Klomellien
- skaraborgarn
- Nidländsk Domare
- Inlägg: 2331
- Blev medlem: 2019-05-25 10:34
- Ort: Skaraborg
Re: Klomellien
Basilisk som illusion. Måste ha med i något äventyr,
-
- Barbisk Hövding
- Inlägg: 1251
- Blev medlem: 2007-12-29 10:14
Re: Klomellien
"Något skrämmande men litet (eftersom stora illusioner är svåra att lägga)" - det var antingen det eller trädskorpioner, och det växer inga träd längs med Maure.
- skaraborgarn
- Nidländsk Domare
- Inlägg: 2331
- Blev medlem: 2019-05-25 10:34
- Ort: Skaraborg
Re: Klomellien
Blir man förstenad om man ser en illusion-basilisk?
-
- Barbisk Hövding
- Inlägg: 1251
- Blev medlem: 2007-12-29 10:14
Re: Klomellien
Nej, men en elak SL kan låta spelarna tro det, och deras RP kan också inbilla sig det - i alla fall en kort stund.
-
- Barbisk Hövding
- Inlägg: 1251
- Blev medlem: 2007-12-29 10:14
Re: Klomellien
En liten kogg kajkar fram och åter på Maure. Ombord återfinns sju, sjösjuka sjömän (dvärgar) vid namn Grymmer, Hårder, Malmer, Hacker, Gulder, Skägger och Otte Susmar (pseudonymer, uppenbarligen). Koggen är lättmanövrerad, men dvärgarna behöver hjälp att göra annat än spy ner däcket. Chefen Susmar betalar generöst för hjälp att ta sig till Hamur – men de BER inte om den – de är trots allt dvärgar. Spelar RP sina kort väl kan de få vänner för livet. Problemet är om de börjar ställa frågor: Varför åker de båt till att börja med? Varför använder de komiska namn? Och framför allt: Vad har de i lasten? Sådana okänsliga frågor leder snabbt till försök till nedtystning och våld…
Tre pråmar med inlagd och otillräckligt övertäckt sill blockerar (delvis) Maure. Pråmdragarna har hoppat av och köpmannen som äger pråmarna behöver hjälp. Väljer RP att ta anställning kommer de att mötas av spott och spe längs hela floden, och efteråt kommer stanken att sitta i i typ en månad.
En manipel legosoldater lommar stranden fram. De har just fått sparken från Musselkriget av Addiaska för ”bristande tapperhet i fält” och är på dåligt humör, vilket inte hjälps upp det minsta av deras tomma penningpungar. Legoknektarna är inte riktigt redo att bli stråtrövare – de behöver en ursäkt för att plundra RP. Är de kanske smugglare? Zemniter? Spioner? Har de odeklarerade varor, klär sig mystiskt eller ställer närgångna frågor om kriget? I bästa fall kan RP överlämnas till Addiaska i utbyte mot återanställning och bonus! Om någon RP har jobbat som legoknekt själv tidigare så är en medlem i manipeln en gammal kollega som kan bli till stor hjälp för att klara dem ur knipan.
På en sten mitt i Maure sitter en praktfullt klädd person i en lustig pappershatt. Det är en ambassadör från (slå en T10, det är inte Bozsa, de åker med LJUSVÄG och långdistans-teleportation) på väg till (slå en till T10). Hen har inga kommentarer om VARFÖR hen sitter på kobben, men behöver hjälp med kartläsning, transport, livvakter och en helstekt spädgris vore fint också, tack så mycket, mina goda plebejer. Hen försäkrar att staden de är på väg till kommer att betala furstligt vid ankomsten. Om RP godtar jobberbjudandet kommer de sent omsider att upptäcka att så inte är fallet. Om SL är sadistisk har ambassadören faktiska fiender som förföljer sällskapet…
Fem beridna riddare från Zorakin, nyligen invigda i Drakjägarorden, men med bristfälliga kunskaper i klomelliska och klomellisk geografi har just upptäckt att landet delas av en flod. De debatterar om de ska rida tillbaka till Addiaska och rapportera sitt fynd eller om de ska se efter hur simkunniga deras hästar är. Barmhärtiga RP kan rädda livet på de oskyldiga springarna.
En flock på två dussin skränkråkor tycker att RP luktar gott (när tvättade de sig för övrigt senast?) men håller sig på behörigt avstånd såvida ingen sackar efter och visar uppenbara tecken på att vara döende. Under tiden vrålar de ut diverse reklambudskap om ”Gombasturs delikata sill”: ”Du vet att du vill, ät en sill”, ”Gombasturs sill är bäst, ingen protest”, med mera. Om RP råkar ut för detta möte en andra gång rör oväsendet istället mjuk, väldoftande och effektiv tvål.
Tre pråmar med inlagd och otillräckligt övertäckt sill blockerar (delvis) Maure. Pråmdragarna har hoppat av och köpmannen som äger pråmarna behöver hjälp. Väljer RP att ta anställning kommer de att mötas av spott och spe längs hela floden, och efteråt kommer stanken att sitta i i typ en månad.
En manipel legosoldater lommar stranden fram. De har just fått sparken från Musselkriget av Addiaska för ”bristande tapperhet i fält” och är på dåligt humör, vilket inte hjälps upp det minsta av deras tomma penningpungar. Legoknektarna är inte riktigt redo att bli stråtrövare – de behöver en ursäkt för att plundra RP. Är de kanske smugglare? Zemniter? Spioner? Har de odeklarerade varor, klär sig mystiskt eller ställer närgångna frågor om kriget? I bästa fall kan RP överlämnas till Addiaska i utbyte mot återanställning och bonus! Om någon RP har jobbat som legoknekt själv tidigare så är en medlem i manipeln en gammal kollega som kan bli till stor hjälp för att klara dem ur knipan.
På en sten mitt i Maure sitter en praktfullt klädd person i en lustig pappershatt. Det är en ambassadör från (slå en T10, det är inte Bozsa, de åker med LJUSVÄG och långdistans-teleportation) på väg till (slå en till T10). Hen har inga kommentarer om VARFÖR hen sitter på kobben, men behöver hjälp med kartläsning, transport, livvakter och en helstekt spädgris vore fint också, tack så mycket, mina goda plebejer. Hen försäkrar att staden de är på väg till kommer att betala furstligt vid ankomsten. Om RP godtar jobberbjudandet kommer de sent omsider att upptäcka att så inte är fallet. Om SL är sadistisk har ambassadören faktiska fiender som förföljer sällskapet…
Fem beridna riddare från Zorakin, nyligen invigda i Drakjägarorden, men med bristfälliga kunskaper i klomelliska och klomellisk geografi har just upptäckt att landet delas av en flod. De debatterar om de ska rida tillbaka till Addiaska och rapportera sitt fynd eller om de ska se efter hur simkunniga deras hästar är. Barmhärtiga RP kan rädda livet på de oskyldiga springarna.
En flock på två dussin skränkråkor tycker att RP luktar gott (när tvättade de sig för övrigt senast?) men håller sig på behörigt avstånd såvida ingen sackar efter och visar uppenbara tecken på att vara döende. Under tiden vrålar de ut diverse reklambudskap om ”Gombasturs delikata sill”: ”Du vet att du vill, ät en sill”, ”Gombasturs sill är bäst, ingen protest”, med mera. Om RP råkar ut för detta möte en andra gång rör oväsendet istället mjuk, väldoftande och effektiv tvål.
-
- Admin
- Inlägg: 9225
- Blev medlem: 2007-02-27 07:25
Re: Klomellien
Mycket bra. Lär kunna bli händelserika färder längs Maure (och Jaggarack) detta här.
Jag kan bygga ut mina förslag lite och med kanske något bidrag från gtjorgo borde vi ha gott om material till en tabell.
Jag kan bygga ut mina förslag lite och med kanske något bidrag från gtjorgo borde vi ha gott om material till en tabell.
Re: Klomellien
Halloj! Ber om ursäkt för låg aktivitet från mitt håll.
Flyttar, jobb och sjukdomar har kommit emellan :p
Gillar denna mötestabell skarpt!:-)
Flyttar, jobb och sjukdomar har kommit emellan :p
Gillar denna mötestabell skarpt!:-)
Re: Klomellien
Förslag:)
1. En liten båt med passagerare har fastnat i vassen/leran och kommer inte loss hur mycket än båtkarlen försöker. En av de medresande verkar vara i stora smärtor och behöver hjälp. Det visar sig att resenären i fråga är en Nunna från Erfavelklostret som vid närmare besiktning är höggravid. Hur ska rollpersonerna reagera? Kan någon ge stöd vid födseln? Kommer någon bli gramse över detta brott mot klosterartiklarna? Och…vem är fadern?
2. Några ankiska köpmän från ett mercanskt handelshus har köpt på sig en mängd grodor från amfibieodlingarna i Hisskov/loigerlandet. Problemet är att köparna vill ha varorna färska… och att minstingen av köpmännen glömt att försluta behållarna. Nu är grodorna på rymmen och måste fångas in. Kan rollpersonerna hjälpa?
3. Rollpersonerna råkar stöta på en grupp som utför en ceremoni. Det visar sig vara en ritual knuten till profeten Valios heresi, en rörelse som är förbjuden i delar av unionen och som ses med stor misstänksamhet av övriga stadsstater. Ska de rapportera gruppen till ”ordningsmakten” eller ska man låta dem vara?
1. En liten båt med passagerare har fastnat i vassen/leran och kommer inte loss hur mycket än båtkarlen försöker. En av de medresande verkar vara i stora smärtor och behöver hjälp. Det visar sig att resenären i fråga är en Nunna från Erfavelklostret som vid närmare besiktning är höggravid. Hur ska rollpersonerna reagera? Kan någon ge stöd vid födseln? Kommer någon bli gramse över detta brott mot klosterartiklarna? Och…vem är fadern?
2. Några ankiska köpmän från ett mercanskt handelshus har köpt på sig en mängd grodor från amfibieodlingarna i Hisskov/loigerlandet. Problemet är att köparna vill ha varorna färska… och att minstingen av köpmännen glömt att försluta behållarna. Nu är grodorna på rymmen och måste fångas in. Kan rollpersonerna hjälpa?
3. Rollpersonerna råkar stöta på en grupp som utför en ceremoni. Det visar sig vara en ritual knuten till profeten Valios heresi, en rörelse som är förbjuden i delar av unionen och som ses med stor misstänksamhet av övriga stadsstater. Ska de rapportera gruppen till ”ordningsmakten” eller ska man låta dem vara?
-
- Barbisk Hövding
- Inlägg: 1251
- Blev medlem: 2007-12-29 10:14
Re: Klomellien
Kul.
Maure är fullt av folk med problem - snarare än folk som orsakar problem för RP.
Som elak SL ser jag det som min plikt att baxa in lite fler monster (tyvärr gillar ju varken drakar, orcher eller tunnelmaskar vatten särskilt mycket).
Kanske en klomull som går bärsärk av okänd anledning? Och en arg ägare som angriper alla som försöker försvara sig?
Reptilmän som lägger upp lager om natten och dräper alla som kommer på dem.
En rese som utger sig för att vara tulltjänsteman, med portabel tullstation från icke närmare specificerad stad...
Maure är fullt av folk med problem - snarare än folk som orsakar problem för RP.
Som elak SL ser jag det som min plikt att baxa in lite fler monster (tyvärr gillar ju varken drakar, orcher eller tunnelmaskar vatten särskilt mycket).
Kanske en klomull som går bärsärk av okänd anledning? Och en arg ägare som angriper alla som försöker försvara sig?
Reptilmän som lägger upp lager om natten och dräper alla som kommer på dem.
En rese som utger sig för att vara tulltjänsteman, med portabel tullstation från icke närmare specificerad stad...
-
- Barbisk Hövding
- Inlägg: 1251
- Blev medlem: 2007-12-29 10:14
Re: Klomellien
Nej, nu ger vi oss ut i buskarna istället…
Ett dussin melorghier (åtta män, fyra kvinnor, inte för att det syns) bärande på träplankor närmar sig långsamt. De går på två led, i takt, och mässar: ”Dominup ammo dominup puketin SLAM” (de drämmer plankan i skallen på sig själva). Detta upprepas till leda.
Om RP skrattar åt dem, eller retas och kommer med lustiga kommentarer så bär de denna nya prövning med jämnmod under sin plågsamma botgöring. Om RP däremot blir våldsamma så försvarar de sig vildsint. Alla tolv bär melorghiska svarta kåpor (skyddar 1 poäng) och är beväpnade med antingen dolkar eller kortsvärd. Det är 25% risk för varje melorghier att hen går bärsärk.
Om RP istället för att gå till angrepp helt fredligt plundrar dem på deras tillgångar så gör de inte motstånd. Inkassera 1T100 silvermynt.
Ett dussin melorghier (åtta män, fyra kvinnor, inte för att det syns) bärande på träplankor närmar sig långsamt. De går på två led, i takt, och mässar: ”Dominup ammo dominup puketin SLAM” (de drämmer plankan i skallen på sig själva). Detta upprepas till leda.
Om RP skrattar åt dem, eller retas och kommer med lustiga kommentarer så bär de denna nya prövning med jämnmod under sin plågsamma botgöring. Om RP däremot blir våldsamma så försvarar de sig vildsint. Alla tolv bär melorghiska svarta kåpor (skyddar 1 poäng) och är beväpnade med antingen dolkar eller kortsvärd. Det är 25% risk för varje melorghier att hen går bärsärk.
Om RP istället för att gå till angrepp helt fredligt plundrar dem på deras tillgångar så gör de inte motstånd. Inkassera 1T100 silvermynt.
Re: Klomellien
Pukikulten måste vara en av Erebs mest prövande ”större” religioner. Älskar den!:-)Torquemada skrev: ↑2024-03-19 06:56 Nej, nu ger vi oss ut i buskarna istället…
Ett dussin melorghier (åtta män, fyra kvinnor, inte för att det syns) bärande på träplankor närmar sig långsamt. De går på två led, i takt, och mässar: ”Dominup ammo dominup puketin SLAM” (de drämmer plankan i skallen på sig själva). Detta upprepas till leda.
Om RP skrattar åt dem, eller retas och kommer med lustiga kommentarer så bär de denna nya prövning med jämnmod under sin plågsamma botgöring. Om RP däremot blir våldsamma så försvarar de sig vildsint. Alla tolv bär melorghiska svarta kåpor (skyddar 1 poäng) och är beväpnade med antingen dolkar eller kortsvärd. Det är 25% risk för varje melorghier att hen går bärsärk.
Om RP istället för att gå till angrepp helt fredligt plundrar dem på deras tillgångar så gör de inte motstånd. Inkassera 1T100 silvermynt.
-
- Barbisk Hövding
- Inlägg: 1251
- Blev medlem: 2007-12-29 10:14
Re: Klomellien
Tja, den är ganska plågsam och jobbig - men just i det här fallet så lät Pukidyrkarna några Etinstrogna följa med - "puketin", som sagt.
Kerisgassen har insett att avsaknad av botgöring får kyrkan att se mesig ut i Melorghs ögon...
Uppenbar inspiration:
https://www.youtube.com/watch?v=YgYEuJ5u1K0
Kerisgassen har insett att avsaknad av botgöring får kyrkan att se mesig ut i Melorghs ögon...
Uppenbar inspiration:
https://www.youtube.com/watch?v=YgYEuJ5u1K0
Re: Klomellien
Melorgh hör nog till de mer tärande platserna för monoteister (eller henoteister vilket ofta kanske är en mer passande benämning?)
-
- Barbisk Hövding
- Inlägg: 1251
- Blev medlem: 2007-12-29 10:14
Re: Klomellien
Henoteism är korrekt - sannolikt den vanligaste inställningen i fantasyvärldar, om än inte nödvändigtvis i Ereb.
Monoteister har de lite enklare än de övriga i Melorgh, då de slipper det ständiga hattandet mellan olika gudar allt eftersom behoven, den folkliga opinionen och järtecknen växlar.
Monoteister har de lite enklare än de övriga i Melorgh, då de slipper det ständiga hattandet mellan olika gudar allt eftersom behoven, den folkliga opinionen och järtecknen växlar.
-
- Barbisk Hövding
- Inlägg: 1251
- Blev medlem: 2007-12-29 10:14
Re: Klomellien
RP vaknar av en frän stank i luften, alternativt så ser deras vaktpost en skugga mot himlen, hög som självaste magikertornen i Krilloan (eller Häxis Svarta Torn, eller vad för höga referenser RP kan tänkas ha). Melorghs Blå Sfinx har tröttnat en smula på grillade lamm och har flugit ut för att få ett nattligt mellanmål. Hon gillar inte människokött särskilt mycket, men om RP har några hästar befinner de sig i stor fara. Om RP håller sig stilla bryr hon sig inte om dem. Om RP går till angrepp ligger de mycket illa till - Sfinxen har 2 Klor 15 1T8 + 7T6 (en uppskattning), 5 poängs blå päls och alldeles för många KP, och en PSY på cirka 50. Enda sättet att skrämma iväg henne och rädda en häst är att på något sätt anlägga en väldigt stor brasa eller tillgripa väldigt iögonfallande magi. Sfinxen har egen magi, men kommer inte bry sig om att använda den bara för en bit kött. Oavsett om hon äter och slåss eller ej så flyger hon hem efter en stund av stjärnskådande.
Kvar lämnar hon en massa blått ludd. Om RP samlar in det kan det säljas för minst 20 guldmynt, antingen i Melorgh eller hos rätt vävare i Mercana (eller Bozsa om RP har vägarna förbi). Garrika är också intresserade men har bara råd att betala halva priset.
Om RP angriper och sårar Sfinxen, men på något sätt överlever, så efterlämnar hon dessutom en del självlysande blått blod. Företagsamma RP kan samla in det i glasbehållare innan det dunstar. Blodet har starkt helande egenskaper, dock inte i naturligt tillstånd (då ger det bara 1T6 i skada och tre dagars magknip). Om RP erbjuder det till Den Gröna Dungen i Bozsa är de beredda att betala sanslösa 1.000 guldmynt eller mer. Den färdiga produkten får RP inte se röken av.
I Melorgh är Sfinxen höghelig. Att se den är tursamt, och melorghierna vill, om de får veta vad som har hänt, veta allt om mötet. Har de samlar in ludd är de intresserade av att köpa det. Har RP skrämt bort Sfinxen blir melorghierna sura, men inte aktivt fientliga. Att däremot fysiskt skada Sfinxen är alldeles obeskrivligt kätterskt och klandervärt. Rasande melorghier kommer att försöka ta RP till fånga för att sedan offra dem till Sfinxen. Misslyckas de första gången kommer de sedan att jaga RP över hela landet. Vistas RP i någon stadsstat kommer melorghiska diplomater försöka få dem utlämnade. Ger de sig ut i väglöst land sätter Melorgh ett högt pris på deras huvuden. RP kan ha gjort sig omöjliga i Klomellien – såvida de inte håller tyst om vad de gjort.
Kvar lämnar hon en massa blått ludd. Om RP samlar in det kan det säljas för minst 20 guldmynt, antingen i Melorgh eller hos rätt vävare i Mercana (eller Bozsa om RP har vägarna förbi). Garrika är också intresserade men har bara råd att betala halva priset.
Om RP angriper och sårar Sfinxen, men på något sätt överlever, så efterlämnar hon dessutom en del självlysande blått blod. Företagsamma RP kan samla in det i glasbehållare innan det dunstar. Blodet har starkt helande egenskaper, dock inte i naturligt tillstånd (då ger det bara 1T6 i skada och tre dagars magknip). Om RP erbjuder det till Den Gröna Dungen i Bozsa är de beredda att betala sanslösa 1.000 guldmynt eller mer. Den färdiga produkten får RP inte se röken av.
I Melorgh är Sfinxen höghelig. Att se den är tursamt, och melorghierna vill, om de får veta vad som har hänt, veta allt om mötet. Har de samlar in ludd är de intresserade av att köpa det. Har RP skrämt bort Sfinxen blir melorghierna sura, men inte aktivt fientliga. Att däremot fysiskt skada Sfinxen är alldeles obeskrivligt kätterskt och klandervärt. Rasande melorghier kommer att försöka ta RP till fånga för att sedan offra dem till Sfinxen. Misslyckas de första gången kommer de sedan att jaga RP över hela landet. Vistas RP i någon stadsstat kommer melorghiska diplomater försöka få dem utlämnade. Ger de sig ut i väglöst land sätter Melorgh ett högt pris på deras huvuden. RP kan ha gjort sig omöjliga i Klomellien – såvida de inte håller tyst om vad de gjort.