Lysande Vägen

Information om religionerna och dess utbredning
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1679
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Sopodlare skrev:En teknisk fråga bara, varför är tummen utanför greppet på skölden? Jag är ingen lajvare eller historiker, så det kanske är så man brukade ha remmen?
:oops: Du har helt rätt. Som du kanske kan se så ritade jag först tummen utanför, men jag slarvade till det när jag la till detaljerna. Det måste vara för att jag är, i Spelknepes ord, så "omänskligt snabb". Ska fixa det.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5406
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Icke caddisterna kallas av anhängare till dalkiska vägen för Arroier (efter falsk på dalkiska). De kallar sig själva Ossaier (efter ordet sann på dalkiska).

Dalkiska vägens anhängare kallas Caddister av Fastlandsvägen som kallar sig själva för: ? Solister (Solens sanna följeslagare)/ Pandoxer (Panerebiska trosföljarna)/ Tadoser (efter dalksika för Sol) / Tuder (efter dalkiska verbet för se)?

Scen från en gata i Krilloan.
- Ser du de förbannade dalkerna därbort.
- Jupp!
-Vi går bort och talar dem till rätta de jvl caddisterna!
-Näh, vi tar en tår till först...
-Vi är ju sanna Solister och så är våra herrar. Det är vår skyldighet att frälsa kättarna med näve och stål om så behövs.
-Eller näve och stövel...
- Hey, du ... du ja, din frbnde kättare, stå inte här och förpesta med dina falska böner.
- Vad du mena!? Du förlämpa oss? Du din stinkande Arroie' som luktar kattens bakdel. Vi Ossaie' din stinkapa.

Sabeltandsgardet passerade av en slump förbi och fick med bistra blickar de troende att besluta sig för sänghalmen istället för fler svåra teologiska argument.
Mikael
Admin
Inlägg: 5406
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Eller så byt ut varje ord mot kättare i samtalet? :wink:
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1679
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Nja... He, he. En solist är ju en solosångare. Kanske inte så passande. :lol:
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

anders skrev:Nja... He, he. En solist är ju en solosångare. Kanske inte så passande. :lol:
Och jag som bollade med jorist i tanken ett tag :oops:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9089
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ett försök på sammanställning av förslag:

Lysande Vägen

Två huvudgrenar; den dalkiska vägen under exarken på Caddo och den aidniska vägen under exarken i Kardien*. En mindre gren, ett vildskott enligt många, benämd den palinska vägen är officiellt underlagt den senare, men fungerar i princip självständig.

Tillhängarna av den aidniska vägen kallar sina trosfiender för caddister och sig själva för trogna.

Tillhängarna av den dalkiska vägen kallar sina motståndare kättare (arroier på dalkiska) och sig själva för ortodoxa (ossaier på dalkiska.

* Denna gren av Lysande Vägen har sitt namn efter Aidnehalvön då exarken har sin hemvist i Ekeborg belägen på Aidne.
Mikael
Admin
Inlägg: 5406
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Ett försök på sammanställning av förslag:

Lysande Vägen

Två huvudgrenar; den dalkiska vägen under exarken på Caddo och den aidniska vägen under exarken i Kardien*. En mindre gren, ett vildskott enligt många, benämd den palinska vägen är officiellt underlagt den senare, men fungerar i princip självständig.

Tillhängarna av den aidniska vägen kallar sina trosfiender för caddister och sig själva för trogna.

Tillhängarna av den dalkiska vägen kallar sina motståndare kättare (arroier på dalkiska) och sig själva för ortodoxa (ossaier på dalkiska.

* Denna gren av Lysande Vägen har sitt namn efter Aidnehalvön då exarken har sin hemvist i Ekeborg belägen på Aidne.
Mkt bra sammanställning!
Endast ett ord, nämligen kättare, tycker jag är för allmänt och bör kunna användas av bägge sidor. tror det går att finna ett liknande värdeladdat ord men med smalare användning. Tex radikala?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1679
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Mikael skrev:
birkebeineren skrev:Ett försök på sammanställning av förslag:

Lysande Vägen

Två huvudgrenar; den dalkiska vägen under exarken på Caddo och den aidniska vägen under exarken i Kardien*. En mindre gren, ett vildskott enligt många, benämd den palinska vägen är officiellt underlagt den senare, men fungerar i princip självständig.

Tillhängarna av den aidniska vägen kallar sina trosfiender för caddister och sig själva för trogna.

Tillhängarna av den dalkiska vägen kallar sina motståndare kättare (arroier på dalkiska) och sig själva för ortodoxa (ossaier på dalkiska.

* Denna gren av Lysande Vägen har sitt namn efter Aidnehalvön då exarken har sin hemvist i Ekeborg belägen på Aidne.
Mkt bra sammanställning!
Endast ett ord, nämligen kättare, tycker jag är för allmänt och bör kunna användas av bägge sidor. tror det går att finna ett liknande värdeladdat ord men med smalare användning. Tex radikala?
Ortodox skulle iofs också kunna användas av båda sidorna, men jag tycker att det funkar i alla fall. Bra sammanställning. Jag gillar! :D Bara det faktum att dalkerna kallar "de trogna" för kättare betyder ju bara att de betraktar dem på samma sätt som vilken remuntradyrkare som helst! :lol:

PS. Fixade tummen på zorakiern...
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5406
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Lysande Vägens största katedraler (Aidne s. 20):
1. Exarkens palats och katedral i Ekeborg!
2. Dalkiska exarkens palats och katedral i Arno.
3. Katedralen i Pallin, Caddo.
4. Kora-katedralen i Pendon, Zorakin.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1801
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Mikael skrev: 4. Kora-katedralen i Pendon, Zorakin.
På kartan över Pendon ser denna byggnad ut att ha ungefär samma form som tadosen på anders bild. Kupolen som Kora-katedralen borde ha, har nog ett spann på ca 35 m, dvs. något större än Hagia Sophia och något mindre än Peterskyrkan... En rätt imponerande katedral med andra ord! Sen lär ju de tre ännu större katedralerna vara hyfsat häftiga...
Mikael
Admin
Inlägg: 5406
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Gillar personligen inte att de dalkiska solriddarna skulle blivit S:t Justins orden och att Solriddartilarna är Aidnes. Hos mig finns 2 ordnar Solriddare och det är endast den dalkiska vägen som ännu lyckas få solandar i svärden till fastlandets irritation. Anledningen är att ritualen är en hemlighet som kräver viss info som endast dalkerna har och som innebär ritualer i (närheten av) Odos grav. Den ritualen beskrivs i platinumboken som förvaras i tryggt förvar i Arnos exarks palatsvalv under tung vakt. Aidnes solriddare smider ständigt planer på hur man skall kunna dra kättarna vid näsan och få tag på boken (de vet inte om det hela med Odos grav). Tills dess får de nöja sig med helig magi i svärden. Nu kring år 610 har de en idé, men de behöver en grupp äventyrare för att genomföra den.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9089
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

I Aidne-modulen så omtalas Solriddarna. Jag tolkar det så att detta ursprungligen var benämningen på en riddarorden som uppstått före den Stora Schismen 281 eO. Efter denna så dealade sig orden i två, en som bekände sig till den aidniska grenen och en som bekände sig till den dalkiska grenen. Den aidniska behöll namnet Solriddarnas Orden, eller bara Solriddarorden, medans den dalkiska tog namnet S:t Justins Orden.

Benämningen Solfararorden tror jag är en som dykt upp här på forumet, likaledes att kalla både de riddarordnar som var delaktiga i soltogen och värdsliga riddare som deltog på eget bevåg, för solriddare.

Det hela blir lite otydligt.

Vad kallas en vanlig soldat, eller en munk eller riark, även en fattig egendomslös som vill göra bot inför Etin, om inte annat än solfarare - en som far på soltog?
Solfarare borde således vara en benämning på ALLA som drog i Soltog, inte vara förbehållna riddare, tillhörande ordnar eller inte.

Sen är frågan vilka är solriddare?

Vi skulle som Mikael är inne på, kunna kalla den aidniska grenen av en orden för något som motsvarar den dalkiska S:t Justins Orden, kanske S:t Tobis Orden (för att ära den som startade det här projektet om inte annan historia påhittas? :D ), men använda den faktisk då något oprecisa benämningen "solriddare" om båda riddarordnarna?

Andra riddarordnar som var, och är, inriktade på soltogsverksamhet kan kallas för solfararordnar. Ett exempel på en sådan blir då S:t Willems Orden.

En ytterligare fråga är om begreppet soltog och solfarare är relevanta i dagens Ereb, flera århundraden efter att det senaste soltoget avgick? Eller har vi andra soltog utöver de fyra historiska? De återkommande försöken S:t Palins Orden gör på att sprida ljud och död( :roll: ) i Kard borde rimligtvis kallas soltog, fast dessa är kanske inte sanktionerade av Exarken vare sig i Ekeborg eller Arno?

Frågor och funderingar... :?
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1679
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Nu tycker jag iofs att namnet S:t Justinsordern låter utomordentligt "ocaddiskt". Justin låter som ett joriskt namn utan like. Sedan är jag inte heller helt förtjust i prefixet "S:t", men det är en annan historia.

Men officiellt material är officiellt material. Vem är jag att motsäga Aidne-häftet...? :) Dessutom är ju historien om Justin väldigt cool, och det verkar enligt texten att den dalkiska solriddargrenen (S:t Justinsordern) hållt fast vid orderns ursprungliga ideal mer än fastlandsordnarna. Men här är en intressant fråga: Varför bär Justinriddarna (som mestadels är dalker) purpurfärgade mantlar och vapenrockar då dalker är färgblinda? I Sinkadus #3 står det att caddiska solriddare bär blått.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Justin kanske är joriifierat utal av S.t "J..(insert dalkifierad version of Justin by Adragoor-special tm here)..n?
Jag menar vi talar ju om S:t Göran, men britterna om S.t George...

På fråga två...öh, kanske för att purpur väcker stor uppmärksamher bland kättare och otrogna hundar då det är dyrt att framställa och därför köps in speciellt pga av dett trots att riddarna själva inte har någon glädje däruti. (Den erebosiska köpman som lurade på s:t Justin ordern en last med felfärgade grålärftstyger under tankegången "att dom ser ju ändå ingen skillnad", har fortfarande inte återfunnits.)

Eller kanske den intensiva blåa färg som riddarna använder framställs från den caddiska växten "Puhripuhri" och då den i sällsynta fall säljes i andra länder går under namnet "Caddisk purpur"?

Eler kanske den intensivaste blåfärgen i dalkernas färgspektra benämns som Nobel och då jorernas noblaste färg är purpur så har vi här en klassisk linguvistisk missöversättning?

Eller så ändrar vi bara den lilla detaljen efter eget huvud?

:?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9089
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fafnir skrev:Justin kanske är joriifierat utal av S.t "J..(insert dalkifierad version of Justin by Adragoor-special tm here)..n?
Jag menar vi talar ju om S:t Göran, men britterna om S.t George...
Kloka ord.
Fafnir skrev:På fråga två...öh, kanske för att purpur väcker stor uppmärksamher bland kättare och otrogna hundar då det är dyrt att framställa och därför köps in speciellt pga av dett trots att riddarna själva inte har någon glädje däruti. (Den erebosiska köpman som lurade på s:t Justin ordern en last med felfärgade grålärftstyger under tankegången "att dom ser ju ändå ingen skillnad", har fortfarande inte återfunnits.)

Eller kanske den intensiva blåa färg som riddarna använder framställs från den caddiska växten "Puhripuhri" och då den i sällsynta fall säljes i andra länder går under namnet "Caddisk purpur"?

Eler kanske den intensivaste blåfärgen i dalkernas färgspektra benämns som Nobel och då jorernas noblaste färg är purpur så har vi här en klassisk linguvistisk missöversättning?
På fastlandet är det den erebosiska grålärfts tolkningen som gäller, medans de andra två faktisk båda stämmer mer med fakta?
Skriv svar