Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Ser bra ut.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

birkebeineren skrev: 2024-04-11 11:27 Kan passa på att tillägga att vi inte vet så mycket om Brikhos historia, särskilt inte innan 564 eO när stadsstaten upprättades. Det är dock tänkt att det alltid funnits gott om svartfolk här. Dessa har troligtvis sällan varit enade (även om kanske försök har gjorts, av svartfolk själva eller andra) utan deras samhällen har präglats av sedvanlig svartfolksk oordning.


Det stämmer med min bild. Klomelliens bergstrakter i framförallt nord och öst lär alltid varit fullt av svartfolk. Brikombarerna tog sig successivt till nordöstra klomellien under en tid då svarfolken där ännu inte var enade och upp mot ett hundratal olika grupperingar kämpade om herreväldet i dagens Brikho med omnejd. Nu lär ju inte heller Brikombarerna varit enade utöver närmaste byalag/gruvlag så när svartbloden väl enats så hade de inget att sätta emot utan yttre stöd… vilket aldrig kom.
Tänker jag:)


Det närmaste svartfolken kommit enighet är troligtvis just nu efter att Brikho som stadsstat upprättats. Det betyder dock inte en situation med lugn och ro under en samlande kung (även om det sitter en orch vid namn Gaaurk på tronen i Brikho stad (och en person kallad "den fete" i skuggan bakom) enligt tidigare utvecklingar) då det finns flera både yttre och indre grupperieringar som tävlar om makten. Som gtjorgo är inne på så är exempelvis vättarna som kontrollerar Karkazrapasset av den åsikt att det är de som bestämmer. Handelsrådet i Mercana är en annan och inte minst det mäktiga Handelsvägskompaniet under familjen Trask. Inte omöjligt har den mäktige svartfolksklanen Grimg-Harukh i den tidigare dvärgstaden Mirinôn uppe i Klomellerbergen nordväst om Briho också sin agenda. Även borta i staden O lär det vara de som bryr sig om vad som händer i Brikho och denviktiga karavanrutten som passerar mot Mercana.

Detta bör också stämma tänker jag. Många som har eller söker inflytande. Viktigt att du poängterar något jag själv ofta glömmer, dvs klomelliens görhålkandevtill staden-O. Klomellien är kanske staden-Os tredje viktigaste externa handelspartner (efter Kalkländerna och Trakorien?)
Grimh-Harukh klanen, finns dessa kvar än idag? Jag är för:-) annars finns ju många olika svarfolksgrupoeringar i både klomellerbergen och melashebergen som kan stöka till det för både Brikho och deras handelspartners.:)




När Brikhostaden byggdes, av vem och varför, vet vi inte så mycket om förutom att platsen är tänkt vara gammal och med grundlöäggande militära syften. Kungarna av Brikho, gärna titulerade som "Brikhorchen" (efter den förste orch som satte sig (eller sattes?) där) har haft staden som huvudstad sedan 564 eO.

Detta är nog inte helt utrett men jag minns något om att Brikho från början var en kombination av gruvort (salt?) och befästning? Byggt av Brikombarer? Eller ännu äldre under kejserlig tid? Men jag minns möjligen fel här.

Min gamla regentlängd (utan särskilt många årtal men som börjar med 564 eO) finns här: Brikhos regentlängd

Denna tycker jag att vi ser som rådande då den också är wikifierad. Sedan är ju Brikhorchen ofta (men inte alltid) en galjonsfigur för andras intressen. Vore kanske kul med lite beskrivningar av några fraktioner inom Brikho?


Att stridigheterna mellan Brikho och Addiaska började eller intensifierades runt 580 eO kan passa bra och enligt regentlängen ha varit under den mäktige Luhnogh som varit den brikhorch som suttit längst på tronen.

Addiaska blir ju en makt längs Maure först efter erövringen av Poane på 560 talet. Brikho ingår i unionen först 564 (men lär varit aktiva i området ett tag innan detta). Det lär ha tagit lite tid innan dessa ungtuppar möts…sisådär en tio-femton:)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Torquemada skrev: 2024-04-11 21:53 Tack för beröm. Svar till gtjorgo, i måttligt god ordning…

Brikho var tomt (efter att ha övergetts av jorerna?), då det var ganska förfallet och obekvämt, och för den delen fortfarande är det.

Okej, gruvan (om en sådan fanns) var tom och befästningen övergiven då svartbloden besatte platsen? Jag köper det:-) passar att just den biten inte är så blodig och att svartblodens hegemoni sker mer steg för steg. Deras enande lär dessutom tagit tid på sig innan det fullbordats.


När jag skrivit orcherna är det oftast avsiktligt. Orcherna står ensamma för den organiserade militärmakten, de andra svartbloden är mest backup. Vättarna står för intelligens, civilisation och långsiktigt tänkande, men sällan för taktik och militärstaberna.

Hur centralt organiserade upplever vi att Brikho är? Har man en stab eller är det mer olika allierade krigsherrar som slagit sig ihop i en enad (för det mesta) här?
Jag tänker att alla fraktioner har sina egna krigare. Dessa leds av egna ”befäl” men är underordnade brikhorchens kaptener? Dessa utgörs möjligtvis av en grupp tuffa hövdingar och/eller kände härjare som fått ett namn i stadsstaten? Oftast men kanske inte alltid orcher?
Jag kan möjligtvis vara helt fel på bollen här:-)




Resarna luras ut till Bunavärn med säljsnack av typen: ”Vi fattade inte hur stark du var tidigare. Du är alldeles för farlig för att behållas inlåst i den här trånga fästningen. Dina fiender vill det inte, men om du pressar på ledarna så kanske de släpper iväg dig. Det finns fullt med addiska riddare och krigsbyte borta i Trolleborg, om du slår ihjäl dem så kommer ingen längre att kunna ifrågasätta din storhet som krigare eller din rätt att styra”.


Köper detta rakt av :-D

Vättarna står för maten, resarna äter i rangordning. Ibland tänker jag mig dock att de beter sig som hundar – den som hinner först när maten är klar äter mest och snabbast. Intrång i köket under matlagning, alltså nästan alltid, är dock strängt förbjudet.

Bra!


Merga åkte ursprungligen frivilligt till Bunavärn – med tanken att hon där kunde leva som hon ville, styra och ställa istället för att behöva knuffas och konkurrera med de andra vättarna. Det fick hon – men tillvaron var outhärdligt torftig och innehållslös. Hon har fångats in av resarna – det finns inte så mycket till representanter för Brikho på plats i Bunavärn, även om man överväger att börja skicka dit några kompetenta orchbefäl för att styra upp saker i händelse av krig – det vore trist om staden föll bara för att resarna inte bemästrar basal Taktik särskilt bra.

Okej, Brikho har några mer organiserade trupper med dugliga krigsledare på plats men dessa är ganska tydligt i minoritet i Trolleborgen. Lite som de där utbildningsbefälen från jänkarna eller sovjet/östtyskland som alltid dök upp i kalla krigets olika konflikter i tredje världen.:-)

Jag tänker mig att svartfolk även kan dricka regnvatten ur pölar, även om det är gyttjigt och lite salt, utan att ta mer skada av det än av något annat de gör…


De lär ha tålig tarmflora. :D Sannolikt viktigast för Addiaska att säkra rent vatten än för Brikho.. även om allt vatten nog är ovanligt på ishnaslätten

Katapulten sköts huvudsakligen av orcher. Resarna skriker order, oftast poänglösa. Vättarna har fattat att den inte är viktig.
Låter rimligt:-)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Torquemada skrev: 2024-04-13 08:48Ser bra ut.
Jag håller med. Bunavärn är här ivägen för en invasion från syd men tillräckligt långt bort från handelsvägen i väst för att månglarna från Mercana och andra inte allt för ofta ska riskera att bli trakasserade av Resar som har lite att göra..:-)
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Några förtydliganden om Bunavärn: Staden kallas Bunavärn av brikombarer, addier och akademiskt lagda yoleviter och bozsabor, Det Svarta Hålet av resarna, Trolleborg av vättarna och Brikho och Resestaden av Mercana och övriga Klomellien.

Jag skrev att det inte var så mycket svartfolk runt Bunavärn en gång i tiden. Det är ganska tvetydigt, så jag ändrar inte.

Brikho är relativt väl organiserat, med något som liknar en regering, och tidvis en proto-militärstab (dessa kom ju först på 1800-talet i verkligheten – och många dröjde rejält med att skaffa sig dem!). Denna ordning hotas dock ständigt av sammanfall i klanvälde, uppror och palatskupper.

Förslag på fraktioner: Orchklaner, eller vad orcherna nu kallar dem, odefinierat vilka. Dessa har fortfarande betydelse, och ledare för klaner måste få tillräckligt viktiga poster och ära och byte av Brikhorchen, annars blir det muck. Försök att ena klaner görs (ingiften, gemensam uppfostran av ungarna, slåss tillsammans), och misslyckas vanligtvis.

”Hunsa vättarna”-fraktionen. Alla utom vättarna (och svartnissarna) tillhör egentligen denna fraktion. Dock anser de flesta att det finns viktigare saker att ta itu med först (till exempel att den egna klanen intar tronen), och vättarna ser till att det förblir så, och att de är för nyttiga för att rensas ut. En mindre grupp vill dock röka ut vättefästena djupt inne i Brikho genast!

”Döda alla människor!”-fraktionen. Ganska få svartfolk gillar människor särskilt mycket, men de flesta tycker att det är vettigare att slåss med bara Addiaska, än med Addiaska OCH Mercana, och ledarna inser också att handeln med Mercana gör dem starkare. Men inpyrda rasister finns alltid.

”Bergen till makten” mot ”Jämna bergen med marken”-fraktionerna. Slut fred (usch!) och gå ihop med de mäktiga orcherna från Klomellerbergen, eller slå tillbaka dem långt bortom gränsen. Nästan alla hör till den senare fraktionen, då Grimg oco skulle sätta sig på Brikho – hårt – och göra om staden helt och hållet.

”Nekromanti är makt” – fraktionen. Mycket liten och förföljd. Brikho vill inte styras av nekromantiker och zemniter igen.

”Morguck är störst” – fraktionen. Ledningen är lite osäker på hur de ska handskas med dessa religiösa fanatiker. Undvik konflikt och kanalisera deras energi mot lämpliga mål, eller tryck till dem rejält så att de inte växer sig för starka?

”Vi vill ha bättre käk – NU!”- fraktionen. Alltför många svartfolk har tillbringat tid i Mercana och är trötta på det som kallas matlagning i Brikho. Gamla ärrade krigarorcher står fullständigt oförstående inför detta o-orchiska utslag av hedonism. En verklig folkrörelse!
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2441
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Klomellien

Inlägg av gtjorgo »

Torquemada skrev: 2024-04-15 12:20 Några förtydliganden om Bunavärn: Staden kallas Bunavärn av brikombarer, addier och akademiskt lagda yoleviter och bozsabor, Det Svarta Hålet av resarna, Trolleborg av vättarna och Brikho och Resestaden av Mercana och övriga Klomellien.


Det låter rimligt. :-) kallar resarna Bunavärn för Det Svarta Hålet redan innan de kommer dit eller är det mer en benämning byggd på ”upplevelser”?:-)

Jag skrev att det inte var så mycket svartfolk runt Bunavärn en gång i tiden. Det är ganska tvetydigt, så jag ändrar inte.

Brikho är relativt väl organiserat, med något som liknar en regering, och tidvis en proto-militärstab (dessa kom ju först på 1800-talet i verkligheten – och många dröjde rejält med att skaffa sig dem!). Denna ordning hotas dock ständigt av sammanfall i klanvälde, uppror och palatskupper.

Består regeringen av Brikhorchen, rådgivaren den fete samt samt andra rådsherrar (i form av småhövdningar/klanföreträdare) samt eventuellt krigsherrar?

Förslag på fraktioner: Orchklaner, eller vad orcherna nu kallar dem, odefinierat vilka. Dessa har fortfarande betydelse, och ledare för klaner måste få tillräckligt viktiga poster och ära och byte av Brikhorchen, annars blir det muck. Försök att ena klaner görs (ingiften, gemensam uppfostran av ungarna, slåss tillsammans), och misslyckas vanligtvis.

”Hunsa vättarna”-fraktionen. Alla utom vättarna (och svartnissarna) tillhör egentligen denna fraktion. Dock anser de flesta att det finns viktigare saker att ta itu med först (till exempel att den egna klanen intar tronen), och vättarna ser till att det förblir så, och att de är för nyttiga för att rensas ut. En mindre grupp vill dock röka ut vättefästena djupt inne i Brikho genast!

”Döda alla människor!”-fraktionen. Ganska få svartfolk gillar människor särskilt mycket, men de flesta tycker att det är vettigare att slåss med bara Addiaska, än med Addiaska OCH Mercana, och ledarna inser också att handeln med Mercana gör dem starkare. Men inpyrda rasister finns alltid.

”Bergen till makten” mot ”Jämna bergen med marken”-fraktionerna. Slut fred (usch!) och gå ihop med de mäktiga orcherna från Klomellerbergen, eller slå tillbaka dem långt bortom gränsen. Nästan alla hör till den senare fraktionen, då Grimg oco skulle sätta sig på Brikho – hårt – och göra om staden helt och hållet.

”Nekromanti är makt” – fraktionen. Mycket liten och förföljd. Brikho vill inte styras av nekromantiker och zemniter igen.

”Morguck är störst” – fraktionen. Ledningen är lite osäker på hur de ska handskas med dessa religiösa fanatiker. Undvik konflikt och kanalisera deras energi mot lämpliga mål, eller tryck till dem rejält så att de inte växer sig för starka?

”Vi vill ha bättre käk – NU!”- fraktionen. Alltför många svartfolk har tillbringat tid i Mercana och är trötta på det som kallas matlagning i Brikho. Gamla ärrade krigarorcher står fullständigt oförstående inför detta o-orchiska utslag av hedonism. En verklig folkrörelse!
Bra start!
Jag tänker att de flesta i Brikho primärt är inordnade i sina stammar/klaner (vare sig de är vättar, orcher eller andra svartblod). Denna grupptyp är den största men också kanske minst samlande/transcenderande typen av grupp i Brikho (den är främst av värde för den enskilda stammen/klanen).

Därefter finns de mer överskridande och idedrivna grupperingarna. Religiösa eller ideologiska kan klumpas hit. Dessa är färre till antalet men har större potential till ett bredare tilltal hos flera olika fraktioner. Dessa är sannolikt farligare på lång sikt för Brikhos omvärld och kan eventuellt bekämpas via lokala ombud genom bestickningar av varor och vapen från exempelvis Mercana.
Tänker jag :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Vi verkar luta åt att det finns två större maktgrupperingar i stadsstaten Brikho; ett kring huvudstaden Brikho där "kungen" har säte och orcher dominerar, samt ett kring Karkazrapasset och fästet Ghry Bradkkol där vättarna dominerar. Dessa två grupperingar har hittat ett sätt att samverka som gör att de fungerar samman och får Brikho att framstå (någotsånär) som en stadsstat.

Eller vad säger ni?

De olika fraktionerna som Torqemada föreslår skulle då kunna vara de som huvudsakligen är verksamma kring själva Brikho-stad/Brikhstaden. Andra fraktioner kan tänkas finnas kring Karkazra/Ghry Bradkkol.

Enligt Svartfolk-modulen (som i mitt tycke är väldigt bra och heller inte motsäger något som står varken iMonsterböckerna eller Monsterboxen) kan svartfolks samhällen grovt delas i tre delar:

*Bandet - små och löst sammanhållna grupper utan lojaliteter till andra svartfolk
*Stammen - organiserade stammar underlagt en hövding
*Klanen - sammanslutningar av flera stammar där en huvudstam dominerar

Sen finns det tillfällen där två (eller fler) klaner sluter sig samman i en Pakt för en viss tid eller ett visst ändamål. Ett exempel på detta är Brända jordens klan (Ignarth bogglf) och Månulvarnas klan (Ylkor-kha-Oggra) som slöt en pakt i 255 eO vilket firades med ett fälttåg till södra Klomellien (Källa: Svartfolk-modulen och Sinkadus 30).
En pakt skulle kunna vara förklaringen till samarbetet mellan orcherna i Brikhstaden och vättarna vid Karkazra om vi ser dessa som två separata klaner med varsina bestående stammar.

TILLÄGG: Det kan sen också tänkas att det finns stammar och band (men kanske inte klaner) inom Brikhos gränser som inte tillhör dessa två mäktiga klaner. De två klanerna försöker bekämpa dessa eller få de att bli en del av den egna klanen.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Torquemada skrev: 2024-04-15 12:20Brikho är relativt väl organiserat, med något som liknar en regering, och tidvis en proto-militärstab (dessa kom ju först på 1800-talet i verkligheten – och många dröjde rejält med att skaffa sig dem!). Denna ordning hotas dock ständigt av sammanfall i klanvälde, uppror och palatskupper.
Om Brikho styrs av en mäktig klan (allierad genom en pakt med en annan mäktig klan vid Karkazra) kan då en "regering" tänkas vara synonym med klanledningen? Eller passar det bättre med att "regeringen" är överordnad klanledningen?

Oavsett så kan en sådan regering fyllas med lite vad vi vill eftersom varje svartfolksklan lär vara mer eller mindre unik. Det är mest termerna jag är ute efter att använda så för att passa med källmaterialet.

Vilka som sitter i regeringen/klanledningen (hovet?) kan då vara de olika stamhövdingarna samt eventuella andra rådgivare som Brikhorchen tycker skall sitta där (eller som lyckats placcera sig själv där). Personen som kallas "den fete" lär vara en sådan rådgivare.

Torquemada skrev:Förslag på fraktioner: Orchklaner, eller vad orcherna nu kallar dem, odefinierat vilka. Dessa har fortfarande betydelse, och ledare för klaner måste få tillräckligt viktiga poster och ära och byte av Brikhorchen, annars blir det muck. Försök att ena klaner görs (ingiften, gemensam uppfostran av ungarna, slåss tillsammans), och misslyckas vanligtvis.
Om "klan" här byts ut mot "stam passar det med terminologien. Stam är den grundläggande enheten inom svartfolkens samhälle.

Torquemada skrev:”Hunsa vättarna”-fraktionen. Alla utom vättarna (och svartnissarna) tillhör egentligen denna fraktion. Dock anser de flesta att det finns viktigare saker att ta itu med först (till exempel att den egna klanen intar tronen), och vättarna ser till att det förblir så, och att de är för nyttiga för att rensas ut. En mindre grupp vill dock röka ut vättefästena djupt inne i Brikho genast!

”Döda alla människor!”-fraktionen. Ganska få svartfolk gillar människor särskilt mycket, men de flesta tycker att det är vettigare att slåss med bara Addiaska, än med Addiaska OCH Mercana, och ledarna inser också att handeln med Mercana gör dem starkare. Men inpyrda rasister finns alltid.

”Bergen till makten” mot ”Jämna bergen med marken”-fraktionerna. Slut fred (usch!) och gå ihop med de mäktiga orcherna från Klomellerbergen, eller slå tillbaka dem långt bortom gränsen. Nästan alla hör till den senare fraktionen, då Grimg oco skulle sätta sig på Brikho – hårt – och göra om staden helt och hållet.

”Nekromanti är makt” – fraktionen. Mycket liten och förföljd. Brikho vill inte styras av nekromantiker och zemniter igen.

”Morguck är störst” – fraktionen. Ledningen är lite osäker på hur de ska handskas med dessa religiösa fanatiker. Undvik konflikt och kanalisera deras energi mot lämpliga mål, eller tryck till dem rejält så att de inte växer sig för starka?

”Vi vill ha bättre käk – NU!”- fraktionen. Alltför många svartfolk har tillbringat tid i Mercana och är trötta på det som kallas matlagning i Brikho. Gamla ärrade krigarorcher står fullständigt oförstående inför detta o-orchiska utslag av hedonism. En verklig folkrörelse!
Dessa fraktioner kan då tänkas bestå av en eller flera stammar beroende på storlek och makt. Fraktionerna har i sin tur inflytande i "regeringen".
Kan det passa?
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Låter bra. Fast jag gillar förstås inte Svartfolks-boken särskilt mycket (förutom orakelsvaren då: Gudarna vill ha…öh… KRIG!). Förmodligen mycket på grund av att jag inte gillar skapelsemyten. Fristående stammar i Brikho, javisst. Njeffheim och rulltrollen är definitivt sådana, såvida Njeffheim kan kallas en stam, då den består av obesläktade familjer?

Resarna började kalla Bunavärn för det svarta hålet efter det att de anlänt…

Förslag på Brikhos ”råd”, ledning och allmänna organisation:

Brikhos Stad och stadsstat leds av ett råd, antingen kallat ”rådet”, ”stororcherna” eller ”Blodscirkeln”. Detta leds av ”kungen” eller krigsherren, som allmänt kallas Brikhorchen. Brikhorchen heter för närvarande Gaaurk, och han är även, som brukligt är, ledaren för den dominerande stammen i Brikhoklanen. Hans närmaste rådgivare är en människa kallad ”den Fete”, om vilken inte mycket är känt. Medlemmarna i rådet är främst ledarna för de andra stammarna (eller deras ersättare om dessa är ute i landet). Brikhos orcher bor ofta i Brikho Stad, men befinner sig under långa tider ute i fältläger om behovet finns, och det gör det oftast. Varje stam har huvudansvaret för en militär front. Exempelvis har en ganska svag stam ansvaret för skyddet mot sydväst och fronten mot Magillres riddare, medan två betydligt starkare stammar håller stånd mot Addiaska i söder. Två andra stammar bekämpar de magillerska orcherna från Klomellerbergen i norr, och den dominerande stammen håller själva Brikho Stad. Detta är inga absoluta rågångar, och svartfolk flyttas runt efter behov.

Var och en av rådsmedlemmarna assisteras på plats av flera vättar, som agerar ”statssekreterare” åt orchernas ”ministrar”, och oftast står för det djupare tankearbetet.

En stackars orch och rådsmedlem som inte leder en stam är ansvarig för ekonomi, handel, infrastruktur, latrintömning, diplomati, byggnation, matanskaffning med mera. Han är ständigt utskälld, får skulden för det mesta och byts ofta ut. Systemet är inte effektivt, och nyligen har en annan orch åtminstone fått ansvaret för krigsindustrin, alltså smidet och införskaffandet av vapen och rustningar.

Följande finns inte representerade i Rådet: benmännen (men de kallas in vid behov), kultledarna (dessa hålls ganska kort) eller ambassadörerna (men där funderar man på en nyordning, för att samordna saker bättre). Ej heller sitter några resar, svartnissar eller troll i rådet, och endast en svartalf, chefen för ulvrytteriet.

Brikhos andra mäktiga klan, vättarna i Karkazra, med vilka Brikhoklanen är allierade i en pakt, finns inte heller officiellt representerade, men dessa håller noga koll på vad som händer i Brikho Stad genom de många vättarna som är bosatta där. Brikho Stad har sämre koll på vad Karkazras vättar har för sig.

Utöver de två starka klanerna finns det flera mer eller mindre fristående stammar på Brikhos territorium, till exempel bergens rulltroll och svartalferna i Njeffheim.

Följande fraktioner splittrar, utöver stamväldet, för närvarande Brikho Stad, rådet och stadsstaten, men inte Karkazras vättar, som har sina egna bekymmer:

”Hunsa vättarna”-fraktionen. Alla utom vättarna (och svartnissarna) tillhör egentligen denna fraktion. Dock anser de flesta att det finns viktigare saker att ta itu med först (till exempel att den egna stammen intar tronen), och vättarna ser till att det förblir så, och att de är för nyttiga för att rensas ut. En mindre grupp vill dock röka ut vättefästena djupt inne i Brikho genast!

”Döda alla människor!”-fraktionen. Ganska få svartfolk gillar människor särskilt mycket, men de flesta tycker att det är vettigare att slåss med bara Addiaska, än med Addiaska OCH Mercana, och ledarna inser också att handeln med Mercana gör dem starkare. Men inpyrda rasister finns alltid.

”Bergen till makten” mot ”Jämna bergen med marken”-fraktionerna. Slut fred (usch!) och gå ihop med de mäktiga orcherna från Klomellerbergen, eller slå tillbaka dem långt bortom gränsen. Nästan alla hör till den senare fraktionen, då Grimg med flera skulle sätta sig på Brikho – hårt – och göra om staden helt och hållet.

”Nekromanti är makt” – fraktionen. Mycket liten och förföljd. Brikho vill inte styras av nekromantiker och zemniter igen.

”Morguck är störst” – fraktionen. Ledningen är lite osäker på hur de ska handskas med dessa religiösa fanatiker. Undvik konflikt och kanalisera deras energi mot lämpliga mål, eller tryck till dem rejält så att de inte växer sig för starka?

”Vi vill ha bättre käk – NU!”- fraktionen. Alltför många svartfolk har tillbringat tid i Mercana och är trötta på det som kallas matlagning i Brikho. Gamla ärrade krigarorcher står fullständigt oförstående inför detta o-orchiska utslag av hedonism. En verklig folkrörelse!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Mycket lovande.

Funderar på en stam bestående av en blanding av orcher och människor (brikombarer). Inte lika fysisk stark som rena svartfolkstammar men generellt lite smartare. Illa omtyckt av både svartfolk och människor men de har kämpat till sig en egen roll här i det hårda Brikho. Tros om det?
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Menar du halvorcher eller människor och orcher? Om det förra, hur vanliga är de egentligen?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Jag tänker nog alla tre varianterna: människor, orcher och halvorcher (samt andra svartfolksblandingar). Jag ser före mig att halvorcher är rätt ovanliga i både Klomellien och övriga Altor men att de förekommer. Sen också att det finns orcher med "några droppar blod från människor" och tvärtom.
För den som gillar halvorcher kan Brikho vara en plats att förlägga härstamning från.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Låter bra. Fyra alternativ:

1. Närmast Magillre och Mercana - som svag klan får de en enkel front, och Mercana är mest tolerant (och det är bekvämt).

2. Närmast Sanzas. Det gillar inte Sanzas förstås, men det är närmast flest övriga brikombarer (och alltså kanske där de vill vara), och väldigt lugnt militärt sett. Eventuellt lämpar de sig för infiltration av Sanzas.

3. Föraktade av alla som de är får de dra ut i vildmarken - antingen längs en farlig bergsfront eller ännu värre, i obördig vildmark med brist på föda.

4. Ingen mark alls - de får agera underklass på andras territorium istället.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9059
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Alternativ 3 tror jag kan låta passande... Men då gärna med en inmutat plats i Brikho Stad också, något alla stammar som har sin hövding i Blodcirkeln skulle kunna ha. Altså att alla stammar har sitt territorium runt om i Brikho men också en del av ytan inom själva huvudstaden.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1186
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Låter bra.

Integreringsförsök görs förstås, och alla stammar får röra sig över hela Brikho.
Skriv svar