Kejsardömet Jih (Jih-pun)

Samlingsplats för alla länder och platser
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Mycket tjusig!!!!! :D
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

MYCKET snyggt :) Jag blev just sald pa jih-ankor

(för övrigt nagon som minns Quack-fu och ninja-ankan i Torshem. Inte för att jag föreslar att det skall finnas med...)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1679
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Peter skrev:MYCKET snyggt :) Jag blev just sald pa jih-ankor

(för övrigt nagon som minns Quack-fu och ninja-ankan i Torshem. Inte för att jag föreslar att det skall finnas med...)
Visst kan de ha en egen kampkonst... Kwak-fu borde det heta i Jih, men varför inte? Passar bättre i Jih än i Ereb tycker jag!

OT: Har du förresten ätit äkta Peking-anka, Peter? Mmmm... Vansinnigt gott. Om du åker till Beijing har jag ett ställe att rekomendera! :D
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Jag är inte riktigt säker pa namnen här. Kwack-fu tycker jag nog vi kan döpa om (men du har sa klart rätt - finns ingen anledning att halla tillbax pa kampsporten ö.h.), kanske till Mo Ho? Eller Sana Xia (Anas och Aix är andfamiljer)? Eller Tae Xia?

Alternativ till Zamai (eller det kanske bara är jag som känner att det later lite för mycket som samuraj?) Vad sägs om Dai? Eller Tenji? Eller Long? Kanske just Zamai är Dai Long, och adelskap ö.h. kallas Dai? Eller blir det för kinesiskt (iofs är det koreanskt...) Nu snurrar jag nog till det....
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1679
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Peter skrev:Jag är inte riktigt säker pa namnen här. Kwack-fu tycker jag nog vi kan döpa om (men du har sa klart rätt - finns ingen anledning att halla tillbax pa kampsporten ö.h.), kanske till Mo Ho? Eller Sana Xia (Anas och Aix är andfamiljer)? Eller Tae Xia?

Alternativ till Zamai (eller det kanske bara är jag som känner att det later lite för mycket som samuraj?) Vad sägs om Dai? Eller Tenji? Eller Long? Kanske just Zamai är Dai Long, och adelskap ö.h. kallas Dai? Eller blir det för kinesiskt (iofs är det koreanskt...) Nu snurrar jag nog till det....
Peter, kolla på sida tre i denna tråd. Där ser du alla stavelser som existerar i jih-wen. Det är bara att plocka därifrån. Att kalla överklassen dai-long skulle kanske funka bättre än just krigarna. Vill ha ett riktigt klatchigt namn för dem... Kom gärna med fler förslag!! :)
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

anders skrev:
OT: Har du förresten ätit äkta Peking-anka, Peter? Mmmm... Vansinnigt gott. Om du åker till Beijing har jag ett ställe att rekomendera! :D
Hoppas fa chansen nagon gang. Fran om tva veckor kommer jag att vara bosatt i London. Da skall jag och tjejen börja resa runt här i världen: ett av malen är givetvis kina. Har en god vän (och Drakar och Demoner fantast :) ) som arrangerar resor dit, sa jag hoppas pa ett par grymma tips.

(Ännu mer OT: Hans senaste resealster är en spirituell resa till djupaste tibet per jeep och jak. Slutmalet är det härhyfsat fräcka stället. Gud vad man är avis.... :P )

Ater till ämnet: är möjligen jih-ankornas främsta hot/största skräck är den kannibalistiska Bah Jung-stammen, som brukar förtära olyckliga ankor med salladslök....
anders skrev:
Peter, kolla på sida tre i denna tråd. Där ser du alla stavelser som existerar i jih-wen. Det är bara att plocka därifrån. Att kalla överklassen dai-long skulle kanske funka bättre än just krigarna. Vill ha ett riktigt klatchigt namn för dem... Kom gärna med fler förslag!! :)
Hoppsan, slarvigt av mig. Det är min olingusitiska läggning, är jag rädd. Skall aterkomma när jag klurat lite grann. Haller med om att Dai Long inte är riktigt skräckinjagande nog....
Senast redigerad av Peter den 2008-01-19 23:46, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

Mandarin ankan var jävligt bra (ursäkta språket). Men jag tycker de kan bli en god inspiration, å eftersom det finns lite av alla ankorna i Mandarin ankan så käns det bra, lite brunt, lite vitt å lite svart. Om man vet vad Tao är så kan dätta rätt lätt anpassas till Jih riket. De är en mix av alla de andra ankorna :) de har en "utomjordisk" balans å deras mål är att bli bhudisatva (en slas upplyst person, likt buddah).

Angyon: jo jag tror nog angyonen hade funkat bra, dina ideer var bra. en utan horn å en variant som var mer speciell, en med horn osv. man kanske skulle kunna ge dem lite mer Man (hår) å sånt så får man mer tempel-dog känsla också eller liknande. tror det blir riktigt bra. Vad säger folk här. Angyon? ... man skulle juh kunna kombinera denna med Kronhjortar lite, då vad jag mins så har de en viss plats i Asiatisk kultur, hjortar altså ...

Hehe! Jo jag gillade Chocobo referensen :) kul att du märkte den :) men som sagt den var rätt osäriöst ditlagd. Hade iofs kunnat funka om man ville blanda in FF :) men njäe ... Tror då Angyonen är ett bättre förslag

Katang: Jo. Jag kan mycket väl hålla med om att Katangen är ett personligt designat vapen som designas för varge Zemai. Dessutom var de senaste svärden du visade faktiskt en väldigt bra liknanelse med Katana, men endå inte en katana. Så den tycker jag mycket väl kan agera grund. Men i övrigt så tycker jag Katangen mest ska ha en lite flytande gräns. Där den egentlige grunden är just att handtaget är 1/2 hands, klingan oftast är böjt, samt en eggat (så att den kan få sin speciella smidesteknik i sig, dvs att eggen är härdad, hård men spröd, medanst ryggen är mjuk å tålig)

Apropå Djurfolk: Som jag ser det så finns det ett par djur som är viktiga, att göra ett djurfolk per ras käns dock lite overkill. Så jag skulle mer se att man "regelmässigt" gjorde två / tre Djurfolk, liten medium å stor, där egentligen valfri djur passar under en av storlekarna :) .... men annars så verkar Rävmän å nån slags Fågelmän (Tengu) å Apman tre av de mer självklara folken. Ankorna skulle kunan fylla ut Fågelfolket faktiskt.
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9089
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Många bra ideer här; ankorna på Kwak-lai; besjälade svärd, både raka och svängda; ang-yon och bespottande yakar; "magiska" tempelhundar; draklika serpenter... :D

Angående flygande riddjur ungefär i nivå med griparna, så skulle drakkopplingen kunna ge oss drakryttare? Kanske inte eldsprutande livsfarligheter men mer "riddjur i luften", ev. en gåva från Tetsu till sin hängivna dyrkare?
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Fraxinus skrev:
Peter skrev:Hmmmm... riddjur. Kanske bergsgetter? Eller Kronhjort eller Wapiti (Vad Myiazaki nu menar med Red Elk)
På vissa av öarna i Kejsardömet Jih rider man givetvis på Stort Vattenrådjur. Den ser lite ut som ett europeiskt rådjur. Men den saknar horn. Istället har den stora vassa hörntänder! Dessa används vid revirstrider mellan bockarna.


Levnadssätt
Vattenrådjur lever huvudsakligen ensamma. Ibland har hanar utanför parningstiden sällskap av en hona men de är aggressiva mot artfränder av samma kön. När hanar strider orsakar de djupa sår med sina hörntänder. Striden slutar när ett djur visar sin underlägsenhet genom att pressa huvudet och halsen mot marken. Sedan flyttar den besegrade hanen från territoriet.

Efter dräktigheten som varar i cirka 200 dagar föder honan två ungdjur. Tidigare berättelser om kullar med åtta ungdjur har visat sig vara felaktiga. Ungarnas päls har vita prickar och ljusa remsor.

Vattenrådjurets föda utgörs huvudsakligen av bladvass. Ibland vistas de i odlade marker med korn och grönsaker och äter där. Därför betraktas de i Kina som skadedjur.

Källa: Wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Vattenr%C3%A5djur


Nu har jag låtit "förstora" den så att den blir mer ridvänlig. Normalt blir ett vattenrådjur sälla större än 50 cm i mankhöjd. Den "Stora Vattenrået" tänkte jag kunde ha en mankhöjd om 120 cm kanske.

Andra populära drag och riddjur...Jak. Fast kanske omgjort till Yak.

Den fick detta Erebifierade namn av den Trakoriska upptäckresande, Invald Halte, som var den förste (från Ereb) att se ett exemplar av detta djur och den förste att bli bespottade av en sådan. (Därav namnet).

Eventuellt kan vi låta muntjaken också bli någon form av dragdjur?

http://de.wikipedia.org/wiki/Bild:Muntiacus.muntjak.jpg

Som sagt! Hjortdjur som drag och riddjur verkar som en intressant idé. :D
Mikael
Admin
Inlägg: 5406
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Någon som sett Princess Mononoke? Där finns hjortryttare och mkt annat spännande. Rekomenderas! :D
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Mikael skrev:Någon som sett Princess Mononoke? Där finns hjortryttare och mkt annat spännande. Rekomenderas! :D
:oops: och min inspirationskälla avslöjas. Wapiti är f.ö. det närmsta jag kom "Red Elk" (som det tydligen är han rider pa: ett fantasidjur far antas), men vattenradjur är ju fräckare :)
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

Jorå, Klart man sett Princess Mononoke. Å jo den har ju bra inspirationskällor :) Talande djur å allt. å i övrigt, ni som inte sett den, så kan jag också rekomendera den.

Nausicaä of the valley of the wind har också en del grejer man kan inspireras av. Nu utspelas inte den direkt i en ren fantasyvärld (mer en sci-fi), samt så tror jag inte det är "japan", utan något helt annat land, men bland annat de där stora "skalbaggarna", om man tänker Raugonerna, insiktoiderna kan va intressant.

Gammal film, men endå mycket sevärd.
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9089
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

...och i Kejsardömet Jih är tomtarna många och helt vita! :D
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Hinner inte läsa nogrant igenom ally ni skrivit, men Jih ser ut att bli hur bra som helst med vattenrådjur mm :D

Men vad jag egentligen ville säga var: Fy fan vilken bild Anders!!!! :D :D :D

Har hela tiden propagerat för mandarinänder, och den sitter ju helt perfekt i Jih!

Stor lycka :D
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Nu har vi väl iofs tillräckligt med alternativ till hästen, men läste i DN idag och fann en intressant artikel http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=733620 om en fossil av en gigantisk gnagare som upptäckts i Sydamerika.
Följande finns bl.a. att läsa:
Stora gnagare är en unik företeelse för Sydamerika. Orsaken är sannolikt att kontinenten under lång tid var isolerad från andra kontinenter och saknade äkta hovdjur. De senare brukar normalt fylla alla ekologiska nischer för stora växtätare men i Sydamerika blev det i stället gnagarna som kunde inta den rollen.
Sen så måste jag ju inflika att ankan är störtskön anders!
Skriv svar