Spelknepe skrev:Peter: Vårt mål är att vidareutveckla de gamla texterna och sammanföra det med nytt material. Det ni flaggar för i "nyckelordsmodellen" är att göra det enkelt för spelkonstruktörer och spelledare att kunna skapa egna varelser. Men är det inte det VI ska göra? Vi skapar ett underlag för en värld, med våra tankar och idéer, och ingen mall för "hur man kan göra detta själv". Precis som i alla rollspel så är det ju upp till spelledaren att ändra och modifiera precis hur mycket han vill...
Så ifall du vill hitta på en ras som kallar sig för "Fnissingar", så vad hindrar dig från att hitta på dem helt från grunden med sin egen kategori: "Fnissfolk"? Eller så kan du välja att lägga dem under en redan befintlig kategori: älvfolk eller djurfolk eller vad som skulle kunna passa in.
Målet är att vi ska känna oss fria till att skapa egna raser, stammar, samhällen, individer utan massa begränsningar. Och det går lika bra att skapa detta med en katalogstruktur som en nyckelordsmodell. Kan du säga mot mig? Resultet för hur det presenteras för spelarna blir ju detsamma!
Om du nu ställer mig frågan: "Men om jag vill skapa ett jätte-rese-ank-varg-svart-fniss-folk då? Vad ska jag lägga den i för kategori?" Då kommer jag svara "Skapa du en egen Kategori som heter "Övrigt" eller "Fnissing" om du vill. Inget hinder för mig... men JAG vill inte ha ett Ereb Altor med tonvis av olika hybrider mellan allt och allt.
Det är med missmod jag ser att den kompromiss i frågan jag trodde var i hamn inte står att uppbåda.
Jag tror att du missförstår vad det är vi vill göra. Vi vill inte omskapa Ereb Altors varelser, vi vill inte översvämma kontinenten med udda kreationer. Däremot så vill vi komma förbi den tråkigt byråkratiska känsla som präglade tidigare presentationer. Många varelser var bara ren utfyllnad - det presenterades flera olika sorters alver, svartfolk etc utan att de egentligen hade något koncept eller någon plats i världen. En av anledningarna till att de blev så är att de inte presenterades
i sitt sammanhang utan snarare efter den redan definierade katalog av olika över- och undertyper av varelser (svartfolk och orcher, älvfolk och nissar) som fanns i monsterböckerna.
Varelserna i Ereb Altor HAR redan en struktur genom sin position i Ereb Altor, om de dessutom skall struktureras efter en taxonomi så blir designen löjligt fyrkantig och svårtolkad: folk kommer att läsa folkslagsbeskrivningarna och leta efter dem i världen, snarare än att läsa beskrivningar av enskilda folkslag och sedan tänka "aha! detta är en sorts vätte". Och finns det inte en tydlig niche för "folket" i Ereb Altor så kommer de, liksom en gång jag, bli en smula förbryllade över vad det är för varelse som står beskriven i bland folkslagen, men som inte tycks passa in i världen.
Nyckelorden var bara ett förslag från vår sida. Trots vad du tycks tro är det ett enkelt och överskådligt sätt att ordna information (snarare än massa ganska godtyckliga kategoriseringar). Men jag är öppen för andra förslag, bara vi slipper dessa varelsekataloger, som gör att man vill sätta allt i ett fack.