Lysande Vägen

Information om religionerna och dess utbredning
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1679
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

En zorakisk solriddare...

Bild

Bild
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5406
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Snyggt! Man undrar ju vilken fasa han blickar mot... :D
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

En teknisk fråga bara, varför är tummen utanför greppet på skölden? Jag är ingen lajvare eller historiker, så det kanske är så man brukade ha remmen?
A fat man brings a cushion wherever he goes
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Anders: Riktigt snyggt! Du är ju omänskligt snabb också!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9089
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

I vissa länder där Lysande Vägen är utbredt, som Jorpagna, Erebos, Berendien, och det både från officiella källor och från tankar här på forumet nämns att båda fastlandsvägen och dalkiska vägen existerar, hur gör vi med kerigassäterna som är utsatta på EA boxens karta?

Alltid bare en kerigass i ett land, kan två olika kerigasser finnas, är kerigassäterna i dessa tvådelade länder egentligen bontisälsäten?

Tankar?
Mikael
Admin
Inlägg: 5406
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:I vissa länder där Lysande Vägen är utbredt, som Jorpagna, Erebos, Berendien, och det både från officiella källor och från tankar här på forumet nämns att båda fastlandsvägen och dalkiska vägen existerar, hur gör vi med kerigassäterna som är utsatta på EA boxens karta?

Alltid bare en kerigass i ett land, kan två olika kerigasser finnas, är kerigassäterna i dessa tvådelade länder egentligen bontisälsäten?

Tankar?
Följa kartan i möjligaste mån. Vilka fler länder än Jorpagna är splittrade? För dalkerna kan det ju dock vara så att de har kerisgasser som har ansvar för områden de inte dominerar. Kerisgassen i Nya Arno kan tex var kerisgass för Klomellien, Magillre och Drylo i övrigt. :? I Jorpagna ser jag hellre att dalkiske kerisgassen varit i exil sedan mycket lång tid och sitter i någon Caddisk stad, lämpligen Arno. Finns det dalkiska kerisgasser även för förlorade länder men utan reell makt?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9089
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Följa kartan i möjligaste mån. Vilka fler länder än Jorpagna är splittrade? För dalkerna kan det ju dock vara så att de har kerisgasser som har ansvar för områden de inte dominerar. Kerisgassen i Nya Arno kan tex var kerisgass för Klomellien, Magillre och Drylo i övrigt. :? I Jorpagna ser jag hellre att dalkiske kerisgassen varit i exil sedan mycket lång tid och sitter i någon Caddisk stad, lämpligen Arno. Finns det dalkiska kerisgasser även för förlorade länder men utan reell makt?
Följa kartan mest möjligt tycker jag med.

På denna karta finns ett kerigassäte i Erebos men i Sinkadus-artikkeln som beskriver landet sägs det att båda Vägarna tillåts verka och i Nohstril reser sig katedraler åt bådas ära. Står möligtvis kerigassstolen tom och två bontisaler av olik tro tvingas samarbeta för att överhuvudtaget få finnas i landet?

I Berendien vet jag inte hur änsvarige Ghazam har tänkt sig men förmodar att fastlandsvägen följs. Har ligger dock på ovannämda karta kerigassätet längre söderut än där huvudstaden Entika numera(?) är placerad (trodda förr, pga kartan, att Entika låg där kerigassätet markerats). Ventimilia?

Magilre har väl ett eget kerigassäte, fast jag gillade din lösning bättre! :)

Jorpagnas kerigass lämnar jag gärna till respektiva ansvarige att tillsätta.


Att tilläga är att i Krilloan verkar Lysande Vägens båda grenar ledas av två bontisaler.
Mikael
Admin
Inlägg: 5406
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Kerisgassäten i städer som inte är huvudstäder tycker jag om. ventimiglia i Berendien är coolt då det ger det ännu en anledning att bli förbannad när Felicien så småningom förstör staden! :twisted:
Magilres kerisgassäte i Moril dilaz tror jag är för fastlandsvägen. Den caddiska vägen har sin magilliska kerisgass i Nya Arno, menade jag. :?
I Erebos är väl LV inte så populärt, men det är inte heller Caddo så tror det är en fastlandskerisgass som tillåts.
Senast redigerad av Mikael den 2007-08-23 13:30, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9089
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Undrar hur på många olika sätt vi har benämd Lysande Vägens varianter?

Den dalkiska Vägens magillerska kerigass har sitt säte i det klomelliska Nya Arno. Jag är med! :)

...och kerigassen av Efaro träder nu in på scen!
Mikael
Admin
Inlägg: 5406
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Undrar hur på många olika sätt vi har benämd Lysande Vägens varianter?

Den dalkiska Vägens magillerska kerigass har sitt säte i det klomelliska Nya Arno. Jag är med! :)

...och kerigassen av Efaro träder nu in på scen!
Menade Erebos :oops:
Men visst vore det coolt om titeln Kerisgass över Efaro finns kvar! Efaro, Stabul och Furgias kerisgass!? 8)

Vi behöver två bra namn på de två vägarna! Kom med fler förslag!

Mina: Arnoer och Pendoner (utgår då Pendon inte är exarkens säte!)

Birke
birkebeineren skrev:Förslag:

Fastlandska - Ortodoxa

Aidniska - Dalkiska

Echtiska - Dalkiska
Mikael skrev:Jo det är bra förslag, spec 2, men det betecknar väl snarare vägen, inte anhängarna.

Aidner och Dalker passar inte så bra då det ju främst beskriver de som bor på ön/halvön. Var själv inne på det spåret ursprungligen.

Skulle vilja ha något lika enkelt som mina tidigare förslag (Arnoer Pendoner), dvs så att man slipper skriva ut "anhängare" hela tiden.

Fastländare och Öländare...nejnej.

Ekeborgare och Ortodoxa...nja...

Peter
Peter skrev:Ang. de två traditionerna: Insuler och Pandoxer.
Som i "Exarken i Ekeborg är överhuvud för den sanna pandoxiska kyrkan"
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9089
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Menade Erebos :oops:
Jag förstår. Fast i Erebos tror jag... måste leta upp den där Sinkadu-artikkeln!
Mikael skrev:Vi behöver två bra namn på de två vägarna! Kom med fler förslag!
Ortodox - Heterodox

Fast heterodox (kättersk) skulle väl inte någon av grenarna anse sig själva så det skulle i så fall vara motståndarens benämning. Kanske det är det båda gör? Fast vad säger icke-LV trogna då?

Röstar, åtminstonde tills vidare, på Aidnisk - Dalkisk
Mikael
Admin
Inlägg: 5406
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Aidniska vägen och Dalkiska vägen = OK.
Så dess anhängare kallas i folkmun i tex Jorpagna för "Aidniner" och "Dalkiner"? (För att skilja dem från folk från Aidne (Aidner) och från Caddo (dalker))
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Om man skall gå efter de officiella texterna om LV benämns den kätterska dalkiska grenen för Caddism... kanske skulle man då kunna benämna anhängare av denna gren för caddister, och grenen för just Caddism för att följa det officiella materialet någorlunda. Frågan är väl vad fastlandsgrenen skulle kallas då, kanske Kardism, kardister?, efter var exarkerna finns...
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Caddism låter utmärkt!

Caddism och Jorism? Caddism och Kontinentalism? Caddism och Erebsk Lära?

Jag tror inte att den kontinetala Lysande Vägen begränsar sig till Aidne i sina ambitioner - vore det inte rimligare att tro att de gör anspråk på att samla alla troende på kontinenten - hur verklighetsfrämmande detta än är.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1679
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Mikael skrev:Aidniska vägen och Dalkiska vägen = OK.
Så dess anhängare kallas i folkmun i tex Jorpagna för "Aidniner" och "Dalkiner"? (För att skilja dem från folk från Aidne (Aidner) och från Caddo (dalker))
Tror inte att detta är något som "folkmun" egentligen talar om... Troende på fastlanded tycks enligt officiellt material kalla dalkerna caddister. Folk på Caddo kallar nog bara fastlandstroende för kättare. :)

Däremot gillar jag hur de lärde kan kalla de två olika grenarna för den Aidniska och Dalkiska vägen. Det tycket jag passar utmärkt.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Skriv svar