Änglar i Ereb Altor

Esoteriska tankar om Altors metafysik och kosmologi

Moderator: Brior

Legaby
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 34
Blev medlem: 2017-01-17 17:37
Ort: Rödeby

Änglar i Ereb Altor

Inlägg av Legaby »

Inom judendom, kristendom och islam finns änglar som besöker människorna i gudens tjänst. Finns det några liknande varelser med detta uppdrag till någon/några av Ereb Altors gudar/gudinnor?
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Re: Änglar i Ereb Altor

Inlägg av Gabriel »

Läs den vackra pdf som producerats om Caddo. Inom Etin dyrkan finns solandar eller liknande som kan ha en liknande roll?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Änglar i Ereb Altor

Inlägg av skaraborgarn »

Bevingade väsen finns det ju gott av ändå så änglar i jordisk mening är nog ingen bra idé.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Änglar i Ereb Altor

Inlägg av Grisodlar'n »

Det finns ju solandar i den dalkiska grenen av Lysande vägen. Och i ett av äventyren i Krilloanboxen (Vredens dag) förekom ett ärkeängel vid namn Angarion.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Änglar i Ereb Altor

Inlägg av birkebeineren »

De mäktigaste av Lysande Vägens solandar kallas solserafer men omtalas ibland felaktigt för änglar eller ärkeänglar:
http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Solserafer
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Änglar i Ereb Altor

Inlägg av Fafnir »

I magikerns handbok fanns nån äventyrsplats befolkad av änglar vill jag minnas. Nu var väl den inte helt altorbaserad...
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Änglar i Ereb Altor

Inlägg av Grisodlar'n »

Fafnir skrev: 2019-06-10 14:07 I magikerns handbok fanns nån äventyrsplats befolkad av änglar vill jag minnas. Nu var väl den inte helt altorbaserad...
Det är sant. Det kom jag ihåg att jag reagerade på efter att ha köpt boken när det begav sig. Jag kände inte igen platsnamnen och undrade om de skulle börja med Akrogal och länderna bortom.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Änglar i Ereb Altor

Inlägg av skaraborgarn »

Med tanke på att det finns silveralver så hoppas jag änglarna inte ser ut som humanoider med vingar.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Änglar i Ereb Altor

Inlägg av Mikael »

skaraborgarn skrev: 2020-03-18 14:51 Med tanke på att det finns silveralver så hoppas jag änglarna inte ser ut som humanoider med vingar.
Varför inte?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Änglar i Ereb Altor

Inlägg av Grisodlar'n »

skaraborgarn skrev: 2020-03-18 14:51 Med tanke på att det finns silveralver så hoppas jag änglarna inte ser ut som humanoider med vingar.
De är väl mer lysande och har en helt annan utstrålning än silveralver, kan tänkas? De kanske känns rentutav farliga, som änglarna i God's Army med Christopher Walken? Ängeln/solserafen i det krilloanska äventyret är ju inte någon knubbig och kärleksfull kerub direkt.
Skriv svar