Kejsardömet Jih (Jih-pun)

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

Ok! jag känner mig rättad å upplyst :)

Glömde lite i ivern där att vi faktiskt skulle "modifiera" dessa nya krigare till att vara Samurajer, fast med influenser från Kina, Mongoler å annat asiatiskt, samt kanske lite eget Fantasy-luktande stuff. så ... jag bugar i vördnad å rättelse.
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1679
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Har ni andra lite kul idéer på vad som skulle kunna utmärka de olika öarna, vilka olika folkslag som befolkar dessa, och vad deras relation till varandra är...? (Jag har absolut inte tänkt mig att det bor ett folkslag på varje ö. Det skulle bli alldeles för articifiellt och mekaniskt... Endas Jih-Pun är nästan helt homogent med punier. Flera olika minoritetsfolk med unika egenheter!)

Och Jadelotuz... Börjat skissa på en zemaì-krigare? :wink:
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

Jo faktiskt! Gjorde någon grej här. Men fastnade på ett sidospår, å började skissa lite Lindskiarn grejer som jag länge funderat på att rita. (har med Lindskiarntråden att göra å inte denna) ... ska bara jaga ifatt en scanner också så kan jag visa skisserna iaf.

Imorn eller så kanske.
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9089
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ankor i Kejsardömet Jih :?:

Detta är inget förslag jag varken kommer förespråka eller sätta mig emot men jag vill endast göra er uppmärksamma på en EVENTUELL koppling.
Enligt en av flera teorier om ankornas ursprung så härstammar detta "djurfolk" från öar ute i Västerhavet.
Den andra teorin har klart färre anhängare, men dessa är desto mer bokstavstroende. De anser att ankorna skall ha getts livsgnistan av guden Wal på ön Burb (av människor kallad Khalifa) långt ut i den Yttersta Västern. När detta var gjort gav han ankorna till sina brorsöner Goffre, Baraks och Dondros att förvalta. ”Goffre skänkte äventyrslystnaden, och blev de brunas anförare; Baraks väckte lusten att äga, och blev de vitas beskyddare; Dondros, rebellen, ledde de svarta i uppror.” citerat ur Komikas Gyllene Bok. Så småningom lämnade ankornas olika folk sin faders ö och begav sig ut i världen och lever idag i den s.k. diaspován (ut ur ägget). Ön Burb har idag en mycket liten befolkning bestående av religiöst fanatiska solitärer till vita och bruna ankor. Ön bedriver ingen handel utan är en eremits paradis. (Mandelorden anser det inte finnas tecken på bofast befolkning på ön äldre än 500 f.O.)
Vi kan lätt låta denna teori, även om den stämmer, röra andra öar men den går också att inarbeta (namnmodifieringar!!!) om någon känner sig kallad och låta ankor finnas på öarna.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Kul initiativ det här, även om det kanske inte går riktigt ihop med projektets målsättning. men jag är av den åsikt att amn ska ta tillvara på inspirationen var än den hamnar. Man kan ju se det lite som ett litet roligt sidoprojekt...

Iaf, när det gäller vapen (för det är ju viktigast :P ) så får ni ju inte glömma det raka dubbeleggade kinesiska svärdet Jian (http://en.wikipedia.org/wiki/Jian) som jag tycker är riktigt tufft, speciellt med lite toffsar på. :oops:

Sen så en liten grej som kanske får större inverkan, men har ni funderat något kring hästar... finns dessa på öarna? Själv skulle jag nog gärna se att de inte fanns... och kanske först nyligen introducerats till öarna av t.ex. trakorier?

Sen så när det gäller olika folkgrupper, så får jag nog återkomma, men för att knyta an till birke, så när det gäller icke-människor, har jag alltid varit svag för l5rs rattlings. Att ha råttmän på öarna kanske blir lite väl mycket l5r, så då skulle ju ankorna kunna fylla denna roll. Jag ser då iofs helst att dessa inte kommer i nyanserna svart, vit och brunt, utan i någons uranka, varför inte en mandarinand:

Bild

Sen så skulle jag kunna tänka mig någon form av reptilmän på någon anv öarna, som skulle kunna vara en rest av någon form av antik civilisation, och lever lite i det förgångna. Alltså skulle de inte vara fullt så ociviliserade som i Ereb.

Ska det finnas svartfolk på öarna skulle jag gärna se att de var av typen svartalfer, vättar... tänk er en svartalf med rishatt. 8) Men de kan ju ha utvecklat speciella jih-punska särdrag som skiljer dem från sina fränder i öst.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Hmmmm... riddjur. Kanske bergsgetter? Eller Kronhjort eller Wapiti (Vad Myiazaki nu menar med Red Elk)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1679
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Oj, kul med så många nya tankar...

Riddjur: Tycker faktiskt det skulle vara lite kul att introducera ett nytt djur som riddjur. Genomtänkt naturligtvis - eventuellt baserat på något i Monsterboxen. Avsaknad av hästar kan jag hålla med om (även om de som verkligen VILL ha samurajer i Jih kanske kommer klaga). Ska fundera på det, och kanske t.o.m. börja skissa på något kul djur...

Jian-svärd: Givet! Tänkte mig det som något av standardsvärdet i Jih, även om krigarna på Pun använder katang. Visst ska massa "nya" (omarbetade) vapen introduceras. :)

Reptilmän: Hmm... Det skulle man kunna baka in i drakdyrkan. Kanske ses dessa reptilmän som orakel som talar å Tetsus vägnar. Kanske är till och med kejsarkultens präster reptilmän? :shock: Eller blir det för mycket?

Svartfolk: Tänkte använda mig av en variant av Samurajboxens bakemono...

Ankor: Varför inte? Kan ju finnas en hel klan med ankor på den lilla ön Kwak-lai sydväst om Beng-khun. Kwak-lai kan ju vara den ö som kommit att kallas Burb i legenderna. Wal hette han inte, utan Wai - den vackra ankkungen. :) Vi kan i alla fall prata vidare om det! (Gillar förresten mandarinanden!) EDIT: Skulle vara kul om ankorna på Kwak-lai är väldigt religiösa och har djupa och uråldriga sägner om sitt ursprung... En slags visa ur-ankor i jämförelse med Erebs unga knattar.. :oops: :)

Råttmän: Visst... Och apmän, serpentiner och rävmän... Alla i egna klaner runt om i Beng-khuns berg och dimmiga bambudjungler. :)
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

Riddjur: Bra ide faktiskt, att anta att "hästar" inte finns, eller iaf inte används som riddjur (men altså kanske finns, på något sätt). vore faktiskt kul om man då tog å skapade något annat. Jag kan tänka mig flera ideer. En som jag personligen skulle tycka vore kul - men helt menlös - vore stora gula fåglar :P ... Men det kanske skulle förstöra känsla lite för mycket, om man nu inte kan hitta nån egen variant.

Men annars, skulle man väll kunna basera något på Angyonen från Monsterboken (har alltid tyckt att den har fått oförtjänt lite spelrum, personligen kan jag bara minnas ett tillfälle en angyon användes, å det tack vare att en RP insisterade att han ville ha en :) eller rent av Använda sig av Angyonen, eller en släkting.

En annan, som man skulle kunna hämta inspiration från är nån slags "Insekt" kanske. Gräshopper? eller någon "fantasy" aktig grej, Kan va nån slags koppling till Raugonerna? osv.

Men mer "verkliga" djur går juh också, som nån slags Hjort, Älg eller sånt (vore lite cool faktiskt med vackra horn på riddjuret), men jag tycker också tanken med tvåbenta ridjur är lika intressant. Punierna skulle väll annars kunna ha nån slags Reptil som riddjur. Velociraptor aktig. du vet, drakryttare, kanske rent av ha drakryttare (lägre drakar, motsvarighet till Ransardernas Gripryttare) ...

En till ide, vore att ha ett Hunddjur eller Kattdjur som riddjur? Tänkte mest på något i mix av björnliknande / lejonaktigt och Akita Hund. Med det kan man hänsvisa till diverse "Tempel-dogs", sådana som ofta pryder ingången till Tempel å byggnader. Fast dessa kanske skulle vara en mer begränsad typ av Riddjur samt vara ett magiskt djur, likt motsvarande Gripar, Enhörning osv (ett fantasy djur).

Detta är bara lite förslag, jag brainstormar mest högt så att någon kan spinna vidare, å så.

Anker å Djurfolk: mm tyckte också Mandarinanden var trevlig, å låter som en bra ide, å att kombinera den med Anders ide om en slags Upplyst, nästan Bhudisatva uppvaknad klan vore asbrutalt (å rätt komiskt, på ett klassiskt Erebs Ankors vis). Kom genast å tänka på serien "Bacon & Ägg". (Där de söker ett oracel, när de finner honom så säger han (som jag har för mig ser ut som en Anka!) ...
"Den som söker ... han letar!" sedan försvinner han i ett litet "Poff"! =) )

Å övrigt gjällande råttmän å diverse grejer. Troligen kommer djurfolk mer klumpas ihop i en asiatisk miljö, å mer ses som Djurfolk. Naturandar som besätter mänsklig form lixom. Å sådana varelser finns det högar på dussinet i asien :) Så, jo råttmän vore cool, lixom kattmän, tigermän, fågelmän, fiskmän, apmän osv.

Angående Reptilmän ... Tror egentligen Serpenter vore mer "troligt". Om man ser till hur Asiatiska drakar å varelser ofta gestaltas, som lindormar, eller ormar. Å serpenter, är väll inte så vanliga i Ereb eller?
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Angående Reptilmän ... Tror egentligen Serpenter vore mer "troligt". Om man ser till hur Asiatiska drakar å varelser ofta gestaltas, som lindormar, eller ormar. Å serpenter, är väll inte så vanliga i Ereb eller?
Nagas är ju ett trevligt alternativ också.

Angående svärd... Katangen eller vad den nu kommer kallas kan väl i motsats till de europeiska...flåt erebiska svärden vara väldigt individuella i sina utseenden. Baserat på de huvudformer som tidigare diskuterats, men lämnar fritt spelrum till illustratörer. Svärdet kan få en hög status såsom arvevapen genom generationer omvälvt av mystisicm vid skapandet. Hålls högt i ära, nästan som en familjemedlem. De mest anrika svärden kan till och med tänkas besjälade och om man lär sig komunicera med svärdet kan man ta del av dess specifika egenskaper. (Skulle funka ungefär som stridskonst/magiskola med särskilda manövrar så som:
Dansande svärd- svärdet kasts upp i luften med en speciell knix och utför därifrån 3 attacker innan svärdbäraren måste fånga det igen. Svärdbäraren kan under tiden sparka på sin motståndare (som plötsligt har två "angripare" att försvara sig emot) eller så. :wink:
Dubbelsvärd- Med ett ryck sliter motståndaren svärdet i två delar och slåss plötsligt med två identiska svärd, ett i varje hand.
Spjutklinga -Svärdets klinga ökar plötsligt betydligt i längd. (Ger exempelvis ökat initiativ, etc.

Vad tros :?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Peter skrev:Hmmmm... riddjur. Kanske bergsgetter? Eller Kronhjort eller Wapiti (Vad Myiazaki nu menar med Red Elk)
På vissa av öarna i Kejsardömet Jih rider man givetvis på Stort Vattenrådjur. Den ser lite ut som ett europeiskt rådjur. Men den saknar horn. Istället har den stora vassa hörntänder! Dessa används vid revirstrider mellan bockarna.


Levnadssätt
Vattenrådjur lever huvudsakligen ensamma. Ibland har hanar utanför parningstiden sällskap av en hona men de är aggressiva mot artfränder av samma kön. När hanar strider orsakar de djupa sår med sina hörntänder. Striden slutar när ett djur visar sin underlägsenhet genom att pressa huvudet och halsen mot marken. Sedan flyttar den besegrade hanen från territoriet.

Efter dräktigheten som varar i cirka 200 dagar föder honan två ungdjur. Tidigare berättelser om kullar med åtta ungdjur har visat sig vara felaktiga. Ungarnas päls har vita prickar och ljusa remsor.

Vattenrådjurets föda utgörs huvudsakligen av bladvass. Ibland vistas de i odlade marker med korn och grönsaker och äter där. Därför betraktas de i Kina som skadedjur.

Källa: Wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Vattenr%C3%A5djur


Nu har jag låtit "förstora" den så att den blir mer ridvänlig. Normalt blir ett vattenrådjur sälla större än 50 cm i mankhöjd. Den "Stora Vattenrået" tänkte jag kunde ha en mankhöjd om 120 cm kanske.

Andra populära drag och riddjur...Jak. Fast kanske omgjort till Yak.

Den fick detta Erebifierade namn av den Trakoriska upptäckresande, Invald Halte, som var den förste (från Ereb) att se ett exemplar av detta djur och den förste att bli bespottade av en sådan. (Därav namnet).

Eventuellt kan vi låta muntjaken också bli någon form av dragdjur?

http://de.wikipedia.org/wiki/Bild:Muntiacus.muntjak.jpg
Senast redigerad av Fraxinus den 2008-01-19 22:35, redigerad totalt 3 gång.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1679
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Fler kul idéer! :D

Först och främst riddjur: Chokobos skrotar vi direkt (men kul skämt Jadelotuz :wink: )... Däremot funderar jag skarpt på angyoner (creds till Jadelotuz!). Jag har aldrig riktigt gillat dessa tauntauner (!), men en variant av dem kan jag mycket väl tänka mig i Jih. Till och med namnet funkar (ang-yon)!

Jag tänker mig två typer av angyoner. Den sandfärgade används som riddjur av bl.a. Tsuns stäppkrigare (tänk mongolier/kazakher). Den påminner mycket om angyonen som beskrivs i Monsterboken 2. På Pun används den mörkbruna stridsangyonen, som är något större och smidigare än sina kusiner. Den får bara ägas av överklassen och brukas flitigt av zemaì-krigarna. Den har kort och blank päls och är relativt lätt att stridstränas, till skillnad från de andra artfränderna. Dessutom har den horn som kan brukas i striden av skickliga ryttare.

Kejsarens elittrupper av hedervärda zemaì-krigare rider kanske även på flygödlor (Monsterboken 1, sid. 67).

Serpenter tycker jag vi kör på, i reptilmännens ställe. En och annan "naga" kan ju också få finnas med i bergiga trakter.

Katanger som individuella och besjälade vapen är ju hur coolt som helst! :) En "typiskt" katang kan ju se ut ungefär som en katana, men det kan också variera mycket. Däremot är bandet mellan zamaì och katang mycket starkt, och den kan bara användas i sin fulla kapacitet inom ätten. Finns det (mot förmodan) ingen krigare i ätten hängs en katang på väggen och man offrar rökelse och risvin till den - då den ses som en beskyddande ande. Synd att vi inte skapar regelsystem här, för det skulle vara kul att spika ihop kai-katang, konsten att använda katangsvärdet. :wink:
Senast redigerad av anders den 2008-01-19 22:20, redigerad totalt 1 gånger.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1679
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Fraxinus skrev:
Peter skrev:Hmmmm... riddjur. Kanske bergsgetter? Eller Kronhjort eller Wapiti (Vad Myiazaki nu menar med Red Elk)
På vissa av öarna i Kejsardömet Jih rider man givetvis på Stort Vattenrådjur. Den ser lite ut som ett europeiskt rådjur. Men den saknar horn. Istället har den stora vassa hörntänder! Dessa används vid revirstrider mellan bockarna.


Levnadssätt
Vattenrådjur lever huvudsakligen ensamma. Ibland har hanar utanför parningstiden sällskap av en hona men de är aggressiva mot artfränder av samma kön. När hanar strider orsakar de djupa sår med sina hörntänder. Striden slutar när ett djur visar sin underlägsenhet genom att pressa huvudet och halsen mot marken. Sedan flyttar den besegrade hanen från territoriet.

Efter dräktigheten som varar i cirka 200 dagar föder honan två ungdjur. Tidigare berättelser om kullar med åtta ungdjur har visat sig vara felaktiga. Ungarnas päls har vita prickar och ljusa remsor.

Vattenrådjurets föda utgörs huvudsakligen av bladvass. Ibland vistas de i odlade marker med korn och grönsaker och äter där. Därför betraktas de i Kina som skadedjur.

Källa: Wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Vattenr%C3%A5djur


Nu har jag låtit "förstora" den så att den blir mer ridvänlig. Normalt blir ett vattenrådjur sälla större än 50 cm i mankhöjd. Den "Stora Vattenrået" tänkte jag kunde ha en mankhöjd om 120 cm kanske.

Andra populära drag och riddjur...Jak. Fast kanske omgjort till Yak.

Den fick detta Erebifierade namn av en Trakoriska upptäckresande, Invald Halte, som var den förste att se ett exemplar av detta djur och den förste att bli bespottade av en sådan. (Därav namnet).
Frax, du skrev samtidigt som jag! :) Tycker det låter som en lysande idé, både det gigantiska vattenrådjuret (shu-wei) och jaken (på jih-wen ya'k, men annars tycker jag det är coolt att bara använda jaken - behöver inte fantasyfieras!). Bra ÄS-betonad beskrivning av namnet dessutom! :D
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Även jag tittade pa vattenradjuret. Nu känns det som att vi har ett överflöd av bra idéer: jag kan inte riktigt bestämma mig :)

Vad gäller katanger har jag ett förslag till mer enhetlig look: http://dharesearch.bowditch.us/C0011.htm (det finns manga koreanska och malajsiska svärd av katana-typ som man kan bolla med - men det här tyckte jag var extra fräckt. Jag sag nagot som jag nu inte kan hitta som var mer "fyrkantigt" och nästan hade lite värjkäppskänsla med träbalja. Vore fräckt :)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1679
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Peter skrev:Även jag tittade pa vattenradjuret. Nu känns det som att vi har ett överflöd av bra idéer: jag kan inte riktigt bestämma mig :)

Vad gäller katanger har jag ett förslag till mer enhetlig look: http://dharesearch.bowditch.us/C0011.htm (det finns manga koreanska och malajsiska svärd av katana-typ som man kan bolla med - men det här tyckte jag var extra fräckt. Jag sag nagot som jag nu inte kan hitta som var mer "fyrkantigt" och nästan hade lite värjkäppskänsla med träbalja. Vore fräckt :)
Tusan vilka snygga svärd! :D Ett sådant vill jag ha i verkligheten!
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1679
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev:Ankor i Kejsardömet Jih :?:

Detta är inget förslag jag varken kommer förespråka eller sätta mig emot men jag vill endast göra er uppmärksamma på en EVENTUELL koppling.
Enligt en av flera teorier om ankornas ursprung så härstammar detta "djurfolk" från öar ute i Västerhavet.
Den andra teorin har klart färre anhängare, men dessa är desto mer bokstavstroende. De anser att ankorna skall ha getts livsgnistan av guden Wal på ön Burb (av människor kallad Khalifa) långt ut i den Yttersta Västern. När detta var gjort gav han ankorna till sina brorsöner Goffre, Baraks och Dondros att förvalta. ”Goffre skänkte äventyrslystnaden, och blev de brunas anförare; Baraks väckte lusten att äga, och blev de vitas beskyddare; Dondros, rebellen, ledde de svarta i uppror.” citerat ur Komikas Gyllene Bok. Så småningom lämnade ankornas olika folk sin faders ö och begav sig ut i världen och lever idag i den s.k. diaspován (ut ur ägget). Ön Burb har idag en mycket liten befolkning bestående av religiöst fanatiska solitärer till vita och bruna ankor. Ön bedriver ingen handel utan är en eremits paradis. (Mandelorden anser det inte finnas tecken på bofast befolkning på ön äldre än 500 f.O.)
Vi kan lätt låta denna teori, även om den stämmer, röra andra öar men den går också att inarbeta (namnmodifieringar!!!) om någon känner sig kallad och låta ankor finnas på öarna.
Bergdahl skrev:Sen så när det gäller olika folkgrupper, så får jag nog återkomma, men för att knyta an till birke, så när det gäller icke-människor, har jag alltid varit svag för l5rs rattlings. Att ha råttmän på öarna kanske blir lite väl mycket l5r, så då skulle ju ankorna kunna fylla denna roll. Jag ser då iofs helst att dessa inte kommer i nyanserna svart, vit och brunt, utan i någons uranka, varför inte en mandarinand:
Jadelotuz skrev:Anker å Djurfolk: mm tyckte också Mandarinanden var trevlig, å låter som en bra ide, å att kombinera den med Anders ide om en slags Upplyst, nästan Bhudisatva uppvaknad klan vore asbrutalt (å rätt komiskt, på ett klassiskt Erebs Ankors vis). Kom genast å tänka på serien "Bacon & Ägg". (Där de söker ett oracel, när de finner honom så säger han (som jag har för mig ser ut som en Anka!) ...
"Den som söker ... han letar!" sedan försvinner han i ett litet "Poff"! =) )
Bild

Bild

PS. Kunde inte motstå... :D
Senast redigerad av anders den 2009-06-04 23:29, redigerad totalt 1 gånger.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Skriv svar