Kaos/Ordning

Esoteriska tankar om Altors metafysik och kosmologi

Moderator: Brior

Orgott
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 2
Blev medlem: 2017-07-09 09:08

Kaos/Ordning

Inlägg av Orgott »

"Kan det vara sant?! Men det betyder att all min kunskap om demoner är korrumperad, feltokad och förvriden...som Väktarna själva!!!

I Libris Chaosium söker en Elementare Magus igenom sätt att skonligt avliva en demon på dess hemplan och snubblar över en textrad som väcker en apokalyptisk tankestorm:
Hemaquiel var ursprungligen en fredlig gudom vars gebit var fertilitet, vishet och glädje...
bläddrar snabbt tillbaka till ett bokmärke som tidigare väckt nyfikenhet
Bestarnas furste är den enda av de tre väktarna som alltjämnt finner sig bunden till sitt ursprungliga uppdrag...på jakt efter kaos och dess följeslagare
hjärtat slår fortare när tredje styckets ord sätter sista pusselbiten
Det finns ingen känd besvärjelse för att åkalla eller skicka bort kaoskrigare
I gränsen mellan Ordning och Kaos sattes Väktarna, tänk om alla "demoner" egentligen är korrumperade skyddshelgon?! Precis som vi omtalar härjande jättar som "monster" och ensamma minotaurer som levande exempel för en aggressiv ras, men det är bara de utstötta individerna av jättar och minotaurer vi träffar! Tänk om de som är satta att vakta grind efter eoner av trogen plikt sakta börjat färgas av Kaos? Maal kan ha varit ett helgon som tog på sig andras smärta, Imaria kan ha kallat tillbaka hjältar från döden för att fortsätta skydda Ordning, Onaabys - sjukdomarnas helgon, Tupagon skyddspatron till alla insekter, Zinn gick hand i hand med Tevatenu och Gendilj valiant skyddade yttersta strand mot Kaos vågor innan han korrumperades till Mordens och Grymhetens furste!?

Mästermagikern har inget svar på vad som är ont och gott längre, men vet att om Kaos får komma över Ordning då är slutet för denna skapelse nådd.

Är demoner missförstådda, desillusionerade, galningar, utkastare som slagits en eon för mycket mot Kaos?
Är de buffert mot det ultimata Kaos?
Kan de frammanas och kontrolleras inte för att de är "kaos demoner" utan för att de fortfarande lyder under den Gudomliga Ordningen och dess pentagram och magiska ramsor?

Magikern ställer in sin resa till demonvärlden och tittar på sin tänkta reskamrat, en förstenad demon från bestarnas plan. "Är du en missförstådd vakthund? Släpper jag in Kaos ifall jag rensar världen permanent från dig och de dina?" Suckar djupt och förbereder hur hon ska lyfta frågan i sitt magikergille, teorin kommer nog inte tas emot med öppet sinne och vad ska hennes mors släkt i Goiana tycka?! För att inte tala om demonslaktarlegionen! Suckar tungt igen och sätter sista bokmärket för vidare studier.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kaos/Ordning

Inlägg av birkebeineren »

Intressanta tankar... Undrar vilket mottagande din demonbesvärjare (antar jag?) får om hon lägger fram sin teori?

Kul hur du använt och klippt samman olikt källmaterial. :)
Orgott
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 2
Blev medlem: 2017-07-09 09:08

Re: Kaos/Ordning

Inlägg av Orgott »

Hon är elementarmagiker och animist, de hon kan lägga fram teorin för kommer nog inte vilja tro den...

Personligen tycker jag om teorin för den gör allt mer komplicerat och inte så svart/vitt. Omkullkastar och förnyar många tankar som gör att agendor ändras och olika aktörer kommer i nytt ljus.

Om allt som står mellan Ordning och Kaos är en gammal plikttrogen Demonfurste (som dessutom är under konstant attack av sina forna bröder och systrar) vad gör då en "god" karaktär?

Går demoner att rena/bota?

När apokalypsen knackar på är de "goda" envisa och plikttrogna eller kommer de stå sida vid sida med demonbestar från Leithicors världar tillsammans kämpande mot Kaos?

Tänk att ha en ärkefiende hela livet, som ens stamfäder haft i tio tusen år, som plötsligt visar sig (delvis) ha varit de som skyddat skapelsen från total förstörelse?

Om en hjälte tror på teorin, vad kommer forna allianser att tycka om det när det uppdagas? Blir hon förföljd för sina kätterska tankar? Tänk om allt pekar på att hon har rätt men att allt bara var ett trick av någon slug demon hon förargat? Calibans sätt att omvända och förvrida sinnet på en av Moder Jords renaste?

Finns många frågor och roliga twists, jag kommer ha kul med detta ett tag, för en sak är säker, min karaktär kommer plågas som hon aldrig lidit förut :twisted:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kaos/Ordning

Inlägg av birkebeineren »

Om du inte redan läst det så kan kanske följande vara intressant:

Hemaquiel, guden som enligt vissa är ond men enligt andra inte: http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Hemaquiel

Altors dimensioner enligt demonologen Leakim Dubbel (Mikael AA) som vi låtit vara den dominerande tolkningen i EA: http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Dimensioner
Skriv svar