Feliciskt mode

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Gunther skrev:
En hjälm kanske...
Grekiska hjälmar
Scary...

Den första hjälmen som dök upp var precis den hjälm jag hade föreställt mig :) Beotisk hjälm.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Ah! Det var väl det jag tänkte! Dåså...här kommer ännu en stackars felicier. 8)

Bild
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1773
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Coolt.
Den boitiska hjälmen på den andra bilden är f.ö. helt i metall... Det är alltså inte tyg som hänger ner från den, utan ett "brätte" av veckad plåt...
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Adragoor skrev:Coolt.
Den boitiska hjälmen på den andra bilden är f.ö. helt i metall... Det är alltså inte tyg som hänger ner från den, utan ett "brätte" av veckad plåt...
Precix.

Här ser man den från en udda vinkel

Och här i bruk (OBS: Det är själva hjälmen jag tycker passar, inte övr. klädsel.)

P.S Om det är möjligt kanske kaftanen skulle vara lite stramare och tydligare gå omlott...
Användarens profilbild
Didra
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-03-10 00:15
Ort: Umeå

Inlägg av Didra »

Jag skulle vilja se några kroksablar på dina Felicier. Jag kan inte stödja det i någon källa men jag har alltid själv sett Felicierna som ett folk med många kroksablar. :D
Kanske för att jag ser dem som pirater och sjöfarare till största del och i min fantasi har alltid pirater kroksablar.... :roll:
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Adragoor skrev:Coolt.
Den boitiska hjälmen på den andra bilden är f.ö. helt i metall... Det är alltså inte tyg som hänger ner från den, utan ett "brätte" av veckad plåt...
Ahh...det visste jag inte. Ska försöka fixa det.
Peter skrev:P.S Om det är möjligt kanske kaftanen skulle vara lite stramare och tydligare gå omlott...
Okej. Jag hade också någon idé om att dom använder stärkelse eller något. Strikt och rakryggat alltså. Ska se vad jag kan göra.

Vad menar du med omlott? Du vill inte ha hel framsida på kaftanen? Det finns ju tusen miljoner olika sorters kaftaner, så det är lite svårt att få till det bra direkt.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Och inga halvmesyrer, utan en riktigt kroksabel

Fast jag tycker att korta, raka svärd är jävligt rätt också. Kroksabeln kanske är ett ceremoniellt, akrogaliskt vapen som används av rytteriet, medan flottkåren (den stora majoriteten) använder praktiskare raka svärd lika dem vi ser på bilden.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Gunther skrev: Vad menar du med omlott? Du vill inte ha hel framsida på kaftanen? Det finns ju tusen miljoner olika sorters kaftaner, så det är lite svårt att få till det bra direkt.
Jag vet inte riktigt vad jag tänker. 8) Något stramare och mer jackliknande kanske? Eller kör som det är, jag svamlar nog bara.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Okej...kroksabel är ju något som jag alltid gillat. Vi kör på det.

Vad tror du om lite så här? Fast öppnare då.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Gunther skrev:Okej...kroksabel är ju något som jag alltid gillat. Vi kör på det.

Vad tror du om lite så här? Fast öppnare då.
Coolt! Lite så här då kanske?

http://www.sfmag.net/IMG/jpg/crying_freeman_manga.jpg
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Gunther skrev:Okej...kroksabel är ju något som jag alltid gillat. Vi kör på det.

Vad tror du om lite så här? Fast öppnare då.
Spot on :) Kör på rak jackknäppning. Stramt, snyggt och rakryggat.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Ja, absolut. Lite Grammaton Cleric över det hela! Föredrar ni lång kaftan? Isf syns inte byxor och stövlar så bra (om man inte posar förstås).
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Jag förordar kort. Om inte annat av praktiska skäl ombord :P
Användarens profilbild
Didra
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-03-10 00:15
Ort: Umeå

Inlägg av Didra »

Förutom kaptenen och andra befäl som gärna får ha långt då det ser lite coolare ut och kan vara en statusgrej. "Jag kan ha lång kaftan för jag behöver inte ägna mig åt simpelt grovarbete" :D
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Didra skrev:Förutom kaptenen och andra befäl som gärna får ha långt då det ser lite coolare ut och kan vara en statusgrej. "Jag kan ha lång kaftan för jag behöver inte ägna mig åt simpelt grovarbete" :D
Jo, det är ju ett vanligt resonemang. Men den feliciska statens kärva militärism borde innebära att kaptenen förväntas leda sina mannar i strid, och han behöver således trots allt vara fri och rörlig. Dessutom, hmmm... ombord på ett skepp? "Jag kan ha lång kaftan så att jag inte kan simma ordentligt om mitt skepp skulle kapsejsa."
Skriv svar