Morëlvidyn

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Morëlvidyn

Inlägg av birkebeineren »

Leta i wikin eller fråga här, då borde du få svar. :)

Inga rubbitar finns i EA varken i källorna eller omskrivna här. EA-projektet har som mål att inte ändra för mycket av den ursprungliga stämmningen som alla kan känna sig igen i så rubbitar kan då bli lite felplacerade. Men det finns även en tradition att omskriva och tillpassa saker så kanske kan djurfolket kaninmän eller älvfolks-metamorphen harlingar passas in som en lokal företeelse någonstans i Samkarna?
Dretski
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 166
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Morëlvidyn

Inlägg av Dretski »

En annan idé är även att Ankh-Castellum skulle ha ett mycket starkt jägarråd och att yrket som inlandsjägare skulle ha en mycket stark status i hela regionen, då mycket av stadens handel och blomstrande ekonomi beror på de exotiska varor och varelser som passerar från Samkarnas brutala inland via hamnen och vidare till Kopparhavsregionen. Det ger ju även lite politiska vinklingar till det hela, då även Sextetten mycket väl förstår att de måste bero till stor del av jägarskrået för att kunna expandera sin mycket lukrativa exotiska handel, och få städer ligger väl egentligen bättre placerade till på kartan för ett handelscentrum av detta snitt, med dess närhet till västra Drakryggen, Krystalerna, Morginnerskogen och dessutom dess relativa närhet till Juronaträsket.

Måhända kan även dyrkan av Olem från Klomellien ha ett visst inslag i staden, med tanke på sin dekadenta kultur?
Den Lysande Vägen har försökt att skicka missioner vid ett flertal tillfällen, men viken är svårnavigerad med sina vildsinta svarta ankor och de exotiska handelsvaror som kan få vilken ärkebiskop som helst galen av begär har försvårat arbetet, och man har således valt att fokusera sina framtida missioner på mer lättåtkomliga delar av Altor. En generell religionsfrihet gäller i staden, men handelshusen ser noga efter så att offentligt religionsutövande i staden inte påverkar stadens handel och ekonomi, med övervåld om så krävs.

Har öknen till öster om Ankhrviken något specifikt namn, eller är det en extension av Saqasha-öknen?

Jag bifogar även ett urklipp från kartan där jag markerat var det möjligen skulle kunna passera en karavanled genom Drakbergen från Ankh-Castellum till Krilloan, om ni övriga accepterar detta. Denna karavanled skulle kunna vara anlagd av Sextetten eller annan passande stark organisation i området och hårt bevakad av företrädelsevis bruna ankor, med dödsstraff för rövare och pirater, men med allehanda naturliga faror via kusten, öknens kant och färden genom Drakbergen samt den östra landvägen längs med Drakryggen och Ormsjöns nordvästra kust. Jag tänker även att någon form av garnison, bevakat samhälle eller fort skulle kunna ligga i bergsrevan, då det i princip är den enda farbara vägen genom Drakryggen och därför en ekonomiskt intressant och viktig plats med stort behov av extra beskydd för resande.

- Jaså, du tänker ta karavanleden till Krilloan av rädsla för Kapten Blånäbb på det öppna havet? Kom med mig här så visar jag vägen dit. Ser du där, stadens östra port? Gå ut genom den, ta dig ner till stranden, sväng åt höger och fortsätt efter kusten tills du kommer till ökenkanten, ta höger igen och fortsätt via öknens kant till Drakryggen. De är omöjliga att missa ens på många mils avstånd och de högsta topparna syns till och med från kusten i klart väder. Och du pysen, se till att hålla dig på leden och inte ta några omvägar, annars kan du lika gärna lämna din last här hos mig på en gång istället för att låta någon annan plocka den från din döda kropp. Och bråka inte med de bruna kvackande demonerna på vägen. De är din enda säkerhet och tro mig, de är betydligt tuffare och fler än vad de ser ut. De ser inte med blida ögon på den som försöker undvika tullavgifterna eller störa handeln på leden, men å andra sidan är deras evinnerliga kvackande i tid och otid bättre än att avvika från rutten och möta några av Samkarnas egendomliga kreatur. Varsågod. Det blir fem silvermynt för informationen tack, och fort, jag har någon som väntar på mig nere på Harmynta Harlingen. Du skulle bara veta hur dessa reptilkvinnor kan överraska även de mest härdade män med sina exotiska metoder..
Bilagor
Karavanled.png
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Morëlvidyn

Inlägg av birkebeineren »

Dretski skrev: 2023-03-22 12:52 En annan idé är även att Ankh-Castellum skulle ha ett mycket starkt jägarråd och att yrket som inlandsjägare skulle ha en mycket stark status i hela regionen, då mycket av stadens handel och blomstrande ekonomi beror på de exotiska varor och varelser som passerar från Samkarnas brutala inland via hamnen och vidare till Kopparhavsregionen. Det ger ju även lite politiska vinklingar till det hela, då även Sextetten mycket väl förstår att de måste bero till stor del av jägarskrået för att kunna expandera sin mycket lukrativa exotiska handel, och få städer ligger väl egentligen bättre placerade till på kartan för ett handelscentrum av detta snitt, med dess närhet till västra Drakryggen, Krystalerna, Morginnerskogen och dessutom dess relativa närhet till Juronaträsket.
Vad jagar jägarna? Djur, monster, humanoider? Kött, päls/fjäll, "alkemiska ingredienser"? Slavar?

Låter oavsett intressant, även tankarna om handeln och Sextetten.

Dretski skrev:Måhända kan även dyrkan av Olem från Klomellien ha ett visst inslag i staden, med tanke på sin dekadenta kultur?
Den Lysande Vägen har försökt att skicka missioner vid ett flertal tillfällen, men viken är svårnavigerad med sina vildsinta svarta ankor och de exotiska handelsvaror som kan få vilken ärkebiskop som helst galen av begär har försvårat arbetet, och man har således valt att fokusera sina framtida missioner på mer lättåtkomliga delar av Altor. En generell religionsfrihet gäller i staden, men handelshusen ser noga efter så att offentligt religionsutövande i staden inte påverkar stadens handel och ekonomi, med övervåld om så krävs.
Ja varför inte Olem också, om staden är en både tolerant och dekadent plats?

Att Lyande Vägen inte haft några framgångar så här långt nere i Samkarna verkar troligt. Men kan det tänkas att det finns etinstrogna ändå här och var i staden? Eller är LV en otillåten religion trots den övriga öppenheten?

Dretski skrev:Har öknen till öster om Ankhrviken något specifikt namn, eller är det en extension av Saqasha-öknen?

Jag bifogar även ett urklipp från kartan där jag markerat var det möjligen skulle kunna passera en karavanled genom Drakbergen från Ankh-Castellum till Krilloan, om ni övriga accepterar detta. Denna karavanled skulle kunna vara anlagd av Sextetten eller annan passande stark organisation i området och hårt bevakad av företrädelsevis bruna ankor, med dödsstraff för rövare och pirater, men med allehanda naturliga faror via kusten, öknens kant och färden genom Drakbergen samt den östra landvägen längs med Drakryggen och Ormsjöns nordvästra kust. Jag tänker även att någon form av garnison, bevakat samhälle eller fort skulle kunna ligga i bergsrevan, då det i princip är den enda farbara vägen genom Drakryggen och därför en ekonomiskt intressant och viktig plats med stort behov av extra beskydd för resande.
Det finns två kartor över Morëlvidyn här och var i trådar och artiklar, samt utklipp ur dessa. Den ena är en uppdatering av den andra och har fått några städer flyttade samt flera namn. Båda finns nu i wikin (vilket borde ändras...) och den översta är den mest korrekta: https://erebaltor.se/wiki/index.php?tit ... idyn#Karta

Öster om Ankhrviken finns altså saltslätten Carcamusa:
Längst i sydöst skär sig den djupa Ankhrviken, av många pirater kallad ”Anktarmen”, genom landets östra del. Den förses med sötvatten via floden Krystalis (Kristallfloden). Sötvattnet förblir dock inte bräckt länge då inte bara Kopparhavets vatten är salt utan viken även försaltas av drivsalt från saltslätten Carcamusa som täcker större delen den östra stranden.
En karavanled genom Drakbergen känns svår att passa in med tanke på den speciella geografin som hindrar/öppnar för handel med Ormsjön enligt Krilloan-modulen. Dessutom sägs bergen vara oframkomliga och kusten (Fuktkusten) söder om Krilloan vara närmast obeboelig. Öppningen i Drakryggen som du ringat in har dessutom tätats på nyare kartor.

Det finns dock möjligheter. En tänkt färdselsväg mellan Ankh-Castellum och Krilloan måste oavsett gå ganska mycket norrut. Förslagsvis går då karavanleden väster om Drakryggen, över eller längs saltslätten Carcamusa, och korsar nordöstspetsen av kontinenten genom ett mindre bergspass som leder mot Kiorsham. Enligt Krilloan-modulen ligger denna mindre stad här just för att möjliggöra en landväg mellan Kopparhavet och Ormsjön. Från Kiorsham följs den gamla stenvägen ner till Krilloan. Vägen är lång och full av strapatser men den går över land och undviker piraterna till havs. Dessutom är brunankorna skickliga karavanvakter trots sitt "evinnerliga kvackande i tid och otid". :wink:

Vad tros om en sådan lösning?
Dretski
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 166
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Morëlvidyn

Inlägg av Dretski »

birkebeineren skrev: 2023-03-23 06:39 Vad jagar jägarna? Djur, monster, humanoider? Kött, päls/fjäll, "alkemiska ingredienser"? Slavar?

Låter oavsett intressant, även tankarna om handeln och Sextetten.
Det enkla svaret på din fråga är "ja". :D
Här jagas allt som finns att jaga, från Morginnerskogens troll (?) att ställa på arenan, en levande sabeltandad tiger till den Feliciske adelsmannens privata zoo, till basiliskögon, drakfjäll och hjortkött. Som nämnt tidigare är inte "arbetsslavhandel" i stora nummer fokus, men den som söker exotiska ting eller varelser (levande eller döda) gör helt rätt i att söka upp Ankh-Castellum. Handelsrelationer med Krilloan är mycket goda just på grund av utbudet av svåråtkomliga varor som inte finns i Krilloans närområde och båda städerna erkänner behovet av varandra snarare än att vara rivaler (en väldigt stor del av magikerakademiernas arbete bygger dessutom på möjligheten att handla vad de nu behöver av Samkarnas inlandsjägare).
birkebeineren skrev: Ja varför inte Olem också, om staden är en både tolerant och dekadent plats?

Att Lyande Vägen inte haft några framgångar så här långt nere i Samkarna verkar troligt. Men kan det tänkas att det finns etinstrogna ändå här och var i staden? Eller är LV en otillåten religion trots den övriga öppenheten?
LV existerar i viss mån (som Hinduism i Degerfors) och är inte förbjudet, men att bygga en kyrka vore näst intill omöjligt med tanke på ankornas ekonomiska kontroll över staden och det relativa fåtal LV-följare som finns i staden är mindre rentroende än i övriga städer (det är svårt även för den mest rentroende att hålla sig i skinnet i Ankh-Castellum vare sig man vill eller inte) och religion överlag har en låg status och prioritet i denna stad av härdade upptäckare och pengatokiga ankor.

birkebeineren skrev: Det finns två kartor över Morëlvidyn här och var i trådar och artiklar, samt utklipp ur dessa. Den ena är en uppdatering av den andra och har fått några städer flyttade samt flera namn. Båda finns nu i wikin (vilket borde ändras...) och den översta är den mest korrekta: https://erebaltor.se/wiki/index.php?tit ... idyn#Karta

Öster om Ankhrviken finns altså saltslätten Carcamusa:
Längst i sydöst skär sig den djupa Ankhrviken, av många pirater kallad ”Anktarmen”, genom landets östra del. Den förses med sötvatten via floden Krystalis (Kristallfloden). Sötvattnet förblir dock inte bräckt länge då inte bara Kopparhavets vatten är salt utan viken även försaltas av drivsalt från saltslätten Carcamusa som täcker större delen den östra stranden.
En karavanled genom Drakbergen känns svår att passa in med tanke på den speciella geografin som hindrar/öppnar för handel med Ormsjön enligt Krilloan-modulen. Dessutom sägs bergen vara oframkomliga och kusten (Fuktkusten) söder om Krilloan vara närmast obeboelig. Öppningen i Drakryggen som du ringat in har dessutom tätats på nyare kartor.

Det finns dock möjligheter. En tänkt färdselsväg mellan Ankh-Castellum och Krilloan måste oavsett gå ganska mycket norrut. Förslagsvis går då karavanleden väster om Drakryggen, över eller längs saltslätten Carcamusa, och korsar nordöstspetsen av kontinenten genom ett mindre bergspass som leder mot Kiorsham. Enligt Krilloan-modulen ligger denna mindre stad här just för att möjliggöra en landväg mellan Kopparhavet och Ormsjön. Från Kiorsham följs den gamla stenvägen ner till Krilloan. Vägen är lång och full av strapatser men den går över land och undviker piraterna till havs. Dessutom är brunankorna skickliga karavanvakter trots sitt "evinnerliga kvackande i tid och otid". :wink:

Vad tros om en sådan lösning?
Jag försöker skapa mig en bild av var detta pass finns, menar du att man kan korsa från Kiorshamn via Drakryggen direkt till Carcamusas nordöstra kanter? I sådana fall är det ju snarlikt den idé jag redan hade och kan lätt anpassas, och det vore onekligen roligt om karavanleden undviker den långa kustvägen och således skapar lite lämpligt material för att fylla ut området bättre. Kan du peka ut var passet finns (och hur leden från Kiorshamn till Krilloan ser ut - även här står det berg i vägen på kartan) så bygger jag vidare från det. :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Morëlvidyn

Inlägg av birkebeineren »

Verkar kunna bli en mycket intressant plats Ankh-Castellum. :D

När det gäller en väg genom Drakryggen så kanske så här:

Rött är tänkt vara den stenlagda väg som enligt kartan i Krilloan-modulen går mellan Kiorsham och Krilloan.
Grönt och blått är två mina olika alternativ på karavanleden upp från Carcamusa (och Ankh-Castellum)
  • Grönt går genom ett lite mer högt bergspass och leder till Kiorsham (och vidare till Krilloan)
  • Blått går lite lägre ner och ansluter till stenvägen varifrån den kan följas antingen till Kiorsham eller Krilloan
Bild
Dretski
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 166
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Morëlvidyn

Inlägg av Dretski »

Jag börjar också gilla tanken på Ankh-Castellum mer och mer och tar gärna emot förslag på idéer, det ligger geografiskt intressant i en del av världen som ännu inte är speciellt välbeskriven, och det ger mig en hel del kreativ frihet. Jag gillar din karavanled och har här ritat upp vad jag känner är de viktigaste karavanlederna i regionen. Handel mellan Piezraad och Ankh-Castellum går uteslutande via Agalam för att i största mån undvika ogästvänliga passager genom Carcamusa-slätten. Krilloan länkas även logiskt landvägen med Ankorath via Piezraad/Agalam.

Designer är jag inte, så du får gärna snygga till. :D Bild
Bildlänken verkar fungerar "så där", här är adressen: https://ibb.co/9rWRY0s
Dretski
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 166
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Morëlvidyn

Inlägg av Dretski »

För övrigt tycker jag gott att Ankh-Castellum kan utmärkas som en huvudstad för ankornas rike, då det ligger på gränsen till Krystalerna (där ankorna föddes) och är väldigt taktiskt beläget där Piezraad och Agalam dessutom ordnar ett effektivt skydd emot förbipasserande fientliga styrkor (tänk Istanbul/Svarta Havet). Pirateri i den sydliga delen av Ankhrviken är helt uteslutet och tullar betalas vid förbifart vid Piezraad-Agalam för att säkerställa sin fortsätta färd söderut.

Ur Sextetten sitter både Dluring och Dunfjat dessutom i Ankh-Castellum och styr över så pass viktiga städer som Nohstril och Montagor. Ja, en kraftigt befäst ankstad som dessutom är det civiliserade Samkarnas sydligaste punkt och centrum för exotiska varor direkt ifrån djungeln, träsken, bergen och öknarna. Det låter helt rimligt i mina öron åtminstone. Även de värsta svarta ankorna tänker två eller tre gånger innan de försöker plundra ett skepp som tagit sig söder om Piezraad-Agalam. De bruna ankorna är måhända inte de dugligaste sjömännen, men de är många och de är starka, och de ekonomiska krafter som styr dessa bruna ankor är stora. Sextetten är allmänt känd bland stadens alla ankor, men som man ofta säger, "som man kvackar får man ligga" och icke-ankor är till 99% omedvetna om Sextettens existens. En och annan anka har nackats och spikats upp efter att ha kvackat för mycket, men det har varit avskräckande och man vet oftast bättre än att nämna denna organisation för utbölingar.

Piezraad känns för övrigt som en utmärkt central garnison för de bruna ankorna som patrullerar karavanlederna och man tränar ankiska elitsoldater under mycket hårda förhållanden ute på Carcamusa-slätten.

Norr om Piezraad-Agalam styr principiellt sett Ankorath över Ankhrbuktens trafik, men även i Ankorath är man klok nog att rätta sig efter rådande vilja i Ankh-Castellum. Även en svart anka föredrar förstås alltid att kapa icke-ankiska skepp över ankiska sådana och man samarbetar i den lilla mån ankor nu klarar av att samarbeta emot de större raserna. Det är å andra sidan förstås inte alltid lätt att ta kloka och logiska beslut i en större grupp ankor med tanke på skränandet och flaxandet som snabbt uppstår vid meningsskiljaktigheter. Trots detta har man förstås alltid denna grundläggande "vi emot dem"-attityd.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Morëlvidyn

Inlägg av birkebeineren »

Dretski skrev: 2023-03-23 21:19 Designer är jag inte, så du får gärna snygga till. :D Bild
Bildlänken verkar fungerar "så där", här är adressen: https://ibb.co/9rWRY0s
Vi verkar ha ungefär samma färdigheter i kartritning så jag tyckerr det ser fint ut, även förklaringen. :wink:

Dina övriga idéer för området runt Ankh-Castellum verkar också fortsatt bra och jag skall försöka komma med nägra förslag på vidareutvecklingar eftervart.

Adragoor erbjöd sig tidigare att eventuellt bistå med kartor så har vi tur kanske han kan hjälpa till med något snyggare?
Adragoor skrev: 2023-03-18 22:09
Dretski skrev: 2023-03-16 16:37 Jag började för några år sedan planera en kampanj ...
Hej Dretski och välkommen till rikets bästa nördverkstad!

Dina idéer låter jättebra, och med forumdiskussion kan det kanske bli något riktigt coolt... Tänk om du av en händelse hade lyckats skriva ihop ett par tre rafflande äventyr på ditt tema som sedan hade kunnat göras till en pdf? Produceras något sådant ställer jag gärna upp som exempelvis kartritare, korrekturläsare eller dyl.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Morëlvidyn

Inlägg av birkebeineren »

Hittade den här i Samkarna-tråden som är relevant för just Carcamusa:
Mikael skrev: 2021-02-17 12:45 Samkarniska bestar:
Urval av mer ovanliga och unika nordsamkarniska bestar:

Carcamusadraken / kameldraken– unik varelse i Carcamusaöknen. Sedan ett fåtal år finns rapporter om en stor ödlebest täckt av ljusbruna saltkristaller, två pucklar och en fet svans som slutar vid marken. Halskragen och huvudet påminner om en drakes, men ingen vet vad det är för odjur. Det har endast setts på avstånd som en mirage. Man misstänker att den kan gräva ner sig och vänta in sitt byte, eller smyga sig på byten under natten. Kameler och hela läger hos saltskördarna har försvunnit på natten, och ingen överlevande vakt har sett något. Detta nya hot behöver hanteras, men ingen känner bestens håla eller om den ens har en.
Dretski
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 166
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Morëlvidyn

Inlägg av Dretski »

Fan om vi bara hade en fungerande Wiki då, jag hade kunnat mata hur mycket som helst. :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Morëlvidyn

Inlägg av Mikael »

Några kommentarer, för nu är du och hjälper min baby Samkarna växa.
Måhända kan även dyrkan av Olem från Klomellien ha ett visst inslag i staden, med tanke på sin dekadenta kultur?
Nu är vi nere i de ondfuktiga områden där Oktagonens syskon har haft stort inflytande. Jag ser det därför troligare att Hasitaal - de köttsliga hängivelsernas furstinna, perversionens gudinna - tar plats än Olem. Detta kan dessutom vara en av få starka kultplatser för henne.

LV har inget annat än galna eremiter och domedagsprofeter så här långt in i Samkarna.
Har öknen till öster om Ankhrviken något specifikt namn, eller är det en extension av Saqasha-öknen?
Det stora torra området öster om viken har säkert fler namn, men dess torraste centrala delar utgörs av Carcamus saltslätter. Den har egenheter som gör att området inte kan anses vara en del av Saqasha.
Jag bifogar även ett urklipp från kartan där jag markerat var det möjligen skulle kunna passera en karavanled genom Drakbergen från Ankh-Castellum till Krilloan, om ni övriga accepterar detta.
Det finns senare kartor där Spelknepe på min instruktion såg till att stänga passen i Drakbergens oöverstigligt höga kedja, i enlighet med källorna. Sedan har vi ju med ankor att göra som alltid föredrar att färdas vattenvägen om det inte är omöjligt. Detta kan sägas gälla för hela denna del av Samkarna, vattenvägarna dominerar helt. Landtransporter är helt enkelt inte tillrådligt eller effektivt. Ankor som färdas genom saltslätter låter faktiskt helt fel för mig, som dvärgiska sjömän. :) Så när du tänker dig handelsrutter, tänk genom viken, vattenvägar och under Sextettens tillståndssystem. Karavanerna som sällan kan motiveras, går antingen via Kiorsham som Birke visat på - tror dock en karavan genom saltslätterna inte är trolig - eller långt söderut via Krystalerna och genom det farligt blåsiga Gaerdons Gap till Ormsjön. Dessutomfinns det trader på båt även västerut till jägarnas djupaste utpost i Juronas gränstrakter, Lin-Pin-Fria. Den mangroveöverväxta befästningsstaden mot Tupagons rasslande horder.
För övrigt tycker jag gott att Ankh-Castellum kan utmärkas som en huvudstad för ankornas rike, då det ligger på gränsen till Krystalerna (där ankorna föddes) och är väldigt taktiskt beläget där Piezraad och Agalam dessutom ordnar ett effektivt skydd emot förbipasserande fientliga styrkor (tänk Istanbul/Svarta Havet). Pirateri i den sydliga delen av Ankhrviken är helt uteslutet och tullar betalas vid förbifart vid Piezraad-Agalam för att säkerställa sin fortsätta färd söderut.
I Krystalerna finns redan ett rike, ett förbund av sjöstäder - Krystalia. Domineras av ankor och nog det enda som kan liknas vid ett "ankornas rike". Sextetten och Ankh-Castellum försöker och har säkert en hel del inflytande, men någon huvudstad är de inte. Tvärtom anser Krystalierna att de dekadenta piraterna och handelsmännen i stenstaden endast är ett nödvändigt ont för handelsintäkter och svåråtkomna produkter/råvaror. Oberoende, frihet, renhet och självförsörjande är dominerande värderingar i Krystalia. En stadig ström av revolterande unga ankor i jakt på spänning och världen förser doch Ankh-Castellum med färskingar. Norr över då, dvs Piezraad och Agalam, har jag enbart sett som nödvändiga för salttraden. Hur de styrs eller allierar sig har jag inte funderat kring så kör på.

Castellum är Sextettens heliga huvudkvarter. Här finns rummet med bordet och stolarna av sten.

Avs bruna ankor så anger källorna att de är ovanliga och fåtaliga jämfört med sina svarta och vita kusiner. De bruna ska dessutom vanligtvis ha mycket negativ syn på de svarta. Det utesluter dock inte att legotrupper av bruna tjänar även svarta, men hellre via någon vitankisk täckmantel. Det ses inte med blida ögon av andra bruna när svarta tjänar svarta.
Dretski
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 166
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Morëlvidyn

Inlägg av Dretski »

I min version som jag ritade på kartan går farleder runt saltslätten (utom sträckan Kiorshamn - Pierzaad, som dock går kortast möjliga färd genom densamma, följandes skogen norr om Carcamusa i högsta möjliga mån). Känner du att Drakryggen ska fortsätta stängd så kör vi på den, men jag anser att det öppnar en del möjligheter för utvecklandet av området som äventyrsplats istället för att det bara är "ödeland". Tänk på att all trafik inte innefattar ankor och en strapatsfylld landresa kan vara att föredra för andra raser till och från staden, speciellt möjligheten att undvika pirater. Vägen motiveras också av det speciella salt som bara finns i sydöstra Carcamusa, vilken transporteras direkt till Ankh-Castellum (nu säger jag inte att det nordliga saltet inte är bra, men det är inte mörkrött som detta). Låt höra vad du tycker om detta. :)

I övrigt glad för din input, även om jag försöker läsa på allt om områdena är det mycket information från olika ställen att ta in. Lägger jag min vision och du reviderar den så har vi nog en bra grogrund, det var något sådant jag hoppades skulle hända. :)
Dretski
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 166
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Morëlvidyn

Inlägg av Dretski »

Måhända kan någon alternativt några av de viktigare ankorna i Ankh-Castellum vara medlemmar av en organisation från Krystalerna som spelar ett politiskt spel emot de dekadenta stadsankorna och piraterna efter kusten. I övrigt delade jag redan mer eller mindre din vision om de "lantliga" och "rena" ankorna i Krystalerna, men jag har inte hunnit mig sätta in i detta alltför mycket ännu. Att Ankh-Castellum i sin tur inte har något emot de sydliga ankorna utan låter dessa hållas underlättar relationerna och det finns inget som hindrar att Ankh-Castellum är en maktfaktor runt Ankhrviken.

Vad det gäller Hasitaal kontra Olem är jag helt och hållet med på noterna, men Hasitaal kände jag inte till. LV är en blandning av de som redan har blivit galna och de som håller på att bli det av alla de synder som uppskattas i staden, här nämnde jag också tidigare att även om de förvisso existerar så är de allt annat än en maktfaktor. Det Krystaliska vildgräs som säljs och röks öppet på stadens gator sätter snabbt sina spår.

Avseende de bruna ankorna känns ökenområdet (dock befolkas inte öknen i sig mer än som tidigare nämnt av saltarbetare och elitsoldater under träning) som en naturlig hemvist, då salthandeln till stor del beror på dessas disciplin och arbetsmoral kontra svarta och vita ankor. Runt Kopparhavets stränder är svarta och vita ankor förvisso betydligt mycket vanligare och vi frångår alltså inte officiell information på något vis, även om de lokala förhållandena är annorlunda just här. De håller sig här också på behörigt avstånd från the förhatliga svarta ankorna redo att via en central position i Ankhrviken rycka ut enkelt både emot norr och söder. Möjligen domineras Piezraad av industri och militär, emedan många arbetare pendlar från Agalam och dess betydligt mer beboeliga klimat. Vad tycks?
Dretski
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 166
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Morëlvidyn

Inlägg av Dretski »

Tillaggas ska att jag anser att omradet ska domineras av bruna och vita ankor, da de svarta piratankorna har vett nog att halla sig norr om Pierzaad for att istallet fokusera rovandet till handeln vid Kopparhavet. En brun krigsfotta ligger standigt i beredskap runt Pierzaad, och gor en passage direkt problematisk for den som inte kommer med fredliga avsikter till sodra Ankhrviken.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Morëlvidyn

Inlägg av Adragoor »

Kände för lite kartritning och producerade följande karta. Eller i varje fall en första version. När karavanvägar och annat är utredda kan de naturligtvis läggas till...
ankrviken_liten.jpg
Skriv svar