Drakar

Kända eller nämnvärda karaktärer i Ereb Altor. Allt från elaka svartalfshövdingar till fagra alvdrottningar.
Dretski
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 216
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Drakar

Inlägg av Dretski »

Mikael skrev: 2024-05-09 10:02 Med tanke på hur sällan drakar ändå omnämns i historien och länders beskrivningar bör drakar vara extremt ovanliga (placeras mellan väldigt ovanlig och unik i Monsterbokens vokabulär). De finns definitivt inte i varje bergsmassiv. Sedan är de säkert fler än de som syns då flera av dem sover den långa sömnen på sin skatthög. Att de är vanligare i Cer-bergen, Drakryggen och ev Kardbergen, än de är i Aidnebergen, Erbulasbergen och Nidabergen är också troligt. Grynnerbergen är nog också sparsamt tillhåll, medan kanske Mörkrets berg har fler på sin norra sida. Om det betyder att det finns 3 i Drakryggen och 1 i Aidnebergen, eller 5 vs 3 det tycker jag vi lämnar upp till SL. Om drakar var vanligare och flög omkring och terroriserade sina omgivningar mer allmänt hade nog Erebs länder sett väldigt annorlunda ut.
Jag tycker i fallet Drakryggen att den södra delen kan vara något mer befolkad, men att de har något mer intressant för sig än att terrorisera kringliggande befolkningar i onödan. 3-4 drakar i norra, "civiliserade" Drakryggen låter rimligt på villkor att alla har en intressant beskrivning (och det finns så klart alltid plats för SL's egen drake också!). Jag ska spåna lite på saken. I övrigt tycker jag att antalen låter rimliga.
Skriv svar