Orghin

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Orghin

Inlägg av Mikael »

Adragoor skrev:
Mikael skrev:Jag ger inte upp idén med några riktigt gamla handelsposter grundade av Kalmurri och kanske några andra. Ska se om jag kans kriva ihop någon text under julledigheten.
Det ska såklart finnas sådana. Längs kusten norr om Dharbia kanske? Frågan är vilka varor de "indianliknande" folken där kan erbjuda?
För några hundra år sedan önskade ledare i Kalmurri kolonier i norr, helst ville man åt Orghinernas skatter (kanske Magiriska hemligheter). Man hade hört om otroliga skatter och blåis. Man satte upp ett par utposter i sydöstra Orghin och i nordvästra Akrogal. Där skulle attacken mot Isbarbarerna förberedas och utgå ifrån. Intresset från Kalmurri svalnade då den inspirerade ledaren dog. Utposterna blev istället fängelsekolonier och handelsstationer. Chulunghe kan vara en av dessa. Den andra stationen på andra sidan sundet åt nordväst. Ett par gånger har de utstötta som tvingas hit försökt vinna ära genom attacker på Tjugerna men misslyckats. Idag är man högst oberoende av Kalmurri med undantag av formell underdånighet och utbytet av handelsvaror och fångar. Brutala platser.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Orghin

Inlägg av Snibben »

Mikael skrev:
Adragoor skrev:
Mikael skrev:Jag ger inte upp idén med några riktigt gamla handelsposter grundade av Kalmurri och kanske några andra. Ska se om jag kans kriva ihop någon text under julledigheten.
Det ska såklart finnas sådana. Längs kusten norr om Dharbia kanske? Frågan är vilka varor de "indianliknande" folken där kan erbjuda?
För några hundra år sedan önskade ledare i Kalmurri kolonier i norr, helst ville man åt Orghinernas skatter (kanske Magiriska hemligheter). Man hade hört om otroliga skatter och blåis. Man satte upp ett par utposter i sydöstra Orghin och i nordvästra Akrogal. Där skulle attacken mot Isbarbarerna förberedas och utgå ifrån. Intresset från Kalmurri svalnade då den inspirerade ledaren dog. Utposterna blev istället fängelsekolonier och handelsstationer. Chulunghe kan vara en av dessa. Den andra stationen på andra sidan sundet åt nordväst. Ett par gånger har de utstötta som tvingas hit försökt vinna ära genom attacker på Tjugerna men misslyckats. Idag är man högst oberoende av Kalmurri med undantag av formell underdånighet och utbytet av handelsvaror och fångar. Brutala platser.
Jag har också hört att man handlar åt andra hållet eftersom flottorna i Kalsalsjön gärna använder sig av hudar från Gulfläckssälen för tillverka skydd från pilar. Den gula pannfläcken på sälen ger extra dekoration på de överlappande hudarna.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Orghin

Inlägg av Adragoor »

Mikael skrev:Chulunghe kan vara en av dessa.
Nope! Chulunghe är ju Yurax-Paches koloni. När vi nu ansträngt oss för att få ihop allt med svävträslädar och annat kan gott Kalmurris handelspost få ligga någon annanstans.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Orghin

Inlägg av birkebeineren »

Okbad-Zûr

"Sammandrag av planerad föreläsning vid Lyceet i Pendon:"

Den äldre historien
Okbad-Zûr är ett dvärgrike i södra centrala Orghin. Det grundades av nordadvärgar ca. 1800-1400 f.O. under en av norra Altors sista större istider. Erebs lärde vet inte mycket om Orghin under denna period då kontinenten vilade under Isherrarnas kalla och tunga händer men en stor dvärgvandring skall ha gått från Akrogal mot norr under denna period. Inga skriftliga källor finns och alverna med sina långa minnen hade ännu inte bosatt kontinenten. Enligt vissa sägner tog sig dvärgarna ner i bergen under isen med hjälp av eld från kedjade drakar. Andra berättar att dvärgarna fick hjälp av isjättar som knutit blodsband med Isherrarna. Första gång Okbad-Zûr omtalas i text är i en portolan från 1360-talet f.O. där ett krunskt handelsskepp på Masevabukten bytt varor med dvärgarna. Under det stora Dvärgkriget som utkämpades i norra Akrogal 1024-1017 f.O. vet man att okbaddvärgar deltog på samma sida som dvärgarna i Trimbusbergen. Detta från nidabergsdvärgarnas öppna bibliotek vid ambassaden i Entika som noggrant listar alla krig där dvärgar kämpat. Vidare känner man till genom vandringssånger hos dvärgarna i Kward'zak, vars historia går tillbaka till 600-talet f.O., att "i Okbads berg fanns vårat blod". Norra Kardbergen bosattes som bekant i en våg som gick över södra Orghin från Akrogal. Sedan är det länge tyst om okbaddvärgarna och man har spekulerat på om deras rike som så många andra föll under Mörkertiden. Dock kunde en nylig forskningsresa till den trakoriska kolonin Arhem uppe vid polarisens kant i Nordhavet berätta att dvärgarna på Marjura vandrat dit över isen från Orghin år 90 e.O. och att de kom från Okbad-Zûr.

—Nelvorik Ceriern, språk- och folkhistoriker vid Lyceet i Argald, 610 e.O.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Orghin

Inlägg av birkebeineren »

Kartnamn Orghin

Draksvansen
-vi var ganska överens om detta namn på den smala halvö som går ner söderut mellan Jorduashur och Barbia
Jegna Vokta/Stormvik/Isfjord
-tre namn på samma bosättning och hamn på östkusten av Draksvansen (eller så gör vi om det till tre platser?)
Rossrännan
- mitt namnförslag på havet mellan Orghin och Akrogal
Cirkelhavet
-mitt namnförslag på det stora havet öster om Orghin
Okbadbergen
-mitt förlag på bergskedjan nordöst om Draksvansen (altså den som finns direkt norr om De eldsprutande drakarnas vidder i Norra Barbia)
Okbad-Zûr
- dvärgrike under Okbadbergen

Spelknepe har gjort ett utklipp av Orghin från stora Altorkartan ett utgångspunkt:
download/file.php?id=39&mode=view
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Orghin

Inlägg av birkebeineren »

Ytterligare dvärgsamhällen i Orghin:

Navrabrakz
Etundyr
Vohg-Zûr
Obiramûtz
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Orghin

Inlägg av birkebeineren »

Ingen som har några fler namn? Snibben? Mikael? Adragoor?

Isåfall kan vi heller låta Spelknepe ägna sig åt andra kartor tills vidare. Onödigt att göra en kartuppdatering om inget nytt tillkommer.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Orghin

Inlägg av Adragoor »

Tjugisk ismö. Fråga mig inte vad en ismö är, men såhär ser hon ut...
Karaktarsbild5.jpg
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Orghin

Inlägg av skaraborgarn »

Snöar det jämnt? Finns Yeti i detta rike?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Orghin

Inlägg av Adragoor »

skaraborgarn skrev: 2022-08-05 14:33 Snöar det jämnt? Finns Yeti i detta rike?
Yetis stoppades in (eller i varje fall idén) i den östliga delen av Trimbusbergen nyligen, men de passar ju rätt bra in på de flesta iskalla ställen, så varför inte Yetis i Orghin?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Orghin

Inlägg av skaraborgarn »

Ja jag menar det. Några få, det finns inte mycket av något där lever i vissa områden.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Orghin

Inlägg av Mikael »

Jag föreställer mig Yetis i bergiga områden på Orghin.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Orghin

Inlägg av skaraborgarn »

Låter rimligt. Yes till yeti i Orghin.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Re: Orghin

Inlägg av gtjorgo »

Yetis låter bra:-)
Vi får inte glömma shargerna. De finns väl också häruppe i norr?:)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Orghin

Inlägg av Mikael »

Jupp
Skriv svar