Postat: 2008-03-18 03:36
Jag har tänkt lite på det här med handlingar:
Man har som ett poäng-system där olika handlingar kostar olika mycke.
Antal poäng kan ju antingen beror på den totala Erfarenheten man har (tot. erf man sammlat på sig?) eller någon grundegenskap.
Man har den HandlingsPoängen (HP) o sen kostar en attack, en parering, dra vapen, röra sig Xm olika poäng som man drar av.
Parering är billigare än ett annfall. Man kan kanska har råd med 2 pareringar men bara ett anfall normalt.
Detta kan ju göra att en strid blir lite intressantare, man kan ju ha vapenteknikerna med här också. Dom olika teknikerna har ett Färdighetskrav som man måste ha i Stridsfärdigheten och när man når det kravet så kan man använda Vapenteknicken för det vapnet om man betalar dom HP som behövs för den.
Detta är ju lite( eller mycke=) ) taget o lånat, och lite förändrat, av det system Rickard har för sitt EDoD, men det är ju bra o gör strider bra mycke roligare än bara Hugg eller Parera.
EDIT
man kan ju också ha så att om det fattas tex ett fåtal poäng så kan man dra av det på FV för att kunna utföra handlingarna, en dålig svärdskämpe kan Dra sitt vapen och hugga samma men han får minus på Hugget då medans en som är duktig gör det utan problem.
Det är ju även att ha en regel som gör att man kan få extra poäng om man lyckas med Upptäcka fara eller något Iacktagelseslag.
man är inte så bra på o slåss men man "känner på sig" att något är på väg o hända så SL kan ge en några extra HP första rundan så man hinner dra upp svärdet o parera vilket man normalt inte skulle kunna.
EXEMPEL
Man har t.ex. 20HP, ett anfall kostar 12, en Parering 10.
Du kan välja att göra 2 Pareringar (20hp) denna runda eller du kan göra ett anfall (12). Du kan äve välja att göra 2 anfall som då får en kostnad på 24HP, 4 mer än du har. Detta gör att du får -4 på Anfalls slaget.
Man har som ett poäng-system där olika handlingar kostar olika mycke.
Antal poäng kan ju antingen beror på den totala Erfarenheten man har (tot. erf man sammlat på sig?) eller någon grundegenskap.
Man har den HandlingsPoängen (HP) o sen kostar en attack, en parering, dra vapen, röra sig Xm olika poäng som man drar av.
Parering är billigare än ett annfall. Man kan kanska har råd med 2 pareringar men bara ett anfall normalt.
Detta kan ju göra att en strid blir lite intressantare, man kan ju ha vapenteknikerna med här också. Dom olika teknikerna har ett Färdighetskrav som man måste ha i Stridsfärdigheten och när man når det kravet så kan man använda Vapenteknicken för det vapnet om man betalar dom HP som behövs för den.
Detta är ju lite( eller mycke=) ) taget o lånat, och lite förändrat, av det system Rickard har för sitt EDoD, men det är ju bra o gör strider bra mycke roligare än bara Hugg eller Parera.
EDIT
man kan ju också ha så att om det fattas tex ett fåtal poäng så kan man dra av det på FV för att kunna utföra handlingarna, en dålig svärdskämpe kan Dra sitt vapen och hugga samma men han får minus på Hugget då medans en som är duktig gör det utan problem.
Det är ju även att ha en regel som gör att man kan få extra poäng om man lyckas med Upptäcka fara eller något Iacktagelseslag.
man är inte så bra på o slåss men man "känner på sig" att något är på väg o hända så SL kan ge en några extra HP första rundan så man hinner dra upp svärdet o parera vilket man normalt inte skulle kunna.
EXEMPEL
Man har t.ex. 20HP, ett anfall kostar 12, en Parering 10.
Du kan välja att göra 2 Pareringar (20hp) denna runda eller du kan göra ett anfall (12). Du kan äve välja att göra 2 anfall som då får en kostnad på 24HP, 4 mer än du har. Detta gör att du får -4 på Anfalls slaget.