Ankhrviken

Samlingsplats för alla länder och platser
Dretski
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 158
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Ankhrviken

Inlägg av Dretski »

birkebeineren skrev: 2023-05-25 14:44 Om det är så att Luwaine Stiernfieder tillhör den klan vita ankor som byggde Ankh-Castellum så kan det vidare tänkas att han förvärvade positionen som klanens ledare och titeln som stordrake i tävlan med ett stort antal kusiner från olika familjer inom klanen. Ingen tävling som resulterar i våld och lönnmord (åtminstonde inte öppet) men intriger, rävspel och politiska manövrar toppad med en större dos djärvhet som verkar vara i stil med hur dagens stordrake av Ankh-Castellum börjar framträda. :wink:

Angående Stordraken och Sextetterna så ser jag gärna dessa som två självständiga maktfaktorer oberoenda av varandra men med olika typer av samarbete och motarbeta sig emellan. Förhållandet lär ju också variera på vilken stordrake som för tillfället besitter posten och hur mycket makt Sextetterna vid samma tid har.
Jag tänker här precis som du att sittande Stordrake och Sextetten inte automatiskt är i samma gäng, utan förhållandet beror mer på ömsesidig nytta. Vissa Stordrakar har inte alls spelat väl med Sextetten i historien. Våran Luwaine har ju sina privata problem, och att kusiner och liknande skulle vilja ha en ekonomisk del av kakan låter som en intressant intrig. Makten kan dock bara ärvas, och för att kontrollera Stordraken krävs att man kontrollerar hans råd (mer info om rådet kommer senare), något Luwaine själv inte har speciellt mycket intresse av. Nu var det förvisso inte alls tänkt så från början, men jämför med Robert Baratheon i Game of Thrones.
Dretski
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 158
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Ankhrviken

Inlägg av Dretski »

birkebeineren skrev: 2023-05-25 14:48 När det gäller folkslag i denna del av Samkarna så glöm inte att det finns ett människofolk kallat krystiller som lever bredvid ankorna nere i det löst sammanhållna riket Krystalia.

Krystillerna beskrivs kort i Krilloan-modulen och Mikael återger texten kort så här:
Krystiller
Är ett ljushyat och blåögt folk som i stort sett vuxit upp i båtar. Anletsdragen är fina och utslätade. De är tystlåtna och ogillar de stora bullriga städerna. De visar sällan känslor, men blir lyckliga om de på något sätt får arbeta vid vattnet och med båtar. De klär sig oftast i praktiska plagg för sjöfart. Deras skicklighet med båtar respekteras men deras tystlåtna karaktär föraktas av morëlvidynerna.
Sen finns det förövrigt resar i norra Samkarna verkar det som. Den mytomspunna legosoldaten Serek den mörke från Monster och Män-modulen är halvt rese.
Är Serek den enda bekräftade halvresen från Samkarna? Han skulle kunna ha fötts av en förrymd reseslav från Ankh-Castellum. Jag kikar vidare på det. En tanke slog mig tidigare i dag (om ni inte har gjort det redan, men jag kunde inte hitta något) om att försöka placera ut allt material från M&M-boken geografiskt.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ankhrviken

Inlägg av birkebeineren »

Kollade upp exakt vad som står i MoM och det är så att Serek är son till en rese som tjänade den morëlvidynska hövdingen Alam-hamu. Hans mor var en alv från östra Sivoa. Det betyder att det inte står något om att resar eller svartfolk i övrigt är bosatta i Samkarna men det finns en öppning för oss att tolka källorna så. :wink: Kanske finns det en mindre eller större koloni svartfolk någonstans i Tájosbergen?

Att placcera ut allt material från MoM vore ett intressant projekt. Starta gärna en tråd om det under ...Övrigt kanske?
Dretski
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 158
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Ankhrviken

Inlägg av Dretski »

birkebeineren skrev: 2023-05-25 21:40 Kollade upp exakt vad som står i MoM och det är så att Serek är son till en rese som tjänade den morëlvidynska hövdingen Alam-hamu. Hans mor var en alv från östra Sivoa. Det betyder att det inte står något om att resar eller svartfolk i övrigt är bosatta i Samkarna men det finns en öppning för oss att tolka källorna så. :wink: Kanske finns det en mindre eller större koloni svartfolk någonstans i Tájosbergen?

Att placcera ut allt material från MoM vore ett intressant projekt. Starta gärna en tråd om det under ...Övrigt kanske?
Jag tycker absolut att det finns plats for ett storre samhalle av vattar i Drakryggen. Kanske kan Saqasha befolkas av okenorcher? Jag vill anda ha dem pa behorigt avstand fran Sivoa, det kanns som att alverna borde ha utrotat alla spar av eventuella svartfolk i narheten under historien gang, aven om Sivoa nu ar mindre maktigt an forr. Jag kikar narmare under helgen. Vad sager Mikael om svartfolk?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Ankhrviken

Inlägg av Mikael »

Avs Svartfolk så har jag varit tveksam, eller kanske snarare försiktig. Jag vill inte att alla delar av Altor innehåller samma dominerande raser, religioner och konflikter. Jag ser gärna unika och annorlunda konstruktioner på kontinenterna utanför Ereb. Med det sagt har jag inget emot mindre grupper svartfolk som trots oddsen lyckats bosätta sig på kontinenten. Så visst kan det finnas en mindre klan resar i Morelvidyns berg, vätterklan i Drakbergen och ökenorcher. Men de är inte samma utspridda plåga som i Ereb, snarare väldigt sällsynta och utsatta grupper.

Avseende Sextetten och Stordraken så håller jag med om det som skrivs, dvs de är oberoende maktfaktorer som samarbetar när det gynnar dem. Men inte heller Stordraken vet vilka Sextettens högsta klaner är och flera av dem skulle mörda honom om han fick reda på det. Maltfaktorerna utbyter tjänster genom mellanhänder och på armlängds avstånd.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Ankhrviken

Inlägg av gtjorgo »

Mikael skrev: 2023-05-28 17:17 Avs Svartfolk så har jag varit tveksam, eller kanske snarare försiktig. Jag vill inte att alla delar av Altor innehåller samma dominerande raser, religioner och konflikter. Jag ser gärna unika och annorlunda konstruktioner på kontinenterna utanför Ereb. Med det sagt har jag inget emot mindre grupper svartfolk som trots oddsen lyckats bosätta sig på kontinenten. Så visst kan det finnas en mindre klan resar i Morelvidyns berg, vätterklan i Drakbergen och ökenorcher. Men de är inte samma utspridda plåga som i Ereb, snarare väldigt sällsynta och utsatta grupper.
Jag håller med Mikael här. Låt gärna någon annan typ av varelse/folkslag ha svartblodens roll i samkarna. Kanske kan vi istället utnyttja olika djurfolk, djungelbestar, demoner samt så klart ovänliga människor för att hålla kontinenten svårtillgängliga?
Dretski
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 158
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Ankhrviken

Inlägg av Dretski »

Jag instämmer i övrigt med era tankegångar, men vill för den delen inte helt utesluta svartfolken. Ett isolerat och av omvärlden ointresserat vättesamhälle i Drakryggen skulle göra sitt till för att befolka bergskedjan och ligger redan på arbetsbänken i skallen. Efter att ha ögnat igenom Svartfolk-boken kanske vi kan placera in ett bestånd ökentroll i Saqasha? Jag vill gärna arbeta med tillgängligt material och försöka placera ut det så gott det går, något jag tidigare nämnde angående Monster & Män i Ereb Altor också. Finns det i böckerna och inte är helt ologiskt eller rent av fel (det dyker upp fel också, även om materialet är officiellt!) ska det med känner jag. Ökentroll lever ensamma och något samhälle är inte aktuellt, men det kan ju vara en av de reella farorna och förhärskande befolkningarna i Saqasha. Ingen av dessa idéer skulle heller påverka känslan med för mycket svartfolk nämnvärt, utan snarare bara ge dem en intressant nichad plats i Samkarna. Alverna är dessutom inte nämnvärt intresserade av vad som pågår i Saqasha, och trollen lämnar inte öknen, vilket har inneburit att de undgått tidigare svartfolksutrotningar i historien. Vissa av Saqasha-Morelvernas mäktigaste klanhövdingar har till och med setts använda sig av förslavade ökentroll i stridigheter med andra klaner, och de ses som en väldigt exotisk (men svårhanterlig) handelsvara på slavmarknaden i Ankh-Castellum, och ett ökentroll på arenan drar alltid fulla läktare.

En av Stordrake Luwaine Stiernfieders närmaste vänner och allierade (och dessutom "riddjur") var dessutom tänkt att vara en halvjätte benådad efter ett vilt slag på arenan, men kanske skulle det kunna vara ett någorlunda civiliserat ökentroll istället.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ankhrviken

Inlägg av birkebeineren »

Dretski skrev: 2023-06-07 12:12 Jag instämmer i övrigt med era tankegångar, men vill för den delen inte helt utesluta svartfolken. Ett isolerat och av omvärlden ointresserat vättesamhälle i Drakryggen skulle göra sitt till för att befolka bergskedjan och ligger redan på arbetsbänken i skallen.
Jag tycker också att vi håller antalet svartfolk på en ganska begränsad nivå i Samkarna. Några vättar kan ändå få plats.
Dretski skrev:Efter att ha ögnat igenom Svartfolk-boken kanske vi kan placera in ett bestånd ökentroll i Saqasha? Jag vill gärna arbeta med tillgängligt material och försöka placera ut det så gott det går, något jag tidigare nämnde angående Monster & Män i Ereb Altor också. Finns det i böckerna och inte är helt ologiskt eller rent av fel (det dyker upp fel också, även om materialet är officiellt!) ska det med känner jag.
Ökentroll i Saqasha? Med ett så föredömligt resonemang bakom vilket är helt i tråd med EA-projektets arbetssätt kan jag inte annat än tycka att det också går bra. :wink:
Dretski skrev:Ökentroll lever ensamma och något samhälle är inte aktuellt, men det kan ju vara en av de reella farorna och förhärskande befolkningarna i Saqasha. Ingen av dessa idéer skulle heller påverka känslan med för mycket svartfolk nämnvärt, utan snarare bara ge dem en intressant nichad plats i Samkarna. Alverna är dessutom inte nämnvärt intresserade av vad som pågår i Saqasha, och trollen lämnar inte öknen, vilket har inneburit att de undgått tidigare svartfolksutrotningar i historien. Vissa av Saqasha-Morelvernas mäktigaste klanhövdingar har till och med setts använda sig av förslavade ökentroll i stridigheter med andra klaner, och de ses som en väldigt exotisk (men svårhanterlig) handelsvara på slavmarknaden i Ankh-Castellum, och ett ökentroll på arenan drar alltid fulla läktare.
Trollen kan nog tänkas ha ganska många andra fiender än bara alver men de kan ändå ha hittat sig en nisch att leva i ute i öknen. Att morelver jagar troll kan kanske passas in med något som diskuterats tidigare, nämligen det att Morëlvidyn är känd för sina gladitorkamper?
Dretski skrev:En av Stordrake Luwaine Stiernfieders närmaste vänner och allierade (och dessutom "riddjur") var dessutom tänkt att vara en halvjätte benådad efter ett vilt slag på arenan, men kanske skulle det kunna vara ett någorlunda civiliserat ökentroll istället.
Troll luktar som bekant mycket illa men kan stordrake Stiernfieder hantera detta (parfym?) så kan ju det vara ett alternativ, efter mörkrets inbrott vill säga. Annars kanske en av dessa resar som också är tänkt finnas i Samkarna?
Dretski
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 158
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Ankhrviken

Inlägg av Dretski »

birkebeineren skrev: 2023-06-07 18:46
Dretski skrev: 2023-06-07 12:12 Jag instämmer i övrigt med era tankegångar, men vill för den delen inte helt utesluta svartfolken. Ett isolerat och av omvärlden ointresserat vättesamhälle i Drakryggen skulle göra sitt till för att befolka bergskedjan och ligger redan på arbetsbänken i skallen.
Jag tycker också att vi håller antalet svartfolk på en ganska begränsad nivå i Samkarna. Några vättar kan ändå få plats.
Dretski skrev:Efter att ha ögnat igenom Svartfolk-boken kanske vi kan placera in ett bestånd ökentroll i Saqasha? Jag vill gärna arbeta med tillgängligt material och försöka placera ut det så gott det går, något jag tidigare nämnde angående Monster & Män i Ereb Altor också. Finns det i böckerna och inte är helt ologiskt eller rent av fel (det dyker upp fel också, även om materialet är officiellt!) ska det med känner jag.
Ökentroll i Saqasha? Med ett så föredömligt resonemang bakom vilket är helt i tråd med EA-projektets arbetssätt kan jag inte annat än tycka att det också går bra. :wink:
Dretski skrev:Ökentroll lever ensamma och något samhälle är inte aktuellt, men det kan ju vara en av de reella farorna och förhärskande befolkningarna i Saqasha. Ingen av dessa idéer skulle heller påverka känslan med för mycket svartfolk nämnvärt, utan snarare bara ge dem en intressant nichad plats i Samkarna. Alverna är dessutom inte nämnvärt intresserade av vad som pågår i Saqasha, och trollen lämnar inte öknen, vilket har inneburit att de undgått tidigare svartfolksutrotningar i historien. Vissa av Saqasha-Morelvernas mäktigaste klanhövdingar har till och med setts använda sig av förslavade ökentroll i stridigheter med andra klaner, och de ses som en väldigt exotisk (men svårhanterlig) handelsvara på slavmarknaden i Ankh-Castellum, och ett ökentroll på arenan drar alltid fulla läktare.
Trollen kan nog tänkas ha ganska många andra fiender än bara alver men de kan ändå ha hittat sig en nisch att leva i ute i öknen. Att morelver jagar troll kan kanske passas in med något som diskuterats tidigare, nämligen det att Morëlvidyn är känd för sina gladitorkamper?
Dretski skrev:En av Stordrake Luwaine Stiernfieders närmaste vänner och allierade (och dessutom "riddjur") var dessutom tänkt att vara en halvjätte benådad efter ett vilt slag på arenan, men kanske skulle det kunna vara ett någorlunda civiliserat ökentroll istället.
Troll luktar som bekant mycket illa men kan stordrake Stiernfieder hantera detta (parfym?) så kan ju det vara ett alternativ, efter mörkrets inbrott vill säga. Annars kanske en av dessa resar som också är tänkt finnas i Samkarna?
Det skulle kunna vara så illa att ökentrollen faktiskt är utrotningshotade på grund av den utbredda slavhandeln. Trots att de fortfarande har ett ganska stort bestånd så minskar det snabbare än kvickt. Kanske ett benådat och mer eller mindre civiliserat troll i Ankh-Castellums arenadistrikt skickar rollpersonerna för att köpslå med Saqasha-Morelverna om reducerad jakt på de stackars ökentrollen?

Stordraken må en gång i tiden ha haft något som påminner om ett luktsinne, men de delarna av näsan har dennes utsvängda drogmissbruk redan raderat. Vare sig det är en rese eller ett ökentroll så är det en viktig karaktär i Stordrakens innersta krets, som dennes personliga livvakt. Jag låter er avgöra vad som känns bäst här, men båda alternativen känns bättre än min tidigare halvjätte ändå.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Ankhrviken

Inlägg av Snibben »

Jag tycker att troll borde kunna finnas på Samkarna.
Här borde finnas plats för både träsktroll och djungeltroll. Både mangroveskogar och regnskogar torde var ideala hemvister för dem med mycket dagskugga.
Dretski
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 158
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Ankhrviken

Inlägg av Dretski »

Snibben skrev: 2023-06-08 11:05 Jag tycker att troll borde kunna finnas på Samkarna.
Här borde finnas plats för både träsktroll och djungeltroll. Både mangroveskogar och regnskogar torde var ideala hemvister för dem med mycket dagskugga.
Kanske att vi fokuserar pa dessa istallet for ovriga svartfolk? De ar ju vildare an sina kusiner i Cereval och inte sa organiserade som ovriga svartfolk, men du har en stark poang.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Ankhrviken

Inlägg av Mikael »

Träsktroll (och djungeltroll) gillar jag.
Dretski
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 158
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Ankhrviken

Inlägg av Dretski »

Äventyrsuppslag för Ankhrviken:

Att vara eller att icke vara

Rollpersonerna befinner sig i köpmännens område i östra Ankh-Castellum, när de får höra talas om en försvunnen karavan från en nybyggd saltgruva i de östliga delarna av Carcamusa. Gruvan har byggts på en alldeles nyfunnen fyndighet med ett ytterst exklusivt mörklila salt. Denna gruva ligger norr om de mer hårdbevakade lederna genom öknen. Vid närmare efterforskning hittas spår som leder rakt österut från karavanleden, som leder emot Drakryggen. Vad som har hänt här är att ett samhälle av vättar som lever i Drakryggen har blivit beordrade av sin gudom, en enormt fet drake som blivit för stor för att ta sig ut ur sin grotta och använder sin intelligens för att dominera vättarna i utbyte emot att de får bo i hans underjordskomplex, att samla in detta speciella salt som innehåller mangan, vilket är av största nödvändighet för dennes matsmältning. Vättarna törs förstås inte närma sig gruvan och har därför tagit hela karavanen till sin stad. Originalkaravanen har redan blivit mat till den feta draken, och saltet har förts till denne. Vättarna lever i rädsla för draken, men lika mycket i rädsla för de bruna ankorna (som dock inte känner till vättarna sedan tidigare) och har egentligen helt utan egen vilja blivit inklämda i en situation mellan dessa där de själva är för fega för att välja sida. Vättarna kommer att vädja om diplomati, medans draken å sin sida bara är nöjd om denne har sitt lila salt (som den påstår sig ha äganderätt till sedan tusentals år) orört, något som förmodligen skulle reta upp handelshusen i Ankh-Castellum ordentligt. Rollpersonerna kastas här in i ett äventyr som går att lösa både med diplomati och med våld!
Dretski
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 158
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Ankhrviken

Inlägg av Dretski »

Ett till äventyrsuppslag:

Skuggornas Offer


I staden Ankh-Castellum har en prominent vit anka, en älskad medlem av en inflytelserik familj, kidnappats av en mäktig barbarklan under en slavaffär som gått fruktansvärt snett. Familjen är förtvivlad och rädda för ankans öde. De anställer nu spelarna som äventyrare för att försöka hitta och rädda den försvunna ankan.
Spelarna ger sig ut på en farofylld resa genom den barbariska Morginnerskogen. De möter olika barbarstammar, och för att få information om ankans försvinnande måste de navigera genom ett farligt politiskt spel och upprätthålla goda relationer med stammarna, trots den hänsynslösa slavhandeln som pågår.
Djupare in i skogen står spelarna inför faror som jättespindlar, anakondor, andra barbarstammar och andra varelser. De kommer att tvingas lösa utmaningar, utforska hemligheter och möjligtvis bryta sig in i ett barbarläger för att nå ankan innan det är för sent.
Efter att spelarna framgångsrikt räddat den kidnappade ankan i Morginnerskogen, har de med sin färd genom Saqasha-öknen försökt undvika den arga barbarklanen som stod bakom kidnappningen. Dock blir de överrumplade av ökennomader mitt i öknen. Innan de hinner reagera blir hela spelargruppen, inklusive ankan, tillfångatagna av ökennomaderna.
Spelarna kastas nu in i en farofylld fångenskap, där de hålls fängslade av ökennomaderna som planerar att sälja dem alla på den skoningslösa slavmarknaden i Karakh-Khun för att bli människooffer till stadens kult. De möter andra fångar, både mänskliga och icke-mänskliga, som alla kämpar för sin frihet och överlevnad.
Fångenskapen blir en kamp för överlevnad och de försök som görs för att bryta sig loss från ökennomadernas grepp straffas hårt genom att personer grävs ner i sanden med bara huvudet ovanför jord, något som avskräcker de flesta från vidare försök.

Väl i Karakh-Khun möter de kulten och dess grymma ritualer. Spelarna har nu en personlig inblick i den ondska som slavhandeln och kulten representerar, och försöker undvika detta öde i allra största mån!
Ankor finns i Karakh-Khun, och kanske kan den nyligen räddade ankan använda sin politiska och ekonomiska makt för att övertyga någon att ta gruppen hem över Kopparhavet till Ankh-Castellum igen? Hur som helst har man under resans gång skaffat sig både mäktiga vänner och ovänner.
Senast redigerad av Dretski den 2023-07-17 16:56, redigerad totalt 3 gång.
Dretski
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 158
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Ankhrviken

Inlägg av Dretski »

dubbelpost
Skriv svar