Pälsfisk

Kända eller nämnvärda karaktärer i Ereb Altor. Allt från elaka svartalfshövdingar till fagra alvdrottningar.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare

Re: Pälsfisk

Inlägg av skaraborgarn »

Säkert att magikern som skapade minoutarerna inte har varit framme igen? :roll:
Jeb
Cerevalisk Drakryttare

Inlägg av Jeb »

birkebeineren skrev: 2018-09-23 23:25 Om vi skulle skapa ett fiktivt verk som avhandlar pälsfiskar och andra djur, vad skulle vi då kalla det? Och vem skulle vi uppge som författare och illustratör? Karrok Blåstav? Eller kanske den Falfonir av Kaphalt som jag råkat skapa i wikin vid något tillfälle? :wink:
När tänker vi att detta eller dessa verk kom ut? Jag vill låta dem vara startskottet på det som gjorde pälsfisken till fastemat. Sedan om vi antar att man i första han i Ereb jagar pälsfisk för köttet blir skinnen en trevlig sidoinkomst. Deras begränsade storlek gör att pälsfisk både är dyr och exklusiv. Köttet förbehålls därför de som har råd och finns i begränsat utbud.

Personligen röstar jag för att Karrok Blåstav är mot att kalla dem fiskar och kategoriserar bävrar och deras likar däggdjur som vi är vana vid. Falfonir av Kaphalts avhandling som katalogiserar dem som fisk blir sprängstoff som till en början avfärdas som dumheter, men när man får upp ögonen för vad det innebär att kalla dem just fisk ändras tonen. Lysande Vägen blir till en början galna. Inte för att de egentligen bryr sig om hur djur katalogiseras, utan mer för att folk gör kopplingen till fisk och fastan. Efter lite eftertanke från de rika Bontisâlerna ser även de fördelar med innebörden. Adeln uppskattar inte att massor av folk svämmar över i deras bäckar och fiskar. Något måste göras! Reglering och regler införs redan medan debatten om vilken skrivelse som gäller ens slutförts. Pälsfisk är ett politiskt faktum.

I Zorakin utfärdas ett slags kaparbrev från hertigarna. Utvalda, fria individer med vettigt huvud och viss bildning ges officiell tillåtelse att fiska på land. Grevar och baroner blir rasande över denna inskränkning av deras makt och protesterar vilt. Hertigarna vill inte erkänna att de trampat på sina underlydande, men skänker ändå en eftergift. De individer som får fiska på land måste även vara kunniga i lag och rätt. De måste uppge sin närvaro till den lokale länsherren. De måste även erbjuda sina tjänster som lagmän för att få bedriva fiske på länsherrens mark. Landfiskalen är född. Alla utnämnda landfiskare bär en mössa av Landfiskskinn (Bäver) samt ett emblem i brons för att bevisa sitt ämbete.

Landfiskalerna är oberoende av gränser och rör sig fritt i marker där pälsfisk förekommer. De har ofta ett brett kontaktnät och utför ibland både brevbärarens eller fraktfirmans uppgifter. Altt beroende på vart de ska. De har också gjort sig kända som goda förhandlare och rättskipare och hög som låg uppskattar deras goda kunskaper i lag och rätt. Låg uppskattar dem oftast mer, då de faktiskt inte alltid dömer till rikas fördel. Alla är dock skyldiga att underkasta sig fiskarens dom, då de står under hertigarna.
birkebeineren
Admin

Inlägg av birkebeineren »

Vi kan låta Karrok Blåstav hålla sig till en kategorisering mer lik vår värld (även om möjligtvis inte "däggdjur" är en erebisk beteckning) och alltså inte kalla bäver för fisk. Falfonir av Kaphalt däremot kan företräda åsikten om pälsfisk, detta mycket passande då hans alter ego Fafnir här har illustrerat denna gruppkategorisering av djur: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 840#p40840

Wikin listar bredvid bäver även bäckbjörn, krokgädda och vattensvin som pälsfisk: https://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Pälsfisk

(Kategorin "Pälsfågel" vet jag inte hur vanlig är men skulle möjligen kunna innehålla djur som grip, hippogriff och pälsödla? :wink: )

Karrok Blåstav är nulevande och är tänkt sitta som en av de Tolv lärde i Entika. Falfonir av Kaphalt tror jag ingen sagt något om förutom att han härstammar från Kard och huvudstaden i Ransard.

Att pälsfisken bäver ligger till grund för landsfiskalerna tycker jag är en för bra idé för att inte användas men ovanstående tagit i betrakting krävs då en liten justering i beskrivningen. Kanske att det i norra Zorakin är vanligt med bäver och där därför vanligen är det djur som folk vanligen tänker på som pälsfisk? Sen vet jag inte om det är skrivet något om fasta inom Lysande Vägen men det ju mycket möjligt vara något som förespråkas, eventuellt på vissa heliga dagar?
Jeb
Cerevalisk Drakryttare

Inlägg av Jeb »

Vi kan låta Karrok Blåstav hålla sig till en kategorisering mer lik vår värld (även om möjligtvis inte "däggdjur" är en erebisk beteckning) och alltså inte kalla bäver för fisk. Falfonir av Kaphalt däremot kan företräda åsikten om pälsfisk, detta mycket passande då hans alter ego Fafnir här har illustrerat denna gruppkategorisering av djur: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 840#p40840
Precis. Karrok (om han nu väljs, se nedan) kallar dem "däggdjur" eller vadhelst som passar.
Wikin listar bredvid bäver även bäckbjörn, krokgädda och vattensvin som pälsfisk: https://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Pälsfisk
Jag har sett det, men just Landfiskalerna jagar nog mest bäver.
(Kategorin "Pälsfågel" vet jag inte hur vanlig är men skulle möjligen kunna innehålla djur som grip, hippogriff och pälsödla? :wink: )
Varför inte? :D
Karrok Blåstav är nulevande och är tänkt sitta som en av de Tolv lärde i Entika. Falfonir av Kaphalt tror jag ingen sagt något om förutom att han härstammar från Kard och huvudstaden i Ransard.
Jag tycker nog att oavsett vilka vetenskapsmän det blir bör de vara någorlunda samtida och helst historiska. Det behöver egentligen bara vara så pass många år att Landsfiskalerna är etablerade och ett naturligt inslag i samhället.

Att pälsfisken bäver ligger till grund för landsfiskalerna tycker jag är en för bra idé för att inte användas men ovanstående tagit i betrakting krävs då en liten justering i beskrivningen. Kanske att det i norra Zorakin är vanligt med bäver och där därför vanligen är det djur som folk vanligen tänker på som pälsfisk? Sen vet jag inte om det är skrivet något om fasta inom Lysande Vägen men det ju mycket möjligt vara något som förespråkas, eventuellt på vissa heliga dagar?
Japp. Systemet är pan-lokalt över norra Zorakin där pälsfik lever. Fastan nämns i källorna. Kan ta reda på exakt var, men jag gissar Ivanhoe. Har inte böckerna just nu.
Skriv svar