Förslag/frågor

Ereb Altors övergripande historia
Yokohama
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 19
Blev medlem: 2007-04-01 09:37
Ort: Umeå

Inlägg av Yokohama »

Var är alla Drakar, hjältar och magiska ringar???
Det är alltid uppskattat med en beskrivning av historien men vad är det som är viktigt att ta upp egentligen?
Kungar och mindre krig som inte får någon speciell utgång - hur viktiga är de att omnämna egentligen? Personligen skulle jag vilja se att historien handlade om hjältar som dödar monster, mäktiga föremål som försvinner och bara de riktigt stora krigen där städer bränns till grunden och många viktiga personer dör.
Alltså hitorien kan vara kul läsning men det som skrivs kan också vara grunden till ett spännande äventyr av typen, "Stjäla drakskatten i Ensamma berget där Smaug härskar sen hundra år tillbaka."

Utelämna sånt som egentligen SL själv kan hitta på om det krävs i spelet och fokusera på Stora händelser, Riken som faller, drakar som härjar, hjälten som fördriver eller dödar draken.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Yokohama skrev:Var är alla Drakar, hjältar och magiska ringar???
Det är alltid uppskattat med en beskrivning av historien men vad är det som är viktigt att ta upp egentligen?
Kungar och mindre krig som inte får någon speciell utgång - hur viktiga är de att omnämna egentligen? Personligen skulle jag vilja se att historien handlade om hjältar som dödar monster, mäktiga föremål som försvinner och bara de riktigt stora krigen där städer bränns till grunden och många viktiga personer dör.
Alltså hitorien kan vara kul läsning men det som skrivs kan också vara grunden till ett spännande äventyr av typen, "Stjäla drakskatten i Ensamma berget där Smaug härskar sen hundra år tillbaka."

Utelämna sånt som egentligen SL själv kan hitta på om det krävs i spelet och fokusera på Stora händelser, Riken som faller, drakar som härjar, hjälten som fördriver eller dödar draken.
Medhåll. Årtalsfacit kan vi spara till provet men här bör vi snacka övergripande koncept snarare än specifika och isolerade händelser. För mig är de eviga årtalen en kloss, en gammal trög kloss utan vare sig färg eller innehåll.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Det kommer komma en mer läsvänlig version av historien.
Skall jag vara helt ärlig tycker jag dock att monster, hjältar och magiska ringar är just SL:s domäner. Vissa häftiga myter, legender och hjältar skall naturligtvis vara med (allt detta prat om drakar men så få nedskrivna attacker?), men i huvudsak tycker jag att man lämnar det åt SL och låter historien vara hyfsat "historisk". På det sättet blir det inte märkligt när den kände hjältens hjältedåd (med monstret i magiska ringen) från ingenstans dyker upp. "Varför var inte denna otroliga händelse med i histroien? Jo för att det är en legend."
Tråkiga rutsystem av årtal och regentlängder ger bara ett schema så att inte olika SL dubbelbokar Berendiens kungar. För mer känsla för en viss period, kung eller dynasti, fyller man sedan ut med händelser. I dessa händelser kan ligga äventyrsidéer. Om de inte räcker till har SL massor med utrymme att fylla med vad han eller hon vill. ( I mitt fall har Zenobia gett bort/gömt diktatorsregalierna pga av en syn som har kopplingar till både Faradrim, jordnötsguden Pigi, Khab nemi, vad man fann i Magikernas hus i Kandra, Belisarions dolda gravkomplex i södra efaro...m.m. se år 778 f.O. 2 st.)
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Jag håller med här om att legender om drakar och hjältar är upp till SL. Om vi ärke-nördar skriver ihop all tråkig fakta, antecknar exakta årtal, skriver långa rullor med regelrätta språk, et.c, et.c. ad infinitum.

Då kan SL också ha lite roligt när han förbereder sitt äventyr så rp:na kan ha roligt.

Då har alla roligt! (Uppenbarligen vi ärke- språk- historie- topografi-nördar också, eftersom vi fortf håller på) :lol:



//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

ja, egentligen menade jag inte hjältar och ringar utan snarare händelser som har fått någon form av konsekvens kontra sådana som inte har fått det. De som inte har fått de bör utelämnas i de flesta fall medan de som fått de måsta vara med, och då som ett koncept snarare än en löst beskriven händelse. Exempelvis beskriver man Franska revolutionen som en samling länkade händelser som alla påverkade snarare än genom att säga att Bastillen stormas 1789 (eller när det nu var). Det är resultatet snarare än händelsen som är intressant. Det bör väl roa en historiofil med? :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Psipo skrev:ja, egentligen menade jag inte hjältar och ringar utan snarare händelser som har fått någon form av konsekvens kontra sådana som inte har fått det. De som inte har fått de bör utelämnas i de flesta fall medan de som fått de måsta vara med, och då som ett koncept snarare än en löst beskriven händelse. Exempelvis beskriver man Franska revolutionen som en samling länkade händelser som alla påverkade snarare än genom att säga att Bastillen stormas 1789 (eller när det nu var). Det är resultatet snarare än händelsen som är intressant. Det bör väl roa en historiofil med? :)
OK.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

HUR skapades Caranor, silveralvernas flygande hem? En bit som kastades loss under konfluxen?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Utan att ha någon text framför mig tror jag att det står att flygöarna skapades i sammanhang med Den Första Konfluxen.

Mycket intressant fråga som jag även såg du postat under "Alver", men borde inte detta ämne antingen diskuteras där eller under "Övrigt"?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Försöker få svar på mina frågor från där jag kan tänkas få det.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Försöker få svar på mina frågor från där jag kan tänkas få det.
Caranor nämns i EAs kampanjbok, historiedelen, mycket kortfattad. Det står att denna "flygö" (bland fler?) skapades, men om det var före eller efter Gudarnas Vrede tror jag är oklart? I samma bok nämns ön i kapitlet om Universum där det står att den svävar i lufthavet.

I Monsterboken namns ön under rasen silveralv men inga detaljer ges(?).

I Monster och Män finns en kortfattad beskrivning av flygöar och sedan en längre av Caranor där alverna lever. Dessa öar svävar med vinden(?) och följer deras strömmar men alverna på Caranor kan med hjälp av en ande som finns i ön avvika från dessa naturliga rörelser och "styra" ön.

Några fler källor någon?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Nää, inga fler källor, men i monster och män står också att Caranor är Tevatenus skapelse och att hon tog ett bergsområde från marken och kastade upp det i skyn som ett hem åt hennes tjänare i lufthavet. Sedan bjöds en ande vid Caran att ta ön som sin boning för att besjäla den och bli dess väktare osv... Det kanske är ett tillräckligt svar på hur den skapades?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Är inte tanken att det finns flera flygöar på Altor och Caranor är en av dessa?

Tevatenu kan ha välsignat en av öarna och låtit anden Caran besjäla den i sammanhang med att ett fåtal alver bosätta sig där?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Är inte tanken att det finns flera flygöar på Altor och Caranor är en av dessa?
Jo, så är fallet. Caranor är en av de största. De kommer i storlekar från en diameter till kanske ett dussin diameter, till bjässarna som Caranor med en dimater på ett dussintal kilometer.
Öarna skapades när Altor formades åt lufthavets olika invånare, vilket jag tycker låter lite konstigt då det betyder att de skapades innan den första och andra konfluxen, då inte ens alvfolken fanns.

Ärligt talat skulle jag helst se att vi bara glömde allt om silveralver och flygande öar, men jag är ju i minoritet här så vi får väl försöka komma på någon smart lösning.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Bergdahl skrev: Ärligt talat skulle jag helst se att vi bara glömde allt om silveralver och flygande öar, men jag är ju i minoritet här så vi får väl försöka komma på någon smart lösning.
Det vet jag inte om du är. Vi är en hel kontingent här som tycker att vi kan lämna Caranor därhän. Svårt att se att den ön skulle kunna göras väl.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag har heller aldrig varit helt förtrolig med Caranor men då den ända finns så har jag i "mitt" Altor anpassat denna flygö. Har också insett att det jag stör mig mest på är silveralverna och inte nödvändigtvis fenomenet flygöar.

Jag har låtit flygöar inte vara något spektakulärt i altoriska ögon även om de är sällsynta och få marklevande varelser vet mycket om dem. De finns där som en helt naturlig geografisk företeelse och ingen har egentligen ifrågasatt deras existens (även om just hur de fungerar är en mycket omdiskuterad fråga, på lik linje med exempelvis tidvatten, årstider, jordbävningar).

Flygöar är "bitar" av sten i olik storlek som på ovansidan är sparsamt bevuxen med den flora som det karga och svala klimatet högt uppe i luften förutsätter, och bosatt av stora mängder fåglar (tänk er en klassisk "fågelö" utanför en karg kust exempelvis utanför Norge :) korsad med en flack fjällhed, typ norra Sverige ) Stenen går gärna i dagen och är slipad av den ständiga vinden, överalt finns små sjöar och ansamlingar av regnvatten. Har och där finns små björkar och krokiga tallar.
De har sina fasta omloppsbanor runt det altoriska klotet men dessa är inte cirkulära utan följer ett oregelbundet mönster som i stort sammanfaller med de stora luftströmmarna runt Altor. Öarna och omloppsbanorna är stort sätt kända (det är ju bara att titta upp och där passerar de, precis som det alltid har gjort) och följer årstiderna så att varje år kan en flygö, där den är känd, i vackert väder ses som en liten prick högt uppe i luften.

Låter det här fullständigt fel i era öron kan jag sluta och också låta bli att beskriva hur "mina" alver har funnit ett hem på en av dessa öar? :?
Skriv svar