Arbalest

Övriga diskussioner som rör regler
maerli
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 1
Blev medlem: 2012-11-21 22:29

Arbalest

Inlägg av maerli »

Hej!
Vi har återkommande diskussion ang. arbalester och tänkte se om någon har någon information om detta.

Min karaktär skall införskaffa en arbalest då flera i vår grupp säger att arbalester sattes på stöd för att kunna avfyras. Enligt det jag sett på Internet är detta inte alltid sant utan de kunde även avfyras utan. De vill lägga in en regler så att det tar en extra stridsrunda för att ställa ihop vapnet.

Förutom detta så påstår det att en arbalest inte kunde bäras på ryggen utan måste bäras i händerna vilket av de bilder jag sett inte är nödvändigt.

Någon som har kunskap om arbalester och har något att inflika?
Oden
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 47
Blev medlem: 2009-11-13 23:16

Arbalest eller sk Arblast

Inlägg av Oden »

Arbalest, eller Arblast var ett sent medeltida vapen som kom från armborstet. Största skillnaden är som du säger storleken, men även att bågen oftast var i metall har jag för mig. Tekniskt sett vill jag minnas siffrorna 300 meter prickskytte och en till två skott per minut från en van skytt, dvs när bara en person gjorde alla moment.

Själva ordet Arbalest kommer från franskan som jag tror är en omskrivning av nått romerskt ord vilket jag inte kommer på.
I princip är "arbalest" och "tungt armborst" samma sak, problemet ligger i att de gjordes i alla möjliga storlekar och det finns ingen egentlig gräns för när ett armborst blev ett arbalest.
I vissa fall blev tunga armborst helt magiskt arbalest när de spändes fast på tripods eller liknande under belägringar. Det är nog dessa tripodar eller vad de nu kallades som kan bli tunga att släpa på, då de oftast gjordes i massivt, grovhugget trä.

Förslagsvis kan du ju använda det som ett tungt armborst med helvetisk omladdningstid, eller så kan du försöka skaffa något mer bärvänligt stativ, alternativt använda någon annans gubbe som stativbärare. Notera att det Inte är nödvändigt med stativ för att ladda om och avfyra arbalest, men gränsen för prickskytte går säkert ned.

Alternativt så antar jag att ni spelar i Ereb altor och då finns ju inget som hindrar dig från att tillverka/hitta på ett monster till arbalest som kräver tre personer att bära på och fem dvärgar för att spänna. Eller råna ett kungadöme och få det smitt i mithrill för att halvera vikten.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Jag har börjat misstänka att man förväxlat DoD:s arbalest med dessa skönheter...i synnerhet då de sk Scorpion som sköt stora pilar.

http://www.romanarmy.net/artillery.htm

Om det är Scorpioner som är måttet för vad vi i DoD eller ErebAltor kallar en arbalest så är den definitivt för tung att användas utan stöd. Man kan möjligen slänga i väg ett eller annat skott med den utan stödben men inte särskilt träffsäkert och inte under någon längre tid. De var sin tids tunga prickskyttegevär helt enkelt.
Ballisterna å sin sida var ännu tyngre och sköt lite allt möjligt bla runda stenklot.

I dokumentären om slaget på Harzhorn ser man i en reencatment (38 minuter och 50 sek in i dokumentären) hur man tror att scorpioner (även kallade jättearmborst) användes av den romerska armén.

http://www.ur.se/Produkter/165438-Slaget-vid-Harzhorn

Arbalest är ett annat namn på tung armborst under senare medeltid.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Arbalest

Inlägg av skaraborgarn »

Dubbelarbalest är ett vapen som kräver en viss styrka.
ingenting för vanliga människor men för stora starka personer är det ett fruktansvärt vapen.
Skriv svar