämlik som jorisk rätt. Jorisk rätt inspirerad av romersk rätt i vår värld men med jämlikhet mellan könen.

Ingen har vad jag vet beskrivit något land eller kultur i Ereb helt utan kvinnlig arvsrätt, heller inte något utan manlig arvsrätt.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Torquemada skrev: 2023-02-03 02:11 Yolev har både hovmagiker och magiker - allt annat vore att försvaga sig själva alltför mycket - men de har som ett minne av korruptionen under Cirkanten ingen officiell position.
Kan även tänkas att det i Yolev (och andra stadsstater) finns både vanliga lärde och skolade präster med FV i Kunskap om magi. I ett land som Klomellien med lång magihistoria känns detta inte osannolikt.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev: 2023-02-03 11:14
Torquemada skrev: 2023-02-03 02:11 Yolev har både hovmagiker och magiker - allt annat vore att försvaga sig själva alltför mycket - men de har som ett minne av korruptionen under Cirkanten ingen officiell position.
Kan även tänkas att det i Yolev (och andra stadsstater) finns både vanliga lärde och skolade präster med FV i Kunskap om magi. I ett land som Klomellien med lång magihistoria känns detta inte osannolikt.
Verkar ju sannolikt


Birke
Ingen har vad jag vet beskrivit något land eller kultur i Ereb helt utan kvinnlig arvsrätt, heller inte något utan manlig arvsrätt.
Möjligtvis Niferland? Minns en diskussion för ca tio år sedan om att regenten där symboliskt gifte sig med ”sjöhäxan”, ledare för en del av rikets kult (?). Det sades iofs dock inte att regenten måste vara man (eller att sjöhäxan måste vara kvinna).
Det är iofs vare sig i Ereb eller något som vi tog ett beslut kring:-)
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Kunskap om magi kan nog tänkas vara av nöden, ja.

Kvinnor som inte alls ärver EGENDOM finns nog bara bland orcherna. ÄMBETEN är en annan historia...där är det nog snålt på många håll.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1165
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Ja just det, jag har ville bara trassla ut mina äldre bidrag till de lärda torskarna, och ser fram emot din mer fullständiga redogörelse, gtjorgo!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Utkast till ny wikitext, inget litterärt storverk men jag försöker etablera fakta och begrepp:
Yolevs lärde
Lärd skara som samlat sig kring Biblioteket i Yolev. Många är knutna till två olika kollegier som sinsemellan tvistar i många olika frågor men utåt oftast står enade som Yolevs lärde. Kollegiet i Yolevstaden har säte i Pirantornet, ett högt torn i direkt anslutning till Biblioteket, och kallas tornlärde. Kollegiet i Stangvaller har säte i Stangvallers klippa, det bergsmassiv som delar av staden omsluter, och kallas klipplärde. Yolevs lärde är noga med sin fria ställning gentemot Mandelorden även om deras kunskapsnivå är rätt likartad.

Kända medlemmar
*Alber Berekt
*Brior Brådfot
*Rustiliam Gannau
*Vidina Ingaldiron (avliden?)
Skriv svar