Wal

Information om religionerna och dess utbredning
Mikael
Admin
Inlägg: 5406
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Wal

Inlägg av Mikael »

Glöm nu inte att ankor eventuellt faktiskt är magiskt skapade av en magiker i ett mossigt torn i djupaste våtskogarna i Kard, för många tusen år sedan. Eller det är i alla fall vad folken i Kard "vet".
Dretski
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 214
Blev medlem: 2007-10-03 19:40

Re: Wal

Inlägg av Dretski »

Mikael skrev: 2024-05-11 20:38 Glöm nu inte att ankor eventuellt faktiskt är magiskt skapade av en magiker i ett mossigt torn i djupaste våtskogarna i Kard, för många tusen år sedan. Eller det är i alla fall vad folken i Kard "vet".
Intressant, vad tycker ankorna själva i Kard om detta? Ankor och geometri/matematik är ju en speciell gren i sig, kan det finnas någon form av matematiskt kvasireligiösa undertoner från flertalet skapelsemyter, som kanske utmynnar i t ex Sextetten eller en strukturellt liknande organisation? Våra ankor börjar onekligen bli mycket intressanta. :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5406
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Wal

Inlägg av Mikael »

Eftersom folken i Kard räknar in våra Ankor bland de ätbara varelserna, delvis grundat på historier kring "magikern", ser ankorna till att starkt avvisa teorin och undvika hungriga jorder, sarder och raner.

Det är dock intressant att flera delar av ankornas matematiska traditioner har direkta speglingar i historierna om deras "magiska skapelse" i Kard!?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9075
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Wal

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev: 2024-05-11 20:38 Glöm nu inte att ankor eventuellt faktiskt är magiskt skapade av en magiker i ett mossigt torn i djupaste våtskogarna i Kard, för många tusen år sedan. Eller det är i alla fall vad folken i Kard "vet".
Mikael skrev: 2024-05-16 22:05 Eftersom folken i Kard räknar in våra Ankor bland de ätbara varelserna, delvis grundat på historier kring "magikern", ser ankorna till att starkt avvisa teorin och undvika hungriga jorder, sarder och raner.

Det är dock intressant att flera delar av ankornas matematiska traditioner har direkta speglingar i historierna om deras "magiska skapelse" i Kard!?
Kan du påminna oss om var du skrivit mera om detta? Och gärna berätta mer! :)

Det låter förövrigt som om det kan råda viss oenighet mellan ankor och människorna i Kard om hur skapelsen gick till.
Mikael
Admin
Inlägg: 5406
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Wal

Inlägg av Mikael »

Jag har nog inte mer en en kort mening eller två tråden om Jorduashur eller Ankor om de lokala teorierna i Krd om ankor som magikers skapelse samt att jorder kan tänka sig att äta ankor (och andra djurfolk). Mer än så blev det aldrig. :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9075
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Wal

Inlägg av birkebeineren »

Det går fint att bygga vidare på korta meningar. :)

De Æsírtrogna människorna hävdar att vænírguden Ykk skapade ankorna (och andra folkslag de kallar halvfolk) men frågan är om det fåtal ankor som lever i Kard också tror det? Är Ykk egentligen synonym med någon annan gud? Eller kanske namnet på den där magikern?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9075
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Wal

Inlägg av birkebeineren »

Hittade det här i Ank-tråden angående ankorna i Kard:
Mikael skrev: 2013-04-01 21:21 Gillar vad du skrev Albrekt. Ankor är dock för mig ett i huvudsak Kopparhavsfolk vars spridning där bortom är mycket begränsad. Birke har föreslagit ankor på Bactulge utöver redan kända bosättningar. Jag ser helst att det stannar vid Kariden, Klomellien, Bactulge, Mereld, Ruhl och ev Kardskogen enligt nedan. (Gillar inte att det måste finnas dvärgar, alver, hlm, ankor, orcher osv i varje land, skog, berg, stad i hela Ereb)

När det gäller ankor i Kard har jag tänkt att det finns ett fåtal unika ankor i Kardskogens våtare delar som gör allt för att hålla sig gömda för andra raser. Jorduashurerna anser av tradition ankmän vara livsmedel och legendariska recept på anka förekommer mer än tillgång på deras kött. Både raner och jorder anser att den illvilliga vaeniren Ykk skapade ankmännen för att förnärma Aesir. Enligt en annan jordisk tradition ska i Kardskogens djup runvävaren Karlik Gormaren/Sölve bo i sitt höga torn och han ska vara den som skapade ankmännen till sina trälar.

Historiskt fanns det ankbyar i Jordushurs skärgård redan innan jorderna kom dit. Ankorna blev tjänare/trälar till jorderna men tilläts i huvudsak bo kvar i sina fiskebyar på öarna. På 200-t fO hände något (har inte ännu bestämt mig för vad) som gjorde att ankorna samlades ihop och skeppades till kolonin i Ruhl eller tvingades fly till skogs. Ankor som påträffas i Jorduashur fångas och äts. Ankor undviker därför Halle, samtidigt som jorderna naturligtvis inte är hundar som anfaller varje anka de ser i en stad/by...bara om de finner dem i vildmarken är de lovligt byte.

Avs bruna ankor så har jag tänkt mig att de faktiskt helt dominerar bland ankor i Kard, överlevarna. I Morëlvdyn har jag en ankstad som också har en stor andel bruna. Men bruna är ovanliga och tycks ha svårare att föröka sig.
Men angående skapelsen kan detta vara något endast människorna i Kard hävdar och inte alls vad ankorna där själva tror.
Mikael
Admin
Inlägg: 5406
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Wal

Inlägg av Mikael »

Tack Birke, absolut - min syn är att det just är en jordisk/kard teori-legend. Ankorna förnekar den absolut.
Skriv svar